Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lars H

Sidor: [1] 2
1
Lastfartyg / Till upphuggning
« skrivet: 20 september 2017, 11:25:29  »
US Maritime Administration (MarAd) har bla hand om den tidvis enormt stora upplagda reservflottan av fd privatägda handelsfartyg.

Från tid till annan rensar man i förrådet. Läser att 57 fartyg nu fartyg går till skroten. Bla den sista konventionella styckegodsaren Howell Lykes. Byggd 1967.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1202148

2
Kryssningsfartyg / Queen Mary
« skrivet: 18 september 2017, 15:01:42  »
Som vanligt får man konstatera, att fartyg som omvandlats till hotel går det skakigt för. Vissa högtflygande planer blir inte ens av. Typ QE2 i Dubai.

QM, ligger som bekant som hotel i Long Beach, CA, sedan många år och är inget undantag. Jag har själv bott där tre nätter, vilket iofs var en upplevelse. Men projektet har alltid kantats av problem. QM ägs av staden Long Beach men har hyrts ut på en 66-årig lease till ett företag vid namn Urban Commons.

Underhållet har missköts å det grövsta under många år och nu kräver myndigheterna en upprustning som skulle kosta 289 miljoner US. Nu hoppas både staden och operatören komma undan med 50 miljoner US, som man då skulle dela på. Får se hur det går.

Mig veterligt puttrar väl ändå HAL:s gamla Rotterdam i Rotterdam på som hotel, efter sju sorger och åtta bedrövelser. Men hon är bland undantagen, bortsett från diverse mindre flytande ombyggda skapelser som erbjuder lågprisalternativ.

Här i Stockholm har vi senast haft Birger Jarl, som nu är till försäljning. Fast inte som hotel och nattklubb, utan som fartyg, om jag förstått allt rätt.


3
Kryssningsfartyg / The Shrinking Mediterranean
« skrivet: 18 september 2017, 14:19:58  »
Har läst några artiklar på det ämnet. Därvid avses två saker.

1. Till följd av att attraktionskraften hos länder som bla Turkiet, Egypten, Libyen, Tunisien samt destinationerna runt Svarta Havet har minskat, för att inte säga upphört, börjar koncentration av fartyg till andra populära hamnar skapa problem. Dit hör bla Venedig, Santorini, Dubrovnik, Barcelona och Palma.

2. Det här sammanfaller med att kryssningsfartygen blivit fler och större samtidigt som även övrig turism också ökat rejält. Kanske då inte så underligt att innevånarna i dessa och andra städer protesterar och inte sällan ställer krav på restriktioner, turistskatter och liknande för att inte bli fullständigt nedtrampade.

4
Kryssningsfartyg / Ny CEO
« skrivet: 17 september 2017, 14:39:50  »
Edie Rodríguez avgår med omedelbar verkan från Crystal. Hon har tydligen fått ett nytt jobb, men som vanligt vet man förstås inte vad som ligger bakom.

Hur som helst tillhörde hon en av de få CEO:s som verkligen ansträngde sig för att ha en bra kontakt med passagerarna och ofta reste med fartygen. I höst skulle hon varit med från Rom till Dubai med Crystal Symphony. Den resan blev kvickt fullbokad av repeaters (även jag försökte) och det berodde inte minst på att hon var med och skulle tala om inte bara Crystal utan om hela branschen.

Får se var hon nu hamnar.

http://maritime-executive.com/article/rodriguez-resigns-from-crystal-cruises

5
Evenemang / Resa med St Erik
« skrivet: 11 september 2017, 19:13:31  »
Den som är med Sjöhistoriska Museets vänner inbjuds tiil en tur med St Erik den 23 september. Av olika skäl kan jag inte närvara, men tröstar mig med att jag tidigare varit med på två resor.

Det är numera sällan man får den chansen.

6
Kryssningsfartyg / Att resa bekvämt
« skrivet: 04 september 2017, 15:03:02  »
Har inte alltid betytt vare sig kryssnings- eller passagerarfartyg. Även lastfartyg kunde erbjuda hygglig service. Åtminstone för redaren.

