SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #30 skrivet: 22 augusti 2017, 14:46:06 »
Sa man inte att Titanic var världens mest säkraste fartyg ;)
Förövrigt gillar jag när det blåser men kan tänka mig att det inte är så kul som passagerare har själv varit med när det blåst så mycket så att man antingen åker tidigare ifrån en hamn eller helt enkelt hoppar över hamnar för att det blåser för mycket.

Nu skulle jag inte direkt klaga på Titanics säkerhet i sig. Diverse tester med den fartygsserien har demonstrerat att det gick att flyta med valfria tre avdelningar vattenfyllda (trots att det officiellt varit ett two compartment ship). Att hon sjönk berodde ju på att fem avdelningar plus kolboxen i den sjätte skadats. Alltså en exceptionell situation.

Antalet fartyg som kan överleva och ta sig i hamn med fem-sex VT-avdelningar skadade och vattenfyllda är noll (har i varje fall aldrig hört talas om något sådant). Britannic är enda undantaget då hon konstruerades för att klara ett sådant extremfall. Att hon sjönk berodde på öppna ventiler framförallt (de satte ju hela indelningen ur funktion).

Så jag skulle inte ha några som helst problem ens idag att segla med en exakt Titanic-replika med originalindelningen ifråga om vattentäthet. D.v.s kan flyta med två valfria sektioner fyllda (i praktiken tre efter tester) eller de fyra förliga (även här finns det tester som visar flytbarhet med fem avdelningar fyllda föröver, dock inte sex för då hamnar fören för djupt).

Problemet med Titanic var inte den vattentäta indelningen utan att antalet livbåtar var för litet p.g.a att British Board of Trade i praktiken krävde 900 platser i dessa för 3500 passagerare och besättningsmedlemmar. Hon hade 278 platser mer än kraven och däverterna var förberedda för ytterligare livbåtar.

Så hon var så säkert ett fartyg kan bli 1912 om än med otillräckligt antal livbåtar. Sedan radade hålen i osten upp sig när hon "nästan" lyckades undvika isberget just genom att skrovet deformerades från en punkt någon bakom förpiken hela vägen förbi den förliga skorstenen, ungefär 1/3 öppnad.

Att klaga på konstruktionen är ungefär som att t.ex kräva att ett fartyg på 300 meter "skall" kunna flyta trots en 110-120 meter lång reva i skrovet (eller en serie av mindre revor som i praktiken innebär att en sådan sträcka är skadad även om det inte är en sammanhängande öppning).

Och vi såg hur det gick för Costa Concordia...

//R
*
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #31 skrivet: 25 augusti 2017, 13:34:49 »
För att återgå till ämnet så verkar prognoserna för hösten stämma. Harvey, drabbar nu sydstaterna med kraft. Hurricanesäsongen brukar vara över i slutet av november, så än finns det tid för orkanentusiasterna, tillika sjöfartsamatörerna här på forumet, att hänga på och hoppas få rufs i håret.

http://maritime-executive.com/article/texas-ports-brace-for-hurricane-harvey
« Senast ändrad: 25 augusti 2017, 13:48:02 av Lars H »
*
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #33 skrivet: 25 augusti 2017, 18:05:46 »
Man behöver inte resa utanför Europa för att få uppleva en ordentlig storm...

http://www.independent.ie/irish-news/news/this-was-my-first-time-aboard-a-ferry-and-ill-certainly-not-be-doing-it-again-in-a-hurry-stena-line-ferry-finally-makes-it-to-shore-35234431.html

Tjaa, antal klipp på nätet om dåligt väder till sjöss, kan räknas i tusental. Inte lika kul kanske när dödsfall är inblandade? Själv har jag svårt att uppskatta sånt här, var än det inträffar. Med eller utan person- eller andra skador. Möjligen berodde på viss erfarenhet.
*

    Mattsana

SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #34 skrivet: 25 augusti 2017, 19:45:11 »
Vad är det konstiga med att gilla sjögång? Förstår inte det. Det betyder ju inte att man vill dö för det. Men lite storm har väl alla upplevt nån gång på sjön om man åkt färja eller kryssning runt om i världen. Så vanligt är det ju inte med dödsfall. Man är ju mer idiot om man sätter sig i en bil....
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #35 skrivet: 25 augusti 2017, 20:08:33 »
Vad är det konstiga med att gilla sjögång? Förstår inte det. Det betyder ju inte att man vill dö för det. Men lite storm har väl alla upplevt nån gång på sjön om man åkt färja eller kryssning runt om i världen. Så vanligt är det ju inte med dödsfall. Man är ju mer idiot om man sätter sig i en bil....

Tror att skribenterna pratar om olika saker.

Jag tror inte att de flesta har upplevt "lite storm", är en väldig skillnad på vad media beskriver som storm, vilket i deras värld är att det är storm i toppbyvinden och, en riktig storm, när det är storm i medelvinden (då är det följdaktlogen orkan i toppbyarna).

Som tur är så är det bara några timmar per år som det är storm "på riktigt" i Sverige, mellan 24-28 m/s 10 meter över havsytan.

Blåser det så mycket skall man inte köra utan vänta in bättre väder, ominte annat för att det skulle vara helt omöjligt att tex sjösätta livbåtar i den vinden.

Och, om man riskerar att komma in i en orkan så skulle bara en idiot vilja vara i närheten, helt enkelt för att det vore livsfarligt, även på ett stort, modernt fartyg.

