Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 15
1
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 juni 2018, 23:10:29  »
När det gäller optimal kapacitet så får man förstås ha olika måttstockar beroende på om linjen är konkurrensutsatt eller inte. Finns konkurrens måste man ha större kapacitetsmarginaler och det är väl så man motiverar en investering för Helsingfors-Tallinn.

Men de linjer som ligger närmst kapacitetstaket är Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga och till slut förlorar man på att vänta, även om konkurrensen är svag.

Att man skulle ha någon särskilt hög investeringstakt tycker jag väl inte heller. Snarare har man haft en låg takt de senaste tio åren, dock efter en relativt hög takt dessförinnan.

Att jämföra med VL tycker jag inte är särskilt givande eftersom det är VL som är extremfallet,  inte Tallink.

2
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 21:54:46  »
Nu skrev jag inte att bilpassageraren var lönsammare än snittkryssaren, utan tvärt om att man i praktiken väljer bort bilpassagerare för att få plats med lönsammare kryssningsgäster.

Det innebär naturligtvis att man också väljer bort möjliga intäkter när man inte har fartygskapacitet för båda delar. Jag tror att beställningen kommer.

Flytta Galaxy till Tallinn. Visst men vad skulle man flytta till Åbo, Isabelle? -Det funkar ju bara inte. I så fall får man ju ett fartyg nära nog identiskt med konkurrentens och allt som återstår blir ett priskrig mot absoluta botten.

3
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 19:00:41  »
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=843327&messageId=1060596

Jag skulle vilka påstå att nedgången för reguljärpassagerare med bil beror på att man väljer att prisa ut sig själva eftersom hytterna är fulla av kryssare och bildäck en med lastbilar och att denna kombination är lönsammare.

Men reguljärpassagerare med bil är alls inte olönsamma. Med större fartyg är det bara att plocka.

4
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 18:58:25  »
Marknaden växer fortfarande och det börjar bli väl fullt på både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga. Med ett nytt fartyg på Stockholm-Tallinn kunde man få ökad kapacitet på båda linjerna, eftersom Victoria blir fri att flytta över.

Nja, tror inte att förutom vissa dagar på bildäck att det är någon större växtverk på endera av linjerna. Konkurrensen av passagerarna är hård, så finns egentligen ingen anledning att öka. Skulle man vara i akut behov av kapacitet på Tallinn eller Riga har man fartyg nog att internbyta med-
Vilka fartyg menar du att man har att byta med?

Visst kan jag tänka mig att man skulle kunna göra någon rockad med Europa sommartid och att kortkryssarna mellan  Helsingfors och Tallinn fick hålla tillgodo med Isabelle ett par månader.

Men det blir lite av paniklösning, som i alla fall inte är hållbar på ett par års sikt. Det är ändå dags att beställa nytt nu.

Någon särskild konkurrens har man dock inte och fartygen är ofta näst intill fulla. Så fulla att det är inte optimalt ens utan konkurrens, man skulle kunna dra in mer med större fartyg.

5
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 15 juni 2018, 23:00:55  »
Marknaden växer fortfarande och det börjar bli väl fullt på både Stockholm-Tallinn och Stockholm-Riga. Med ett nytt fartyg på Stockholm-Tallinn kunde man få ökad kapacitet på båda linjerna, eftersom Victoria blir fri att flytta över.

6
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 15 juni 2018, 21:07:51  »
Star skulle däremot passa ganska bra för att ersätta, ja just det, Danica om hon såldes till Stena.. Det brukar ju dessutom vara populärt att spekulera i just försäljningar till Stena.

Men kul om det blir ett ytterligare nybygge för Tallinn-Helsingfors. Samtidigt börjar det bli dags även för Tallinn-Stockholm. Hoppas att det kommer snart.

7
Färjor / SV: Esbjerg-Harwich
« skrivet: 02 juni 2018, 10:36:20  »
Man kan väl vända på det och konstatera att det vore konstigt om de inte räknade på det, då det inte är otänkbart att det blir Tax-free igen?

