Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kalle-sand

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Reseberättelser / SV: 2018-05-18 dagskryss Tallink
« skrivet: 22 maj 2018, 17:55:05  »
Wow, vilka sommarbilder :) Man verkligen KÄNNER brisen genom håret, fastän man inte ens var där .)

2
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 22 maj 2018, 17:53:48  »
Tack för fina bilderna! Vi ska ta bilen till Åland på henne och avgången från Nådendal 10:45 är riktigt bra när man kommer från Helsingfors och slipper köra tidigt på morgonen, något man måste göra med Åbo-färjorna.

Man kan ju komma ombord med cykeln också! Det står på bokningsystemet och är alltså samma regel som med Sea Wind Line förr i tiden.

Riktigt underligt att man inte kan fika under dagturen, är ju liksom hela vitsen med dagturer. Samma med bastun.

Bastun var stängd denna turen i vart fall, och satt heller ingen skyllt om öppettider. Fika måste du dessvärre ta med själv om det ska bli nått. Baren hade öppet en bit mitt på dagen, så möjligt att det går att få att dricka till, men några bullar/bakelser eller liknande fanns inte att tillgå, tyvärr. Men utsikten är BEDÅRANDE vacker, absolut den vackraste av utsikter över Åbo-lands skärgård utan stress. Är nog bara Grace som kan matcha det, men då sitter man i matsalen under begränsad tid.

3
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 22 maj 2018, 17:51:31  »
Hans, vilken BILDSKATT du sitter på!! Jag hoppas VERKLIGEN att du tänker på att bevara dessa för kommande generationer??!! Detta är Finlandstrafiken i sitt verkliga sköte och explotions år.

4
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 21:03:30  »
Den gode entreprenören bjöds väl på några dagars fri kost o logi av staten för nån vecka sedan 8)

Verkligen? Om en liten fårgel viskat rätt i mitt öra, lär nog det vart ganska bortkastade pengar. Om jag förstått saken rätt, lär nog fartyget i fråga inte komma särskilt många cm mer norrut än vad hon ligger nu, på överskådlig framtid.

5
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 20 maj 2018, 22:22:23  »
Hur står sig en resa med finnlines rent prismässigt mot Silja/Viking om man bara skall över med bilen?
/TT

Är man minst ett par personer, skulle jag säga likvärdig i slutändan iom att maten ingår. Sen är det bara en fråga om vilken produkt man är ute efter och föredrar.

6
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 20 maj 2018, 19:29:37  »
Kan man boka en dygnskryssning utan bil på Finnswan? Går det att resa överhuvudtaget utan bil på henne?

Tveksamt i dagsläget. Något slags fordon. Kanske att dom kan göra undantag och godkänna cykel, om du mailar dom? Men dom säljer inte kryssningar som så, utan man får köpa 2 ggr enkelresor i sådant fall.

7
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 20 maj 2018, 14:26:40  »
Ska bli lite intressant att se vad man vill göra med henne i framtiden, rent logiskt, med tanke på kapacitets förändringen torde man vara mer intresserad av passagerarsegmentet än man hitintills vart - eller ens haft möjlighet med Clipper klassen. Men nu kan man det. Förvisso roligt att se att öppettiderna på Finnswan är generösare än på fd. tonnage på linjen, både i baren och i butiken, men synd att man inte har samtliga passagerar utrymmen öppna. Bastu, Jacuzzi och gym skulle säkerligen vara uppskattat under dagturen och är ändå ett utrymme enligt roa dig själv principen som inte kräver personal. Likaså tror jag att göra om baren till en bar med Café-disk - med mackor, tårtbitar, bullar och kakor, skulle höja upplevelsen ytterligare. Inte minst eftersom Finnlines själva refererar Finnswan som en färja borde man också vilja ha ett utbud i det segmentet. Åka dagtur och inte ha möjlighet att fika något mellan frukost och middag är lång tid om man åker med barn. Men ett fartyg med bättre utsikt får man nog leta efter, både i hytt och i allmänna utrymmen. Samt att trots alla tradare etc, lyckas lasta av på 25 minuter är helt rimligt.

Maten som vanligt bra, och bara man lyckas anpassa mängden tillagad mat i enlighet med inbokade gäster, tror jag att det i framtiden kommer klaffa ännu bättre. Komforten i hytten är oslagbar, och att få släcka lampan relativt tidigt och vaggas till sömns i en skön bädd, är en oslagbar lyx.

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 08 maj 2018, 18:54:16  »
Jag vill inte låta negativ, men vilka skulle dessa 2hands tonnage vara med kapacitet för ca 2800-3000 pax med kryssningskänsla med isklass 1a super? Enda jag kan komma på är Color Lines systrar men har svårt att tro att dessa är till salu i det närmaste tiden. Om det är fartyg till Stockholm -Helsingfors du menar. Men om du menar Helsingfors - Tallin så är det ju en annan femma då kan man ju hitta nått som man kan bygga om till isklass.

Det tror inte jag heller att det finns "färdigt", utan då får man i sådant fall anpassa. Frågan är dock vad framtiden för med sig. Sto-Åbo är ur det perspektivet en ganska säker linje att investera i. Den har tillväxtpotential, man vet att kortare transporter och semestrar växer. Fysiska kortare vägen är bra ur bunker perspektiv, och desto oftare per dygn du växlar passagerare = desto mer färska stålars får du ombord. Därför är Åbo rutten, bara du får ombord gäster, mer säljande än Helsingfors linjen, även om denna ska förespegla en mer exklusiv upplevelse. Ingenting av detta har nuvarande Helsingforslinjen. Det går givetvis att åtgärda, dels antingen genom att justera skillnaden i ombordekonomin - dvs mindre passagerarkapacitet = mindre dyr besättning, samt öka kapacitet där man kan förvänta sig tillväxt - Sverige och Finland är export ekonomier = bildäck. ELLER så måste man utöka marknaden att sälja på och öka kapaciteten på alla fronter, och det kan man givetvis göra om man även inkluderar Tallinn på helårsbasis. Då finns det läge att fundera på större fartyg både på passagerar och fraktsidan. Men den ekvationen har också att göra med dels hur man lägger tidtabellen - jag skulle tro att det logiska skulle bli Sto-(Mar)-Tal-Hel-Tal-(Mar)Sto liksom hur skattepolitiken i Baltikum utvecklas. Problemet för passagerartrafiken är lågprisflyget. Flygskatter och miljöskatter må tillfälligt kunna hjälpa till, men onekligen - flagga om fartygen är nog direkt oundvikligt i längden. Finland kommer aldrig kunna erbjuda samma rabatt som Estland eller Lettland på lång tid framöver. Är bara så. Ska också bli intressant att se hur Stena Line från Nynäs kommer att hantera frågan, om dom inte sätter in större passagerarkapacitet inom ganska snar framtid - då Lettland ser ut att bli baltikums nästa låg skatte paradis, vore oerhört förvånande. Och Stor Stockholm med hela sin marknad, enkelheten att ordna med bussparkering och logistik i Nynäshamn, Nyöppnad BorderShop i Ventspils. Det mesta tyder på att Stena närmar sig Stockholm åter - även om det inte går att säkert veta.

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 07 maj 2018, 20:46:06  »
Man får verkligen ADCC vibbar här. Nu tror jag förvisso att kinabygget sätts i trafik i par med Viking Grace men frågan är när? Först var det senvintern 2020 sedan blir det sommar 2020, höst 2020 och nu vår /sommar 2021 och fartyget är inte en klart på ritbordet. Det ligger en sval doft av framflyttade leveranser här.. 2021,2022 eller 2023? Inget förvånar tom 2024 känns möjligt med denna inledning med ett Kinesiskt varv

