*
Super yachts byggda i Sverige
« skrivet: 23 augusti 2017, 22:03:28 »
Klämmer in det här inlägget under kryssningsfartyg, då det har bäring på diskussionen om Kockum och de få kryssningsfartyg som byggts.
Som sagt, det blev inte många svenskbyggda kryssningsfartyg. Däremot försökte sig såväl Oskarshamns varv, under ledning av Allan Lundin, jämte Marinteknik i Öregrund, på att bygga yachter i den allra dyraste klassen.

Oskarshamn byggde bla Destiny 1988. En 53 m lång skapelse som jag besökte flera gånger. Förutom ett överflöd av bladguld och hamrat silver lite här och där, karaktäriserades inredningen av ett utsökt hantverk. Något som Allan Lundin hade svårt att hitta tillräckligt duktiga svenska hantverkare att utföra. Det medförde att inredningen, till stora delar byggdes upp i Holland, revs ned och fraktades till Oskarshamn för återuppbyggnad. Fartyget har under åren haft namn som Passion och heter numera Vixit.

Året därpå byggde man Jefferson Beach som också var elegant med en längd av närmare 50 m. Heter numera Braveheart.

Marinteknik byggde i slutet av 80- i början på 90-talet (byggåret varierar något) en närmare 42 m lång yacht som numera heter AMZ. Har tidigare haft namn som Cosmopolitan Lady, Ask och RSR.
-------------
Möjligen att någon till eller några också byggdes, men någon betydande skeppsbyggnadsnisch, som i Tyskland, Holland eller Italien blev det inte. Mycket beroende på avsaknaden av svensk hantverksskicklighet på alla möjliga områden.

Här några foton på yachterna.

Destiny/Passion:
http://www.charterworld.com/index.html?sub=yacht-charter&charter=passion-2508

Jefferson Beach/Braveheart:
https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-23394/braveheart.htm

AMZ:
https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-22700/amz.htm




SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2017, 23:52:58 »
Kanske inte direkt en superyacht men däremot, kanske Sveriges vackraste fartyg.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lady_Ellen

Byggd ursprungligen till Bröderna Johansson innan konkursen, numera lite otippat ägd av Tarbit.
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2017, 00:54:08 »
Helt enig med att Lady Ellen är en praktmöbel som många tror är ett gammalt fartyg men då det i själva verket är i det sammanhanget ett modernt fartyg. Hon hör ju verkligen hemma i Skärhamn.
Fredrik Ahlman
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2017, 01:19:10 »
Och dessutom byggd på Kockums
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2017, 08:46:13 »
Marinteknik byggde i slutet av 80- i början på 90-talet (byggåret varierar något) en närmare 42 m lång yacht som numera heter AMZ. Har tidigare haft namn som Cosmopolitan Lady, Ask och RSR.
-------------

Marinteknik byggde väl 4 yachter;
(glömt namnen)
Cosmopolitan lady
B80 Northern Cross -91
B84 Lambda Mar-92

De tre första var byggda på Cinderella skrov. Northern Cross syns fortfarande i våra farvatten, ibland i Ekenäs Finland eller Mariehamn.
Lambda Mar var mer extrem. Två MTU dieslar och en Gasturbin i mitten. Kända designer för skrov och inredning (Bannenberg och Muller om jag inte minns fel.) Svensk flagg och besättning i många år.
Tror dessutom hon tippade av vagnen under sjösättning så maskinrummet delvis vattenfylldes.
Varvet gick i KK under byggandet av B84, och ägaren som annars betalat allt på räkning fick ut sin nästan färdiga båt som sedan färdigställdes så gott det gick i Stockholm.

//Skepptikern
*
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2017, 10:12:08 »
Ja, Lambda Mar kommer jag ihåg när du nämner namnet. Den byggdes väl för en svensk beställare har jag för mig? Någon från IT- sektorn? Kantades av åtskilliga problem i början.
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2017, 10:39:17 »
Ja, Lambda Mar kommer jag ihåg när du nämner namnet. Den byggdes väl för en svensk beställare har jag för mig? Någon från IT- sektorn? Kantades av åtskilliga problem i början.

Det stämmer, såldes senare till en amerikan och fick namnet "Indulgence".
Var ombord på henne i Monaco.
Heter Griff idag.
http://www.superyachts.com/motor-yacht-2801/griff.htm

*
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2017, 15:50:35 »
Finns inte mycket skrivet om den här lilla nischen i svensk varvshistoria.

Men den var spännande för oss som följde den på lite avstånd när det begavs sig. Det var dessutom rätt stora belopp det rörde sig om. Om jag kommer ihåg rätt så var kontraktssumman för Destiny, som byggdes på Oskarshamns varv runt 100 milj SEK. Ofta kantades byggena av bråk till följd av ovana beställare som skulle ändra på än det ena, än det andra, under byggtiden. Och så förstås betalningsproblem. Vet åtminstone ett fall där varvet själva tog över bygget, för att sedan, turligt nog, kunna sälja yachten för ett högre pris än det ursprungligen kontrakterade.
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2017, 16:13:18 »
Och dessutom byggd på Kockums

Undrar om man fick henne "på köpet" när man beställde sina andra fartyg vid varvet?
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2017, 20:47:20 »
Och dessutom byggd på Kockums

Undrar om man fick henne "på köpet" när man beställde sina andra fartyg vid varvet?

Enligt historien så "fick" man skrovet på köpet när Finnclipper  och Finneagle byggdes. Enligt andra uppgifter var det överblivet stål efter en U-båts beställning som användes.
SV: Super yachts byggda i Sverige
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2017, 20:49:31 »
Kanske inte direkt en superyacht men däremot, kanske Sveriges vackraste fartyg.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lady_Ellen

Byggd ursprungligen till Bröderna Johansson innan konkursen, numera lite otippat ägd av Tarbit.

Och däremellan ägd av Bertil Karlsson eller OFAB. Enligt Bertil själv var planen att han skulle fira sin 50 årsdag ombord, men i vanlig ordning hade han den dagen inte tid eftersom han var ute på arbete.