Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Övrig sjöfart / Tor o Balder Viking i Landskrona
« Senaste inlägg av Ib skrivet 24 februari 2018, 21:15:42  »
Den båda isbrytarna, Tor o Balder Viking  i Landskrona.

Väntas det isvinter?

Senaste isvintern här i Skåne var 1985/86.

Med tre stadsisbrytare Njord, Danbjörn DK och Thule
Samt Scandica. I Öresund.
2
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 20:03:05  »
Köl, motor, propeller och skorsten. Visst finns likheter. Tex har inte bilar detta, förutom motorer då.
3
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet 24 februari 2018, 19:57:59  »
Nja, det är inte något struntprat med likheter mellan Mariella/Cinderella och Tallinks femma därför att när Tallink som ett relativt nytt rederi i slutet av 90-talet gick till Raumo-varvet med finansiering av bankerna i handen, ville dom ha en ny kopia av Cinderella som då mycket riktigt konkurrerade med Tallinks fd Viking-färjor Meloodia fd Diana II och Fantaasia fd Turella samt Vana Tallinn på Finska Viken. Det är exakt vad dom fick också - Normandy fd Sessanfärja som var inchartrad sommaren 1997 visst gav inspiration till nattklubben i flera våningar i aktern men hej, det hade ju även Cinderella då. Annars är de faktiskt mycket likadana än idag - cafeterian/dansbaren i fören på lägre paxdäck, tax free på mitten samt buffen i fören på övre paxdäck, a la carte i mitten samt nattklubben i aktern. Placering av hytterna, puben, specialbutikerna samt konferensavdelningen varierar lite färjorna emellan men det gör det även mellan Mariella, Split-systrarna och Cinderella. Således är de faktiskt mycket likadana på grunden.
4
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 18:40:31  »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.

Sidoarkad, dessutom helt olika? -Ignoreras med gott samvete
5
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Markmeister89 skrivet 24 februari 2018, 18:38:57  »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.
6
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 18:32:58  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben.
Ja och det är en större likhet än du kan hitta någonstans med Mariella eller Cinderella. Sidoarkad, hur många fartyg har inte haft det. (Även KPV har hade sidoarkad utanför restaurangen och dessutom utanför schopingcentret pp däcket under.

Restaurangerna är ju helt olika mor de på Mariella och Cinderella så även livbåtar med utepromenad längs sidorna etcetra. Tycker till och med att de är mer lika Serenade och Symphony än Mariella och Cinderella, där jag överhuvudtaget inte förstår vilken likheten skulle vara.
7
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Markmeister89 skrivet 24 februari 2018, 18:24:57  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben. 
8
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 24 februari 2018, 18:16:23  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.
9
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av Markmeister89 skrivet 24 februari 2018, 18:01:30  »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

De förstnämnda har något tidlöst i sig och var klart mycket före sin tid tidigt på 90-talet. Tallinks femma har Vikings Mariella/Cinderella-koncept som förebild men saknar vissa lösningar och är av klart billigare materialer på ytorna ursprungligen. Dock så är Serenade och Symphony ganska omfattande ombyggda så sent som 2014-15 medan Aker-femman har fått några mindre uppdateringar och skulle behöva stora förnyelser i hytterna och allmänna utrymmen i samma stil som man gjorde med Silja Europa 2016.

Just så! Dessa fartyg skulle behöva en grundlig renovering. Hytterna ser väl mer eller mindre likadana ut på BQ, BP och Galaxy som de gjorde när fartygen var nylevererade?
10
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet 24 februari 2018, 17:46:45  »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

De förstnämnda har något tidlöst i sig och var klart mycket före sin tid tidigt på 90-talet. Tallinks femma har Vikings Mariella/Cinderella-koncept som förebild men saknar vissa lösningar och är av klart billigare materialer på ytorna ursprungligen. Dock så är Serenade och Symphony ganska omfattande ombyggda så sent som 2014-15 medan Aker-femman har fått några mindre uppdateringar och skulle behöva stora förnyelser i hytterna och allmänna utrymmen i samma stil som man gjorde med Silja Europa 2016.
Sidor: [1] 2 3 ... 10