Fast just nu tror inte jag att VL har så mycket emot en försening då det mesta tyder på att vi är på väg in i en ny lågkonjunktur, och att sjösätta ett nytt fartyg på just Åbo-rutten och behöva börja "rabattera", är en ekonomisk mardröm. Betänk vilken ålder Galaxy och Baltic Princess, om än uppfräschade, kommer ha på 2020 talet. Sannolikheten att Tallink Grupp, som nyligen försökte sälja verksamhet/er, men inte lyckades ( också under en högkonjunktur ) det kan bli en ruggig historia under lågkonjunktur där Estniska staten kan få riktigt svettigt. Betänk att Estland bara i år 6 ggr justerat upp alkohol skatten. För varje gång det sker, blir Tallinn mindre intressant för Finska marknaden. Så XPRS kanske inte var så dum affär i slutändan ändå, kanske tom att man kan komma att se henne på annan linje? Rosella i dagens utformning funkar för Hel-Tal trafik , däremot förlorar man då snabbheten. Men det kanske är mindre viktigt om man ändå måste gå ned till 0:ade biljetter för att destinationen blivit "dyr"? Skifta om till Finska dansbandskryssningar ala fd Nordlandia? Inte förbjudet att norpa andras koncept. Ironiskt nog kan nog snabbåtarna visa sig bli Svarte Petter alternativet.

Däremot tror jag, kommer det upp intressant objekt på 2:a handsmarknaden passande VL:s Hel Linje, med absolut större kapacitet på bildäck - tror jag att Viking slår till. Men under en högkonjunktur kommer inte dom objekten upp och absolut inte till dom priserna man vill se. Men jag tror inte att nybygge nödvändigtvis måste vara lösningen för Helsingfors linjen, bara för att det historiskt har vart så. Varför det historiskt har vart så beror på att det inte funnits några liknande färjor byggda någon annanstans. Men nu finns det, både här och där. Men så länge alla går runt någotsånär finns inget intresse av att avyttra.

10
Alltså, man kan inte låta bli att ändå nostalgisk älska dessa fartyg - som var hopplöst i otakt med design, stil och trender från dagen dom kom.  Den hemska, sönderrökta beirstube som låg bredvid entren till buffén var snart borta. Sen försvan rulltrappan till butiken. Sen byggde man bort arkaden utanför tax-freen osv, så var ett antal saker som ändrades under tiden. Men vad man än gjorde, hjälptes inte. Med den färgsättningen man hade på hytterna, egentligen alla utom A och uppåt, så ut som hej kom och hjälp mig 70-talet... och för den som förväntade sig sobra "sessan" miljöer, måste fartygen helt ha framstått som "monster" hämtade från glada 70-talet, förutom att dom var stora, särskilt lyxiga eller moderna, nä, inte om man jämför med Stockholms färjorna, MEN dom har uppenbart tjänat sina ägare väl. Är i trafik än i denna dag, och nu har dom ändå hunnit bli så upputsade, att dom nog minst är lika fina som sina Stockholms konkurrenter. Håller med om att aktern ÄR mäktiga på dessa fartyg. Vore kul om det kunde bli någon av dom som seglar på Nynäs-Ventspils i framtiden, så man fick stifta bekantskap med dom igen.

11
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 24 april 2018, 11:37:24  »

[/quote]

Jag måste säga att Stena Lines investeringsprogram är IMPONERANDE, utan tvekan, och hur god ekonomisk koll dom verkar ha på samtliga sina linjer. Detta bolag som en gång i tiden sågs som ett "B" bolag till storebröderna i Stockholm, och nu i princip måste anses marknadsledande inom sin gebit.
[/quote]

Håller med, och det visar också något i förhållande till dom forna storbröderna. Med rätt fartyg på rätt linje för rätt marknad, går det att göra pengar, ÄVEN fastän man inte täljer guld med täljkniv pga tillfällig skatte befrielse på försäljningen. Helt rätt fartyg, och helt rätt satsning för framtiden. Flottan blir bara mordenare och mordenare - bättre investering i klass med liggande miljökrav etc. Helt rätt satsning i rätt tid. Det är nog inte SÅ omöjligt att Stena en vacker dag återkommer till Stockholm.

12
Nej, är länge sen Stockholmarna ville resa med Birka, då pratar vi glada 80-90 talet. Idag är det Gösta och Gördis från Ytterbrukhult som driver trafiken och utbudet. Jag tror den blir bättre, iom att dom kan köra bussarna tidigare hem. Dessutom tror jag det är smart att sprida ut sittningarna lite mer, tror jag också blir uppskattat.