Från Bertil Ekstrands Facebookinlägg:

Den 1 Augusti 1920 embarkerade Axel Ax:son Johnson i Göteborg Nordstjernans nya motorfartyg "Buenos Aires" för en 8 månaders resa runt Sydamerika upp till Nordamerikas västkust. Han tog med sig hustrun Margaret, sonen Axel, döttrarna Margaret och Marie-Claire, plus en stab av tjänstefolk: en resemarskalk, en läkare, en lärare, en sekreterare, en chaufför(med medhavd Rolls Royce), en sjuksköterska och en kammarjungfru. Och så två mjölkkor i ett specialbyggt, vitmålat stall. För hundra år sen visste man hur man reste bekvämt!!

7
Övrig sjöfart / Ny hub i Atlanten?
« skrivet: 02 september 2017, 16:48:04  »
Färöarna. Flera svenska redare har sökt sig dit. Men man vill nog inte bara satsa på registret.

http://www.spedi.se/ny-hub-atlanten/

8
Lastfartyg / Containerfrakter
« skrivet: 30 augusti 2017, 22:18:44  »
Redarna har under året kunnat glädjas åt rejäla höjningar på den tongivande traden Kina - Europa. Förra årets historiskt låga priser är glömda. I maj förra året kostade en 40- fotare US 655 och i maj i år US 1.438, för att nu ha stigit till US 1.618.

Allt drivet av större efterfrågan, en del skrotningar och Hanjins konkurs. Men höga frakter brukar trigga redarna att bygga mer. Och snipp, snapp snorum är man tillbaka till ruta ett och börjar undersöka möjligheter till sammanslagningar.


9
Kryssningsfartyg / Besök ombord Europa 2
« skrivet: 29 augusti 2017, 15:57:07  »
Här några osorterade intryck.

Jag och min fru hade i måndags tillfälle att tillsammans med tio andra inbjuda besöka fartyget. Då vi tidigare rest med den något mindre Europa (400 pax) så var vi klart nyfikna på uppföljaren (500 pax), som av Douglas Ward i kryssningsbibeln "Cruising & Cruise Ships" givits det klart högsta betyget av 295 kryssningsfartyg. Närmast kommer Europa.

Har tidvis inte delat hans bedömningar, men i just detta fall är det svårt att kritisera hans omdöme utifrån uppställda kriterier. Den innebär inte att fartyget passar allas smak, för att inte tala om allas plånbok (lååångt därifrån). Därtill kommer att tyska rederier, inte minst Hapag-Lloyd, ofta skiljer sig både kulturellt, i passagerarsammansättning (90 % från tysktalande länder) samt vad gäller åldersstruktur, från såväl brittiska som USA-kontrollerade rederier. I det tyska lyxsegmentet är tex passagerarna avsevärt yngre och antalet barn fler.

Tror det första besökaren slås av när man besöker fartyget är överdådet på utrymme. Dessutom, högt i tak överallt och stora fönster. Sannolikt hade man utan större ansträngning kunna klämt in ett däck till inom befintlig struktur. Inte oväntat är utrymmet per pax det högsta i branschen och det beror inte på att hytterna är anmärkningsvärt stora.

Avsaknaden av pråligt sk bling bling ombord är total. Däremot är minsta detalj ytterst väl genomtänkt, hantverksskickligheten påtaglig och allt andas en utsökt god smak. Vad gäller hytterna så är dessa välutrustade. Internet är bla kopplad till TV:n via separat tangentbord samt personlig emailadress (finns även en I-pad), sängarna elmanövrerade och lite annat smågodis.

Sju kostnadsfria restauranger finns att tillgå inkl en asiatisk, japansk, fransk och italiensk. Flertalet öppna även för lunch. Därtill sex barer. Apropå sprit så erbjuds en något udda avsmakning av fartygets 45 ginsorter. Inget märkvärdigt antal om det gällt maltwhiskey. Men gin!

