M/S Costa Mediterrania...
« skrivet: 04 augusti 2017, 14:26:32 »
...snurrar ju även denna sommar i Östersjön med Stockholm som turn-around punkt.
Avgången från Stockholm är vid"okristliga"tiden 6-7 på söndagsmorgonen och detta är tydligen
liite för tidigt för FEA.;)
Detta innebär dock att hon är utanför Furusund vid 10.30 och följande bildserie kunde tas den 30 juli:

I motljuset syns lotsbåten som ska följa henne en bit utåt

En bit längre ut och en annan skuta tornar upp sig utemot Söderarm

Hög är hon i alla fall.;)

Här ser dom nästan lika stora ut på havsranden

Lite närmare Furusund mötte vi denna helt ljudlösa färja...

...som också mötte"Den vita svanen".

Bildserien är tagen från Waxholmsbåten Sunnan:

Fotad i Blidösundet 9 juli.
Byggd 1968 och är en av de första byggda i lättmetall(aluminium)som byggdes i 2 våningar för fart i 18 knop.
Hon trafikerar i sommar Waxholmsbolagets Nord-/Syd linje Arholma-Sandhamn(-Nynäshamn)./Ulf
(Att hon har gul/vit skorsten och inte W-märket där beror på att hon(numera)ägs av Blidösundsbolaget)

*
SV: M/S Costa Mediterrania...
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2017, 14:35:47 »
Avgången från Stockholm är vid"okristliga"tiden 6-7 på söndagsmorgonen och detta är tydligen
liite för tidigt för FEA.;)

Ja så tidigt har jag aldrig någonsin fotograferat :P

Costa Mediterranea lämnar Frihamnen en dimmig sommarmorgon 06:07

Costa Mediterranea har vänt på fjärden Lilla Värtan och lämnar stan

Bilderna tog jag 9 juli 2017 och en bild från samma tillfälle har jag visat i den stora kryssningstråden :)
« Senast ändrad: 04 augusti 2017, 14:37:59 av FEA »
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2017, 14:46:14 »
Ok,i den så"drunknar man"och är svårt att sålla i den.;)/Ulf
*
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2017, 14:55:05 »
Ok,i den så"drunknar man"och är svårt att sålla i den.;)/Ulf

Jag förstår precis hur du menar - jag har knappt själv koll men mindes nånstans att jag hade en morgonbild på Mediterranea :)

Om du verkliegn vill drunkna i bilder så är du hjärtligt välkommen till mitt Flickr-flöde ;D
« Senast ändrad: 04 augusti 2017, 14:56:37 av FEA »
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2017, 15:12:55 »
...snurrar ju även denna sommar i Östersjön med Stockholm som turn-around punkt.

Även denna sommar? Tror hon inte ens var i närheten av Stockholm förra året, dom senaste åren
har systerfartyget Costa Luminosa skött om kryssningarna från Stockholm. Har rest med Costa Luminosa
2 ggr och ska iväg 12 augusti med syrran :-)
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2017, 18:18:55 »

Även denna sommar? Tror hon inte ens var i närheten av Stockholm förra året, dom senaste åren
har systerfartyget Costa Luminosa skött om kryssningarna från Stockholm. Har rest med Costa Luminosa
2 ggr och ska iväg 12 augusti med syrran :-)
Du har säkert rätt även i detta fall.;)/Ulf
*
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2017, 19:27:50 »
Costa skiftar varje år. I år har det varit Costa Mediterrania som gör sjudagarskryssningar med turn a round i Stockholm. Nästa år blir det Costa  Magica som gör samma sak. Sämre båt förvisso. Möjligen är det lite trist för vissa svenskar som får två nätter i Stockholm. Själv hade jag dock inga problem med just det när vi reste i juli.
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2017, 20:36:37 »
Jag gillar att de skiftar så man får testa andra fartyg. Det är lite tråkigt med RCI att dom har haft Independence så många år i Southampton med ett års undantag med Anthem. Återigen har vi Serenade och Vision i Norden. Vill ha lite ombyten så det blir mer lockande att resa.
« Senast ändrad: 04 augusti 2017, 20:56:49 av Mattsana »
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2017, 20:44:21 »
Jag gillar att de skiftar så man får testa andra fartyg. Det är lite tråkigt med RCI att dom har haft ID så många år i Southampton med ett års undantag med AN. Återigen har vi SR och VI i Norden. Vill ha lite ombyten så det blir mer lockande att resa.
Uttryck gärna dessa förkortningar i fulltext för oss oinvigda av deras fartyg./Ulf
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2017, 21:33:35 »
Jag gillar att de skiftar så man får testa andra fartyg. Det är lite tråkigt med RCI att dom har haft ID så många år i Southampton med ett års undantag med AN. Återigen har vi SR och VI i Norden. Vill ha lite ombyten så det blir mer lockande att resa.
Uttryck gärna dessa förkortningar i fulltext för oss oinvigda av deras fartyg./Ulf

Sorry! Rättat det nu.
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2017, 01:58:10 »
Costa skiftar varje år. I år har det varit Costa Mediterrania som gör sjudagarskryssningar med turn a round i Stockholm. Nästa år blir det Costa  Magica som gör samma sak. Sämre båt förvisso. Möjligen är det lite trist för vissa svenskar som får två nätter i Stockholm. Själv hade jag dock inga problem med just det när vi reste i juli.
Senast jag åkte så hade jag till bords två Stockholmare från Åkersberga (har jag för mig det hette) som var så
nöjda så att fartyget hade nätter i Stockholm, för dom menade på att annars göra liknande utflykter i Stockholm så
måste dom ta in på Hotell i centrum vilket dom inte nu behövde då fartyget själv fungerade som hotell.
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2017, 17:31:14 »
Senast jag åkte så hade jag till bords två Stockholmare från Åkersberga (har jag för mig det hette) som var så
nöjda så att fartyget hade nätter i Stockholm, för dom menade på att annars göra liknande utflykter i Stockholm så
måste dom ta in på Hotell i centrum vilket dom inte nu behövde då fartyget själv fungerade som hotell.
Precis.
Det är ju det som är grejen och kunna hinna vara turist i sin egen stad och njuta.:)/Ulf
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2017, 22:14:06 »
Citera
Jag gillar att de skiftar så man får testa andra fartyg. Det är lite tråkigt med RCI att dom har haft Independence så många år i Southampton med ett års undantag med Anthem. Återigen har vi Serenade och Vision i Norden. Vill ha lite ombyten så det blir mer lockande att res
Fast kan man få så mycket bättre fartyg än ett radiance klass fartyg som serenade utan att behöva gå upp så mycket i storlekt. Jag tycker den fartygsklassen är perfekt /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet