Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 14
1
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 20:03:05  »
Köl, motor, propeller och skorsten. Visst finns likheter. Tex har inte bilar detta, förutom motorer då.

2
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:40:31  »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.

Sidoarkad, dessutom helt olika? -Ignoreras med gott samvete

3
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:32:58  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben.
Ja och det är en större likhet än du kan hitta någonstans med Mariella eller Cinderella. Sidoarkad, hur många fartyg har inte haft det. (Även KPV har hade sidoarkad utanför restaurangen och dessutom utanför schopingcentret pp däcket under.

Restaurangerna är ju helt olika mor de på Mariella och Cinderella så även livbåtar med utepromenad längs sidorna etcetra. Tycker till och med att de är mer lika Serenade och Symphony än Mariella och Cinderella, där jag överhuvudtaget inte förstår vilken likheten skulle vara.

4
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:16:23  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

5
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 12:59:12  »
Att man klarar sig med sitt åldersstigna tonnage beror enkom på att konkurrentens idag är ännu mycket äldre.

Men man kan ju tänka sig hur det skulle sett ut 1988 om man haft båtar från 1960, 1972, 1976 och 1979 i Värtan. Det hade ju bara inte funkat.

När du anser att en färja som är 9 år är ålderstigen, hur ofta tycker du att det ska byggas nytt?

Varje år, vartannat år vart femte år eller klarar det kanske tio år?

Nu räknade du nog väldigt fel. En snittålder på 16 år innebär statistiskt att färjorna byts ut efter ungefär 32 år. Inte nio...

6
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 11:50:20  »
Att man klarar sig med sitt åldersstigna tonnage beror enkom på att konkurrentens idag är ännu mycket äldre.

Men man kan ju tänka sig hur det skulle sett ut 1988 om man haft båtar från 1960, 1972, 1976 och 1979 i Värtan. Det hade ju bara inte funkat.

7
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 23 februari 2018, 19:33:38  »
BQ är i och för sig inget Åbofartyg och har väl inte varit på varv heller. Men trevlig bild.

Mindre upplyftande är dock att snittåldern på fartygen hunnit bli 16 år ! -Snart dags för något nytt?

8
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 22 februari 2018, 18:25:22  »
Knappast Pommerania, då hon inte kommer att gå till Pommern.

Man tänker nog klara sig med de hytter hon har. Det är ju bättre än vad man haft tidigare, förutom på Scandinavia.
Gdansk ligger i Pommern Vojvodskap medans Swinoujscie ligger i Västpommern Vojvodskap :)
Där ser man. Enligt någon nydefinition från 1999 tydligen. Ja, då blir det kanske Pommerania då? Pommerella är kanske ännu bättre och med större historisk förankring?

9
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 13 februari 2018, 16:40:34  »
Siffrorna påminner väldigt mycket om de för DFDS nybyggen.

10
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 13 februari 2018, 16:38:03  »
Knappast Pommerania, då hon inte kommer att gå till Pommern.

Man tänker nog klara sig med de hytter hon har. Det är ju bättre än vad man haft tidigare, förutom på Scandinavia.

11
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 09 februari 2018, 08:17:13  »
Om jag skall gissa så kommer det först på feeders och liknande. Korta avstånd om något händer och man behöver flyga ut någon, samtidigt som personalkostnaden idag är relativt stor.

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 05 februari 2018, 12:40:51  »
Hoppas dom beställer nytt till Helsingfors linjen snart. Dom kan itne vänta till kina bygget är levererat för dom kommer Mariella närma sig 40 års strecket.
Gabriella har väl som det ser ut på senaste bilderna många år kvar. men tonnaget är äldre och om man känner Tallink vilket nog ingen gör så kommer dom not inom 5 år beställa nytt misstänker jag/TT

Genomsnittsålder:

Mariella + Gabriella: 28,5
Silja Serenade + Silja Symphony: 26,5
Fast frågan är vad man bör jämföra. Är det bara rent mekaniskt slitage kanske man möjligen kan jämföra snittåldern rakt av. Men när det gäller att attrahera kunder må man betänka att Gabriella inte är mycket mer än en nedbantad och försenad Mariella utlagd på annat varv.

Designmässigt skiljer det snarare tio år och man må även betänka att Serenade och Symphony var de sista av en era, med undantag för Europa, och att det inte kommit något större och konkurrenskraftigare sedan dess.

Det kommer förstås att komma nytt, men så länge man är störst och modernast finns ju ingen anledning att ändra något. Det är konkurrenten som nu i praktiken hela tiden måste dumpa sina priser som har bollen.

Nästa drag måste alltså komma från VL. Men det verkar aldrig att komma.

13
Färjor / SV: Var tror ni Amorella hamnar?
« skrivet: 25 januari 2018, 11:24:25  »
Om det hade varit jätteviktigt med ett stort bildäck till Riga hade väl Tallink flyttar Viktoria dit eller byggt till en plattform på Romantika. Har Amorella överhuvudtaget större kapacitet än Romantika? Visst hon har ett halvt däck till, men hon är ganska mycket mindre. Framförallt kortare. Nej hos Tallink hamnar hon inte.

Däremot pågår det ett utbyte av äldre begagnat mot lite yngre begagnat på Medelhavet. Det finns nog någon plats för henne.

14
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 17 januari 2018, 20:24:52  »
Jo, man har idag högre snittålder på flottan än någonsin tidigare. Till och med högre än före Grace.

15
Färjor / SV: Fehmarn
« skrivet: 07 januari 2018, 12:21:54  »
För det första tror jag att projektet är inne i ett skede där det inte spelar någon som helst roll vilken ståndpunkt sydsvenska PR-organisationer intar.

För det andra finner jag det inte det minsta märkligt att trafiken till Puttgarden stagnerat.  Det ligger inte i Scandlines intresse att blåsa upp volymerna på den linjen. Tvärt om gäller det att skörda så mycket som möjligt under den tid som är kvar. Hellre prisökningar än volymökningar. Har man tur kan man dessutom tack vare prishöjning till Puttgarden få en viss volymökning på linjen från Gedser. Win-Win för Scandlines.

Vad gäller trafiken från Sverige kan jag tänka mig att tappet till och med blir större än 30%. Men det återstår att se. Däremot har jag svårt att förstå varför han pekar ut linjen till Rostock som den som kan behövas läggas ned.

Sidor: [1] 2 3 ... 14