En resa med M/T Margaron på 80 talet!
« skrivet: 21 augusti 2017, 11:04:24 »
Min lastbåtshistoria är ganska lättbeskriven! Jag har aldrig jobbat på sjön även om jag genom åren träffat både matroser och befäl! På 80 talet så tillbringade jag mycket fritid tillsammans med några skeppare på Djurgårdsfärjorna och därför pratade vi ändå ganska mycket handelssjöfart då dom jobbade på vintrarna ute på dom större haven och ibland även dom mindre...

Jag fick frågan om jag ville följa med en av dom på en resa med den lilla tankbåten M/T Margaron som fraktar margarin från Karlshamn till Gent på ett av julloven i mitten på 80 talet. Det kunde man ju förstås inte säga nej till... :)
Bilderna är scannade och absolut inte i rätt ordning...

Här på länken nedan finns för övrigt ett reportage från en "äkta" sjömans äventyr på massor av fartyg men även just M/T Margaron.

http://www.aladdin.st/tsa/margaron93.html

01

02

Här har vi vår lilla dam byggd 70 (eller 72?) i Västtyskland.

10

Jag fick en liten trevlig hörnhytt på babordssidan under bryggan, dock luktade det mögel i den!

11

Här sitter jag vid Kaptenens skrivbord!
01

Här passerar vi Falsterbokanalen på väg upp mot Helsingborg. Därefter fortsatte vi till Kiel för julfirande på redden innan vi seglade igenom Kielkanalen till Rotterdam och sen slutligen Gent.

02

Här har vi befälen under en middag! Skepparen Björn la av med sjöfarten och blev politisk engagerad istället. Styrmannen Peter fortsatte dock sin karriär till sjöss och blev senare Befälhavere på Scandlines M/S Aurora Af Helsingborg.

03

Här har vi några till ur besättningen som i juletider fick äta med befälen! :)
04

Kielkanalen och den hängande färjan!

05

Slussning ut mot Elbe.

01

Östtyska Karl Marx Stadt!

02

Jag tror det här är utanför Gent? Men är absolut inte säker...

03

04

Här pratar vi fina linjer! :) Kan det vara Europort/Rotterdam?

05

En liten kusttanker med julgran i stäven.

Det finns mera bilder från den här resan, men hittar dom inte på min hårddisk! Och att scanna in dom i scannern får bli ett senare projekt!
Det var en väldigt trevlig resa som ändå bokfördes som praktik, så jag fick intyg om utförda arbeten ombord osv! :)

Lovar att försöka lägga ut dom övriga bilderna också!

//R

« Senast ändrad: 21 augusti 2017, 11:06:45 av Robert Brink »
SV: En resa med M/T Margaron på 80 talet!
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2017, 14:32:30 »
Tack, intressanta bilder! Måste ha varit ett äventyr att få följa med ombord för dig på skollovet.

M/T Margaron känner jag inte till men Rederi AB Svea hade en liknande liten tanker "Margot" för transporter av vegoil. Gick på liknande trad men gjorde också många anlöp till Unilevers nu nedlagda Livafabriken vid Gåshaga.
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2017, 14:45:33 »
Det måste ha varit ett underbart minne för dig Robert och den där lilla båten var antagligen oerhört stor för dig då. I den åldern har man ju helt olika perspektiv till saker och ting mot vad man har som vuxen. Jag gissar också att alla "farbröderna" var väldigt spännande för dig. Ett stort äventyr och ett minne för livet!
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2017, 17:33:48 »
Citera
M/T Margaron känner jag inte till men Rederi AB Svea hade en liknande liten tanker "Margot" för transporter av vegoil. Gick på liknande trad men gjorde också många anlöp till Unilevers nu nedlagda Livafabriken vid Gåshaga.

Om jag inte minns fel, så hade Björn som var skeppare på Margaron även varit det i Margot.

Ja, det där var verkligen ett äventyr!

Dessutom hamnade vi i lite trubbel på vägen hem genom Kielkanalen...  I tjocka så gick vi på en sandbank och ställde oss lite på tvären och blockerade kanalen! Skepparen muttrade högljutt om den tyske lotsen och fick loss oss efter att ha kört hårt med maskin. Det var lite pinsamt sedan när fartygen bakom kom till slussen och vi som skyldiga låg där.

Mest spännande var det annars att nattetid i områden med tät trafik sitta och hålla utkik och bedömma vart andra fartyg höll för kurs.

//R
« Senast ändrad: 21 augusti 2017, 17:36:40 av Robert Brink »
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2017, 19:59:13 »
Härliga bilder. Du har ju "seglat" i en lastbåt 8)
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2017, 20:29:09 »
Det var en kompis till mig som opererade henne, men jag kommer inte ihåg vilken firma han jobbade på.
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2017, 02:54:19 »

Kan operatören ha varit TSA, Tanker Shipping AB?
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2017, 07:31:11 »
Härliga bilder. Du har ju "seglat" i en lastbåt 8)

Hehehe, jo jag var även påmönstrad och har pappren kvar! :)

Kul att Margaron verkar ha fått ett långt liv! :) På Shipspottning är det en bild från Kielkanalen så sent som 2004! Sedan verkar hon heta Marina och ha Sierra Leone flag...

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1688441

//R

*
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2017, 13:33:59 »
Härliga bilder det här.
Här löns int förklarar för den som int begriper