Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kalle-sand

Sidor: [1] 2 3 ... 9
1
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 22 januari 2018, 17:21:46  »
Klassisk Viking dilemma, man sänker biljett priser för att klara pax målet, men vilken målgrupp tror man att man får med den strategin? Jo, dom med egen hand massäck och på sin höjd köper en halvliter byxvarm vodka. Man behöver lyfta fram en annan marknadsplats, se till att dom som kommer ombord också betalar för sig, annars kommer man få ha kvar 0 priser i all evighet. Viktigast är kanske inte pax målet utan intäkterna.

2
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 22 januari 2018, 17:13:48  »
Jag tror nog man trafikmässigt är nöjd med last/pax på Grace, däremot inte med intäkterna. Problemet är, att den nya, exklusiva kundgruppen som skulle åka med Grace kom aldrig, om den ens fanns. Men uppenbarligen fick man mersmak, säkert med uppdraget att hitta billigare lösning, och det har nog tagit sin tid att hitta. Men har svårt att tro att man bara bygger en, när man till slut hittat ett alternativ. Och det är en fördel att ha två likadana fartyg på Åbo linjen, ingen kan säga annat, och byta ut fartyg behövs. Jag personligen tror att VL skulle må bra av att åter ha fler moder rederiet, gärna med frakt kompetens, för skulle man lyckas öka antal transporterade last meter skulle man inte vara lika pax beroende. Cinderella är ren fantasi produkt, har inte koll på hur hon går, men dom får nog sluta med henne. Uppenbarligen tror man på Rosella ett antal år till iom att man renoverar, och kanske att man så småningom hittar något. Vad man skulle behöva är att lösa Hel-Tal trafiken, där dom FN verkar vara i ett mittemellan läge. Man behöver ett fartyg till. Idealisk, en snabbgående färja, men om inte det finns, en färja i vart fall. Flaggar man bara rätt finns pengar där.

3
Färjor / SV: Allokering av hytter
« skrivet: 08 januari 2018, 17:18:54  »
Tror bara A4 finns på däck 5, och inga A premium på 5an, om jag inte minns fel.

4
Färjor / SV: stena danica på dock i landskrona
« skrivet: 08 januari 2018, 17:17:09  »
Ja, fast du har picknick kryssar att från både sthlm och kappelskär till Mariehamn, så som koncept sett tror jag säkert det fungerar. Men allt med måtta, man får inte skrämma reguljär paxen, dom är bra tillskott i kassan.

5
Färjor / SV: Rosella
« skrivet: 08 januari 2018, 17:12:20  »
Beställda reservdelar? Eller förtäckt personal fest?! 😊

6
Reseberättelser / SV: Bilder från en färjeresa på Skagerrak
« skrivet: 30 december 2017, 17:10:03  »
Nu vet jag inte hennes tekniska standard, men rent utrymmes och design mässigt, torde hon vara en värdig kandidat för trafik Grisslehamn-Eckerö? Iom att man letar nytt tonage där? Kanske inte som ersättare, men som komplement? I vart fall under högsäsong. Investeringskostnaden kan inte vara gigantisk tänker jag.

7
Reseberättelser / SV: Birkas Santa Cruise
« skrivet: 30 december 2017, 17:03:36  »
Frågan är väll om Birka inte har börjat hitta en ny nish produkt - kryssningsmarknaden som sådan ( exkluderad finlandsfärjorna ) har fullkomligen EXPLODERAT dom senaste 10 åren som semesterform.. Dock är Birkas absoluta nackdel hytterna - och att prissättningen fortfarande är för hög, men förhoppningsvis lär man sig av sina erfarenheter och tar vara på möjligheten. Birka var för tidigt ute 2014, även om tänket i sig var rätt.

8
Färjor / SV: HSC Express ligger i Västervik nu
« skrivet: 27 december 2017, 19:09:19  »
HSC Express ligger i Västervik, som förra året, i avvaktan på nästa års sysselsättning. Dvs hon är på marknaden för Charter och tillhör inte Gotlandsbåten.

Vem är juridisk ägare av henne idag? Är ett AB? Privatperson?

9
Färjor / SV: Svenska polisen föreslår alkohollag för färjorna.
« skrivet: 27 december 2017, 19:06:21  »
YLE rapporterar att svensk polis vill att svensk alkohollagstiftning skall införas ombord, då det senaste året har anmälts ett par sexualbrott och misshandel.
Genom denna lag skall det vara samma regler till sjöss som på land vad det gäller utskänkning och servering.

Jag tycker det är bra att detta tas på allvar från polisen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/27/fortfarande-manga-sexbrott-pa-sverigefarjorna-polis-foreslar-svensk-alkohollag

Det är alldeles fritt att tycka och tänka, problemet här, är ett fenomen som heter EU, där lagstiftningen måste harmoniseras, och ska man in på det området - då kommer Sverige och Finland att få slopa systembolaget/alko, som INTE ses med blida ögon av brysselkålen - så frågan är - hur politisk "het ko" systembolaget är? Det som kommer avgöra, för då pratar vi plötsligt skatte intäkter. Så även om förslaget i sig absolut är bra, genomförbarheten är i realiteten närmast 0, skulle jag säga.