Däremot är det väll många som på tex crossings vill känna att båten rör sig och, se lite vågor, är dock något helt annat än att åka in i en riktig storm / orkan.
*

    Mattsana

SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #36 skrivet: 25 augusti 2017, 20:17:17 »
Skiter fullständigt i hur media beskriver saken. Som tur var skulle inte bolagen ta en rakt in i en orkan om det nu var fallet. Senast över Atlanten råkade vi ut för ca 8 meters vågor. Det var en skön upplevelse och då var vi ganska långt ifrån en livshotande situation :)
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #37 skrivet: 25 augusti 2017, 20:24:17 »
Skiter fullständigt i hur media beskriver saken. Som tur var skulle inte bolagen ta en rakt in i en orkan om det nu var fallet. Senast över Atlanten råkade vi ut för ca 8 meters vågor. Det var en skön upplevelse och då var vi ganska långt ifrån en livshotande situation :)

Nej, 8 meters vågor är inte livshotande, snarare "normal dyning" på Nordatlanten, åtminstone under vintern.

Skulle Du åka in i dåligt väder "på riktigt" kan Du dock dubbla den siffran, och, då är det livshotande.

Sedan är även 8 meter vågor troligen för mycket för att man framgångsrikt skulle kunna sjösätta livbåtar / flotttar om det skulle hända något.
*
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #38 skrivet: 25 augusti 2017, 22:45:40 »
Skiter fullständigt i hur media beskriver saken. Som tur var skulle inte bolagen ta en rakt in i en orkan om det nu var fallet. Senast över Atlanten råkade vi ut för ca 8 meters vågor. Det var en skön upplevelse och då var vi ganska långt ifrån en livshotande situation :)

Nej, 8 meters vågor är inte livshotande, snarare "normal dyning" på Nordatlanten, åtminstone under vintern.

Skulle Du åka in i dåligt väder "på riktigt" kan Du dock dubbla den siffran, och, då är det livshotande.

Sedan är även 8 meter vågor troligen för mycket för att man framgångsrikt skulle kunna sjösätta livbåtar / flotttar om det skulle hända något.

Japp, så sant. Sedan finns det en överdriven tro på att just befäl på kryssningsfartyg har en underbar förmåga att undvika dåligt väder. Då är man dåligt påläst och/eller aldrig varit med om förstörd inredning, vattenfyllda hytter, personskador och till följd av detta avbrutna kryssningar.
« Senast ändrad: 25 augusti 2017, 22:49:17 av Lars H »
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #39 skrivet: 25 augusti 2017, 23:49:09 »
Skiter fullständigt i hur media beskriver saken. Som tur var skulle inte bolagen ta en rakt in i en orkan om det nu var fallet. Senast över Atlanten råkade vi ut för ca 8 meters vågor. Det var en skön upplevelse och då var vi ganska långt ifrån en livshotande situation :)

Nej, 8 meters vågor är inte livshotande, snarare "normal dyning" på Nordatlanten, åtminstone under vintern.

Skulle Du åka in i dåligt väder "på riktigt" kan Du dock dubbla den siffran, och, då är det livshotande.

Sedan är även 8 meter vågor troligen för mycket för att man framgångsrikt skulle kunna sjösätta livbåtar / flotttar om det skulle hända något.

Japp, så sant. Sedan finns det en överdriven tro på att just befäl på kryssningsfartyg har en underbar förmåga att undvika dåligt väder. Då är man dåligt påläst och/eller aldrig varit med om förstörd inredning, vattenfyllda hytter, personskador och till följd av detta avbrutna kryssningar.

Jag upplever dock att man idag i branchen är betydligt mer konservativ jämfört med för bara några år sedan.

Efter div. skandaler är man betydligt mer försiktig och, kör längre ifrån lågtrycken, även om det innebär ökad  bränsleförbrukning eller, att man måste cancelera nästa hamn
*
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #40 skrivet: 26 augusti 2017, 01:03:55 »
Håller med om att man numera nog är mer försiktig. Vis av diverse skandaler. Men det återkommer tex när nästa hamn är en turn aroundhamn. Då står det för mycket pengar och annat på spel. Var jag själv med om för bara några år sedan. Väntande och ilska pax som behöver hotelrum är inget något rederi drömmer om. Lika lite som förbannade pax ombord som missar sin flight.
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #41 skrivet: 26 augusti 2017, 01:26:36 »
Håller med om att man numera nog är mer försiktig. Vis av diverse skandaler. Men det återkommer tex när nästa hamn är en turn aroundhamn. Då står det för mycket pengar och annat på spel. Var jag själv med om för bara några år sedan. Väntande och ilska pax som behöver hotelrum är inget något rederi drömmer om. Lika lite som förbannade pax ombord som missar sin flight.

Missa en turn around hamn gör man ogärna........... Men, den negativa publiciteten som kom efter tex Anthem blev alldeles för dyr.

Tiderna har ändats, rejält, idag får man inte många ryggdunkningar från kontoret om man bestämmer sig för att köra igenom dåligt väder.....
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #42 skrivet: 26 augusti 2017, 13:10:13 »


För övrigt tycker jag den allmänt avskydde kaptenen på Costa Concordia, trots allt, fått oförtjänt lite credit för att han ändå svängde runt och satte fartyget på grund. Därigenom begränsades antalet offer till ett trettiotal. Annars hade fartyget sjunkit med säkert fler offer som följd. Trots modernt och till synes säkert byggnadssätt. 

[/

Lite svårt att ge Kapten på Costa Concordia credit för det. Det var ju som så att det var vinden och strömmarna som vände fartyget och drev det mot land. Efter att skrovet rivits upp efter närkontakten med revet blev det ju ganska omgående black- out ombord. Eftersom fartyget är dött i sjön vid black-out, så kan ju den manövern knappast tillskrivas Kapten ombord.
*
SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #43 skrivet: 26 augusti 2017, 14:24:32 »
Jag gör det trots att jag vet det finns avvikande synpunkter. Jag är väl till sinnet en så god och välmenande person. :)