Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kalle-sand

Sidor: [1] 2 3 ... 11
1
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 21:09:17  »

Vilka fartyg menar du att man har att byta med?

Visst kan jag tänka mig att man skulle kunna göra någon rockad med Europa sommartid och att kortkryssarna mellan  Helsingfors och Tallinn fick hålla tillgodo med Isabelle ett par månader.

Men det blir lite av paniklösning, som i alla fall inte är hållbar på ett par års sikt. Det är ändå dags att beställa nytt nu.

Någon särskild konkurrens har man dock inte och fartygen är ofta näst intill fulla. Så fulla att det är inte optimalt ens utan konkurrens, man skulle kunna dra in mer med större fartyg.
[/quote]

Du skulle kunna lägga över tex Galaxy på Tallinn linjen, och exempelvis flytta Victoria, antingen till Åbo eller Riga linjen.

Däremot skulle jag gärna vilja veta vart ifrån att fartygen är ofta näst intill fulla? Du tror inte beställningarna skulle vart gjorda, om dom vore det? Man beställer väll rimligen nybygge till linjer som har tillväxt potential och fulla avgångar?


https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=843327&messageId=1060596

Jag skulle vilka påstå att nedgången för reguljärpassagerare med bil beror på att man väljer att prisa ut sig själva eftersom hytterna är fulla av kryssare och bildäck en med lastbilar och att denna kombination är lönsammare.

Men reguljärpassagerare med bil är alls inte olönsamma. Med större fartyg är det bara att plocka.

Nej, reguljärpassagerare med bil är inte olänsamma, men dom är inte lika lönsamma som frakt, inte ens i närheten. Och jag ifrågasätter om bilpassagerare verkligen är lönsammare än snitt kryssaren. Sällan fordonen i sig drar in så fantastiska summor. Problemet blir dock om man helt tappar dom, då man till Lettland, Estland och Finland har konkurenter som "flåsar" i nacken. Så helt törs man nog inte tappa den marknaden. Däremot tror jag inte att man kan räkna hem nybyggen bara på det.

2
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 18:05:21  »
Men vad sägs om att göra sig av med isabelle? Visst star har inte stor hytt kapacitet men bildäcket skulle nog behövas på Riga linjen?Några fler hytter går säker att klämma in med mindre ombyggnationer/TT

Inte i närheten av mot vad som skulle behövas för en nattlinje. Fartyget har helt fel dimensioner och utrustning för att byggas om till nattfartyg - men även OM detta var teoretiskt möjligt, flytten av fartygets metacentrum till följd av vikten av hyttmoduler skulle sänka lastkapacitet i sån omfattning att det skulle inte vara försvarbart. Du skulle ha 2 lastdäck men inte kunna lasta dom i närheten fullt ut. Vad ska man då ha lastdäcken till? Då har du ett fartyg med både undermålig hytt och last kapacitet.

3
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 18:01:12  »
Marknaden växer fortfarande och det börjar bli väl fullt på både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga. Med ett nytt fartyg på Stockholm-Tallinn kunde man få ökad kapacitet på båda linjerna, eftersom Victoria blir fri att flytta över.

Nja, tror inte att förutom vissa dagar på bildäck att det är någon större växtverk på endera av linjerna. Konkurrensen av passagerarna är hård, så finns egentligen ingen anledning att öka. Skulle man vara i akut behov av kapacitet på Tallinn eller Riga har man fartyg nog att internbyta med-

4
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 15 juni 2018, 21:49:01  »
Star skulle däremot passa ganska bra för att ersätta, ja just det, Danica om hon såldes till Stena.. Det brukar ju dessutom vara populärt att spekulera i just försäljningar till Stena.

Men kul om det blir ett ytterligare nybygge för Tallinn-Helsingfors. Samtidigt börjar det bli dags även för Tallinn-Stockholm. Hoppas att det kommer snart.

Vore väll intressant om Star hamnade på närmare håll i röd skrud - även om inte troligt. Kan inte tänka mig att man vill sälja till närmaste konkurenten.

Men något nybygge till Tallinn linjen lär förmodligen dröja, men till Riga linjen med anpassad bildäckskapacitet tror jag skulle vara en god investering.

5
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 15 juni 2018, 19:36:08  »
Spännande

Antagande att om de skulle ske blir de till Helsingfors-tallin trafiken.

Undra om de skulle kunna bli någon rotation på befintligt tonnage på Helsingfors-tallin kontra Åbo linjen?

Galaxy ut och star in?

