SV: Blåsigt i Karibien i höst
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2017, 12:23:26 »
Hoppas vi får en när vi korsar Atlanten med start den 29e oktober!
*
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2017, 12:31:33 »
Hoppas vi får en när vi korsar Atlanten med start den 29e oktober!

Vem hoppas på att hamna i en orkan?
ett lätt rullande kann förvisso vara skönt men en orkan är något helt annat. speciellt på atlanten.
Har upplevt några stycken och det är inget man hoppas på om man har alla hästar i stallet.

Men gör man en transatlantisk resa med ett kryssningsfartyg lär det inte hända då sådana fartyg tar långa omvägar runt sådant väder.

/tuvv

« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2017, 12:33:54 »
Ja du.. så farligt skulle det inte vara att få smaka på orkan. Som du säger så åker man ändå aldrig rätt in i en och dessutom så klarar dessa stora fartyg det. =)
*
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2017, 12:43:42 »
Ja du.. så farligt skulle det inte vara att få smaka på orkan. Som du säger så åker man ändå aldrig rätt in i en och dessutom så klarar dessa stora fartyg det. =)

Det är klart att de klarar av de. i en orkan skulle nog en stor del av inredningen vara en ganska ojämn hög med bråte efteråt då det förmodligen är omöjlgt att surra såna mängder med grejer.
men bara orden "få smaka på orkan" är för mig helt otroliga. Du har verkligen inte den blekaste aning vad det innebär på riktigt och vilka krafter vi talar om. Men men, alla har vi viljor och drömmar...

/tuvv
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2017, 12:46:45 »
Så är det. Jag vill ha upplevt lite i varje i livet. Sedan som jag sa. Dessa värsta krafter skulle undvikas till all kostnad.  I värsta fall befinner man sig på utkanten av orkanen.

Det enorma våldet som ligger bakom väder och natur i alla dess former är jag mycket medveten om, tack.
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2017, 14:16:15 »

Det var nog det dummaste jag har hört i mitt liv!

Jag har själv upplevt hur det är i full storm och mycket slogs sönder och vi trodda alla att nu är det kört. Sedan tror du att inget skulle hända dessa stora fartyg??? Hmm, INGA fartyg är för stora för en full storm eller orkan ute på havet. Även ett kryssningsfartyg skulle ta enorm skada och mycket skulle slås sönder ombord för att inte tala om den panik som skulle utlösas ombord! Tusen människor eller flera i panik på ett fartyg är en mardröm. För att inte tala om alla de personskador som skulle uppstå.

Hur i helvete kan man bara önska en sån sak Mattsana?????
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2017, 15:30:28 »
Ja det var verkligen en konstig önskan! Visst kan det vara intressant med lite sjögång ibland när man åker färja/kryssningsfartyg. Men en orkan??? Det vill man verkligen INTE hamna i.

//R
*
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2017, 16:10:05 »
Har jobbat med sjöfart vet man att det florerar alla möjliga märkliga åsikter därute om fartyg, hur man mäter dess storlek, väder och väderkänslighet, bemanning, maskineri mm.

Vet inte hur många gånger jag förklarat för folk, inkl försäljare av kryssningar, om att bruttotonnage inte är någon vikt samt att alla fartyg, oavsett storlek, rullar och att stabilisatorer fungerar dåligt vid låg fart.

En myt är också att just kryssningsfartyg, av alla fartyg, har så fantastiskt gott om tid på sina resor att man kan göra gigantiska omvägar för undvika allt tänkbart hårt väder. Alla typer av fartyg försöker förstås undvika uselt väder, men ibland går det bara inte.
*
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2017, 18:28:08 »
För den som tror att stora fartyg inte rullar rekommenderar en titt i  Stockholm, där det finns goda möjligheter att akterifrån notera hur höga och smala många av dessa är i förhållande till djupgåendet.

Princess tex, har haft riktigt stora fartyg som rullat rejält. Och dom är inte ensamma. Oavsett vad kryssningsnasarna påstår.
« Svar #10 skrivet: 10 augusti 2017, 18:48:19 »
Jo, det har smårullat ombord på Celebrity Reflection och Equniox trots att det bara varit lite små dyningar men dom kom precis från sidan... Så sjöegenskaperna på alla nyare kryssningsfartyg är nog inte optimala.

