70-tals nostalgi
« skrivet: 13 augusti 2017, 17:09:56 »
Det är spännande att gräva i egna gamla bildarkiv som varit gömda länge och samlat damm i fotoalbum och diamagasin.
Fotade i början av 70-talet med synnerligen enkel Kodak Instamatic kamera, bildkvalitet ofta närmare noll, men motiven kanske kan vara intressanta ändå...
Här är några bilder från Mariehamn i juli 1970.

Poseidon (Jätten Finn) strax före embarkering. Namnet till trots, var det ju inte någon stor jätte, hon var något större än dagens största Waxholmsbåtar...
I bakgrunden ligger Ålandsfärjan.

Stora nya fina Apollo, två månader gammal här, först ut i sin serie, och i bakgrunden Holmia.

Holmia backar ut och Poseidon är på väg in.
Kan konstatera att terminalen i Mariehamn har expanderat sedan dess...  :) ;)
*
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2017, 17:18:00 »
Vad snackar du om - noll bildkvalitet? :)

Vilka sköna rysningar av barndomsminnen jag får av dina mycket fina foton! Tack :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2017, 18:38:12 »
Självfallet minns alla vi till åren komna Stenabåten "Jättefull". Det var i en tid när danspalats som Lorry, Malmen, Göta Källare och liknande som utgjorde helgnöjet. Vi ungdomar som ville höra på Rock´n Roll eller Pop sprang på illegala källarklubbar. Att äta på restaurang var svindyrt.

Och så kom färjetrafiken till Åland. Ombord var det billig tax free och så kunde man köpa en mängd varor (framför allt kött) i Mariehamn som var långt under Svenska priser. Priserna i barer och krogar ombord låg låååååååångt under det man betalade hemma. OM man ens kunde köpa de varorna utan mörk kostym och slirre på exklusiva ställen.

När "Jättefull" gick delades det ut fribiljetter i stora högar. Jag minns att på Sjöbefälsskolan låg det en stor kartong i elevfiket som var full med fribiljetter som man bara kunde förse sig med och likadant var det på stora arbetsplatser runt om i stan.
*
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2017, 19:27:44 »
Underbara bilder.
Kul och se Holmia och Apollo på bild tillsammans.
Mariehamn var klart roligare då
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2017, 19:39:13 »
Fantastiska bilder!! Gillar framförallt "terminalen" i Mariehamn, ser ut som lotteri försäljningsstånd från nått Tivoli ;) Synd att tiden är förbi, och att anlöpen till Mariehamn idag är ganska få i jämförelse... Roligare med större utbud av dagskryssare ;)
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2017, 19:53:31 »
underbar bildskatt. apollo ser riktigt stor ut me dövriga skutor på bilderna tänkt vad tiderna förändras. /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2017, 20:12:34 »
Självfallet minns alla vi till åren komna Stenabåten "Jättefull". Det var i en tid när danspalats som Lorry, Malmen, Göta Källare och liknande som utgjorde helgnöjet. Vi ungdomar som ville höra på Rock´n Roll eller Pop sprang på illegala källarklubbar. Att äta på restaurang var svindyrt.

Och så kom färjetrafiken till Åland. Ombord var det billig tax free och så kunde man köpa en mängd varor (framför allt kött) i Mariehamn som var långt under Svenska priser. Priserna i barer och krogar ombord låg låååååååångt under det man betalade hemma. OM man ens kunde köpa de varorna utan mörk kostym och slirre på exklusiva ställen.

När "Jättefull" gick delades det ut fribiljetter i stora högar. Jag minns att på Sjöbefälsskolan låg det en stor kartong i elevfiket som var full med fribiljetter som man bara kunde förse sig med och likadant var det på stora arbetsplatser runt om i stan.

Låter som Stenas början med Danmarkstrafiken, fribiljetter, matinköp och fylla..........
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2017, 21:52:12 »
Poseidon var det första passagerarfartyg som Stena beställde.
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2017, 23:03:34 »
Kul att se dessa bilder! Trevligt att du delar med dig.
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2017, 06:57:02 »
Mycket trevliga bilder!:)

//R
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2017, 09:56:44 »
Tusen tack för dessa underbara bilder!  :)

Fortsätt att gräva i dina album och visa gärna mer!  :)
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2017, 11:44:42 »
Tack så mycket för bilderna! Det är väldigt kul att se  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2017, 17:13:28 »
Poseidon var det första passagerarfartyg som Stena beställde.
Jag minns när hon, tillsammans med flera andra båtar, plötsligt låg i Trelleborg och gick på København, därför att rederierna hade upptäckt att Trelleborg ju inte ligger i Öresund, och därför gällde vanliga taxfree-kvoter.
« Svar #13 skrivet: 15 augusti 2017, 18:42:39 »
Trevligt med uppskattande kommentarer!  :)

Grävde lite till i albumet...

Här har vi en splitter ny (nästan i alla fall) Bore I, i Värtahamnen i början av maj 1973, en dryg månad efter leverans.
Hon kom med en del nytänkande, bland annat utmärkte sig bryggan med sikt runt om, och Borebolaget ansågs få "mycket fartyg för pengarna".

Det var enkelt att fota på den tiden, inga staket eller andra hinder utan det var i princip fritt fram att röra sig i hamnområdet bland fartyg, hamnkranar och annat kul...  :)

Fattigmans vidvinkelobjektiv med Instamatic kamera var att ta en bild.....

.....och sedan ta en till - och därefter klippa ihop dem i fotoalbumet.
Svea Regina i bakgrunden.

Imponerande stor där hon låg i Värtahamnen.

Gjorde en första kryssning med henne några veckor senare, här några bilder från returresan från Åbo till Stockholm 18 juni 1973.

Här i Åbo hamn, och tvätt av bryggans fönster verkar vara på gång.

Så lämnar vi Åbo, Nordia ligger vid kajen.

Svea Jarl vid kajen.

Skandia och Nordia.

Mäktiga skorstenar (även om den förliga bara var en attrapp).

En trevlig kryssning som gav mersmak, så det blev många fler resor med Bore I.
*
« Svar #14 skrivet: 15 augusti 2017, 18:50:09 »
Jag bara väntar på att få se mig själv på någon av bilderna :)

Nordia - ombord henne upplevde jag min första större storm på Östersjön som liten grabb. Jag minns än idag hur kaffekopparna for i golvet med ett kras och mamma var nervös och pappa kolugn. Förutom att det var svårt att gå omkring så tyckte jag allt bara var kul och spännande!

Underbara bilder Hans!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!