Noop, inte en chans, Star har inte ens i närheten av den hyttkapacitet som behövs för Åbo linjen. Frågan är om man vill behålla SeaWind, eller satsar på att hålla kvar Star och avyttra SeaWind. Hon är väll mer eller mindre klar för stranden nu.

6
Färjor / SV: Hur fungerar detta?
« skrivet: 12 juni 2018, 09:23:52  »
Alltså om om kollar på det så är ju bara så coolt men varför kan inte färjorna köra samma koncept?? Efter 33:13 https://www.youtube.com/watch?v=ki-jeT9J9cI&t=1929s min varför kan man inte köra detta koncept på färjorna mellan Sverige och Finland?
Istället för ett riktigt band så kör man video..

Det kommer garanterat komma. Vänta bara.

7
Färjor / SV: M/S Skåne och vägglöss
« skrivet: 10 juni 2018, 17:58:24  »
Saken är väll just det, hur garanterar man det? Säkerligen besök av Anti Simex, försök att decifinsera alla tyger i hytten - men dom blir ju mer och mer motståndskraftiga. Det som är problemet. Så även om det råder god hygien i övrigt, räcker att en har med sig det ombord, sen har man det man gör.

8
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 04 juni 2018, 20:15:38  »
Och inget nytt för passagerarna... Synd att man inte satsar mer på arrangerade resor, polen fullkomligen växer så det knakar som ny svensk semester destination. Föga förvånande med Svenska Zlotyn...

9
Färjor / SV: Ny färjelinje från Trelleborg
« skrivet: 04 juni 2018, 20:12:27  »
Finns det verkligen ens marknad för det? Vad är det för transporter som man tror ska åka den vägen? Med tanke på EU:s relation till både Ryssland, Vitryssland och Ukraina, känns knappast underlaget som explosionsartat att hämta från....

10
Reseberättelser / SV: 2018-05-18 dagskryss Tallink
« skrivet: 22 maj 2018, 17:55:05  »
Wow, vilka sommarbilder :) Man verkligen KÄNNER brisen genom håret, fastän man inte ens var där .)

11
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 22 maj 2018, 17:53:48  »
Tack för fina bilderna! Vi ska ta bilen till Åland på henne och avgången från Nådendal 10:45 är riktigt bra när man kommer från Helsingfors och slipper köra tidigt på morgonen, något man måste göra med Åbo-färjorna.

Man kan ju komma ombord med cykeln också! Det står på bokningsystemet och är alltså samma regel som med Sea Wind Line förr i tiden.

Riktigt underligt att man inte kan fika under dagturen, är ju liksom hela vitsen med dagturer. Samma med bastun.

Bastun var stängd denna turen i vart fall, och satt heller ingen skyllt om öppettider. Fika måste du dessvärre ta med själv om det ska bli nått. Baren hade öppet en bit mitt på dagen, så möjligt att det går att få att dricka till, men några bullar/bakelser eller liknande fanns inte att tillgå, tyvärr. Men utsikten är BEDÅRANDE vacker, absolut den vackraste av utsikter över Åbo-lands skärgård utan stress. Är nog bara Grace som kan matcha det, men då sitter man i matsalen under begränsad tid.

12
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 22 maj 2018, 17:51:31  »
Hans, vilken BILDSKATT du sitter på!! Jag hoppas VERKLIGEN att du tänker på att bevara dessa för kommande generationer??!! Detta är Finlandstrafiken i sitt verkliga sköte och explotions år.

13
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 21:03:30  »
Den gode entreprenören bjöds väl på några dagars fri kost o logi av staten för nån vecka sedan 8)

Verkligen? Om en liten fårgel viskat rätt i mitt öra, lär nog det vart ganska bortkastade pengar. Om jag förstått saken rätt, lär nog fartyget i fråga inte komma särskilt många cm mer norrut än vad hon ligger nu, på överskådlig framtid.

14
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 20 maj 2018, 22:22:23  »
Hur står sig en resa med finnlines rent prismässigt mot Silja/Viking om man bara skall över med bilen?
/TT

Är man minst ett par personer, skulle jag säga likvärdig i slutändan iom att maten ingår. Sen är det bara en fråga om vilken produkt man är ute efter och föredrar.

15
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 20 maj 2018, 19:29:37  »
Kan man boka en dygnskryssning utan bil på Finnswan? Går det att resa överhuvudtaget utan bil på henne?

Tveksamt i dagsläget. Något slags fordon. Kanske att dom kan göra undantag och godkänna cykel, om du mailar dom? Men dom säljer inte kryssningar som så, utan man får köpa 2 ggr enkelresor i sådant fall.

Sidor: [1] 2 3 ... 11