*
SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« Svar #30 skrivet: 19 maj 2017, 17:41:33 »
Hörrni vad händer? Vi har missat flera kryssare nu, bland andra Saga Pearl II och Clio. Skärpning! ;)

Här är i alla fall dagens kryssningsfartyg i stan, Viking Star.

Viking Star vid Stadsgården 160. Birger Jarl syns också.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #31 skrivet: 19 maj 2017, 17:49:51 »

Viking Star vid Stadsgården 160 Södermalm Stockholm.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #32 skrivet: 20 maj 2017, 09:13:31 »
Det är någonting som lurar i vassen...

I morse vid sjutiden stod jag vid stranden och fotograferade...

... när Seabourn Quest anlände till Frihamnen.

Det blev lite mer svårfotograferat när nästa anlöpande fartyg anlände...

... för hon svängde inte in till Frihamnen som utlovat utan fortsatte rakt fram in mot city.

Regal Princess på väg in mot Stadsgården.

I sista stund hade de ändrat kajplats -. inte så kul för en fartygsfotograf.
Då jag åkte hemifrån vid 04:45 och dubbelkollade Stockholms Hamnars hemsida
så stod det att hon skulle anlöpa Frihamnen F638.

Jag brukar faktiskt dubbelkolla med Lots-info också, men gjorde inte det i morse.
De hade i och för sig kanske inte heller uppdaterat informationen när jag åkte hemifrån.
I fortsättningen ska jag dubbelkolla båda sajterna medans jag är på väg in mot stan!

Robert, jag hoppas du fotade från frukostbordet :)
« Svar #33 skrivet: 20 maj 2017, 09:52:42 »
Hehehe, gick precis upp när hon dök upp lite oväntat! Fick gnugga ögonen några gånger för att hitta rätt skärpa! Men nu är jag på jobbet...

Det verkar vara problem också med uppdateringar och info i både app och hemsida när det gäller fartygsanlöpen läste jag.

//R
*
« Svar #34 skrivet: 20 maj 2017, 09:56:09 »
Hehehe, gick precis upp när hon dök upp lite oväntat! Fick gnugga ögonen några gånger för att hitta rätt skärpa! Men nu är jag på jobbet...

Det verkar vara problem också med uppdateringar och info i både app och hemsida när det gäller fartygsanlöpen läste jag.

//R

Ett trevligt sätt att vakna på iofs :)

En lite vidare vy över hamnområdet när Seabourn Quest backar in till kajplatsen.
*
« Svar #35 skrivet: 20 maj 2017, 10:40:40 »
Det står fortfarande på Stockholms Hamnars sajt att Regal Princess ska till Frihamnen. Det står även att hon är försenad. F*n trot ;)

Jag undrar om man törs lita på avgångstiden? Jag har ingen lust att åka in till stan för att upptäcka att hon redan stuckit. Lotsen är i alla fall beställd till samma tid, så det borde stämma.
*
« Svar #36 skrivet: 20 maj 2017, 16:45:41 »
Var själv nere i Frihamnen, och mer av nostalgiska glodde på Seabourn Quest, som vi kryssat med två gånger. Noterade också att Regal Princess saknades.
« Svar #37 skrivet: 20 maj 2017, 19:13:01 »
Härliga bilder FEA! Det har stått på lotsinfon ett par dagar att hon skulle till Stadsgården.
*
« Svar #38 skrivet: 20 maj 2017, 19:26:32 »
Härliga bilder FEA! Det har stått på lotsinfon ett par dagar att hon skulle till Stadsgården.

Tack Kim! Typiskt nog stod det Frihamnen när jag kollade. Som sagt, jag ska dubbelkolla - trippelkolla - i fortsättningen.
« Svar #39 skrivet: 21 maj 2017, 09:29:43 »
Fyller på med mera!

80

13/5 HAL:s Zuiderdaam på väg ut.

81

Rundar strax Blockhusudden och bakom ligger...

82

Gabriella som vill om...

83

Kolla i backspegeln, vänsterblinkers på och kör och plattan i mattan!  8)

84

M/S Gabriella passerar M/S Zuiderdaam vid Fjäderholmarna.
På bilden syns även S/S Norrskär och M/S Delfin XI.

85

15/5 en riktigt kall morgon, så kommer Celebrity Silhouette för första gången denna sommar till Stockholm.

86

Och några tappra påpälsade ombord njuter av infarten.

87

Så började värmen komma, och M/S Vision Of The Seas lämnar Frihamnen.

89

Viking Star ankommer Stockholm 19/5, som skulle bli en riktigt var dag med temperaturer upp mot 25 grader.

90

Hon ligger inne till idag söndag för att byta ut sina resenärer mot nya, det gör man under lördagen.

91

Och medans FEA står och väntar på att Regal Princess ska komma till Frihamnen, har jag precis vaknat 20/5 strax efter 07 för att upptäcka att hon är på väg förbi oss.

93

Stor pjäs det där... Men hon blir i år slagen av Norwegian Getaway när hon kommer för första gången till Stockholm.

//R
*
« Svar #40 skrivet: 21 maj 2017, 09:49:05 »
Snyggt Robert!

Vilken tur också att du hann vakna till och fånga Regal Princess :)
« Svar #41 skrivet: 21 maj 2017, 10:10:11 »
Snyggt Robert!

Vilken tur också att du hann vakna till och fånga Regal Princess :)

Tackar! Även om jag inte är någon sjusovare, så var det nog jobbets tur denna gång att jag fick med henne! :)

//R
« Svar #42 skrivet: 21 maj 2017, 14:15:46 »
Flotte bilder frå Stockholm :)

*
« Svar #43 skrivet: 21 maj 2017, 19:44:47 »
Idag lämnade M/S Viking Star stan efter några dagar här.

M/S Viking Star passerar Kvarnholmen i motljus på väg ut från stan.

Det ser mulet ut men det var inte så farligt, och det var inte så hela tiden. Varmt och skönt var det också.

M/S MSC Magnifica lämnade också stan ett par timmar senare. Solen hade hon på 'rätt sida'. Bilden är tagen vid Gåshaga brygga.
« Senast ändrad: 21 maj 2017, 19:47:47 av FEA »
« Svar #44 skrivet: 21 maj 2017, 20:44:34 »
Två bilder på Magnifica vid Frihamnen i morse. Jag befann mig vid Larsberg på Lidingö och fotograferade.