13
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 11:49:14  »
FSTR projektet var dödsdömt redan från första början, utefter förutsättningarna. Man skulle låtit Gabriella och Mariella legat kvar över dagen i Helsingfors, och bokat om redan inbokade till XPRS eller FSTR. Då hade ekonomin sett annorlunda ut. Bara för att du KAN sätta en färja i trafik, innebär det inte att du BÖR göra det. Förarbetet var antingen för undermåligt eller för positivt. Totalt på marknaden måste man insett situationen, att den kapacitetsökningen fanns inte naturligt - utan skulle FSTR räknas hem, måste man göra det genom att sno andras kunder. Och det lyckades man inte med, och heller inte särskilt konstigt med tanke på vad FSTR är för produkt. Nu tror jag heller inte att det finns nått som helst intresse fram till Kinabyggerna är på plats, utan man lär nog köra den här kapacitets förstärkningen under högsäsong med Hesa fartygen. Det funkar hyggligt, verkar ge lite pengar i kistan i vart fall och det håller undan konkurrenten hjälpligt. Hel-Tal linjen måste vara oerhört svår att binda sina kunder, med tanke på att alternativen är så otroligt lika, att något annat än pris och stamgästfördelar, lär knappast finnas att "slåss" med.

Den andra sanningen, är att alkohol blir mindre och mindre profit - man MÅSTE helt enkelt få in något mer att sälja som kan öka antalet EURO per pax för att klara sin ekonomi. Och kan man få sina passagerare att spendera pengarna på båten istället för iland, har man lyckats. För passageraren i sig, spelar det ingen roll vart pengarna spenderas, utan för deras del handlar det om att dom ser till egna plånboken och vill till förmånliga priser mot ord-pris, försöka tjäna igen båtbiljetten.

Tror inte Viking kommer göra någonting annat alls fram tills att Kinabyggerna kommer, än köra högsäsongsförstärkning med HESA färjorna. Sen när Amorella blir fri, är väll troligt att vi ser henne gå i trafik mer lik Europa under lågsäsong, mer lik XPRS under högsäsong, och man låter Hesa färjorna vara. Är min gissning. Passagerarmässigt tror jag inte Hel-Tal kommer växa särskilt explotionsartat, däremot tror jag absolut frakten kommer fortsätta växa. Det gäller bara att inte lämna underlag för en ytterligare kombatant ( tex Finnlines ) komma in på marknaden och skära av den kaka som finns. Men det tror jag redan befintliga rederier är så pass duktiga på, att risken inte är särskilt överhängande för. Däremot ser väll inte framtiden för Linda Line direkt expansiv ut. Dom har sin marknad, och den lär dom väll säkert behålla, om inget dramatiskt inträffar. Och ja. Det är nog ungefär vad man kan förvänta sig. Ska bli kul att se vad som händer när Estniska "nöjes" marknaden ökar i kraft. Det kan nog bli en faktor som också kan förändra förutsättningarna en aning - till det bättre.

14
Färjor / SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« skrivet: 23 mars 2018, 17:13:17  »
Försäljningsprocessen av bolaget har nu blåsts av:

Termination of the exploratory process of potential strategic options
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=830451&messageId=1044196

Skulle gissa att det innebär att man inte fick det bud man ville ha. Kan en co-owner vara en väg att gå? Jag antar att det är ren avkastning och fritt kapital som var tanken. Men framtiden är givetvis väldigt oviss i denna bransch. Nu är det ändå högkonjunktur. Hur ska det bli under låg?

15
Färjor / SV: Stressigt att äta frulle
« skrivet: 23 mars 2018, 09:28:49  »
Spontant, det låter precis som vilken båt eller hotellfrukost som helst. Vet inte ens om det kan förväntas vara ett lyckat recept på lugn och ro vid frukost att boka in sig på samma boende som hundratals/tusentals andra som också ska äta frukost. Problemet med den här typen av frukost, är att den är tidsbegränsad - men inte bordsbokningsbar. Dom flesta verkar också vilja äta frukost vid ungefär samma tid, så ja. Enda sättet jag kan tänka mig att komma runt det är väll i sånt fall att boka ett boende där man kan få frukost till rummet. Men ovanligt skulle jag nog inte säga att det är.   

Sidor: [1] 2 3 ... 10