Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 27
1
Själv har jag alltid gillat Sydamerika och besökt samtliga länder utom Surinam och Guyana, vilka båda för övrigt, originell nog har vänstertrafik!! Även om det nu inte var detta faktum som avhöll mig från besök.

Men Santiago, till skillnad från andra städer i Chile har väl aldrig riktigt tillhört mina favoriter. Här en kort resumé av mina upplevelser från några besök.

- Ofta dålig luft som skapas av den gryta staden ligger i.

- Besökte en gång en vingård utanför staden och drack ett fasansfullt dåligt vin. När jag några år senare blev bjuden på samma vin hemma i Sverige, smakade det märkligt nog alldeles utmärkt.

- Vid ett tillfälle lyckades en person i vårt sällskap på förmiddagen bli lätt skadad vid ett rånförsök, för att sedan på eftermiddagen bli biten av en hund. Snacka om en trist dag!

- En sen kväll i en hotellbar hade jag en mycket intressant diskussion om Latinamerikas fattigdom med den amerikanska sångerskan Cyndi Lauper, känd bla för låten ”Girls Just Wanna Have Fun".

2
Övrig sjöfart / SV: US navy, ny kollision
« skrivet: 18 januari 2018, 19:18:36  »
Njaa, kanske inte bondeoffer ändå. Bortsett från de direkt inblandade på fartygen fick ett antal höjdare lämna.

U.S. naval surface forces chief Vice Adm. Tom Rowden fick gå.

Pacific Fleet commander Adm. Scott Swift; 7th Fleet Commander Vice Adm. Joseph Aucoin; Task Force 70 commander Rear Adm. Charles Williams; och Destroyer Squadron 15 commander Capt. Jeffrey Bennett har alla försvunnit.

Vissa frivilligt i förtid, andra med tvång.






3
Övrig sjöfart / SV: US navy, ny kollision
« skrivet: 18 januari 2018, 12:10:53  »
Tror att det där med att alla skall kunna allt, inte bara finns inom US Navy och att specialiserat däcksbefäl är ett utdöende släkte och något man rent allmänt lär sig i begynnelsen av karriären.

Kommer ihåg att redan på den tiden svenska flottan gjorde rejäla långresor anlitade man ofta reservare med sjökaptensexamen som navigeringsofficerare.

Inte blir det bättre av att den militära karriären förutsätter långa perioder i land för dels vidareutbildning (knappast dock i att köra båt), dels diverse stabsjobb. Så det är klart det finns åtskilliga med ringrost som gör bryggtjänst.

Men det är möjligt att olyckorna och de hårdhänta utrensningarna, som en följd därav, fått åtminstone US Navy att tänka om.

4
Lastfartyg / Containern ... En tillbakablick
« skrivet: 17 januari 2018, 11:20:27  »
Ingvar Bergman skriver alltid insiktsfulla artiklar i Svensk Sjöfartstidning. Denna - om containertrafiken - utgör inget undantag.

http://www.sjofartstidningen.se/bloggar/bergman/containern-en-tillbakablick/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=68b30fb403-EMAIL_CAMPAIGN_2018_01_16&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-68b30fb403-49560001

5
Lastfartyg / SV: Fartyg Singapore
« skrivet: 16 januari 2018, 23:10:19  »
En vanlig syn utanför Singapore. Åtminstone de senaste 50 åren.

6
Färjor / SV: Längre uppehålls-/varvstid
« skrivet: 16 januari 2018, 10:27:47  »
Lite svårförståelig undran.

Varvsbesök, vare sig det gäller forna tiders segelfartyg, färjor, kryssningsfartyg, tank- eller containerfartyg görs och har alltid gjorts helt oberoende av intäktsbortfall och besättningskostnader under perioden. Och vad är det som säger att varvsbesök är längre nu än tidigare? Generellt inom sjöfarten gäller väl snarare att dessa numera är kortare och mer intensiva. Ofta sker varvsbesök dessutom långt från besättningens hemorter, så att dessa skulle få gå och skrota på plats utan lön eller skickas hem till kanske en annan kontinent för ett varvsbesöks skull, och sedan tillbaka, faller på sin egen orimlighet. Möjligen kan man passa på och göra en del besättningsbyten.

För övrigt blir det som Henke H skriver ofta rejält mycket mer att göra för besättningen under ett varvsbesök.

