Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 12
1
Reseberättelser / FLYTTAD: Pullmantur
« skrivet: Idag kl. 20:05:08 »

2
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 19 september 2017, 19:20:59  »
Även om Hurtigruten skulle förlora alla delar i upphandlingen, lovar de att fortsätta segla längs den norska kusten. Ja de har ju ett starkt varumärke i alla fall. ;)

https://www.nrk.no/nordland/hurtigruten_-_-kystruteavtalen-er-ikke-saerlig-lonnsom-1.13695985

3
Färjor / Ny färjeterminal i Gdynia
« skrivet: 19 september 2017, 19:18:33  »
Samtidigt som port of Gdynia presenterade sin nya containerhamn i förra veckan, meddelade de att de äntligen ska sätta i gång bygget av den nya färjeterminalen för Stena Line. Terminalen beräknas vara färdig om 2 år och kommer kunna hantera fartyg upp till 245 meter.

https://tech.wp.pl/powstanie-port-zewnetrzny-w-gdyni-jak-bedzie-wygladal-zaprezentowano-juz-wizualizacje-koncepcji-6165709669271169a (polska)

4
Wow Moby Niki verkar vara riktigt fräsch och modern!  :o Ett helt underbart reportage. :)

5
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 18 september 2017, 21:36:44  »
Vad är ESA?/Ulf
EFTAs (European Free Trade Association) övervakningsorgan.

6
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 18 september 2017, 20:37:43  »
Hela presskonferensen finns här: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nett-tv-presentasjon-av-nytt-anbod-pa-kystruta-bergen-kirkenes/id2570979/

Det är väl egentligen ingen större chock att upphandlingens delas upp i tre stycken, efter kritiken från ESA. Det är ju även positivt för konkurrensen. Sedan kan jag tycka att det är trist att man bara ska se till det lägsta anbudet och inte ta hänsyn till kvalitén, så länge som de uppfyller villkoren.

7
Reseberättelser / SV: Adriatiska havet med Thomson Spirit
« skrivet: 15 september 2017, 19:44:29  »
Venedig är för de flesta höjdpunkten på en kryssning i Adriatiska havet. Faktum var att några av medpassagerarna knappt hade koll på någon annan hamn och pratade bara om Venedig. Även i mitt resesällskap var Venedig en viktig del av resan. Själv hoppades jag mest att trängseln inte skulle vara allt för besvärande.


Några minuter innan halvsju på morgonen passerade vi vågbrytarna intill Venedigs inlopp.  Hotfulla moln låg in över staden, men solen lyckades pressa sig igenom.


Bogserbåten Lourdes C skulle hjälpa oss igenom den trånga ”Canale della Guidecca”. Döpt efter namnet på ön söder om kanalen.


Venedig blev ett världsarv 1987. Idag bor 55 000 personer inne i historiska Venedig.


Vy in mot Canal Grande.


Vädret var inte det bästa, med både vind och regn. Det märktes även ute på däck, vilka normalt brukar vara fullproppade med folk vid inseglingen.


Basilica di San Giorgio Maggiore är inspirerad av ett grekiskt tempel. Kyrkan byggdes i slutet av 1500-talet.


En av färjorna ut till ön Lido.






Kryssningshamnen ligger väster om själva staden. En promenad på cirka 30 minuter till den historiska stadens utkanter.


Så har vi lagt till och Marina M C kopplade loss bogsertrossen.




Många passagerare på Thomson Spirit hade bokat utflykt här i Venedig. Bl.a. var det möjligt att åka in till de centrala delarna med dessa båtar och sedan uppleva staden på egen hand.


Sedan restriktionerna över hur stora fartyg som får anlöpa Venedig (96 000 gross tonnage) så har bl.a. MSC bytt ut sina fartyg mot mindre. Denna säsong gick MSC Musica och MSC Sinfonia härifrån, tidigare stationerade MSC sina nyaste och största fartyg i Venedig.