//R
« Svar #11 skrivet: 10 augusti 2017, 18:54:18 »
Naturligtvis en helt korrekt förklaring Lars!
Men tyvärr finns det Nissar som tror att de inte rullar beroende på att de är så stora och att de är säkra p.g.a. stabilisatorer etc. Kunde inte vara mer fel då dessa inte hjälper i hög sjö, storm eller orkan. Som Lars H säger, höjden och det ringa djupgåendet är kanske den största fienden i hårt väder. Origoxi om någon kan säkert berätta om detta.

En fullastad tankbåt på 150000 dwt är nog det säkraste stället att vara på vid full storm men inte ens då kan man känna sig behaglig eller säker. En orkan vågar jag inte ens tänka tanken på vad som skulle kunna hända, inte ens i utkanten av densamma.

Men återigen, det värsta som kan hända är när det skapas panik bland tusentals människor när det sker dramatiska händelser till sjöss. Personskador i hundratals, kanske tusentals och läkarteamen hinner inte ens med.
Man skall aldrig någonsin underskatta havets- och naturens krafter när de är som värst.
Detta är något man måste ta in med 100% och respektera!
*
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2017, 18:58:43 »
Äldre och då naturligtvis mindre kryssningsfartyg, hade ofta förbluffande bra sjöegenskaper. Typ Cunards Sagafjord och Vistafjord. Det gäller även den nuvarande oldtimern Marco Polo.
*
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2017, 18:58:57 »
Jag är av den uppfattningen att hur ett fartyg rör sig i hårt väder är en kombination av flera faktorer, inklusive skrovform, storlek och vikt, tyngdpunkt etc etc etc.

Fartyg är olika och är olika ifråga om hur de beter sig i hårt väder. Vissa skrovformer skapar mer orolig, knyckig gång än andra o.s.v. Skillnaden kan vara stor. Därmed inte sagt att oväder "inte märks" men skillnaden kan vara den mellan att relativt obehindrat kunna röra sig alternativt att man måste sitta på sin plats p.g.a häftiga rullningar och rörelser.

Med det sagt åker jag hellre in i ovädret ombord på ett stort fartyg än ett litet. Trots allt är det skillnad på att möta 10 metersvågor ombord på en 50-metersfarkost och en 300 metersdito.

Idealet om man skall utmana naturen är ett fartyg utformat för Nordatlanten och med en skrovform som tillåter det att klyva vågorna fint. QM2 är ett exempel på ett sådant. Har varit ute i storm med henne och ja, visst märks det att hon rullar men inte lika aggressivt som när jag åkte från Sassnitz till Trelleborg i full storm ombord på M/S Sassnitz. Där märktes det rejält och då menar jag att man verkligen kände naturens krafter, inte minst i vågdalarna när man riktigt kände hur skrovet bokstavligen träffade vattnet med full kraft. Det smällde rejält.

Slutligen får jag påpeka att det blir rejält möra passagerare efter en orkan: Great Eastern mötte en rejäl sådan under en överfart, kraften var så våldsam att skovelhjulen slogs i bitar, rodret lossnade och började slå mot propellern (som fick stoppas). Därefter lade hon sig bredsides mot vågorna och började rulla 45 grader åt var sida med följden att passagerare, möblemang, utrustning etc gled i hög fart åt vardera hållet. Detta varade i ungefär två dagar innan stormen bedarrade.

Ett kryssningsfartyg är inte lika stabilt byggt och en sådan påfrestning skulle sannolikt skapa strukturella skador förutom effekterna på inredning och ombordvarande.

Jag skulle inte vilja ge mig in i stormen medvetet men om jag ens skall tänka tanken gäller det att fartyget är anpassat för sådana förhållanden. Transatlantiska liners har traditionellt byggts för detta eftersom hårt väder helt enkelt funnits på programmet.

*
« Svar #14 skrivet: 10 augusti 2017, 19:06:42 »
Äldre och då naturligtvis mindre kryssningsfartyg, hade ofta förbluffande bra sjöegenskaper. Typ Cunards Sagafjord och Vistafjord. Det gäller även den nuvarande oldtimern Marco Polo.

Det beror på att de byggts för trafik på Nordatlanten och har en skrovform därefter. Skall man ut och möta naturen är ett fartyg byggt för denna trafik helt klart att föredra.

På storleksfronten säger jag såhär: Jag är hellre ombord på ett stort fartyg än ett litet i hårt väder. Sedan är det självklart så att stora diton kan haverera men ändå. En skada som ett större fartyg med effektiv VT-indelning kan överleva kan vara direkt katastrofal för ett mindre.