Fyra färjor och två hurtigruteskepp - en jämförelse
« Svar #15 skrivet: 15 augusti 2017, 08:39:10 »
31. maj Trelleborg - Rostock
Färja HUCKLEBERRY FINN
Restid 6 timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1125:- Skr
Incheckning: Möttes på färjeterminalen av skylt att incheckning efter kl 18 måste ske vid bilincheckningen flera kvarter undan - ingen information om detta på biljetten
Hyttstandard: OK, stort och bra badrum
Mat: Inte aktuellt mellan kl 0.30 och 6.30
Disembarkering: Svårt att hitta ombord (jag var ende landgångspassageraren), buss från landgångstornet till terminal, stadsbuss vidare till S-bahnstation

15. juni Travemünde – Trelleborg
Färja PETER PAN
Restid 9 ½ timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1470:- Skr
Incheckning: Bökig. Stadsbuss från jvg-station Travemünde Skandinavienkai, bra terminal m/ servering, buss till landgångstorn
Hyttstandard: Bra
Mat: Endast buffet, samt smårätter i baren i fören, på morgonen frukostbuffet absolut enda alternativet! Inte så mycket som en macka och juice om man inte orkade buffet kl 6 på morgonen
Bekväm disembarkering med buss från bildäck till färjeterminalen i centrala Trelleborg

19. juni Stockholm – Helsingfors
Färja MARIELLA
Restid  16 timmar 40 minuter
Pris i utvändig enkelhytt (som uppgraderats till lyxhytt) 815:50 Skr
Incheckning: Redan på Cityterminalen, buss 55:- Skr till terminalen
Hyttstandard: Väldigt bra (vet ej hvarför jag blev uppgraderad)
Mat: Utmärkt skaldjurstallrik 447:- Skr, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Spårvagn 5 från terminalen till jvg-stationen

9. juli Helsingfors - Stockholm
Färja GABRIELLA
Restid  16 timmar 50 minuter
Pris i utvändig enkelhytt 815:50 Skr
Incheckning: Spårvagn 5 från jvg-stationen till terminalen, första avg. dock först kl 16.35
Hyttstandard: Som att sova i maskinrummet, fruktansvärt bullrigt
Mat: Utmärkt för- och huvudrätt, desserten «utvalda ostar» ett dåligt skämt; ostarna från frukostbuffeten utan vidhängande presentation, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Buss 55:- Skr från terminalen till Cityterminalen

11. augusti Bodø – Sortland (gick av i Stokmarknes)
Hurtigrute VESTERÅLEN
Restid 12 timmar (10 ½ till Stokmarknes)
Pris däcksplats 859,- Nkr
Incheckning: Ombord. Hurtigrutkajen i Bodø nu flyttad till mitt emot järnvägstationen
Mat: Högst medelmåttig lunch Nkr 355,-, OK á la carte i cafeterian

13. augusti Sortland - Bodø
Hurtigrute NORDKAPP
Restid 13 ½ timmar
Pris däcksplats 859,- Nkr
Incheckning: Ombord.
Mat: Utmärkt á la carte-restaurant

Slutomdöme: TT-Line inte särskilt attraktiv – ren transport och obekvämt för landgångspassagerare, bristande frukosteralternativ på PETER PAN en skandal. MARIELLA känns fräschare nu än för några år sedan. Champagne till frukost är alltid trevligt. HUCKLEBERRY FINN och GABRIELLA känns oerhört sltna. VESTERÅLEN är det sista återstående Hurtigruteskeppet av den totalt misslyckade 80-talsgenerationen. NORDKAPP är ett av de Hurtigruteskepp som fått sin inredning totalramponerad av en berusad inredningsarkitekt, godkänt av Hurtigrutens styrelse på en firmafest.
Sex färjor och två hurtigruteskepp - en jämförelse
« Svar #16 skrivet: 08 september 2017, 13:05:13 »
31. maj Trelleborg - Rostock
Färja HUCKLEBERRY FINN
Restid 6 timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1125:- Skr
Incheckning: Möttes på färjeterminalen av skylt att incheckning efter kl 18 måste ske vid bilincheckningen flera kvarter undan - ingen information om detta på biljetten
Hyttstandard: OK, stort och bra badrum
Mat: Inte aktuellt mellan kl 0.30 och 6.30
Disembarkering: Svårt att hitta ombord (jag var ende landgångspassageraren), buss från landgångstornet till terminal, stadsbuss vidare till S-bahnstation

15. juni Travemünde – Trelleborg
Färja PETER PAN
Restid 9 ½ timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1470:- Skr
Incheckning: Bökig. Stadsbuss från jvg-station Travemünde Skandinavienkai, bra terminal m/ servering, buss till landgångstorn
Hyttstandard: Bra
Mat: Endast buffet, samt smårätter i baren i fören, på morgonen frukostbuffet absolut enda alternativet! Inte så mycket som en macka och juice om man inte orkade buffet kl 6 på morgonen
Bekväm disembarkering med buss från bildäck till färjeterminalen i centrala Trelleborg

19. juni Stockholm – Helsingfors
Färja MARIELLA
Restid  16 timmar 40 minuter
Pris i utvändig enkelhytt (som uppgraderats till lyxhytt) 815:50 Skr
Incheckning: Redan på Cityterminalen, buss 55:- Skr till terminalen
Hyttstandard: Väldigt bra (vet ej hvarför jag blev uppgraderad)
Mat: Utmärkt skaldjurstallrik 447:- Skr, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Spårvagn 5 från terminalen till jvg-stationen

9. juli Helsingfors - Stockholm
Färja GABRIELLA
Restid  16 timmar 50 minuter
Pris i utvändig enkelhytt 815:50 Skr
Incheckning: Spårvagn 5 från jvg-stationen till terminalen, första avg. dock först kl 16.35
Hyttstandard: Som att sova i maskinrummet, fruktansvärt bullrigt
Mat: Utmärkt för- och huvudrätt, desserten «utvalda ostar» ett dåligt skämt; ostarna från frukostbuffeten utan vidhängande presentation, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Buss 55:- Skr från terminalen till Cityterminalen

11. augusti Bodø – Sortland (gick av i Stokmarknes)
Hurtigrute VESTERÅLEN
Restid 12 timmar (10 ½ till Stokmarknes)
Pris däcksplats 859,- Nkr
Incheckning: Ombord. Hurtigrutkajen i Bodø nu flyttad till mitt emot järnvägstationen
Mat: Högst medelmåttig lunch Nkr 355,-, OK á la carte i cafeterian

13. augusti Sortland - Bodø
Hurtigrute NORDKAPP
Restid 13 ½ timmar
Pris däcksplats 859,- Nkr
Incheckning: Ombord.
Mat: Utmärkt á la carte-restaurant

25. augusti Trelleborg – Rostock
Färja TOM SAYWER
Restid 7 timmar 35 minuter
Pris i utvändig enkelhytt 1340:- Skr
Incheckning: Buss från terminalen, ett kvartal från jvg.-stn
Hyttstandard: Något sliten
Mat: Erbjöd såväl frukostbuffet som "styckpris-frukost"
Disembarkering: Svårt att hitta ombord (men hon är ju systerfärja till HUCKLEBERRY FINN, så denna gången visste jag), buss från landgångstornet till terminal, stadsbuss vidare till S-bahnstation

6. september Świnoujście  – Trelleborg
Färja NILS DACKE
Restid 6 timmar (WOLIN hade redan lämnat Swinoujscie, när jag gick om bord en halvtimme innan NILS DACKEs avgång, kom inte till Trelleborg förrän 1 timme senare)
Pris däcksplats 36.- €, terminalen tog endast polska kontanter eller €uro - hvarken Skr eller kort (trots märken "MasterCard" och "VISA")
Incheckning: Gångavstånd (400 m) till terminal från Świnoujście järnvägsstation, vissa tåg kör t.o.m. till Świnoujście Port vid terminalen. "Suckarnas gång" från terminal till kajen, ombordstigning via bildäck.
Mat: Buffet i början och slutet av resan, självhämtnings-á la carte däremellan (kvällsresa 18-midnatt). Billigt och gott.
Disembarkering med buss från kajen vid bildäck till färjeterminalen, ett kvartal från Trelleborg C

Slutomdöme: TT-Line inte särskilt attraktiv – ren transport och obekvämt för landgångspassagerare, bristande frukosteralternativ på PETER PAN en skandal. MARIELLA känns fräschare nu än för några år sedan. Champagne till frukost är alltid trevligt. HUCKLEBERRY FINN och GABRIELLA känns oerhört slitna, NILS DACKE dåligt underhåll på toaletterna. VESTERÅLEN är det sista återstående Hurtigruteskeppet av den totalt misslyckade 80-talsgenerationen. NORDKAPP är ett av de Hurtigruteskepp som fått sin inredning totalramponerad av en berusad inredningsarkitekt, godkänt av Hurtigrutens styrelse på en firmafest.
SV: Fyra färjor 31. maj - 9. juli - en jämförelse
« Svar #17 skrivet: 08 september 2017, 14:52:43 »
Jag är lite förvånad över ditt omdöme om Gabriella. Skulle säga att hon är ett av Viking Lines fräschaste fartyg i flottan.
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Fyra färjor 31. maj - 9. juli - en jämförelse
« Svar #18 skrivet: 09 september 2017, 09:38:24 »
Jag är lite förvånad över ditt omdöme om Gabriella. Skulle säga att hon är ett av Viking Lines fräschaste fartyg i flottan.

Håller med om att hon är bland dom fräschaste i flottan nu. Finns vissa hytter som inte fått en uppgradering än dock.
YNWA!
SV: Fyra färjor 31. maj - 9. juli - en jämförelse
« Svar #19 skrivet: 09 september 2017, 14:52:05 »
Jag är lite förvånad över ditt omdöme om Gabriella. Skulle säga att hon är ett av Viking Lines fräschaste fartyg i flottan.

Håller med om att hon är bland dom fräschaste i flottan nu. Finns vissa hytter som inte fått en uppgradering än dock.
Det måste ha varit en sådan hytt jag fick.
SV: Fyra färjor 31. maj - 9. juli - en jämförelse
« Svar #20 skrivet: 09 september 2017, 20:57:17 »
Jag är lite förvånad över ditt omdöme om Gabriella. Skulle säga att hon är ett av Viking Lines fräschaste fartyg i flottan.

Håller med om att hon är bland dom fräschaste i flottan nu. Finns vissa hytter som inte fått en uppgradering än dock.
Det måste ha varit en sådan hytt jag fick.

Ta det som en klick nostalgi då  ;D
YNWA!