Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kalle-sand

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 12 november 2017, 02:34:55  »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.
Tjänat pengar är ju exakt vad man ha gjort. Det är inte bara intäkterna som ökat, utan resultatet har förbättrats. Åtminstone enligt information per den 8 september. Men nu får vi snart Q3-rapporten, då får vi titta igen. Det blev ju ingen bra avslutning på säsongen för FSTR.

Extrem ökad bunkernota, vinstvarning och sparprogram.... Jepp, det är verkligen ett vinnarkoncept för ökade intäkter.... Går att läsa i vilken ekonomisk Hermods som helst.

2
Färjor / SV: Karolin såld
« skrivet: 12 november 2017, 02:00:44  »
Verkar som Linda Lines Karolin sålts till Golden Star Ferries i Grekland en Shipfriends.gr

Citera
Karolin New HS Ferry, for Golden Star Ferries.

http://www.shipfriends.gr/forum/topic/18-hellas-roundup/

Föga förvånande... Ytterligare bevis på hur "lönsam" följande flytetyg är på traden - även tom med "billig" besättning...

3
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 31 oktober 2017, 10:47:32  »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.

4
Färjor / SV: DFDS Oslo-båten får kritikk
« skrivet: 23 oktober 2017, 16:04:00  »
Generellt tycker jag att man ska vara försiktig med att bilda sig en "bergssäker" uppfattning på medie uppgifter i överhuvudtaget. Men sen är jag nu gammal nog att också observera saker i stort i samhället, och dels tycker jag att det är betydligt vanligare idag att den "yngre" generationen tror att BRÅKA med vakter är ett bra sätt att lösa en konflikt. Gärna slåss lite med dom också... Och att regler är JÄTTEBRA - så länge dom gäller nån annan. Och att det leder till konsekvenser - ja, det är onekligen så. Resa med barn eller inte. Vakter till sjöss har dessutom utökad befogenhet, så rent juridiskt är det åtalbart enligt "våld mot tjänsteman", så att ringa polisen ( om inte vakterna själva redan hade gjort det ) tjänar liksom inte ens egen sak väl i ett sånt här skeende. Om inte annat lär det här sluta i ganska dryga böter.


5
Färjor / SV: DFDS Oslo-båten får kritikk
« skrivet: 23 oktober 2017, 15:57:02  »
Vem sover naken ihop med sitt barn?
Det gör väl i och för sig hvem som helst med ett naturligt förhållande till nakenhet.

Skulle nog STARKT avråda vem som helst från att sova naken, för lustigit nog, allt liknande jag någonsin läst som innehållt nått liknande när någon går in där en för dom främmande människa sover, är densamma alltid - tada - NAKEN.... Konklution - sova naken = större risk beteende för att råka illa ut med allt från vakter, poliser och div. oanmälda kontroller  ;)

6
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 17 oktober 2017, 18:01:28  »
Tror inte den kommer tillbaka nästa år, om Viking är smarta så sattsa på nåt bättre och kanske lite större tonage men som klarar av i alla fall överfarten på 2 timmar. Då har Viking mer att hämta.

Noop, inte en chans. Man har redan implamenterat ett tok spar program som ska gå fram till årsskiftet och bra bit in på nästa år, som ska finansiera årets "framgång". Jag tror linjen idag är så tok effektiviserad, att det går inte som på 90-talet bara sätta in ett fartyg och vips gör man vinst. Tror resultatet tog Viking själva på sängen. Så duktiga snickare var dom inte vid bänken..

7
Färjor / SV: Mariella dockning hösten 2017
« skrivet: 08 oktober 2017, 02:18:35  »
Förlåt mig, har jag blundat?!
Finns det en option på Kinabygget och när skall
optionen i så fall "tecknas"?!

SL

Möjligheten till Option kan kvarstå ganska länge, vad jag förstått. Normalt brukar undertecknandet ske någonstans 6-12 månader in på "originalbygget", som blir ett L.O.I, som efter att finansiering är klar, sen övergår i beställning. Förutsatt då att varvet har kapacitet.

