*

NilsH

• 22
  • "Shipspotter" och sjöfartsentusiast från Karlstad
    • Visa profil
    • marititime_swe
Fartygstrafik på Vänern och Göta älv
« skrivet: 29 juli 2017, 13:55:03 »

Hej!
Är ny på detta forum så är osäker på hur det funkar när
man startar en ny tråd/ett nytt ämne, men tänkte försöka starta en tråd om fartygstrafik på Vänern och i Trollhättekanal/Göta älv :)

Denna tråd är främst till för att dela era bilder eller skriva om fartyg på Vänern och Göta älv

//
Nils H
Min bilder finns ni på min sjöfartsinstagram: https://www.instagram.com/maritime_swe/
SV: Fartygstrafik på Vänern och Göta älv
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2017, 08:55:59 »
Bra ide'. Kanske du skall lägga tråden på Övrig Sjöfart, det finns ju många fina "andra" skepp på Vänern och Göta Älv.
Den gamla tråden blev ju lite begränsad till last och många tänjde på gränserna  ;)
Skall försöka stötta dig men måste lära mig var/hur jag lägger upp
/ janaxel
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2017, 14:20:09 »
Vi hade i tidigare forumet en mycket stor tråd i ämnet Vänersjöfarten så givetvis har det en plats här. Majoriteten av fartygen på älven är just lastfartyg och debatten kretsar mycket kring infrastruktur för den samma. Därmed ligger den nog helt rätt under just lastfartyg, där man även kan ha med olika inspel rörande passagerarfartyg i berört område utan att någon tar illa upp.
Fredrik Ahlman
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2017, 17:33:45 »
Som sagt, jag har en del att lära. Här är ett inlägg från Hjnship, som väl var en av "aktivisterna" på den gamla tråden. Kanske en god början? Fina bilder i alla fall. Och på Övrig sjöfart ;)

http://www.landgången.se/index.php?topic=290.0
*

NilsH

• 22
    • Visa profil
    • marititime_swe
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2017, 20:32:25 »
Hej!

Kul att ni gillar idéen!
Är själv mkt intresserad av trafiken på vänern och älven, känner även några lotsar där.
Gillade att läsa väner-tråden på den förra landgången så tänkte därför alltså återuppliva den på denna sida! :D

Som Kapstans sade så är det ju främst handelsfartyg som trafikerar Vänern och kanalen, men självklart så får man posta andra bilder på Bogserare, färjor och annat;) Men skulle föredra att skippa bilder på små fritidsbåtar i kanalen och fokusera på lastfartyg och slussarna men även annan yrkessjöfart. Men som sagt så är det ok med vadsomhelst som är relaterat till sjöfarten i dessa oråden(Även ngn enstaka fritidsbåt). Är själv ny här så har också endel att lära  ;)

//
Mvh Nils H
Min bilder finns ni på min sjöfartsinstagram: https://www.instagram.com/maritime_swe/
*

NilsH

• 22
    • Visa profil
    • marititime_swe
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2017, 22:01:39 »
PICT1047 by maritime_swe, on Flickr

Provar om det går att länka en bild på ett annat sätt istället, så att ni inte behöver gå in på flickr för att se, vi får se om detta funkar.

Har sett att folk på b.la Halmstadtråden lyckas lägga upp bilder direkt på hemsidan, alltså inte någon länk man måste gå in på för att se bilden.

//
Mvh Nils H
[/quote]
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2017, 07:01:31 »
Bra ide'. Kanske du skall lägga tråden på Övrig Sjöfart, det finns ju många fina "andra" skepp på Vänern och Göta Älv.
Den gamla tråden blev ju lite begränsad till last och många tänjde på gränserna  ;)
/ janaxel

Japp, min tråd på http://www.landgången.se/index.php?topic=290.0 är tänkt som en ren bildtråd där ingen fartygstyp har mer prio än någon annan. Det råkar bara gå fler lastfartyg på kanalen, och därför kan det lätt bli fler foton på dem - men bara därför. Och därför lade jag den på Övrig Sjöfart ;).
*

NilsH

• 22
    • Visa profil
    • marititime_swe
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2017, 11:12:07 »
/ janaxel

Japp, min tråd på http://www.landgången.se/index.php?topic=290.0 är tänkt som en ren bildtråd där ingen fartygstyp har mer prio än någon annan. Det råkar bara gå fler lastfartyg på kanalen, och därför kan det lätt bli fler foton på dem - men bara därför. Och därför lade jag den på Övrig Sjöfart ;).

