*
Dop av Kockumsbyggena
« skrivet: 20 augusti 2017, 15:09:12 »
Ser att Magellan är i stan. Ett rätt intressant fartyg. Byggdes som Holiday 1985 i Ålborg för Carnival. Den första i en serie av tre. De två övriga, Jubilee och Celebration, byggdes faktiskt i Sverige. På Kockums.

Magellan har efter Carnivals ägande, haft en rätt rörig historia, inkl en tid som hotellfaryg efter Katarinaorkanen i Louisiana. Fartyget redas numera av Cruise and Maritime Voyages Ltd.

En i serien, Jubilee, vet jag med säkerhet redan är skrotad och det lär väl inte dröja alltför länge innan de övriga två gått samma öde tillmötes.
« Senast ändrad: 20 augusti 2017, 15:12:54 av Lars H »
*
SV: Dop av Kockumsbyggena
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2017, 15:39:42 »
Helt klart ett av dom intressantare fartygen under året och är det inte hennes enda besök? Jag ställde klockan till och med för att inte missa henne då jag jobbar när hon avgår.
Jag tycker det är trevligt att i alla fall några äldre kryssningsfartyg dyker upp...

//R

Ja, och äldre kryssningsfartyg har ofta en brokig historia. Lite trist att vi i Sverige aldrig riktigt hängde på byggandet av kryssningsfartyg, till skillnad från finnar, tyskar, fransmän och italienare. När vi nu ändå var en stor skeppsbyggnadsnation. Även om det tidvis inte varit lysande för tex finnarna, där ägandet varierat från norska över sydkoreanska och nu senast till tyska intressen, har man lyckats hålla varvsnäringen hyggligt intakt.

Själv har jag ett något udda minne av en av de två svenskbyggda i serien. Jag hade anlitats att fixa fram en gudmor till ett nybygge. Mitt val föll på den fd svenska Miss Universum, Yvonne Ryding. Efter att träffat henne och förklarat hur det hela skulle gå till, sa hon på sin breda eskilstunadialekt att jag inte behövde vara orolig. Hon hade döpt båtar förr. Och det visade sig vara just ett av dessa Kockumbyggen för Carnival.
« Senast ändrad: 21 augusti 2017, 20:22:52 av Kim Viktor »
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2017, 16:00:52 »
Ja, verkligen synd att något av våra svenska nybyggnadsvarv kunde överleva, tänk om vi byggt några av dagens kryssningsfartyg här hemma, förvisso med utländska ägare men ändå! :)

//R
*
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2017, 17:05:06 »
Citera
Miss Universum, Yvonne Ryding. Efter att träffat henne och förklarat hur det hela skulle gå till, sa hon på sin breda eskilstunadialekt att jag inte behövde vara orolig. Hon hade döpt båtar förr. Och det visade sig vara just ett av dessa Kockumbyggen för Carnival.

Yvonne Ryding döpte den första av de båda Kockumsbyggena, Jubilee.
På bilden tillsammans med någon Kockumsdirektör och om jag inte minns fel Mr Carnival himself, Ted Arison.

Vid dopet låg de båda fartygen sida vid sida i Kockums stora torrdocka, Jubilee för en extra bottenmålning och Celebration snart klar att ”sjösättas”.

Och jag var där.
/Marre
*
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2017, 17:25:30 »
Tack Marre för härliga bilder :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2017, 17:27:14 »
Titta där, direkt kommer det fram några trevliga bilder från dopet!  Landgången när den är som bäst! :)

//R
*
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2017, 18:02:16 »
Kul att jag via ett inlägg, lyckats locka fram ett foto.
*
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2017, 18:14:20 »
För övrigt hade Ryding helt vansinniga historier att berätta om sitt år som Miss Universum. Men hon var klart en jordnära tjej, som inte lät sig imponeras. Hon var vid den tidpunkt jag var i kontakt med henne, gift med skådespelaren Kjell Bergkvist. Som också visade sig vara trevlig.
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2017, 18:27:19 »
Citera
Miss Universum, Yvonne Ryding. Efter att träffat henne och förklarat hur det hela skulle gå till, sa hon på sin breda eskilstunadialekt att jag inte behövde vara orolig. Hon hade döpt båtar förr. Och det visade sig vara just ett av dessa Kockumbyggen för Carnival.

Yvonne Ryding döpte den första av de båda Kockumsbyggena, Jubilee.
På bilden tillsammans med någon Kockumsdirektör och om jag inte minns fel Mr Carnival himself, Ted Arison.

Vid dopet låg de båda fartygen sida vid sida i Kockums stora torrdocka, Jubilee för en extra bottenmålning och Celebration snart klar att ”sjösättas”.

Och jag var där.
/Marre

Vilka trevliga bilder. 

"Farligt" att gömma dem i en "bildtråd" som många kanske inte öppnar.
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2017, 08:52:08 »
Fantastisk bild på Yvonne Ryding och Ted Arison, grundaren av Carnival Cruise och Michael Arisons pappa, hade det funnits en gilla-knapp hade jag tryckt!
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2017, 09:03:25 »
Ted Arison var ju inte bara grundaren av Carnival Corp, utan även grundaren till Norweigan Cruise Line, NCL 1966. Han ansågs dessutom vara grundaren till hela kryssningsindustrin i mitten av 1960-talet.
*
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2017, 22:20:14 »
Nu fattar jag inte iofs varför man gjorde en egen rubrik av min kommentar under "kryssningsfartyg i Stockholm 2017". Kanske för att den bara är till för foton och objektivprat?

Men om man nu ändå gör det, så kanske man kunde ha kostat på sig att ta med upprinnelsen. Dvs Magellan. Annars blir det kanske lite svårförståeligt.

Så här skrev jag:

Ser att Magellan är i stan. Ett rätt intressant fartyg. Byggdes som Holiday 1985 i Ålborg för Carnival. Den första i en serie av tre. De två övriga, Jubilee och Celebration, byggdes faktiskt i Sverige. På Kockums.

Magellan har efter Carnivals ägande, haft en rätt rörig historia, inkl en tid som hotellfaryg efter Katarinaorkanen i Louisiana. Fartyget redas numera av Cruise and Maritime Voyages Ltd.

En i serien, Jubilee, vet jag med säkerhet redan är skrotad och det lär väl inte dröja alltför länge innan de övriga två gått samma öde tillmötes.
« Senast ändrad: 21 augusti 2017, 22:40:40 av Lars H »
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2017, 11:20:07 »
Nu fattar jag inte iofs varför man gjorde en egen rubrik av min kommentar under "kryssningsfartyg i Stockholm 2017". Kanske för att den bara är till för foton och objektivprat?
Nej men för att ni ville ha en egen tråd, så att inte bilderna "försvann" i mängden.... Jag har flyttat över ditt första inlägg också.
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2017, 11:35:35 »
Nu trycker jag på gillaknappen! Bra gjort Kim! ;D
/Sven-Erik
*
« Svar #14 skrivet: 22 augusti 2017, 11:50:50 »
Helt OK