Kändes ovant att gå iland via en passagerargång.


Den första sträckan genom hamnen är inte särskilt upphetsande.


People mover är förarlösa tåg som tar kryssningspassagerarna från hamnen till Piazzale Roma. Den plats dit alla bussar går. Eftersom vi låg längst ut i hamnen var sträckan att ta sig till stationen längre, än de sträcka tåget åkte. Därför valde vi att gå hela vägen istället.
 

Motståndet mot kryssningsfartygen i staden är stort. Jag kan förstå dem, det kan inte vara kul att bo i staden när den invaderas av tiotusentals kryssningsgäster under en dag. Jag vet inte om det berodde på vädret eller vad det var, men det var rätt så lugnt i stan på förmiddagen. Värre blev det på eftermiddagen.


Inne i Canal Grande körs 2 olika vattenbusslinjer. En linje som kör via alla bryggor och en expresslinje som bara tar de större bryggorna.


Totalt finns det 20 st vattenbuss- och färjelinjer runt Venedig. Lokalbefolkningen betalar endast 1,5 Euro för en enkelbiljett, medan turister är tvungna att betala 7,5 (!!) Euro för en enkelbiljett som är giltig i 75 min.


Venedigs största turistfälla är gondolerna. Standardpriset är 100 Euro för entimmes tur.


Venedigs största torg “Piazza San Marco”.


Rialtobron, troligen Venedigs mest besökta plats.


“Båthållplats” (som SL kallar det ;) ) Rialto.




Så fort man viker av från de största gatorna är det lätt att hitta lugna platser, utan trängsel.


När man är i Italien måste man såklart äta pasta, framför allt när det vara första besöket som för mig.


Solen har letat sig fram och temperaturen steg snabbt. Regnjackorna kändes nu rätt så onödiga…


Vid järnvägsstationen var kanalen vältrafikerad.


Tillbaka i hamnen, “bara” 5 kryssningsfartyg låg inne denna dag.  Återigen var man tvungen att gå via säkerhetskontrollen i terminalen innan man fick gå på båten för att bli kontrollerad igen.




Solstolarna hade placerats ut och var redo för de återvändande passagerarna.




En hop on-hop off-båt av samma modell som vattenbussarna.




Nya passagerare har checkat in på MSC Musica och efter en ”muster drill” lämnade fartyget Venedig. 


Strax efter avgick Costa Deliziosa på sin veckokryssning.


De stora balkonghytterna i aktern ser inte helt fel ut. Däremot har jag ingen större lust att resa med Deliziosa, då jag har varit ombord på systern Luminosa och blev inte imponerad.


Om ett par månader ger sig Deliziosa över Atlanten till Florida, där hon är stationerad över vintern.


Crystal Esprit är Crystal Cruises nyaste fartyg och har varit en del av deras flotta sedan 2015. 


Ett par flodbåtar som kryssar på floden Po. 




Santa Maria del Rosario är en av Venedigs nyare kyrkor från mitten av 1700-talet.


Carla Baruzzi har hjälpt MSC Musica ut och skyndade sig tillbaka till Norwegian Stars avgång.


Lite mer folk vid Piazza San Marco nu, än när vi var där några timmar tidigare.


Nej bilden är inte sned. ;)


En staty föreställande noshörningen Clara som turnerade runt I Europa på 1700-talet. I Venedig var hon en av huvudattraktionerna på stadens karneval.  Då konstnären Pietro Longhi målade av henne i den kända tavlan med samma namn som noshörningen.


Mer folk ombord på Lidofärjan nu än när vi anlände.


Hög trafik vid den populära turistön Lido.


Då var det slut på det roliga och vi satte kurs mot Kroatien och Rijeka.

8
Lastfartyg / SV: Miranda
« skrivet: 13 september 2017, 16:28:39  »
Vem kan köparen vara?

9
Kryssningsfartyg / SV: Koningsdam
« skrivet: 05 september 2017, 19:29:43  »
Det ser trevligt ut, bättre än Vistaklassen. :)

10
Reseberättelser / SV: Adriatiska havet med Thomson Spirit
« skrivet: 04 september 2017, 21:13:32  »
Resan fortsätter....