Servicepersonalen kommer nästan uteslutande från tysktalande länder. Vi bjöds på en utmärkt fyrarätterslunch från den ordinarie matsedeln. Noterade i förbigående att vi tio betjänades av fem servitörer vid det något större bord vi alla satt.

En blick i Hapag-Lloyds katalog visar att rederiet är ytterst innovativ vad gäller turplanering för sina fn fyra fartyg. Ofta till mer okända platser utan egentlig hamn. Därför är det inte bara de mer renodlade expeditionsfartygen (Hanseatic och Bremen) som är utrustade med zodiacs. Det medför att man även i större hamnar ibland sjösätter dessa för diverse udda utflykter. Händer även i Stockholm.

Gym och spa är förtjänstfullt placerade i aktern och på sidorna så att dessa inte upptar värdefullt utsiktsutrymme föröver. Fartyget är dessutom ett av få, kanske det enda, som i sjukvårdsväg kan erbjuda dialysbehandling för njursjuka.

En lite märklig, men mycket tysk sedvänja, i åtminstone lyxsegmentet är avsaknaden av all incl. när det gäller sprit och vin. Det anses vara ett tecken på en lågprisprodukt. Priserna är däremot humana och understiger många massmarketrederiers. Ofta erbjuds man även en ombord credit som väl täcker den utgiften. Dricks ingår i kryssningspriset. Därtill en formidabel reseförsäkring som inget försäkringsbolag i Sverige ens kommer i närheten av. Bla ytterst generösa avbeställningsregler. Resehandlingar mm skickas via DHL.

För övrigt är klädkoden ombord, till skillnad från halvsystern Europa, inte formel, utan avslappnad och påminner om Regents eller Oceanias. Trots att majoriteten av passagerarna är från tysktalande länder finns matsedlar, dagsprogram mm alltid att tillgå på engelska. Även föredrag hålls på både tyska och engelska. All personal talar dessutom utmärkt engelska. Kanske beroende på att det i tysk restaurang- hotel- och servicenäring är prestigefyllt att i  sitt CV kunna visa på att man arbetat inom Hapag-Lloyd, vilket gör att det är konkurrens om jobben.




10
Kryssningsfartyg / Super yachts byggda i Sverige
« skrivet: 23 augusti 2017, 22:03:28  »
Klämmer in det här inlägget under kryssningsfartyg, då det har bäring på diskussionen om Kockum och de få kryssningsfartyg som byggts.
Som sagt, det blev inte många svenskbyggda kryssningsfartyg. Däremot försökte sig såväl Oskarshamns varv, under ledning av Allan Lundin, jämte Marinteknik i Öregrund, på att bygga yachter i den allra dyraste klassen.

Oskarshamn byggde bla Destiny 1988. En 53 m lång skapelse som jag besökte flera gånger. Förutom ett överflöd av bladguld och hamrat silver lite här och där, karaktäriserades inredningen av ett utsökt hantverk. Något som Allan Lundin hade svårt att hitta tillräckligt duktiga svenska hantverkare att utföra. Det medförde att inredningen, till stora delar byggdes upp i Holland, revs ned och fraktades till Oskarshamn för återuppbyggnad. Fartyget har under åren haft namn som Passion och heter numera Vixit.

Året därpå byggde man Jefferson Beach som också var elegant med en längd av närmare 50 m. Heter numera Braveheart.

Marinteknik byggde i slutet av 80- i början på 90-talet (byggåret varierar något) en närmare 42 m lång yacht som numera heter AMZ. Har tidigare haft namn som Cosmopolitan Lady, Ask och RSR.
-------------
Möjligen att någon till eller några också byggdes, men någon betydande skeppsbyggnadsnisch, som i Tyskland, Holland eller Italien blev det inte. Mycket beroende på avsaknaden av svensk hantverksskicklighet på alla möjliga områden.

Här några foton på yachterna.

