SV: Viking FSTR
« Svar #225 skrivet: 05 september 2017, 10:26:35 »
Tallink har nu presenterat sin augustistatistik:
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=785683&messageId=988080

Bilden påminner om juli, dvs Viking FSTR har tagit rejäla volymer av passagerar- och personbilstrafiken. Tio tusen (!) färre personbilar transporterade av Tallink i augusti i år. Samtidigt ska då beaktas de förändringar Tallink gjort, Superstar->Megastar, Baltic Queen->Europa och Europa (dagskryssningar)-> -.

FSTR har förstås även tagit volymer av övriga under sommaren, t ex Linda Line som minskat från tolv till sex turer per dag i år.


Så vad säger panelen, vad kommer vi se från Viking på Hel-Tal nästa år?
« Senast ändrad: 05 september 2017, 10:42:08 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #226 skrivet: 07 september 2017, 10:50:33 »
Jag ska testa FSTR nu på måndag, hoppas den går då...
SV: Viking FSTR
« Svar #227 skrivet: 11 oktober 2017, 17:55:18 »
FSTR verkar, av tekniska skäl, va ur trafik mer eller mindre alla vardagar den här veckan. Samtidigt är det förstås inte direkt någon högsäsong längre, så ekonomiskt är nog konsekvenserna begränsade. FSTRs tidtabell för i år sträcker sig fram till den 22 oktober.

Vore intressant att få reda på hur man tänker inför nästa år.
« Senast ändrad: 11 oktober 2017, 17:58:01 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #228 skrivet: 11 oktober 2017, 18:53:14 »
FSTR verkar, av tekniska skäl, va ur trafik mer eller mindre alla vardagar den här veckan. Samtidigt är det förstås inte direkt någon högsäsong längre, så ekonomiskt är nog konsekvenserna begränsade. FSTRs tidtabell för i år sträcker sig fram till den 22 oktober.

Vore intressant att få reda på hur man tänker inför nästa år.

Oj, där hade jag tur när jag åkte henne i måndags. Ca. 30 minuter sen då vid ankomst, dock var orsaken till det vädret.
SV: Viking FSTR
« Svar #229 skrivet: 16 oktober 2017, 15:55:01 »
...och nu har de ställt in rubbet fr o m imorgon, dvs alla avgångar från imorgon fram till säsongens slut på söndag.

Just nu är FSTR på väg i reducerad fart Tal->Hel med försening som följd. Men det verkar i alla fall i nuläget som att man ska göra ytterligare en tur till Tallinn ikväll. Jag ser i varje fall ingen annan information.


Har förresten någon hört något om vad allt detta tekniska strul handlat om?
« Senast ändrad: 16 oktober 2017, 16:07:16 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #230 skrivet: 17 oktober 2017, 10:48:06 »
Tror inte den kommer tillbaka nästa år, om Viking är smarta så sattsa på nåt bättre och kanske lite större tonage men som klarar av i alla fall överfarten på 2 timmar. Då har Viking mer att hämta.
SV: Viking FSTR
« Svar #231 skrivet: 17 oktober 2017, 10:54:02 »
Tror inte den kommer tillbaka nästa år, om Viking är smarta så sattsa på nåt bättre och kanske lite större tonage men som klarar av i alla fall överfarten på 2 timmar. Då har Viking mer att hämta.

Det visade sig att vara exakt samma orsakerna som ledde till konkurrensens slut på motsvarande tonnage för 9 år sedan när Nordic Jet och Superseacat försvann för gott. Jämfört med snabbgående större färjor är katamaranerna för:
- dyra i drift
- obekväma utan hytter och större utbud av restauranger
- tråkiga med lite att göra ombord, folk är vana vid att slå ihjäl tid i butikerna/på däcket/i puben
- väderkänsliga
- tekniskt osäkra

Med andra ord kostnader, kostnader och kostnader som följd. Kanske ser vi en Gotland eller en Visby på linjen nästa sommar, givet att Visborg levereras i tid från Kina?
« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 10:55:57 av JoonasK »
SV: Viking FSTR
« Svar #232 skrivet: 17 oktober 2017, 11:44:54 »
Några filmsnuttar från 9 oktober som blev en av sista dagarna i trafik med vindstyrkan av 16 m/s stadigt mot fören från N-NW. Någon som vet om man kan få filmerna hit direkt?

