SV: Tre flodbåtar - en jämförelse
« Svar #15 skrivet: 08 september 2017, 12:50:22 »
1. juni Budapest - Amsterdam
Båt AMAPRIMA
Restid 14 nätter (hvarav en i hamn i Budapest och 1 i Amsterdam), påstås vara 15-dagarskryssning
Pris i enkelhytt med litet fönster 60 300,- Nkr
Incheckning: Ombord
Hyttstandard: Bra
Mat: Ingick i priset (med obegränsat dricka), mycket bra frukostar, varierande luncher och middagar
Disembarkering: Gångavstånd från Amsterdam Centraalstation

4. & 9. juli Krasnojarsk – Dudinka & Dudinka - Krasnojarsk
Båt В. ЧБАЛКОВ (V. TJBALKOV)
Restid 3 resp. 5 nätter
Pris i utvändig enkelhytt 21 314.- Rbl enkel resa = 42 628.- Rbl
Incheckning: I flytande bryggterminal bägge hamnar
Hyttstandard: Utan dusch eller toalett
Mat: Dagens lunch resp. middag á la carte. Helt OK. Kaviar från vild stör i Jenisej (egentligen förbjuden att fånga) såldes för 9000.- Rbl halvlitern. Maten i systerfartyget A. MATROSSOV enlig uppgift helt förfärlig.
Disembarkering: I flytande bryggterminal långt från sta’n i Dudinka, rätt på kajen centralt i Krasnojarsk

27. augusti Wien – Svarta Havet – Tulcea
Båt NESTROY
Restid 8 nätter (hvarav 1 i hamn i Tulcea)
Pris i enkelhytt med litet fönster 18 304,87 Nkr (inkl. påtvingad flygbiljett Bucuresti – Wien, som jag inte använde)
Incheckning: Endast under halvannan timme, från en gångväg i Nussdorf med 250 m till närmaste väntemöjlighet.
Inredning: Inte en enda bekväm stol
Hyttstandard: Eländig: 80 cm smal säng, inte helt vågrätt, högt över durken.
Mat: Utmärkt, ingick i priset (utan dricka, enda ölet som serverades var tyvärr österriktiskt)
Disembarkering: Mitt i staden Tulcea. Taxi till jvg.-stn. 4,80 lei <10 Nkr

Slutomdöme: AMAPRIMA erbjuder lyxkryssning men kostar därefter. Litet för mycket fokus på städerna vi lade till vid – mindre på floder och kanaler. V. TBSJALKOV jättemysig båt från 1955 och fantastisk flodresa. Trots bristande comfort var även resan med NESTROY fantastisk, med "Järnporten" och utflykter i såväl det ukrainska som rumänska deltat.
*
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #16 skrivet: 08 september 2017, 16:41:10 »
Intressant. En flodbåt till alltså. Och alla olika.

Många rederier känner mig manade att vara med. Ett av mina favoritrederier, Crystal, när det gäller vanliga kryssningar, plågar mig ständigt med broschyrer om sina nya tillskott på den här marknaden. Lite sugen på Bern - Amsterdam med något rederi. Noterat att många också kör diverse julmarknadsresor.
*
« Svar #17 skrivet: 08 september 2017, 18:32:13 »
« Svar #18 skrivet: 09 september 2017, 14:42:40 »
Intressant. En flodbåt till alltså. Och alla olika.

Lite sugen på Bern - Amsterdam med något rederi. Noterat att många också kör diverse julmarknadsresor.
Jag antar att Du menar Basel-Amsterdam. Skall på tur med AMADEUS SILVER III Amsterdam-Basel 19. september. Listan kompletteras då.
*
« Svar #19 skrivet: 09 september 2017, 20:02:17 »
Rätt. Skrev fel. Skriv sedan om dina erfarenheter.