Strax efter klockan 7 bordade den italienska lotsen.


Hmm kan detta symbolisera S/S The Emerald skorsten?


Vilken för!


I Trieste låg fartyget inne i 12 timmar.


Vi hade förbokat utflykten "Slovenian Caves and Castle", 6 timmar lång för prisvärda 48£. Resan gick först genom Trieste och sedan upp i bergen mot den slovenska gränsen.


Spårvagnen mellan Trieste–Opicina klättrar upp i 300 meters höjdskillnad på den 5,2 långa sträckan. Vagnarna är byggda på 40-talet. Spårvägen är för tillfället avstängd sedan en kollision i augusti 2016.


Efter att ha passerat gränsen till Slovenien fortsatte vi i ett par mil till Predjamaslott. Slottet nämndes i text första gången 1274. Efter en kraftig jordbävning byggdes det nuvarande slottet år 1570 i renässansstil. Slottet ligger i en 142 meter hög klippa.


Predjama finns med i Guinness världsrekordsbok, som världens största grottslott.




När man åker i turistgrupper med 50 personer får man räkna med köbildning. Vi hade bara en guide i slottet, vilket gjorde det svårt för alla att höra vad denna sa. Det hade inte skadat att dela upp gruppen i två delar under besöket i slottet. 


Grottan bakom slottet.






Efter den klaustrofobiska vandringen genom slottet var det dags för ännu mer klaustrofobi denna gång i form av grottan Postojna.


Postonja är ett grottsystem som totalt är 24 km långt. Bara en liten del av den är öppen för besökare och man är först tvungen att ta tåget ett par km in i grottsystemet.

https://youtu.be/hEC0UQBJvnk
En kort film från tågresan. (Redigerad av kevpa).


I de vattenfyllda delarna av grottan lever den sällsynta Europeiska olmen (en salamander).


Varje år besöks området av mer än 1 miljon turister, vilket självklart har gjort att området runt grottan har utvecklats till en turistort med hotell och restauranger. Grottan öppnades för allmänheten redan år 1819.


Under andra världskriget användes grottan av tyskarna som bränsledepå och lagringsutrymme.


I grottan finns en mängd vackra stalagmiter (från marken) och stalaktiter (från taket). Det tar fler decennier för dessa att växa en millimeter.


Turen tog cirka 1,5 timme. Men det var skönt att få svalka sig nere i den 8 gradiga värmen.


Den italienska bussen och vår trevliga slovenska guide tog oss tillbaka till fartyget på strax under en timme. 


Efter en lättare lunch gick vi på upptäcktsfärd i Trieste. 


San Silvestros basilika med anor från 1100-talet.


Från och med att Trieste blev en del av Österrike på 1300-talet tills det att kungadömet Österrike-Ungerska föll, var Trieste landets viktigaste hamnstad och även flottbas. Först efter första världskriget blev staden italiensk. 


Teatro Romano kunde ta emot 3500 besökare.


Canal Grande byggdes under 1700-talet för att underlätta för transporterna att komma in till de centrala marknaderna i staden.


Tillbaka vid fartyget och det var både passkontroll och säkerhetskontroll a la flygplats i terminalen. Säkerhet är viktigt, men att behöva röntga bagaget både i hamn och sedan ombord på fartyget blir lite för mycket köande.


Klockan 20 la vi ut och strävade mot Venedig i 6 knop.


Roro-fartyget Un Karadeniz som går i fast rutt till turkiska Mersin.


Farväl Trieste. En mycket trevlig stad. Denna tillsammans med Hvar blev mina favorithamnar under denna kryssning.






Härlig Medelhavskänsla ute på däck.

Fortsättning följer från Venedig.

