*

NilsH

• 22
  • "Shipspotter" och sjöfartsentusiast från Karlstad
    • Visa profil
    • marititime_swe
SV: Fartygstrafik på Vänern och Göta älv
« Svar #15 skrivet: 03 augusti 2017, 14:04:55 »
Fina bilder.

Sträckan Trollhättan - Lilla Edet t/r har jag åkt för ett antal år sedan i passagerarfartyg. Slussade genom hela slusstrappan i Trollhättan  och turen på älven ner mot Lilla Edet var väldigt naturskön. Rekommenderas. Rederi Strömkarlen har kvar dessa resor men de sker inte ofta.

Något jag är nyfiken på är att resa över vårt "innanhav" Vänern hela vägen från Karlstad mot Vänersborg/Trollhättan eller omvänt. Det vore en kul erfarenhet. Är man någon gång helt utom synhåll från land på den sträckan?

Hej!

Tack!
Har själv åkt med flera olika lastfartyg både i Kanalen och på Vänern:)
Var senast med på mitt 4:e eller 5:e fartyg igår som var Ahlmarks vackra fartyg "Skagern" från Lilla Edet till Karlstad(Ska snart ladda upp bilder på det här), det är en mkt häftig upplevelse! :)

Vänersborg-Karlstad är den längsta sträckan och på skagern så slog vi nästan fartrekord på runt 7 timmar och 15min eller ngt. För att svara på din fråga så finns det tyvärr inget ställe där man inte ser land, även om vänern är gigantiskt stor så är det ändå inte som
havet.
En gång åkte jag från Khamn till vbg(Även då med Skagern) och även när man var mitt ute på vänern såg man lite av Värmlandsnäs snett föröver.

Jag jobbar faktiskt inte på fartygen(Läser musik på gymnasiet) men via min instagramsida så har jag lärt känna en Vänerlots som jag har åkt med ibland, men sist så var det dock via rederiet jag åkte med men då råkade det faktiskt vara samma lots som skulle köra henne till
Karlstad.

//
Mvh Nils H
Min bilder finns ni på min sjöfartsinstagram: https://www.instagram.com/maritime_swe/