Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Scandinavian Star - One more time.......
« Senaste inlägg av NT-T2 skrivet 20 juni 2018, 22:20:13  »
Det finns ju vissa frågetecken som kvarstår och ett av dessa är hur det kunde komma sig att evakueringsfläktarna för bildäck var påslagna vid branden vilket skapade den snabba brandspridningen från styrbord till babord. Detta i sin tur berodde på undertryck från bildäck där en av dörrarna stod öppna och elden således "sögs" från trapphuset på styrbordssidan genom tvärkorridoren.

Visserligen är Scandinavian Star-utredningen klart bättre än Estonia-diton men man kommer inte ifrån att den förstnämnda uppenbarligen utsattes för mordbrand och sabotage. Sedan kan man väl diskutera tills nästa istid om detta berodde på "försäkringsbedrägeri" eller något annat men att avsikten var att förstöra färjan kommer man definitivt inte undan.

Branden anlades ju dessutom i en övergiven korridor med följden att den kunde få rejält fäste innan inlarmningar började från däck 4 och senare däck 5. Det är ju talande att kaptenen sade: "Herregud, det brinner överallt!" när han kom upp på bryggan och större delen av panelen lyste upp p.g.a alla inkommande larm.

Hon blev helt enkelt saboterad. Sedan behöver det inte vara just "försäkringsbedrägeri" utan kan lika gärna ha andra skäl men det finns omständigheter kring fallet som gör att en viss planering funnits med. Vissa teorier skulle också kunna testas i fullskala (exempelvis det omdiskuterade hydraulröret där det vore lämpligt att helt enkelt genomföra ett test för att se om det kan brista på det sätt som skedde). Kan man demonstrera det vid ett kontrollerat test kan t.ex den teorin läggas åt sidan.
2
Övrig sjöfart / Paris MoU 2017
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 20 juni 2018, 21:50:14  »
Forra aret, 2017, gjordes mer an 18000 hamnstats kontroller ombord pa fartyg i de lander som ingar i Paris MoU.
Nu har listan slappts pa de lander vars fartyg kontrollerades.
Det ar bland annat forvanande att USA flyttades fran den vita listan till den gra.
Vidare ar det intressant att se flera sa kallade bekvamlighetsflaggor komma bland de basta och i nagra fall fore Sverige. Sverige hamnade for ovrigt pa 11:e plats av de 73 flagglander som utgor listan.
I topp kommer Frankrike och i absolut botten hamnade Kongo.
I slutet av den lankade artikeln aterfinns en lank till hela listan.

http://gcaptain.com/paris-mous-2017-white-grey-and-black-list-united-states-falls-to-grey-as-korea-poland-move-to-white/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-1f2d5c4a33-139818985&mc_cid=1f2d5c4a33&mc_eid=4057e0a7db
3
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« Senaste inlägg av aries skrivet 20 juni 2018, 20:17:44  »
Lite Off Topic:
Någon som vet vad har Galileusz gjort i Landskrona? Blev lite chockad när jag körde på E6:an och såg EuroAfrica skorstenen som tillhörde Galileusz. Kan inte hitta nåt info om det.
4
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Senaste inlägg av MH skrivet 20 juni 2018, 17:29:11  »
Intressant. Vad har propellerbytet föranlets av? Har Visborg inte levererat i fart eller är det vibrationer?
5
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet 20 juni 2018, 16:09:13  »
Hon har visst fått byta ut propellrarna.
6
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Senaste inlägg av MH skrivet 20 juni 2018, 13:35:54  »
Hon har inte rört sig på över 1månad efter provturen. Visborg borde väl snart börja på att röra sig mot Europa eller blir hon kvar 2018 ut?
7
Färjor / SV: FjordLine satsar pa ny hamn i Sandefjord
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 20 juni 2018, 08:37:26  »
 :( Dårlig nytt for landgangspassagerer: Lenger vekk fra byen (Hadde for øvrig en fortrinnlig tur med OSLOFJORD sist lørdag - så adskillig triveligere hun er enn COLOR VIKING!)
8
Övrig sjöfart / SV: Intressant lasning angaende nya regler om svavel i bunker
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 20 juni 2018, 07:07:37  »
Intressant lasning angaende de nya svavel reglerna som ju infors om cirka 18 manader.

Att det kommer att stalla till problem for den sjoburna delen av varldshandeln ar nog ingen underdrift. Enligt artikeln sa kan mellan 10-40% av redarna tanka sig att fuska med bunkeroljan.  Detta da tillgangen till olja med lagre svavel innehall ar begransad och priserna kommer att stiga. Vare sig gemene man vet om detta eller inte sa kommer de okade kostnaderna att laggas pa konsumenterna.

Nu hojs allt fler roster fran redarhall internationellt att datumet for inforandet bor flyttas framat eller att det atminstonde blir en mjuk overgang med ett antal manader for anpassning.
Man kan fraga sig vad ett par manaders respit for anpassning skulle kunna bidra med da valdigt lite gjorts hittills.

http://gcaptain.com/shippings-2020-low-sulphur-fuel-rules-explained/

Känner också att ett par månaders respit inte kommer göra någon skillnad.

Handlar istället om stränga kontroller, om man inte har scrubbers skall man inte ha högsvavelolja ombord.

Och, jag har svårt att tro att man inte kommer luckas få fram bränsle, man kan i princip alltid få fram MGO, sedan, att man inte vill betala, det är en annan sak
9
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Senaste inlägg av Andreas01 skrivet 19 juni 2018, 23:35:24  »
Skulle tippa att Star stannar på hel tal även om megastar II levereras
10
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Senaste inlägg av Andreas01 skrivet 19 juni 2018, 23:10:34  »
 :oTallinkSilja inväntar nog Amorella och sätter den som syster på Riga (under förutsättning att Viking vill sälja den till dem)
Frågan är vad som händer på Tallinn linjen då man Evt plötsligt har ett fartyg "över"? Silja Europa till Stockholm Tallinn och man avyttrar Victoria och romantika till ett danskt rederi...?
Sidor: [1] 2 3 ... 10