Ja, jag såg din tråd igår. Många fina bilder på den!:)

Har faktiskt vart ombord på Naven på vänern och i kanalen så gillade de bilderna lite extra!  ;)

Anledningen att jag startade denna tråd är för att inrikta mig både på Vänern och i kanalen, ska ju mest bli bilder men också lite disskusion osv föhoppningsvis  :)
*

NilsH

• 22
    • Visa profil
    • marititime_swe
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2017, 11:18:40 »
Är på mobilen nu men när jag är tillbaks på datorn ska jag ladda upp några relativt nya bilder från kanalen och Vänern.

Ska faktiskt även snart ned med tåget från Karlstad till Lilla Edet så blir förhoppningsvis några riktigt färska bilder också

På denna tråd tänker jag mest att vi laddar upp trafik som har hänt nyligen men har ni någon äldre bild som är bra så får ni självklart lägga upp dessa på denna tråd då & då, men fokus kanske ska ligga på nya/aktuella bilder?

//
Mvh Nils Hedström
« Senast ändrad: 31 juli 2017, 11:22:05 av NilsH »
*

NilsH

• 22
    • Visa profil
    • marititime_swe
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2017, 21:40:04 »
Hej!
Här är lite bilder på Alice och Ida H sydgående.

PICT1016 by maritime_swe, on Flickr

PICT1040 by maritime_swe, on Flickr

Inne i Trollhättans sluss

PICT1056 by maritime_swe, on Flickr

Påväg in i Slusstrappan

PICT1060 by maritime_swe, on Flickr

Ida H ligger och väntar på att få komma in i slussen efter Alice
*

NilsH

• 22
    • Visa profil
    • marititime_swe
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2017, 21:49:02 »
Passar på med lite fler nya bilder :)
Dessa är på Lifana.

PICT1151 by maritime_swe, on Flickr

Sydgående påväg in i Ströms sluss i Lilla edet, påväg från Vänersborgs hamn med Bremen som destination.

PICT1177 by maritime_swe, on Flickr

Påväg ut från Slussen.

Jag gillar personligen inte dessa fartyg då de inte är så vackra. Föredrar fartyg som Thuns tre äldre systrar eller Ahlmarks fartyg då dem har lite rejälare akterbygge, tycker att de fartygen är mkt finare! Men misstänker att Lifana mer är byggd för inlandssjöfart och inte oceangående som ahlmarks och Thuns fina fartyg så då är det nog lite lägre och mindre fartyg som gäller  ;)

//
Mvh Nils H
« Svar #11 skrivet: 03 augusti 2017, 12:16:03 »
Fina bilder.

Sträckan Trollhättan - Lilla Edet t/r har jag åkt för ett antal år sedan i passagerarfartyg. Slussade genom hela slusstrappan i Trollhättan  och turen på älven ner mot Lilla Edet var väldigt naturskön. Rekommenderas. Rederi Strömkarlen har kvar dessa resor men de sker inte ofta.

Något jag är nyfiken på är att resa över vårt "innanhav" Vänern hela vägen från Karlstad mot Vänersborg/Trollhättan eller omvänt. Det vore en kul erfarenhet. Är man någon gång helt utom synhåll från land på den sträckan?
« Svar #12 skrivet: 03 augusti 2017, 12:27:05 »
Jag gillar personligen inte dessa fartyg då de inte är så vackra. Föredrar fartyg som Thuns tre äldre systrar eller Ahlmarks fartyg då dem har lite rejälare akterbygge, tycker att de fartygen är mkt finare! Men misstänker att Lifana mer är byggd för inlandssjöfart och inte oceangående som ahlmarks och Thuns fina fartyg så då är det nog lite lägre och mindre fartyg som gäller  ;)

//
Mvh Nils H
Det har Du nog helt rätt i. Groningen ligger ju inte precis vid kusten!
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2017, 13:36:48 »

//
Mvh Nils H
Nä det stämmer, men det exporterades bl.a. potatis från Groningen till t.ex. Spanien och andra medelhavsländer.
« Svar #14 skrivet: 03 augusti 2017, 13:48:58 »

//
Mvh Nils H
Nä det stämmer, men det exporterades bl.a. potatis från Groningen till t.ex. Spanien och andra medelhavsländer.
Det gör det säkert, jag bara bekräftade att jag tror NilsH har rätt i att en båt med hemmahamn Groningen är byggd för inlandssjöfart, med bl.a. låga broar.