Från däcket med kaptenens utrop. Sätt på 1080p.
https://photos.google.com/share/AF1QipN1vkFXR2a2pbMM15EjeNkOJhgyT38GKqusqpdHFKfGaoD5mMddaKMof6fBxOzrQA/photo/AF1QipNItKA6TX_vlj3f9DMqIN2IibjG2jlswvi5akyD?key=b0U1Nndqdmlxd041MUFhT0RWdXhKckFvYUdLN1V3

Från loungen i aktern, som annars tyckte var prisvärd att boka en plats till.
https://photos.google.com/share/AF1QipN1vkFXR2a2pbMM15EjeNkOJhgyT38GKqusqpdHFKfGaoD5mMddaKMof6fBxOzrQA/photo/AF1QipPMzCNNjb2SfP37FBWh06U2Ak-x2KungzjQBXgQ?key=b0U1Nndqdmlxd041MUFhT0RWdXhKckFvYUdLN1V3

Möte med Megastar som Google animation. :D Svårt att hålla kameran stadig, filmerna är från iPhone.
https://photos.google.com/photo/AF1QipPJbFkqK-P2v-j9Wi8qYOBv1gfGUHyknREBb2rZ

https://photos.google.com/photo/AF1QipPFV3PNvPuDQF27HuXum2DTQ1SsxfZs75LpvMDP
« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 11:47:05 av JoonasK »
SV: Viking FSTR
« Svar #233 skrivet: 17 oktober 2017, 18:01:28 »
Tror inte den kommer tillbaka nästa år, om Viking är smarta så sattsa på nåt bättre och kanske lite större tonage men som klarar av i alla fall överfarten på 2 timmar. Då har Viking mer att hämta.

Noop, inte en chans. Man har redan implamenterat ett tok spar program som ska gå fram till årsskiftet och bra bit in på nästa år, som ska finansiera årets "framgång". Jag tror linjen idag är så tok effektiviserad, att det går inte som på 90-talet bara sätta in ett fartyg och vips gör man vinst. Tror resultatet tog Viking själva på sängen. Så duktiga snickare var dom inte vid bänken..
SV: Viking FSTR
« Svar #234 skrivet: 18 oktober 2017, 00:24:00 »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.
« Senast ändrad: 18 oktober 2017, 00:37:36 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking FSTR
« Svar #235 skrivet: 18 oktober 2017, 20:08:27 »
Håller med dig Stefan. Hur man än vänder och vrider på detta så har ju VL lyckats med nåt. Vad och hur mycket det är vet vi inte riktigt än, det visar sig.

Men att påstå att det inte var en lyckad satsning är väl ändå att stoppa huvudet i sanden.

Siffrorna finns där som du visat och de kan bli bättre med annat tonnage uppenbarligen.

Men visst var det en lyckad satsning som helhet. Det pratar ju siffrorna om även om man inte var fullt nöjda.

Det gnagde iaf rätt bra...kanske det som gnager...
YNWA!
SV: Viking FSTR
« Svar #236 skrivet: 31 oktober 2017, 10:19:03 »
Tydligen (enligt Vikings estniska hemsida) gjorde XPRS en extratur Tallinn->Helsingfors på söndagskvällen den 22 oktober 22:30-00:45 (och tom tillbaka). Detta var ju då sista dagen FSTR skulle ha kört, så man ansåg sig väl kunna motivera denna tur då det är högt tryck med bokningar på söndagskvällar.

Men det intressanta här är ju då att man för första gången någonsin (väl?) har testat att låta XPRS göra sex turer på ett dygn, dvs detsamma som Finlandia gör några dagar i veckan, och Star/Megastar gör hela tiden.

Samtidigt har man dock publicerat XPRS tidtabell ända fram till 31 december 2018, så det är väl knappast så att man planerar att testa detta med sex turer igen.
SV: Viking FSTR
« Svar #237 skrivet: 31 oktober 2017, 10:47:32 »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.
SV: Viking FSTR
« Svar #238 skrivet: 31 oktober 2017, 17:13:58 »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.

Det kan det absolut vara, en läropeng som du säger. Vad förvånar mig är att det var så lätt att kapa marknadsandelar även om vinsten kanske uteblev. Vad vet jag, kanske det var just den biten man ville få fram för fortsatta satsningar.

Det ska bli intressant att se nästa drag VL har för finska viken. Eller inte har  :D
YNWA!
*

    Mumin

  • 30
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
SV: Viking FSTR
« Svar #239 skrivet: 31 oktober 2017, 20:46:29 »
I lördags när jag försenat ankom med Mariella i H:fors låg hon vid Skatudden och det såg ut som om man höll på att tömma henne.

Någon som vet när hon försvinner?
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Silja Serenade, Viking Mariella, Finnpartner, Nordlink…