8
Reseberättelser / SV: Gamla bekanta på Medelhavet 2: Rigel I fd Bore I
« skrivet: 02 oktober 2017, 21:05:11  »
Under några veckor 1983 hette Rigel I Stena Baltica och låg vid Masthuggskajen i det läget som tidigare användes av Kielfärjorna. Undrar hur många miljoner Stena tjänade på att äga henne i några veckor.

Vill minnas att jag läst någonstans att det rörde sig om dryga 12 miljoner.

Vilka bilder Joonas, vilken semester ni haft ;) Blir AVENSJUK.. Synd att gamla Baltic Kristina dock är så förstörd inredningsmässigt.... Men hon ÄR en klassiker. Och att åka färja i det där riktig BLÅA vattnet... Ja... Det är sjö romantik på högsta nivå.

9
Tack Robert, var snällt att räkna in mig som en av få "vanliga" kryssnings resenärer ;) Presentkort som desperat behövdes användas, så bidde kryssning med Amorella. Egentligen också nyfiken på att se vad en löningsfredag ger, och resultatet var rakt av SKRÄMMANDE inför kommande nybygge.. Viking måste börjar jobba betydligt MER med Åbo linjen om dom ska fixa det här.. Precis som Robert säger.. Skulle tro runt - max - 60 talet kryssare, mer var det inte. Men det måste vart ganska många på bildäck, för sen vid avresa var det ganska bra kö till Buffan. Desto dystrare dock i övriga restauranger. Eftersom middag redan var intagen innan avresa, blev det en klassiskt rågbröd, banan och youghurt som kvällsfika i cafét. En sväng i butiken, och en stund i Fun Club. Vet inte om jag är lika exalterad av bulgarerna, men ja.. I brist på annat kanske. Publiken var inte så många. Pianisten däremot var duktig. Men det blir lite lustigt, man har trubadur i puben som spelar, och runt hörnet, nästan i ingången till Food Garden sitter en pianist, som jag inte upplevde som sådär hysteriskt "nödvändig" om jag ska vara ärlig. Discot måste vart fullkomligt dött, trist, med tanke på att man ändå hade en ganska namnkunnig DJ kvällen till ära.

Nu bodde vi i en av dom nyrenoverade hytterna med dubbelsäng på 9:an, och där bodde man riktigt bra faktiskt. Enda, minimala, saken att gnälla över, var att det var nästan svårt att få nått vattentryck i duschen. I övrigt var hytten tipptopp - mycket trevlig tom. Man sover skönt i dubbelsängen, och ja.. Jag kan faktiskt inte säga att det saknas något alls. Perfekt som kryssningshytt för 1 dygn.

Tycker dock att det börjar bli ganska tydligt att man nu snart HAR provat allt på den här damen. Förvisso fin sen uppfräschningen, men till skillnad från Gabriella där man gjort det enhetligt, är Amorella snarare axplocket där man tagit X-antal koncept och bara liksom "släng in" dom, utan att dom egentligen har så mycket med varandra att göra. Blir lite.. Konstigt... Som tex Ellas - som nu tydligen ska vara någon slags steakhouse - men ändå inte. Ute i Entren den berömda "hamburger menyn", men den klassiska Ella burgaren kan du bara få inne i Foodgarden. Och kommer man in i Ellas, kan man fortfarande äta ur den klassiska menyn. Smått förvirrande. Och vart "Tappas" gästerna ska sitta numer, är också lite oklart. Lite var som tydligen.

Någon nattmat kan man tydligen inte förvänta sig länge, alla ställen har stängt framåt morgonkröken, så man får nog hoppas vart så pass smart innan, att man köpt sig en macka, annars får man vackert vänta på frukost.