Befintliga linjer, särskilt kortlinjer ligger ju för övrigt väldigt bra till vid ett återinförande.

8
Färjor / SV: Linda Line i konkurs.
« skrivet: 28 maj 2018, 08:44:24  »
Nu vet jag i och för sig inte mycket om Estnisk konkurslagstiftning. Men normalt kan naturligtvis konkursförvaltaren kräva att bolag som överförts internt strax innan konkursen återgår till konkursboet.

Men det är förstås tveksamt om det finns något av värde i det "operativa" bolaget. Det enda man ägnat sig åt under senare tid är väl att man sålt biljetter, som kunnat användas hos Eckerö? -Eller är det bolaget som nu satts i konkurs som sålt dessa biljetter?

9
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 22 maj 2018, 12:38:33  »

10
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 20:55:50  »
Alla Ystadsfärjor lär nog inte säljas. Dels räcker knappast fyra nybyggen. Dels tycks man ju enligt intervjun ha planer på någon linje till södra England.

Någon eller ett par av tågfärjorna lär man behålla. De är om inte annat, så är de i varje fall lite mer svårsålda. Men på den linje de går passar de och än så länge finns det fortfarande en viss marknad för att transportera järnvägsvagnar.

11
Färjor / SV: Vad är framtiden för Princess Anastasia?
« skrivet: 18 maj 2018, 18:54:43  »
Linjen är ju helt anpassad för den Ryska marknaden och verkar bygga en hel del på dålig konkurrens. Jag vet inte  vilka möjligheter som finns att påbörja sin resa från S:t Petersburg på de internationella kryssningsrederierna. Men hur som helst kan man väl tänka sig att det finns en grupp ryska resenärer som gärna vill ha resan på ryska och kanske också lite billigare än på ett riktigt kryssningsfartyg? Måhända är man heller inte så medveten om skillnaden.

Men som sagt, skulle de bli utkonkurrerade har säkert Moby någon reservplan för henne som budgettfärja i Medelhavet.

12
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 18:47:09  »
"Vertikala vindkraftverk", alltså inte rotorsegel, om jag förstod filmen rätt?

Inga järnvägsspår heller. Men den frågan är kanske inte aktuell för denna generations fartyg hur som helst? -Det är ju först vid nästa generationsskifte som det rimligen blir aktuellt att fasa ut de sista gamla tågfärjorna.

13
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 21 april 2018, 10:20:53  »
Sen är en färja med kapacitet för 2500 passagerare alldeles för stor, den storleken på färjor funkade inte ens när man hade texfreespriten utom under fem veckor på sommaren. Hälften kanske kan vara mer realistiskt med vettiga möjligheter att skärma av så det inte känns öde under lågsäsong.

För övrigt kan man ju notera att trafiken fortsätter växa, nu under Q1 ökade trafiken med 13,6 % på passagerarsidan mot föregående och det var även betydande ökningar på fraktsidan.
Samtidigt har Tallink haft en betydande minskning på fraktsidan Åbo-Stockholm under Q1 beroende på att BP varit ur trafik större delen av perioden. Det kan väl hända att det delvis handlar om tillfälligt överförd trafik?

14
Färjor / SV: Scandlines sålt
« skrivet: 27 mars 2018, 18:36:16  »
Om jag läser pressreleasen rätt så har
3i ägt 55% själva och dess fond 45% tidigare.

Nu har man sålt fondens andel och en andel motsvarande 20% av sitt eget innehav till First state och Hermes.

3i äger alltså nu 35% och de övriga 65% är fördelade på 50,1% hos First State och 14,9% hos Hermes.

Därmed har Scandferries numer samma huvudägare som Scandlines HH

15
Färjor / SV: Scandlines sålt
« skrivet: 26 mars 2018, 22:05:53  »
First States fonder äger ju redan Scandlines HH. Ur det perspektivet kan man väl se detta som en konsolidering.

Det bästa vore kanske att slå ihop bolagen till ett Scandlines?

Sidor: [1] 2 3 ... 15