11
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« skrivet: 03 september 2017, 22:07:48  »
Ett av säsongens vackraste fartyg, Albatros.


12
Reseberättelser / SV: Baltic Queen kryssning 2017-06-30
« skrivet: 02 september 2017, 21:19:36  »
Läckert reportage! :)

13
Reseberättelser / SV: Adriatiska havet med Thomson Spirit
« skrivet: 02 september 2017, 20:54:37  »
Tack för ett trevligt reportage och bildkollage!
Ser ju riktigt trevligt ut och inte lika pråligt och glittrigt som på många nyare fartyg.
För mig räcker det med en heldag på sjön. Vill gärna uppleva nya ställen var dag, och då ser jag båten som ett hotell jag tar med mig och slippa packa varenda dag. Men finns inte så mycket att se och avstånden är korta kan man ju hinna med två stopp samma dag och några timmars båttur på eftermiddan.
Minns MSC körde så. Tex uppehåll på Santorini på förmiddagen och sen avgång efter lunch och ankomst Mykonos vid 18-tiden och kvällen där innan avgång efter midnatt.

/ Marre
Tack håller helt med dig. Jag gillar också nya destinationer varje dag, även om det ibland blir rätt så ansträngande dagar ibland. ;) Även om det inte är så mycket att se, kan jag tycka att det blir stressigt med halvdagar iland.

Dina reportage är underbara :) Humor, fina bilder. Summan av det- man blir själv ressugen och glad
Tack så mycket Penny, kul att någon uppskattar min humor också. ;)

Hög kvalité och så intressant med ett fartyg vi inte ser varje dag här på Landgången... :) Vindstilla på Medelhavet, borde betyda väldigt varmt med den låga farten?


Kommer det mera från resmålen?

//R
Ja det var riktigt varmt och de körde luftkonditioneringen för fullt där inne, så man fick en smärre chock när man kom ut. ;) Det kommer mycket mer från resmålen, håller på med Trieste just nu, ett av mina favoritstopp. Jag får be om ursäkt att det tar sådan tid, är alltid lite tight med tid i början av terminen.

Ja öppet promenaddäck i fören är trevligt. Vi hade det på Carousel 2004 och jag har saknat det på senare kryssningar. I övrigt verkar konceptet vara detsamma hos Thomson som hos MyTravel som sålde kryssningar med Carousel. Begagnat fartyg som man fyller med charterturister från främst Storbritannien. Det fanns inga logoprodukter att köpa på Carousel heller. Det var en trevlig kryssning men inget jag skulle göra om en andra gång med just det fartyget. Thomson Spirit verkar dock vara ett bättre fartyg.

https://flic.kr/p/GZRm1x
Carousel hade jag gärna testat. Den enda gången jag såg henne var i Stockholm under namnet Arielle 2006.

En mycket fin fortsättning, Kim! Jag ser med förväntan fram emot nästa del i ditt reportage :)
Tack, kommer inom kort, dock ska jag åka med Blidösund från Uppsala imorgon. ;)

Tusind tak for mange herlige billeder, og en fin reportage.

Bedste hilsner
René

Tusen tack! :)



Det något överdimensionerade trapphuset midskepps.

Ja ibland kan trapphusen verka överdimensionerade. Men det kan vara bra att veta att trapphusen är dimensionerade för utrymmning. Det är därför som trapphusen på färjor och kryssningsfartyg är som störst och bredast runt livbåtsdäck. Det är ju trots allt där den mesta anhopning av passagerare kommer att vara vid en en evakuering. Längre ner och längre upp i fartyget blir trapphusen smalare och mindre.
Det har du helt rätt i. Det lite märkliga här var att trapphusen var som bredast längst ner (det här är till däcket längst ner) och den blev smalare upp till livbåtsdäck på däck 6.