Och den där "produktförvirringen" skulle jag vilja säga också fortsätter in i kryssningsprogrammet. På kvällen händer inte så rysligt mycket mer än "öppnar/stänger", och det är väll egentligen också det man är ute efter. Ombord, käka middag, möjligen en sväng i Tax-Freen, sen skaka sina lurviga och i säng. Men vägen tillbakar. Känns som man har mer krut på Åbo-Mariehamn, än Mariehamn-Stockholm. Sista timmarna blir nästan jobbiga, man vill bara hem, för ingenting speciellt händer... Nu hade man ingen show på denna kryssning, men jag tror att någon form vore bra - och så specifikt köra det på eftermiddagen mot Stockholm. Inget sista minuten erbjudanden i Tax-Free, också obegripligt. Måste vara älsta och billigaste tricket i boken att få in alla i butiken igen? Och dessutom går lite tid.. Finns en hel del saker man skulle kunna göra som man inte gör. Tack och lov inga foto nissar - tack för det.

Summa sumarum, tycker jag att Amorella kryssning lämnar lite ojämt intryck. En sak är säker, att man måste ha skärpt till produkten till 2020. Frågan är om man klarar av att ha både Cinderella och Viking Futurella i trafik samtidigt... Och om inte, hur mycket man tappar till Birka.

Men Amorella är dock i bra skick - absolut. Men jag tycker nånstans att det märks, att nu har man verkligen provat allt. Hon går inte att uppgradera sådär hysteriskt mycket mer.. Möjligen på hyttsidan, men i övrigt.. Ja, Cafét går att bygga om förstås, till ett mordernare snitt. Men om det skulle dra upp omsättningen.. Mja, kanske. Synd att discot används så litet, det är fint efter ombyggaden. Men ja. Som det är idag, betyget är OK, men någon kryssningsprodukt skulle jag nog inte vilja säga att det är, då blir man nog besviken. Om man ska resa kryssning här, ska man gilla att roa sig själv.

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 oktober 2017, 20:31:59  »
Design mässigt tror jag knappast man kommer göra om Grace misstag, och det är därför man pratar i termer om en mer "traditionell" färja än kryssningsfartyg, för man måste få betydligt mer funktionella arbetsstationer - inte minst på Åbo linjen - med dom krav den korta hamntiden ställer på fartyget. Tror inte sådär särskilt mycket kommer återfinnas från Grace ombord på detta fartyget. Däremot behöver man inte tumma på komforten för den sakens skull. Tror också att det här bygget kommer man att nyttja optionen på systerfartyg på, allt annat vore märkligt. Man får nyare, större, bättre fartyg för pengarna - billigare - än vad man fick Grace. Är det bara tuta å köra.

Frågan är väll vad man kommer göra med Cinderella konceptet, om det kommer få leva kvar och leva ett separat liv, eller om man måste försöka få in så mycket på sitt nybygge att man skrotar det.

11
Färjor / SV: Mariella dockning hösten 2017
« skrivet: 24 september 2017, 21:33:00  »
På Mariella ska caféet har fått nytt koncept, liknande det som finns på Gabriella.

http://news.cision.com/se/viking-line-abp/r/kort-dockning-ger-mariella-valkommet-lyft,c2350472

Man får väll konstatera, att sen (icke) renoveringen "uppgrade" är det här den stora investering som skett inom Viking flottan sen fartygen i princip levererades, och resultatet har övervägande blivit bra. Samtidigt visar man ganska tydligt att man tar steget FRÅN "hela folkets flotta", Köttbullar och Mos är nu minne blott, och det är klubb och moderna Cafe/bar trender som gäller. Nya tider även hos våra Röda vänner :)

12
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 24 september 2017, 21:29:10  »
Efter att i cirka tio års tid rest en hel del på alla italienskorna, saknar jag
faktiskt någon form av program ombord - ärligt sagt hur anspråkslöst
som helst.
Oberoende, reser man nord- eller sydgående, blir den sk. havsdagen
alla gånger rätt lång med bara bastu och ätande.
Dessutom är servicen rätt obefintlig, vågar man kritisera något, får man
genast höra, att det är bara frakten som gäller, och att man i det stora hela
bara är i vägen som stör arbetet. Även klara brister, t.ex. att det inte finns
papper på herrtoaletten noteras, men ganska surt i bland.

