Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 14
1
Lastfartyg / SV: Mini Star
« skrivet: Idag kl. 09:26:24 »
Men de fackliga organisationernas bristande geografiska kunskaper i allmänhet, och SEKO:s i synnerhet, är fullt förståliga. Man har ju så få medlemmar i oceanfart!!

2
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 21 september 2017, 17:33:09  »
Skall bli intressant och se hur det här går. Finns ett antal problem att lösa. Tex samordningen mellan möjliga tre operatörer gällande gods och passagerare. Och vad blir det för typ av fartyg? Om vi nu för ett ögonblick räknar bort de nuvarande elva.

Spekulerar man vidare så kan man ju fundera på, om det är så säkert, att det nuvarande Hurtigrutten, trots kaxiga uttalanden om motsatsen, verkligen kommer att fortsätta även om går miste om subventionerna?


3
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 20 september 2017, 21:46:24  »
Formation water, är väl någon produkt som har samband med olje- och gasborrning?

4
Lastfartyg / SV: Till upphuggning
« skrivet: 20 september 2017, 21:37:29  »
I "Ships Monthly", som jag prenumererar på. Vet inte om artikeln finns på nätet.

5
Kryssningsfartyg / SV: Pullmantur
« skrivet: 20 september 2017, 21:29:57  »
Lågbudgetkryssningar för i första hand spanjorer.

6
Lastfartyg / SV: Till upphuggning
« skrivet: 20 september 2017, 15:56:33  »
Det New Orleans baserade Lykes var innovativa på sin tid. Under nästan 50 år drev man exempelvis oceantrafik med pråmar ombord. Byggdes två typer: LASH (30 st) och sex sk Seabees.

7
Lastfartyg / Till upphuggning
« skrivet: 20 september 2017, 11:25:29  »
US Maritime Administration (MarAd) har bla hand om den tidvis enormt stora upplagda reservflottan av fd privatägda handelsfartyg.

Från tid till annan rensar man i förrådet. Läser att 57 fartyg nu fartyg går till skroten. Bla den sista konventionella styckegodsaren Howell Lykes. Byggd 1967.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1202148

8
Kryssningsfartyg / SV: Ändrade rutter i höst/vinter pga orkanerna
« skrivet: 20 september 2017, 10:46:20  »
Nu är inte Bermuda generellt, ett så tokigt alternativ jämfört med de av kryssningsresenärer (ibland uppåt 15.000 pax per dag som sliter i T-skjortorna) nedtrampade St Thomas och St Martin.

Många anser med viss rätt att många öar i Karibien BORDE vara som Bermuda. Större kryssningsfartyg lägger till vid Kings Wharf (eg Royal Navy Dockyard) och mindre i huvudstaden Hamilton eller St George. Särskilt St Gerorge är trevligt.

En lite udda grej på Bermuda är att biluthyrning är förbjuden. Däremot inte uthyrning av mopeder.


9
Kryssningsfartyg / SV: The Shrinking Mediterranean
« skrivet: 19 september 2017, 18:48:28  »
Men som sagt, med bara ett tjotal anlöp i år, har man en bit kvar.

10
Kryssningsfartyg / SV: Queen Elizabeth 2
« skrivet: 19 september 2017, 17:57:20  »
Ett "maffigt" fartyg. Hade möjlighet att resa med QE2 under glansdagarna.

11
Kryssningsfartyg / SV: The Shrinking Mediterranean
« skrivet: 19 september 2017, 17:52:24  »
Som jag skrev inledningsvis så har attraktionskraften minskat och rederierna, särskilt inom massmarket, är snabba att anpassa sig. Turkiet och Egypten, med hamnar som Istanbul, Kusadasi och Alexanderia har tidigare varit magneterna i östra Medelhavet och som i sin tur dragit med sig ett antal andra hamnar.

Israel har iofs alltid varit svajigt. Lungt i området, ökat resande, annars si och så. Syrien fanns också med på kryssningskartan en period. Däremot var det länge sedan Libanon var med.

Det man numera har glömt är att Libyen, under ett antal år, också var en hyggligt stor destination under den totalt oberäknelige Kadaffis regim. Costa exempelvis, hade trafik dit. Själv var jag på väg dit en gång, då han plötsligt fick för sig att alla utländska pass skulle vara översatta på arabiska. Då blev det slut på all turism från väst.

Tunisien har aldrig riktigt hämtat sig efter diverse terrordåd, även om det finns kryssningar dit. Algeriet å sin sida har aldrig varit någon destination att tala om även om försök gjorts.

12
Kryssningsfartyg / SV: The Shrinking Mediterranean
« skrivet: 18 september 2017, 22:53:01  »
Precis, fler fartyg koncentreras till farre hamnar. I ljuset av det tycker jag det ar lite konstigt att Cypern inte lyckats locka till sig fler anlop.

Cypern har väl hamnat lite i bakvattnet till följd av minskat intresse för såväl Turkiet som Egypten samt i viss mån även Israel. Vet att jag tidigare i samband med kryssningar till Egypten också besökte Limassol. Nu skall jag iofs dit i vår, då jag går av där efter en kryssning med Europa 2.

Tittar man på statistiken så räknar man för 2017 med enbart ett tjugotal anlöp till Limassol. Att jämföra med exvis Rhodos som kan räkna hem ett åttiotal.

13
Kryssningsfartyg / Queen Mary
« skrivet: 18 september 2017, 15:01:42  »
Som vanligt får man konstatera, att fartyg som omvandlats till hotel går det skakigt för. Vissa högtflygande planer blir inte ens av. Typ QE2 i Dubai.

QM, ligger som bekant som hotel i Long Beach, CA, sedan många år och är inget undantag. Jag har själv bott där tre nätter, vilket iofs var en upplevelse. Men projektet har alltid kantats av problem. QM ägs av staden Long Beach men har hyrts ut på en 66-årig lease till ett företag vid namn Urban Commons.

Underhållet har missköts å det grövsta under många år och nu kräver myndigheterna en upprustning som skulle kosta 289 miljoner US. Nu hoppas både staden och operatören komma undan med 50 miljoner US, som man då skulle dela på. Får se hur det går.

Mig veterligt puttrar väl ändå HAL:s gamla Rotterdam i Rotterdam på som hotel, efter sju sorger och åtta bedrövelser. Men hon är bland undantagen, bortsett från diverse mindre flytande ombyggda skapelser som erbjuder lågprisalternativ.

Här i Stockholm har vi senast haft Birger Jarl, som nu är till försäljning. Fast inte som hotel och nattklubb, utan som fartyg, om jag förstått allt rätt.


14
Kryssningsfartyg / The Shrinking Mediterranean
« skrivet: 18 september 2017, 14:19:58  »
Har läst några artiklar på det ämnet. Därvid avses två saker.

1. Till följd av att attraktionskraften hos länder som bla Turkiet, Egypten, Libyen, Tunisien samt destinationerna runt Svarta Havet har minskat, för att inte säga upphört, börjar koncentration av fartyg till andra populära hamnar skapa problem. Dit hör bla Venedig, Santorini, Dubrovnik, Barcelona och Palma.

2. Det här sammanfaller med att kryssningsfartygen blivit fler och större samtidigt som även övrig turism också ökat rejält. Kanske då inte så underligt att innevånarna i dessa och andra städer protesterar och inte sällan ställer krav på restriktioner, turistskatter och liknande för att inte bli fullständigt nedtrampade.

Sidor: [1] 2 3 ... 14