Destiny/Passion:
http://www.charterworld.com/index.html?sub=yacht-charter&charter=passion-2508

Jefferson Beach/Braveheart:
https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-23394/braveheart.htm

AMZ:
https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-22700/amz.htm





11
Kryssningsfartyg / Dop av Kockumsbyggena
« skrivet: 20 augusti 2017, 15:09:12  »
Ser att Magellan är i stan. Ett rätt intressant fartyg. Byggdes som Holiday 1985 i Ålborg för Carnival. Den första i en serie av tre. De två övriga, Jubilee och Celebration, byggdes faktiskt i Sverige. På Kockums.

Magellan har efter Carnivals ägande, haft en rätt rörig historia, inkl en tid som hotellfaryg efter Katarinaorkanen i Louisiana. Fartyget redas numera av Cruise and Maritime Voyages Ltd.

En i serien, Jubilee, vet jag med säkerhet redan är skrotad och det lär väl inte dröja alltför länge innan de övriga två gått samma öde tillmötes.

13
Reseberättelser / Med Costa Mediterranea till St Petersburg
« skrivet: 23 juli 2017, 15:43:42  »
Brukar hyggligt ofta resa i Östersjön på sommaren. Och då menar jag med vanliga kryssningsfartyg även om vi i år gjorde en icke prisvärd resa med Birka till Travemunde, Bornholm och Visby under artistnamnet kryssning. Längre och mer avlägsna kryssningar sparas till andra årstider med undantag för resor till typ Alaska eller en tidig höstkryssning till Canadas och USA:s östkust.

Nåväl, den här resan (Stockholm - Kotka - St Petersburg två nätter - Tallin -  Stocholm) var på sju nätter och kan bäst beskrivs som value for money. Att kräva toppklass för det låga priset vi betalade gör bara dårar.

Förbluffande väl underhållet fartyg. Den har ändå några år på nacken. Det gällde såväl hytter, exteriört som publika utrymmen, mattor mm. Inga tecken på hårt slitage och inte en rostfläck någonstans. Dessutom, till skillnad från vissa andra av Costas fartyg, inget epilepsiframkallande glitter, även om begreppet sober kanske inte bör användas. Gott om trädäck och inte den där svampiga plasten eller liknande som annars är vanlig inom massmarket.

Svårt att uppskatta hur många svenskar som var ombord men det var kanske ett hundratal. Mest pensionärer. Hyggligt med danskar också. Merparten italienare förstås samt många spanjorer.

Dans och sånguppträdandena proffsiga. Men maten då? Tja, förrätter, pasta och dessert helt OK, om än inte minnesvärda, medan varmrätterna svajade betänkligt. Brödet, framstod märkligt nog - varje dag - som bakat i förrgår. Frukost- och lunchbuffén bättre än när vi tidigare åkt med Costa och dessutom flöt det på snabbare och inte så trångt. Men det gick också bra att äta frukost och lunch i huvudrestaurangen. Fanns också en bättre alternativrestaurang öppen för såväl frukost, lunch och middag. Kostade inget om man var välkänd repeater eller hade bokat någon bättre svit. Gott om trevliga barer, med eller utan musik.

När vi bokade resan angavs middagssittningarna till 18.00 och 20.30. Det visade sig istället vara 19.00 och 21.30. Lite märkligt.

Sprit- och vinpaketet framstod som billigt om man jämförde med priserna i baren som var rätt hutlösa. Servicenivån var för övrigt utmärkt och balkonghytten städades snabbt som ögat på mornarna. Något som jag annars brukar irriteras över när det sker sent. På en HAL kryssning en gång från Ft Lauderdale till San Diego fick jag muta hyttstädaren för att fixa hytten före kl 15.00. Hans stroppiga holländska chef brydde sig inte ett skvatt om våra klagomål.

På och avstigning smidig för att vara så många pax. Har det för övrigt alltid varit när vi rest med Costa. Nu underlättades det förstås särskilt av att vi den här gången inte checkade in något bagage. Men även av att hyttnyckel/kort återfanns först i hytten och att registrering av kreditkort görs av passagerarna själva ombord.

Nu kan förstås invändas att två nätter i Stockholm inte är någon höjdare för särskilt oss stockholmare men på något sätt tycker jag ändå att det är rätt kul. Har hänt oss några gånger tidare också med andra rederier men då har det begränsats till en natt.