SL

Fördelen, eller utmaningen, är att mjukvaran ombord på fartyg ändå är något som GÅR att åtgärda utan att investera mer än i lönepengar. Men sen är det givetvis också en avvägning - vad får man tillbaka av det. Och på en fraktlinje dessutom. Men givetvis går det - tex, skaffa en jukebox är inte så farligt dyrt. Numer är Karaoke också något som mycket enkelt går att anordnas, frågesport, lotterier, trubadur och liknande. Minimalt personalkrävande.

Sen får man väll också tänka att catering besättningen ombord givetvis är betydligt färre än färjorna - vilket ofta säkert också får till konsekvens att antalet arbetsmoment per besättningsman ökar - vilket gör utrymmet till "bransläckning" och bemötande med gästerna , mindre. Men förutsättning finns givetvis.

13
Kryssningsfartyg / SV: Birkas express a la carte
« skrivet: 24 september 2017, 21:17:33  »
Saxat från Birkas FB-sida

Citera
Var på eran båt i helgen med en vän! Såg framemot att äta en god 3 rätters middag och dricka gott. Men för det första får vi två sitta hopklämda mellan två sällskap, måste väl finnas en bättre lösning? Hon som serverade maten kom och frågade oss direkt om vilken huvudrätt vi valt, visste inte ens vad de fanns att välja mellan hon visade ett blad på bordet, vi började kolla.. hon tar nästa sällskap eftersom vi velar enligt henne! Kommer sen tillbaka frågar vad vi valt och vad vi ska dricka. Önskar prosecco, det hade ni inte men det hade jag vetat om jag fått en drinkmeny. Vi hade ett medelålderspar bredvid oss, dom fick en helt annan service. Maten kom på löpande band, åt en 3 rätters på under en timme, ville ni bli av med oss? Ingen fråga om vi ville vänta med efterrätten en stund eller ha kaffe eller något till. Den frågan fick paret bredvid oss. När vi ätit allt ber jag om notan, hon kollar inte ens på mig när jag frågar om detta. Känner oss väldigt särbehandlade och dåligt bemötta! Tråkigt!.

Detta inlägg påminner ju om vad andra redan berättat här på LG - att man på Birka Stockholm kläms ihop med andra par på ett och samma bord - trots att det står bord tomma. Inte ens på Mc Donalds hade jag accepterat att sitta mellan två andra par vid ett bord. Det går ju inte att ha något vettigt pratmässigt utbyte om alla andra bredvid också pladdrar på.

Att man dessutom har någon slags expresservice på detta vis är ju skandal - köra igenom en tre-rätters på en timme och stressa på! Förmodligen står alla tallrikar klara i köket så att det bara är att langa ut! Skillnaden mot buffén är bara den att maten bärs ut av personal från köket. Vad får man för kryssningsupplevelse av detta? Nej, det tycks inte ha blivit ett dugg bättre på Birka!  >:(

Problemet handlar nog inte så mycket om lediga bord i sig, utan om hur man har serveringspersonal, och vilka bord dom har. Och ja, du har helt rätt, tallrikar när det finns förbeställt menyval ( finns en orsak till varför dom kränger menyer i förväg till förmånligt pris ) ÄR färdiga i köket, dom stor på stora "snurr" ställ - färdiga och förberedda. Enda som behövs tillverkas där och då är därmed varmrätten, och läggas upp. Allt annat är förberett och bara att bära ut. Men det är inte bara på Birka, så fungerar det på konferensgårdar och liknande iland också. Du hinner inte lägga 2-300 förrätter/efterrätter på rimlig tid, samtidigt ordna huvudrätt OCH övriga bongar som kommer in i salen. Tiden skulle inte räcka till det.