7
Kryssningsfartyg / SV: Norwegian Breakaway i hårt väder!
« skrivet: 15 januari 2018, 16:27:43  »
Visst, kommer ihåg att när jag var till sjöss i handelsfartyg så var det höga trösklar på kanske 15 - 20 cm överallt och dessutom rejäla dörrar. De enda svaga dörrar och låga trösklar jag kommer ihåg var dessa förbannade skramlande skjutdörrar av trä som gick in till styrhytten och som man på olika sätt fick försöka staga upp.

Men vad gäller kryssningsfartyg har också sett att man utanför de vanligt förekommande glasdörrarna också, på lägre däck åtminstone, har mer robusta, som används vid dåligt väder då man stänger av tillträde till tex promenaddäck.

8
Reseberättelser / SV: Carnival Legend Söderhavet
« skrivet: 14 januari 2018, 12:38:10  »
Trist var nog fel ord. Mindre intressant snarare.

9
Reseberättelser / SV: Carnival Legend Söderhavet
« skrivet: 14 januari 2018, 12:33:41  »
Lustigt nog har jag också besökt Isle of Pines i Nya Kaledonien. Läser i min dagbok (då jag skriver hellre än fotograferar) att jag försökte köpa Coca Cola på stranden där men fick nobben då jag bara hade US dollar. Noumea och hela Nya Kaledonien tyckte jag ändå var lite trist jämfört med Vanuatus Port Vila och Luganville.

Apropå tallarna du nämner så har jag för mig att namnet Kaledonien fick man av britterna som tyckte det lite påminde om Skottland och kallade ögruppen Nya Skottland.

10
Reseberättelser / SV: Carnival Legend Söderhavet
« skrivet: 14 januari 2018, 11:48:55  »
Kul. Behövs nya krafter på detta forum.

Allmänt så gör mängder av svenskar intressanta kryssningar till udda resmål och med udda fartyg. Tyvärr är det få som hittat hit.

11
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: 13 januari 2018, 20:46:01  »
Ligger mycket sanning i det inlägget. Men lägger man därtill språkförbistring och lätt uppflammande paniiksituationer blir skillnaderna mellan tex ett handelsfartyg med en tränad besättning - trots allt - gigantisk i förhållande till ett kryssningsfartyg (litet eller stort) eller en Finlandsbåt. Oavsett antal livbåtar och flottar.

12
Mycket informativt!

13
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: 13 januari 2018, 14:57:15  »
I fint väder där livbåtar och flottar på båda sidor kan nyttjas är det förstås inga större problem att evakuera ett närmast oändligt antal pax och crew. Men så underbar är tyvärr sällan verkligheten och ofta är bara en sida tillgänglig.

Kommer ihåg att för några år sedan fanns idéer om att placera livbåtar i en sorts genomgående kassuner tvärs över fartyget för att fritt kunna sjösätta dessa på vilken sida som helst. Men jag förstår att detta förfarande inte medförde några större oavationer från rederiernas sida.

14
Kryssningsfartyg / SV: Norwegian Breakaway i hårt väder!
« skrivet: 13 januari 2018, 13:54:22  »
Klart att går man tex mellan New York och Bermuda vintertid så är det förstås inte ovanligt med dåligt väder. Det begriper nog de flesta New York-bor. Ungefär som de britter som sen höst reser med QM2 från Southampton till New York. Men det är förstås inte bara sådana som tar kryssningar med startpunkt från respektive stad.

Sedan är det naturligtvis även rederiets ansvar att fördröja avgång eller tom inställa kryssningar när man vet att det vankas dåligt väder. Det är förstås ofta en svår och ytterst grannlaga uppgift där man inbjuder till kritik oavsett beslut.

Inte blir det bättre av att amerikaner är överjävligt sugna på att stämma främst USA baserade rederier.

15
Kryssningsfartyg / SV: Norwegian Breakaway i hårt väder!
« skrivet: 13 januari 2018, 13:05:55  »
Passagerarnas reaktioner och vittnesmål vid den här typen av händelser är notoriskt opålitliga. En hastig undanmanöver i utmärkt väder som genererar en lutningsvinkel på säg runt 12- 14 grader (kallas ibland för panikvinkel) kan skapa det mest märkliga reaktioner. En Costa båt jag reste med började en mamma, tillsammans med sina barn, att gråta och bedja till Gud vid just en sådan händelse.

Sidor: [1] 2 3 ... 27