14
Kryssningsfartyg / "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 01 september 2017, 08:39:46  »
Inför den nya upphandlingen av trafiken mellan Bergen och Kirkenes som ska startas inom en månad, har 5-10 rederier anmält sitt intresse. Rutten kan också komma att delas upp i flera delupphandlingar. Hurtigruten har kontrakt fram till 2019 slut, men option på ett ytterligare år.

http://www.vol.no/nyheter/2017/08/31/Hurtigruterute-anbudet-kan-bli-stykket-opp-15238058.ece

15
Reseberättelser / SV: Adriatiska havet med Thomson Spirit
« skrivet: 28 augusti 2017, 21:12:03  »
Tack för ert tålamod. Nu fortsätter resan i Adriatiska havet.


Den andra dagen på kryssningen tillbringades till sjöss, med kurs mot Trieste. Kryssningen i sin helhet var "destinationstung" med endast en dag till havs. Om någon funderar på att ta samma kryssning nästa år (med Thomson Celebration), så får ni ingen dag till havs alls. Istället ska de klämma in ett stopp till i Zadar.


Ifall man var ute efter att få åka snabbt, så var denna kryssning helt fel val. Under dagen till havs höll vi runt 10 knop. Mellan Trieste och Venedig gick vi nästan i "Göta kanal-fart". ;)


Nu har jag tänkt att visa er runt på fartyget. Vi börjar på däck 4 (däck 2 och 3 har endast hytter).


I aktern kan man höra detta härliga maskinljud. Klicka på bilden och sedan spela upp.


Huvudrestaurangen ombord heter Compass Rose.


I restaurangen serveras både frukost, lunch och middag. Till frukost är det buffé, men annars bordsservering. Det är exakt samma rätter som serveras här som i buffétrestaurangen (även middag). Som vanligt var det väldigt lugnt här under frukost och lunch, men vi gick ändå hit endast en frukost och en lunch.

Till middag är det "your time dining", mellan klockan 18.30-22 får man komma när som helst. Helt klart en fördel de dagar fartyget ligger inne i hamn länge. En sådant upplägg bidrar förstås till att det kan bli kö under vissa tider, framför allt om man kom runt klockan 19.30. Som längst behövde vi stå i kö i 30 minuter. Oftast blev vi placerade tillsammans med andra, om man inte begärde att få sitta själv. Det kan både vara skoj och lite jobbigt att äta med nya personer varje dag. Man får höra många livs historier under en vecka. ;) Servicen var bra, inget som utmärkte sig, men maten kom snabbt. Eftersom man får sitta vid ett nytt bord varje kväll, får man inte heller den personliga kontakten med servitörerna som vid bestämda sittningar.

Maten i sig höll väldigt varierad kvalité, tyvärr mest åt det sämre hållet, torrt kött och sönderkokta grönsaker. Om man däremot är ett fan av engelsk mat, då kommer man trivas. Sopporna smakade däremot alldeles utmärkt och även den indiska maten.






Sirocco's á la carte är den enda specialrestaurangen ombord med en kuvertavgift på 20 pund. Menyn var väldigt lik den som serverades i huvudrestaurangen, med undantag för hummer och surf & turf. Därför kände vi inget större behov av att äta här.


Vi fortsätter vår rundvandring på däck 4.


En vän till mig har målat denna vackra teckning.


Trieste besökte hon för första gången tredje juni i år.


Skönhetssalongen, som inte jag har något behov av ;) , låg mitt inne bland hytterna.




Några tavlor och lite färg hade nog inte skadat...


Det något överdimensionerade trapphuset midskepps.


Däck 5


Spelrummet i fören...


..och strax intill biblioteket/datorsalen.


Den här inredningen är helt klart från tiden under Holland America. Inget mig emot, eftersom HAL är ett av mina favoritrederier.


Explorer's lounge


Biograf, har ersatts av hytter på systerfartyget. En av få gånger jag använde blixt, men det var bokstavligen becksvart här inne, vilket är förståeligt.


Utflyktsdisken. De flesta utflykter var förvånansvärt billiga mellan 20-50 £. Vi hade redan bokat två utflykter hemma, en i Trieste och en i Bar.