Som sagt. Value for money.


14
Kryssningsfartyg / Kryssningar i Östersjön
« skrivet: 04 juli 2017, 17:11:53  »
Ja, då menar jag inte diverse resor med fartyg tillhörande Tallink, Viking och Birka, som i marknadsföringen går under artistnamnet "kryssningar".

Utan mer traditionella.

Finns varje år ett hyggligt utbud att välja från. Såväl från Köpenhamn som från Stockholm. I år tex gör Costa Mediterranea samt Serenade of The Seas ett antal kryssningar med start och slut i Stockholm. Möjlighet finns även att kryssa med Wind Surf, Silver Cloud och Silver Whisper från Stockholm till Köpenhamn. Regent, Oceania och Crystal opererar också i Östersjön och förstås NCL och Princess. Finns även fler. Och det skiftar lite för varje år. Så utbudet kan man inte klaga på.

Själv är jag rätt förtjust i den här typen av kryssningar sommartid. Lagom långa, nära till och från fartyget, inte lika mycket folk som runt tex Medelhavet i hamnarna (och inte lika varmt heller!) samt ibland väldigt prisvärda.

Många vill förstås, av varierande skäl, längre bort på sin semester och en del kanske dessutom tycker det är väl futtigt och inget att skryta med att ha gjort en kryssning i Östersjön, om man nu för en gångs skull, skall göra en kryssning. När det finns Karibien! Därför är nog inte heller suget från den svenska marknaden så stort.

Har under åren rest i Östersjön med Costa, Princess, Oceania, RCCL, Sea Cloud och några till. Visst har det funnits svenskar ombord men inga massor precis.

I år skall vi pröva Costa Mediterranea sju nätter från Stockholm till Stockholm. Dyrare nu än förra gången vi reste med samma rederi. Då med Costa Fortuna sju nätter från Stockholm till Köpenhamn. 2012 betalde vi bara runt 5.000 kr per person för också en hygglig balkonghytt och ett bra vin- och spritpaket.

Visst, Costa är väl inget topprederi, men brukar ändå leverera "value for money". Hoppas jag man gör denna gång också.

15
Reseberättelser / Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« skrivet: 12 juni 2017, 00:13:57  »
Den som bara vill se bilder kan sluta läsa här.

Hur som helst så varade resan från söndag till torsdag, dvs fyra nätter. Lubeck var väl kanske inte rätt benämning, då hamnen, inte helt oväntat var Travemunde. Dock stod rederiet till tjänst med shuttlebuss till Lubeck. Vilket man för övrigt även gjorde i Rönne på Bornholm.

Prisvärt? Tja, kanske, om man tar en hyggligt billig hytt. Vilket vi inte gjorde. Vi tog en sk lyxhytt, vilket inkl "lyxfrukost" och middag kostade oss 18.700 kr. för två personer. Hytten var väl OK, bortsett från en trasslande gardin som var svår att både få upp och ned samt ett toa- och duschrum, som inte luktade helt fräscht. Frukost (utmärkt) och middag (där valmöjligheter dock saknades) var till belåtenhet och likaså personal och service.

Wi-fi fungerade dåligt generellt. I Tyskland inte alls.

Vi har tidigare två gånger rest med Birkas fyrkryssningar och förra året även upp till Härnösand och Luleå, så vi var fullt medvetna om att det inte går att jämföra Birka med ett kryssningsfartyg.

Men trots allt var nog priset vi betalade väl högt i jämförelse med tex en sjudagarskryssning med Costa i Östersjön från Stockholm till Stockholm där man kan få en balkonghytt och ett hyggligt vin- och spritpaket för samma, om inte ännu mindre peng. Och då ingår även lunch, där i likhet med middagen, man har flera rätter att välja på.

Initiativet till att skapa sådana här minikryssningar bör dock hedras och vad jag förstår har man åtskilliga nya friska idéer inför kommande år.






Sidor: [1] 2