Två flodbåtar - en jämförelse
« skrivet: 12 juli 2017, 11:13:52 »
1. juni Budapest - Amsterdam
Båt AMAPRIMA
Restid 14 nätter (hvarav en i hamn i Budapest och 1 i Amsterdam), påstås vara 15-dagarskryssning
Pris i enkelhytt med litet fönster 60 300,- Nkr
Incheckning: Ombord
Hyttstandard: Bra
Mat: Ingick i priset (med obegränsat dricka), mycket bra frukostar, varierande luncher och middagar
Disembarkering: Gångavstånd från Amsterdam Centraalstation

4. & 9. juli Krasnojarsk – Dudinka & Dudinka - Krasnojarsk
Båt В. ЧБАЛКОВ (V. TJBALKOV)
Restid 3 resp. 5 nätter
Pris i utvändig enkelhytt 21 314.- Rbl enkel resa = 42 628.- Rbl
Incheckning: I flytande bryggterminal bägge hamnar
Hyttstandard: Utan dusch eller toalett
Mat: Dagens lunch resp. middag á la carte. Helt OK. Kaviar från vild stör i Jenisej (egentligen förbjuden att fånga) såldes för 9000.- Rbl halvlitern. Maten i systerfartyget A. MATROSSOV enlig uppgift helt förfärlig.
Disembarkering: I flytande bryggterminal långt från sta’n i Dudinka, rätt på kajen centralt i Krasnojarsk

Slutomdöme: AMAPRIMA erbjuder lyxkryssning men kostar därefter. Litet för mycket fokus på städerna vi lade till vid – mindre på floder och kanaler. V. TBSJALKOV jättemysig båt från 1955 och fantastisk flodresa.
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2017, 11:31:26 »
Rättelse: В. ЧКАЛОВ (V. TJKALOV) hette båten på Jenisej
*
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2017, 15:41:47 »
Flodkryssningar är ofta trevliga. Har bla rest från Salina vid Svarta Havet till Amsterdam. En gång var jag också färdledare för ett svenskt sällskap på Donau. Det var i River Cloud ll. Har också rest med River Cloud. Båda fartygen, numera sålda, var relativt små men eleganta och tillhörde det tyskägda SeaCloud. Men jag har även rest med Viking Europe.

Ett problem på bla Donau och dess bifloder är inte sällan att det antingen är för högt eller för lågt vattenstånd. Och det kan ställa till det rejält och på hyggligt kort varsel dessutom.

Vår egen  Göta Kanal, skall inte heller glömmas bort. En femdagarsresa med M/S Diana mellan Stockholm och Göteborg är en upplevelse.
*
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2017, 17:33:13 »
Finns för övrigt rätt gott om flodkryssningar runt om i världen. I Asien erbjuds flodkryssningar bla på Mekong och Yangtze. I Sydamerika på Amazonas och i USA kan man resa på Mississipi från Minnesota till New Orleans. På västkusten erbjuds resor på Columbia och Snake river.

Håller vi oss till Europa och närliggande områden finns förutom i Ryssland och på Centraleuropas flodsystem inkl Frankrike, även flodkryssningar i Portugal från Oporto. Gjorde en gång en kryssning på Po i Italien. Men den var faktiskt inget vidare. Väl trång flod.
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2017, 08:47:39 »
Finns för övrigt rätt gott om flodkryssningar runt om i världen. I Asien erbjuds flodkryssningar bla på Mekong och Yangtze. I Sydamerika på Amazonas och i USA kan man resa på Mississipi från Minnesota till New Orleans. På västkusten erbjuds resor på Columbia och Snake river.

