Det här med att sälja konst på kryssningsfartyg
« skrivet: 07 augusti 2017, 13:09:36 »
Dom flesta fartyg jag åkt med har alltid haft nån form av konstförsäljning och jag har alltid undrar om det är nån som verkligen köper konst på ett kryssningsfartyg?
Är det dom som fått några bira för mycket i sig och gör ett spontan köp det handlar om?
SV: Det här med att sälja konst på kryssningsfartyg
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2017, 14:40:52 »
Dom flesta fartyg jag åkt med har alltid haft nån form av konstförsäljning och jag har alltid undrar om det är nån som verkligen köper konst på ett kryssningsfartyg?
Är det dom som fått några bira för mycket i sig och gör ett spontan köp det handlar om?
Det kan nog vara både det, konstkännare som tycker sig se en chance att göra ett fynd eller folk som faktiskt medvetet räknar med att köpa konst som en del av kryssningsupplevelsen.

Köpte själv en affisch från "French Line"'s storhetstid, ombord på TS/S NORWAY en gång.
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2017, 15:49:27 »

Är väll helt självklart att det det är folk som köper......... annars hade väll aktiviteten försvunnit........  utrymme ombord är väldigt dyrt så, man grananskar hela tiden vad som är mest lönsamt.

Tror inte det är "en bira för mycket" som gör att folk köper, Du har tex ångerrätt så, ändrar Du dig när Du nyktrar till kan Du lämna tillbaka tavlan.

Däremot är säkert de flesta köpare ovana konstköpare, sådana som aldrig skulle "våga" gå in på ett vernissage.
*
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2017, 16:15:15 »
Konstförsäljning och konstauktioner i kryssningsfartyg har kantats av skandaler och rättsprocesser. Därför har det också minskat i omfattning. Särskilt i luxuary segmentet. Störst har det amerikanska bolaget Park West länge varit. Fn kränger man övervärderad konst i bla Carnival och HAL.

Men å andra sidan har jag sett att man i vissa rederier säljer klockor för sådär en 80.000 US dollar styck.

Själv skulle jag aldrig komma på idéen att vare sig köpa konst eller en klocka på ett kryssniingsfartyg.

Bland det knäppaste jag varit med om var en auktion av ett sjökort, där fartygets konstnär (jo, man hade faktiskt en sådan) kluddat lite på och som visade var vi kryssat och som även skepparn signerat. Den gick för 22.000 euro. Pengarna gick förvisso till ett barnhem i Manilla. Men ändå.

Fast en rolig auktion var i slutet av en längre Afrikakryssning då passagerna auktionerade bort souvenier man inte ville bära hem. De samlade medlen gick även där till välgörande ändamål. Folk hade köpt på sig det mest vansinniga prylar.
« Senast ändrad: 07 augusti 2017, 16:19:53 av Lars H »
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2017, 16:40:43 »
Låter lite som det har med en äldre kryssarkultur att göra. För var det inte så förr att det var mer välställda människor som kryssade? Dessa människor kanske lockades av konst. Lite mer upscale societé-grej. Ingen aning. Bara en tanke jag har.
*
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2017, 18:47:37 »
Nja, det är nog en hyggligt modernt påfund även om det kan kännas mossigt. Park West skryter på sin hemsida att man håller auktioner i mer än 100 kryssningsfartyg tillhörande: Azamara, Carnival, Celebrity, Holland America, Norwegian, Princess och Royal Caribbean. Men jag vet att antalet medverkande rederier skiftar snabbt.

Intressant är att flera av rederierna som kör det här upplägget gärna vänder sig till en ung publik.
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2017, 22:17:57 »
Jag har unde rmina kryssningar aldrig varit på en konst auktion ej hälle rkommer jag gå på någon. Tycker ibland att det är lite jobbigt då dom ibland har fyllt hela centrummet eller annan plats man vill placera med massa tavlor.om det vore tavlor på fartygen eller så vore det kanske intressant men nu näe /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet