Fyra färjor 31. maj - 9. juli - en jämförelse
« skrivet: 11 juli 2017, 12:32:47 »
31. maj Trelleborg - Rostock
Färja HUCKLEBERRY FINN
Restid 6 timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1125:- Skr
Incheckning: Möttes på färjeterminalen av skylt att incheckning efter kl 18 måste ske vid bilincheckningen flera kvarter undan - ingen information om detta på biljetten
Hyttstandard: OK, stort och bra badrum
Mat: Inte aktuellt mellan kl 0.30 och 6.30
Disembarkering: Svårt att hitta ombord (jag var ende landgångspassageraren), buss från landgångstornet till terminal, stadsbuss vidare till S-bahnstation

15. juni Travemünde – Trelleborg
Färja PETER PAN
Restid 9 ½ timmar
Pris i utvändig enkelhytt 1470:- Skr
Incheckning: Bökig. Stadsbuss från jvg-station Travemünde Skandinavienkai, bra terminal m/ servering, buss till landgångstorn
Hyttstandard: Bra
Mat: Endast buffet, samt smårätter i baren i fören, på morgonen frukostbuffet absolut enda alternativet! Inte så mycket som en macka och juice om man inte orkade buffet kl 6 på morgonen
Bekväm disembarkering med buss från bildäck till färjeterminalen i centrala Trelleborg

19. juni Stockholm – Helsingfors
Färja MARIELLA
Restid  16 timmar 40 minuter
Pris i utvändig enkelhytt (som uppgraderats till lyxhytt) 815:50 Skr
Incheckning: Redan på Vasaterminalen, buss 55:- Skr till terminalen
Hyttstandard: Väldigt bra (vet ej hvarför jag blev uppgraderad)
Mat: Utmärkt skaldjurstallrik 447:- Skr, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Spårvagn 5 från terminalen till jvg-stationen

9. juli Helsingfors - Stockholm
Färja GABRIELLA
Restid  16 timmar 50 minuter
Pris i utvändig enkelhytt 815:50 Skr
Incheckning: Spårvagn 5 från jvg-stationen till terminalen, första avg. dock först kl 16.35
Hyttstandard: Som att sova i maskinrummet, fruktansvärt bullrigt
Mat: Utmärkt för- och huvudrätt, desserten «utvalda ostar» ett dåligt skämt; ostarna från frukostbuffeten utan vidhängande presentation, utmärkt frukostbuffet 162:- Skr
Disembarkering: Buss 55:- Skr från terminalen till Vasaterminalen

Slutomdöme: TT-Line inte särskilt attraktiv – ren transport och obekvämt för landgångspassagerare, bristande frukosteralternativ på PETER PAN en skandal. MARIELLA känns fräschare nu än för några år sedan. Champagne till frukost är alltid trevligt. HUCKLEBERRY FINN och GABRIELLA känns oerhört sltna.
SV: Fyra färjor 31. maj - 9. juli - en jämförelse
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2017, 12:42:37 »
Tack för jämförelsen, dock förvånad över Gabriella:s intryck. Av uppgraderingen som gjordes, upplever i vart fall jag att på Gabriella tog man verkligen i. Må vara att hon kanske var i sämre skick från början, men med hela i princip nya restaurang koncept och många nya hyttalternativen samt uppgraderingen av butiksytan, liksom uppgraderingen av Fun Club, nya puben och nya Livingroom och trapphuset i aktern. Det finns inte så väldigt mycket kvar att uppdatera?
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2017, 14:40:59 »
Intressanta jämförelser!

Jag har åkt Peter Pan två gånger Trelleborg - Travemünde för några år sedan och upplevde utbudet som bra då förutom frukosten som enbart var buffé. Verkar som om man försämrat där?

Är inte enig om Gabriella då jag tycker hon har blivit riktigt fin efter senaste uppgraderingen. Dock kvarstår hyttkorridorer och dom billigare hytterna att fixa till. Och vissa hytter i aktern har väldigt mycket maskinljud, inget som stör mig förstås men säkerligen många andra!
Maten jag åt motsvarade dock inte riktigt dom förväntningar man kan ställa efter uppgraderingen och det pris man betalar.

//R
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2017, 15:07:36 »
Jodå, restaurangdäcket är fint på GABRIELLA, men Food Garden är mysigare på MARIELLA.
*
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2017, 12:17:03 »
Tack för en utförlig jämförelse!

En liten men naggande undran... Vasaterminalen, vad är det? Du menar kanske Cityterminalen - eller också är jag lite trött :P
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2017, 12:22:34 »

En liten men naggande undran... Vasaterminalen, vad är det? Du menar kanske Cityterminalen - eller också är jag lite trött :P
Dert kan hända att den heter, men jag menar att busschauffören kallade den för Vasaterminalen, när folk frågade hvart bussen gick.
*
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2017, 12:40:53 »

Dert kan hända att den heter, men jag menar att busschauffören kallade den för Vasaterminalen, när folk frågade hvart bussen gick.

Jag förstår. Jag hade bara aldrig hört att den kallas så :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #7 skrivet: 12 juli 2017, 15:29:23 »
Apropå TT-Line: Om de standardiserat frukosten till buffét lär det ju ha en orsak, framförallt idag när de mig veterligen inte har en cafeteria utan serveringen sker i ett integrerat utrymme.

Personligen vet jag inte om jag tycker det är helt fel att erbjuda buffétfrukost egentligen - det brukar ju hotellen göra. Sedan är det naturligtvis så att ankomsten är ytterst tidig men det har ju sina orsaker (kan inte minnas att det förekommit senare ankomster än runt 7-tiden på morgonen och då har man ju ändå lunkat på i sakta mak med lågt pådrag på maskinerna efter avgång 22:00).

« Svar #8 skrivet: 12 juli 2017, 15:59:38 »
Apropå TT-Line: Om de standardiserat frukosten till buffét lär det ju ha en orsak, framförallt idag när de mig veterligen inte har en cafeteria utan serveringen sker i ett integrerat utrymme.

Personligen vet jag inte om jag tycker det är helt fel att erbjuda buffétfrukost egentligen - det brukar ju hotellen göra. Sedan är det naturligtvis så att ankomsten är ytterst tidig men det har ju sina orsaker (kan inte minnas att det förekommit senare ankomster än runt 7-tiden på morgonen och då har man ju ändå lunkat på i sakta mak med lågt pådrag på maskinerna efter avgång 22:00).
PETER PAN och NILS HOLGERSSON har en bar i fören, där smårätter serverades på kvällen, och där mackor kunde serverats på morgonen, såsom DFDS tvingades göra på Oslo - København, när de gick upp för dem att inte alla vill äta deras morgonbuffet. Den på DFDS är dessutom lika dyr som den är eländig. Hvad den på TT kostade vet jag ej.
*
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2017, 16:42:09 »
Jag tror inte riktigt på "mackor" - däremot en frukostbricka av den typ som TT-Line hade ombord på dagens TS/HF (dåvarande NH/PP). I cafeterian i fören fanns då en utmärkt frukostbricka man kunde köpa som var prisvärd och överlag bra som alternativ till buffén.

Det borde man ju helt klart återinföra i.s.f.

I DFDS-fallet kan jag inte uttala mig om deras senaste frukostkvalitet, däremot kan jag säga så mycket att den var bra tidigare - både standardbuffén i Seven Seas och specialfrukosten i Blue Riband.

Slutligen har jag svårt att tro att något färjerederi (framförallt inte sådana som har lite transportinriktning och därmed chaufförer som skall köra dagsetapper med början på morgonen) kan erbjuda så låg standard på frukosten som vissa ställen på Kastrup. Då tar jag TTs buffé alla dagar i veckan.;)

« Svar #10 skrivet: 12 juli 2017, 17:15:34 »
Jag tror inte riktigt på "mackor" - däremot en frukostbricka av den typ som TT-Line hade ombord på dagens TS/HF (dåvarande NH/PP). I cafeterian i fören fanns då en utmärkt frukostbricka man kunde köpa som var prisvärd och överlag bra som alternativ till buffén.

Det borde man ju helt klart återinföra i.s.f.

I DFDS-fallet kan jag inte uttala mig om deras senaste frukostkvalitet, däremot kan jag säga så mycket att den var bra tidigare - både standardbuffén i Seven Seas och specialfrukosten i Blue Riband.

Slutligen har jag svårt att tro att något färjerederi (framförallt inte sådana som har lite transportinriktning och därmed chaufförer som skall köra dagsetapper med början på morgonen) kan erbjuda så låg standard på frukosten som vissa ställen på Kastrup. Då tar jag TTs buffé alla dagar i veckan.;)
Det finns ingen frukost i Blue Riband längre. Commodore-passagerarna har sin egen frukostbuffet, men till skillnad från Viking Line, där hvem som helst kan köpa deras utmärkta Food Garden-frukost, så kan inte icke-Commodore-passagerare göra det på DFDS. Och ursäkta mig, men frukosten på Seven Seas är sämre än den sämsta norska hotellfrukost men kostar det dubbla. Uruselt, särskilt på en dansk färja har man litet förväntningar!
*
« Svar #11 skrivet: 12 juli 2017, 17:52:44 »
Då har utvecklingen gått bakåt när det gäller DFDS. Beklagligt.

Tidigare tycker jag de skött sig utmärkt på den punkten men då flaggar jag för att det är ett antal år sedan jag senast åkte till Oslo. Men vid senaste resan som ägde rum ungefär 2007 åt jag frukost i Seven Seas och den var bra.

Jag håller absolut med om att specialfrukosten borde kunna bokas och betalas separat, tror att rederiet också tjänat lite på det men det handlar väl naturligtvis om lite exklusivitet för Commodore Class.

« Svar #12 skrivet: 12 juli 2017, 20:45:28 »
Den trevliga besättningen erbjöd sig att lägga undan en macka från kafeterian över natten som vi kunde hämta i infon på morgonen, som alternativ till buffén på Peter Pan. Sen frågade de vart vi skulle. Lübeck! Ät frukost där var deras direkta uppmaning, som visade sig vara helt riktig. Det är det som är bra med Tyskland och Österrike, alla smörgåsbutiker. Middagsmaten på samma båt var inget vidare, men det var också enda pumpen på resan.

DFDS frukost är inte alls prisvärd. 110 SEK hade varit ett rimligt pris för ett sådant basutbud. Blev frukost där ändå senast, det är sånt som händer ;)
« Svar #13 skrivet: 14 juli 2017, 16:03:07 »
Frukostpriset på Viking låter högt,men du kanske inte förbetalade den vid bokningen?/Ulf
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2017, 09:27:34 »
Frukostpriset på Viking låter högt,men du kanske inte förbetalade den vid bokningen?/Ulf
Jo