10
Färjor / SV: Polferries har köpt fartyg från Moby
« skrivet: 27 december 2017, 18:58:10  »
Ja, jag vet inte jag. Kombinationen just Fincantieri som byggnadsvarv och Moby Lines som fd ägare, skulle knappast få mig att springa efter fartyget. Vare sig varvet eller rederiet har någon bättre renome vad gäller just kvalitet och underhåll. Även om dom fått skutan billigt, kan slutnotan bli en helt annan, och mig veteligen har väll Polferries inga större ekonomiska resurser i fritt kapital, vilket torde innebära att man knappast har någon större underhålls budget heller. Men, hoppas jag har fel.

11
Färjor / SV: Man befaras ha avlidit efter att ha
« skrivet: 27 december 2017, 14:16:42  »
Alltid tragiskt när sånt där inträffar... Värsta är också för dom anhöriga, förutom att personen ifråga givetvis är saknad - men man blir inte död förklarad på 10 år, vill jag minnas sen Estonia, när det inte finns en kropp.

12
Reseberättelser / SV: Regina Baltica 3/9 2009 även med Lastfartyg på bild.
« skrivet: 11 december 2017, 20:27:38  »
Hur sunkig va hon egentligen, jag har alltid haft den bilden att den är väldigt sunkig, dock gillar jag växthuset, ser mysigt ut.

Sista åren var hon en sorglig syn, skulle jag säga. Strax efter att Victoria kom, verkade det inte som allt för mycket pengar lades på Regina. Nybyggnadsprogrammet av övriga flottan kan säkerligen vart en bidragande orsak. Men det var så att man inte ville gå in i duschen utan plast skydd ala landsting på fossingarna, och jag kan nog inte anse att jag egentligen är särskilt petig som så... Men det är synd, vi lär aldrig se henne här uppe igen, och ja, hon hade sin charm. Jag gillade verkligen henne, under den tid hon var underhållen. Däremot var hon helt hopplös i hög sjö. För kort, fick man känslan av. Gick väldigt "studsigt" i vågorna. Lätt att bli sjösjuk om det blåste. Då var Fantaasia bättre, även utan stabissar, så "rullade" hon över vågorna, vilket är bekvämare än att studsa.

13
Reseberättelser / SV: Regina Baltica 3/9 2009 även med Lastfartyg på bild.
« skrivet: 11 december 2017, 20:23:18  »

Sedan var ju maten ombord ett kapitel för sig - käkade några gånger på buffen och det var under all kritik. Förfabricerad kokt potatis som smakade skunk (säkert upphälld från konserv), varmrätter som var torra och sega. Prisvärt - knappast - och få gäster. Man förstod snabbt varför.

Noop, potatisen kommer förkokt i stora vacuum säckar, som man "klipper av botten", och sen ner i tråg, in i varmluftsugn och värms - sen ut i salen. Samma som finns ombord på alla fartyg, så särledes sunkigare än någon annan vet jag inte. Men sen beror det givetvis också på hur lång tid saker står och hur länge dom vart värmda... Buffé är sanslöst mycket pre fabricerat - annars skulle man aldrig klara av att på den köksytan som råder ombord, få ut sån otrolig mängd mat till så många passagerare på så kort tid.

14
Tack för detta! Har också funderat ta en tur någon gång men nästa sommar ska det äntligen bära av när Nordlink kommer på rutten.
Minsann? Mer än jag viste.. Törs man hoppas på bättre öppettider då? Annars lär den utökade passagerarkapaciteten vara ganska menlös...

15
Färjor / SV: Bildgåte-tråden
« skrivet: 11 december 2017, 20:11:29  »
Huuuh vilka priser! Lösgodis för 12:-/hg för mer än 10 år sen. Det är ju dubbelt upp mot vad det kostade i Sverige då.
Jag känner inte igen butiken, men övriga bilder i serien på Flickr påminner starkt om en fd finlandsfärja som flyttat till Stena i Norge.
/ Marre

Men priserna är även på finska så tipsar jag på Symphony/Serenade istället.

Du har rätt! Det är Silja Serenade. :)
Nu får du lägga ut nästa ;)

Hehe, det roliga är att utan att ens se bilderna på Stena Saga, så skulle jag ha tipsat på henne, vill minnas att runt 2007 såg det ganska likadant ut där också. :)

Okej, vilken färja hade en sådan här a la carte?



Deltar också utan tävlan, då jag likväl är bildlös.. Men av mattan att döma - Viking matta - kan det vara Viking Xprs "nya" Ala Carté avdelning?

Sidor: [1] 2 3 ... 9