Håller vi oss till Europa och närliggande områden finns förutom i Ryssland och på Centraleuropas flodsystem inkl Frankrike, även flodkryssningar i Portugal från Oporto. Gjorde en gång en kryssning på Po i Italien. Men den var faktiskt inget vidare. Väl trång flod.
Flodresan på Chang Jiang (Yangtze) kan inte vara något vidare längre, efter uppdämningen. Tack och lov hann jag göra den 1994, då den fortfarande gick nere mellan de tre djupa klyftorna. I Burma erbjuds flodkryssningar på Ayeayrawady. En väldigt intressant flodbåtresa var den från Bamako til Timuktu och vidare till Gao på Niger - men den går inte att göra längre, p.g.a. islamisterna. I Ryssland kan man, förutom på Jenisej, åka på Lena, Amur och Volga (och i för sig Moskva - St. Petersburg, men det kan inte vara någon särskilt intressant tour). "Kanalpråmtåg" på "Den stora kanaken" från Hangzhou till Suzhou är också en upplevelse, liksom Telemarkskanalen i Norge och Saimaa kanal från Viborg till Villmanstrand.
*
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2017, 11:13:00 »
Som sagt, gott om spännande flod- och kanalresor finns det. Gjorde en gång en dagskryssning i kinesiska Wuxi på en snutt av den gamla kejsarkanalen, som egentligen består av ett antal kanalsystem. Kryssningar på Nilen finns i alla dess former. Själv nöjde jag mig med en dagstur.

Träffade för några år sedan T. Hagen, ägare av Viking, som numera även driver mer konventionell kryssningsverksamhet men som är stor på flodkryssningar.

Han hade björnkoll på alla floder och kanaler i världen som man kunde tänka sig exploatera. Bla hade han en dröm om att kunna resa från Amsterdam till St Petersburg och vidare till upp till Norra Ishavet. Men som han sa, många gamla kanaler har fått förfalla och floder grundats upp, så det är inte helt lätt att blåsa liv i många kul idéer. Och det saknade han inte.
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2017, 12:25:36 »
Som sagt, gott om spännande flod- och kanalresor finns det. Gjorde en gång en dagskryssning i kinesiska Wuxi på en snutt av den gamla kejsarkanalen, som egentligen består av ett antal kanalsystem. Kryssningar på Nilen finns i alla dess former. Själv nöjde jag mig med en dagstur.

Träffade för några år sedan T. Hagen, ägare av Viking, som numera även driver mer konventionell kryssningsverksamhet men som är stor på flodkryssningar.

Han hade björnkoll på alla floder och kanaler i världen som man kunde tänka sig exploatera. Bla hade han en dröm om att kunna resa från Amsterdam till St Petersburg och vidare till upp till Norra Ishavet. Men som han sa, många gamla kanaler har fått förfalla och floder grundats upp, så det är inte helt lätt att blåsa liv i många kul idéer. Och det saknade han inte.
Från St. Petersburg till Vita Havet lär det aldrig gå någon passagerarbåt. Kanalen mellan Vita Havet och Ladoga byggdes så liten och trång, enligt Solsjenitzyn i "Gulag-arkipelagen", att den aldrig använts till något förnuftigt - ett medvetet drag från Stalins sida, för att straffångarna skulle veta att deras arbete inte bara var omänskligt hårt utan också fullständigt meningslöst.
*
« Svar #7 skrivet: 13 juli 2017, 15:39:41 »
Kanalen verkar ändå vara i drift och har ett djupgående på 3 - 4 meter om man skall tro Wikipedia.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vitahavskanalen
« Svar #8 skrivet: 14 juli 2017, 08:38:00 »
Kanalen verkar ändå vara i drift och har ett djupgående på 3 - 4 meter om man skall tro Wikipedia.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vitahavskanalen
Ser man det! Och längd exakt som AmaWays' flodbåtar i Europa.
« Svar #9 skrivet: 14 juli 2017, 16:11:26 »
Det är svårt att få någon uppfattning om prisnivåerna i din jämförelse när du använder olika valutor...
Ett förtydligande hur t ex Rubelkursen står gentemot Euron hade varit bra./Ulf
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2017, 09:37:39 »
Det är svårt att få någon uppfattning om prisnivåerna i din jämförelse när du använder olika valutor...
Jag tycker kanske det är intressantare att jämföra med den valuta jag vid hvarje tillfälle har betalat med, till slut. Valutakurserna har nämligen varierat våldsamt i sommar. (Den intresserade kan faktiskt söka valutakurser själv på nätet, och räkna ut https://bors.e24.no/?#!/currencies.)
Exempel: Euro kontant på växlingskontor i Oslo c:a 9,85 Nkr, Euro på kreditkorträkningar 9,65 - 9,95 Nkr, Rubel kontant på Forex i Helsingfors sälj 1.68 Euro, återköp 1.36 Euro, Rubel på kreditkorträkningar 13,50 - 14,50 Nkr
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2017, 10:55:40 »
Jag tycker kanske det är intressantare att jämföra med den valuta jag vid hvarje tillfälle har betalat med, till slut. Valutakurserna har nämligen varierat våldsamt i sommar. (Den intresserade kan faktiskt söka valutakurser själv på nätet, och räkna ut https://bors.e24.no/?#!/currencies.)
Exempel: Euro kontant på växlingskontor i Oslo c:a 9,85 Nkr, Euro på kreditkorträkningar 9,65 - 9,95 Nkr, Rubel kontant på Forex i Helsingfors sälj 1.68 Euro, återköp 1.36 Euro, Rubel på kreditkorträkningar 13,50 - 14,50 Nkr
Det blev litet fel: De kurserna på Rubel var naturligtvis för 100 Rubel.
*
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2017, 10:59:16 »
En rubel är fn i runda slängar 0,15 kr. En liter bensin i Ryssland kostar ca 40 rubel. Men över tid så har förvisso rubeln svajat. Under Sovjettiden hade ryssarna tidvis för sig att rubeln - för utlänningar - i Sovjet skulle vara likvärdig med US dollarn. Det fick svartväxlingen att verkligen sätta fart. Å andra sidan fanns det inte mycket att köpa för buntvis av rubels.