Sen är det också en fråga om vad man säljer, Birka säljer "hålla handen" verksamhet där allt SKA vara förbeställt, om du ska få "bästa" upplevelsen ( enligt dom själva ) komma ombord obokad med bara hytt är VÄLDIGT besvärligt, med tillhörande pust, suck, himlande med ögon när man tror att kunden inte ser... och jag ser det snarare som ett problem att man har för mycket jobb och för lite personal. Dom hinner inte med. 2 stora sittningar på en och samma kväll, det ÄR utmanande för vilken restaurang som helst.

Enda lösningen som jag ser det, är att man drar ned på antalet förbeställda menyer, drar ned totala kapaciteten och låter folk "droppa" övriga tider, så man får ett naturligt flöde. Skulle bli en bättre upplevelse, personalen ha bättre med tid. Men ja, allt är pengar. Är så. Det dom missar på en intäkt, måste dom ta in på annat vis, och Birka överlag är absolut inte billig, knappast att jag ens skulle vilja kalla det för prisvärd. Finns mycket jag skulle vilja ändra på om jag vore intendent på den skutan.

14
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 21 september 2017, 01:52:33  »
Flytta fartyg någon som vet

ganska konstigt formulerat de där men, undrar du alltså om finnlines är på väg att flytta några fartyg?
Det går rykten om att Nordlink skall flyttas från malmö till kapellskär, något officiellt finns inte men de håller på och ska förlänga kajen i nådendal så något verkar ju vara på gång. Finneagle är en joker, ingen vet men jag gissar på medelhavet och grimaldis trafik.
Annars är det nog inget på gång.. även fast Grimaldi är känd för att vara snabb i svängarna, besluten kommer överraskande och förändringar sker snabbt.

/tuvv

Måste säga att jag är förvånad att dom ännu inte har provat STAR klassen på Kap-Nåd, med tanke på vad Tax-Free kan ge dom extra klirr i kassan - och det finns potential att växa. Och på nått sätt skulle cirkeln också bli sluten, för det är just Kap-Nåd, som skapade ekonomiska förutsättningen för Finlandstrafiken som den ser ut idag, till mycket stora delar. Lyckas man få ett kontrakt på den s.k income trafiken på året runt basis ( japsarna som reser runt i norden/Skandinavien ) har man också tecknat en grund passagerar beläggning året runt. Sea Containers var nog inte så fel ute när dom ritade sina Ropax fartyg för Åbo linjen för Silja:s räkning - man var bara för tidiga. Men ekonomiska kalkylen var sannolikt rätt. 

Hade SF-Line 94 inte vart så saktfärdiga och budat snabbare på ett eller två av SLITES fartyg, till FAKTISKT marknadspris, inte vrak pris, och därmed fortsatt Kap-Nåd trafiken, hade vi sett ett MYCKET starkare Viking Line idag, med total dominans på Finlandstrafiken. Faktiskt ett av få direkta misstag av större karaktär man kan tillräkna SF-Line. Måste nog gräma dom än idag. Kostat dom både pengar och anseende, inte minst i Finland, där Nådendal kände sig MYCKET arrogant behandlade, där man investerat tungt i både hamn och terminal, vikt åt just Viking Line.

15
Färjor / SV: Eckerö Linjen investerar i hamnarna
« skrivet: 18 september 2017, 22:14:17  »
Men är vi Svenskar så intresserade av att köpa kläder ombord?
Många Finländare tycker om det, men Eckerö och den linjen, Nä

Absolut, Svenskar handlar så länge det är Outlet fenomenet som slår till, bara titta på alla pop-up butiker som slår upp här å var, liksom dom fasta outleterna, och inte tror jag Ålänningarna heller skulle tycka att det vore så dumt. Så att fylla ut spritkassen med kläder, som också för övrigt är en hög-marginal produkt, det tror jag absolut på, bara man har ytan.

Sidor: [1] 2 3 ... 8