Trist utbud i butikerna för en fartygsnörd. Det gick inte ens att få en T-shirt med Thomson loggan.


Casinot, litet jämfört med på dagens fartyg.


Raffles bar, modernt och snyggt. Här spelade en trubadur under kvällarna. Annars lite konstigt att de på en engelsk båt inte har en riktig pub med tv för sport. Ska dock tillägga att det inte var något jag saknade. ;)


Hemtrevlig miljö.






Broadway show lounge. Lite annorlunda med en showlounge midskepps. Trots att den ser platt ut, så gick det i princip att se scenen från hela lokalen. Mer om underhållningen sist i denna del.






Restaurang Lido serverar både frukost, lunch, afternoon tea och middag i bufféform. Utbudet var som sagt samma som i huvudrestaurangen, så om man kände för att testa alla rätter var det bara att gå hit. Det gick så gott som alltid att hitta lediga platser, även under frukostens rusningstimmar. Två kvällar var det temakvällar med indisk mat respektive engelsk. Jag hade gärna sett flera såna kvällar, märkligt att man inte har italienskt tema eller i alla fall Medelhavstema med tanke på var kryssningen gick någonstans. Ett minus här var den långa tid det tog att få drycken till maten. Inte helt ovanligt att det tog upp till 30 minuter innan vi fick drycken och då hade vi redan ätit upp första portionen.






Däck 6. Här finns bland annat ett promenaddäck som sträcker sig runt hela fartyget. Fem varv runt var 1 mile.


Mezzanine bar och lounge där man kan titta ner på scenen.






High spirits användes till allt från frågesporter till karaoke och bingo. Ja lite känsla av finlandsfärja fick man här. ;)




Däck 7 är det hytter, så vi fortsätter upp till däck 8.


Oceans spa


Gymmet, som jag "glömde" prova. ;)


Däck 9


Ingången till observationsbaren Horizons med tydlig maritim inspiration.


Gemytlig miljö och vackra vyer. Det kan inte bli bättre.








Det var rundvandringen det. Nu tänkte jag gå in på vad som hände under dagen till havs. Den obligatoriska handduksvikaruppvisningen. Den längst ut till höger skulle visst föreställa vår kapten.


Ett av de bästa fotoställena ombord, längst föröver på promenaddäck.


Den huvudsakliga sysselsättningen för de flesta denna dag var så klart solning och solstolarna ockuperades snabbt under morgonen.


Det finns två pooler ombord som tar max 12 personer vardera åt gången. Inga pooler som man tar några länge simturer i.


Sportanläggningen var inte så välbesökt under denna kryssning. Förutom att det var alldeles för varmt för att sporta, kan det också bero på att barn under 16 år inte var välkomna ombord.




Mitt under dagen passerade vi sundet mellan de kroatiska öarna Biševo och Vis.


Färgen på vattnet kunde man inte klaga på.




Till höger har vi hyttnyckeln som var av äldre modell. Lite bökigt att alltid ha med sig både boardingkort och nyckel.


Det fantastiska promenaddäcket.


Oj här kom en bild till på mig. Som synes var det galakväll men jag hade glömt slipsen hemma. ;)




Som sagt var det galakväll (den enda på denna kryssning) och också den enda kvällen som det var två sittningar i restaurangen, vi hamnade i den senare sittningen. Enligt informationsbladet skulle man ha kostym eller i alla fall kavaj på sig och det följdes till hög utsträckning.


Maten var som vanligt, inget som utmärkte sig.


Folk förberedde sig inför en popshow.

https://www.youtube.com/watch?v=BwYtqTEFqno&amp
Till sist visar jag en video med exempel av hur underhållningen ombord såg ut. Redigerad av kevpa. Flera shower är med i samma film.

Jag vill passa på att tacka för all respons. Det betyder verkligen mycket för mig.
Ha en fin vecka!
Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 12