Men jag kommer ihåg att de speciella affärer där man som utlänning kunde handla för utländsk valuta var snordyra.
« Svar #13 skrivet: 24 juli 2017, 11:25:48 »
En rubel är fn i runda slängar 0,15 kr. En liter bensin i Ryssland kostar ca 40 rubel. Men över tid så har förvisso rubeln svajat. Under Sovjettiden hade ryssarna tidvis för sig att rubeln - för utlänningar - i Sovjet skulle vara likvärdig med US dollarn. Det fick svartväxlingen att verkligen sätta fart. Å andra sidan fanns det inte mycket att köpa för buntvis av rubels.

Men jag kommer ihåg att de speciella affärer där man som utlänning kunde handla för utländsk valuta var snordyra.
I Murmansk nyåret 1978/9 försökte svartväxlare sälja rubler till oss för sämre kurs än den officiella. Vi var fulla i min resegrupp från Kirkenes Reisebureau, men så fulla var vi inte, att vi gick på den. Rubeln kostade mycket mer än dollarn då och när jag var i Moskva nyår 1982/83; 9-11,- Nkr.

Det berodde på hvad man köpte i Berioschka, som de butikerna hette (de finns fortfarande, som souvenirbutiker). Jag har alltid varit glad i rysk "champagne", "Sovjetskoje Igristoje", och det var billigt, liksom störkaviar (sistnämnda var också mycket billigt på ESTONIA 1994 och i min lokala affär i Söderhamn, där butikinnehavaren hade köpt den från ett ryskt handelsfartyg).

Bästa svarta kursen som jag har fått var på tjeckiska kronor 1977 och 1978; 500.- Cks för 100:- Skr (officiell kurs var 200.- Cks). Där hette f.ö. valutabutikerna Tusex.
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2017, 11:32:00 »
Kan f.ö. berätta att störkaviarn på GUM (det stora, anrika varhuset i Moskva) är svindyr numera, upp till 13 000.- - 25 000.- Rbl (c:a 2000:- - 4000:- Skr) för en burk. Och all störkaviar som säljs numera är odlad. På В. ЧБАЛКОВ sålde de däremot, som nämnt, en halv liter störkaviar från vild stör i Jenisej (och därmed i princip förbjuden) för 9 000.- Rbl (<1500,- Nkr). Så det blev några förrätter och frukostar ombord med sådan, tillsammans med rysk "champagne".
« Senast ändrad: 24 juli 2017, 11:33:51 av Risberg »