Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 30
1
Takk for opplysningene, Robert! ;D

2
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 20 juli 2018, 14:43:02  »
Det har det!  ;)

Kan du fortelle litt alment om hvordan det er å reise rundt mellom de greske øyer? Skjønner folk engelsk? (Jeg har kun vært i Hellas på Pelopponnesos i 1990, og da snakket de veldig dårlig engelsk). Er det lett å få oversikt over båtrutene? Er de ofte fullboket, eller kan man bare ta den ene fergen etter den andre, som man har lyst? (Selvfølgelig sesongavhengig). Betaler man enklest med kredittkort? Hvordan er det i butikker, restauranter og på hotell; foretrekker de kontanter eller kredittkort?

3
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 18 juli 2018, 15:38:10  »

"Kungsleden"s dager som jernbaneferge er vel i prinsippet talte. For "Snälltåget", så lenge det fremdeles går, er vel ikke enkeltsporet jernbane til Stralsund det helt store problemet.
Det vil si, noe sier meg at hesteskobanen fra stasjonen til havnen og fergebanegården der ikke er der lenger. Men, som sagt, rutens dager som jernbanefergerute er nok talte og det forbauser meg at noen gidder å ta "Snälltåget" Malmö - Berlin, efter at SASSNITZ' seilplan gjorde at passasjerene må sove i stillestående liggevogner i Mukran i flere timer (og i Trelleborgs havn motsatt vei). Selv sover jeg udmerket godt på tog i bevegelse, men ikke en stillestående vogn.

4
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 15:13:10  »
Citera
Helt enig med Marre i at fergehavnen ligger feil, den burde ha vært flyttet tilbake til Sassnitz by.

Nu blandar du nog ihop skribenterna. Jag tror inte på att flytta färjorna tillbaka till Sassnitz centrum. Sassnitz har mycket branta och trånga gator, mycket begränsade biluppställningsytor etc. Är egentligen bara bättre för dagsflanerarna. Då tror jag förr på att flytta tåget också till Mukran om det finns underlag för detta.

Trelleborg-Sassnitz, eller rättare Mukran, är för närvarande under 10 månader av året en ren inköpslinje för alkoholstinna svenskar.
Jag är övertygad om att linjen har en stor potential med nya färjor och utbyggt vägnät.

/Marre
Unnskyld meg at jeg uttrykte meg litt upresist. Det burde ha stått: Helt enig med Marre i at fergehavnen ligger feil. Jeg mener at den burde ha vært flyttet tilbake til Sassnitz by.

5
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 10:30:34  »
Det är himla fint på Rügen och exempelvis Binz är en jättemysig stad. Hoppas att linjen inte upphör.
Nettopp, og selv det i DDR-tiden så grå og triste Sassnitz ble litt koselig etter gjenforeningen. I det minste koseligere for en dagstur en den øde og forblåste havnnen i Mukran! Så er der en museumsjernbane mellom Putbus og Göhren, og Stubbenkammer er naturskjønt.

6
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 10:27:42  »
Sassnitz Fährhafen har två problem, som inte Rostock har. Hur det ser ut i Swinoujscie vet jag inte.

Sassnitzs anslutning per väg består av en en-filig landsväg, som passerar igenom flera mindre samhällen. Det tar iaf 45-50 min att ta sig till Stralsund, där vettig väg börjar.
Enig i at det er et problem. Dog brukes vel ruten mer av ferierende privatbilister enn av lastebiler, slik at da er det problemet kanskje ikke overvettes stort?

Järnvägslinjen är enkelspårig i princip ända till Stralsund. Å andra sidan har man i Fährhafen en enorm bangård.
"Kungsleden"s dager som jernbaneferge er vel i prinsippet talte. For "Snälltåget", så lenge det fremdeles går, er vel ikke enkeltsporet jernbane til Stralsund det helt store problemet.

7
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 09:21:14  »
Är nog helt övertygad om att Sassnitz blir kvar tills stenas e flexers börjar levereras och det möbleras om på irländska skön. Superfast 10 blir liksom "över" och kommer med största sannolikhet att ersätta Sassnitz. Att lägga ner linjen är det inte tal Om från källor inom stena då man skulle ge bort den rakt i näven på närmaste konkurrent.
Ja, Sassnitz er jo den eneste av de fem havnene som det går ferger til fra Trelleborg, som TT-Line ikke betjener.... På den annen side skiller ruten seg temmmelig meget fra de øvrige fire mhp. passasjer/godsgrunnlag.

8
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 09:15:46  »
Såvitt jeg har skjønt så er de fleste passasjerer på SASSNITZ enten privatbilister fra Vest-Polen, som vil ha kortest mulig fergetur, eller brennevinshandlende fra Skåne. Helt enig med Marre i at fergehavnen ligger feil, den burde ha vært flyttet tilbake til Sassnitz by. Da kunne man også brukt den for å ta toget til Berlin - idag går ingen andre persontog fra Neu Sassnitz/Mukran enn "Snälltåget", de få ganger det går.

Og apropos tidligere drøftinger om SKÅNE, "ekte Stena-ferger" og forhenværende Scandlines-ferger, så var SASSNITZ ikke "sunkig" når Deutsche Reichsbahn drev den.

9
Färjor / SV: Berlin har problem
« skrivet: 16 juli 2018, 13:56:47  »
Att man inte plockar över Kronprins Frederik till Gedser trafiken, eller har man lyckats göra sig av med terminal för henne.
Såg rätt lattjo ut med den färjan mellan Rödby - Puttgarden
Har KRONPRINS FREDERIK gått på Rødby-Puttgarden? Hvor lenge da? ???

10
Lastfartyg / SV: Color Line öppnar ny godslinje
« skrivet: 16 juli 2018, 08:32:25  »
Meget interessant! Men jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser: Både Norge og EU prioriterer å flytte transport av gods fra vei til sjø og bane. Det har vi hørt siden 1970-tallet, og utviklingen har hele tiden vært den motsatte! :(

11
Färjor / SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« skrivet: 16 juli 2018, 08:27:10  »

Det vore intressant att veta vilket år Trapp gjorde yttrandet om att färjor mest är intressanta i räkenskaperna, eftersom Sessan lyckades bygga en riktigt snygg färja med Prinsessan Birgitta -74. Jag gissar att att hon inte var optimal ur intjänandesynpunkt med  avsmalnande akterparti och akerdäck i etage? När Stena tog över så byggde de ju in extra hytter i främre barsalong och i utrymmet under bildäck där poolen och saunan tidigare låg, för att kunna ta fler betalande passagerare. Men bildäckskapaciteten var väl svårare att öka.

Formellt så var det väl Rederi AB Ragne som ägde fartyget de första åren, men Sessan satte henne i sin trafik från början, och jag antar därför att de även hade ett finger med i utformningen av fartyget?
Ja, PRINSESSAN BIRGITTA var et unntak, men som du påpeker eide jo ikke Sessan den. Den hadde hjemmehavn Västervik, mener jeg å huske.

12
Färjor / SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« skrivet: 12 juli 2018, 12:25:18  »
Utseendet betyder nog inte så mycket när man installerar scrubbers utan det är funktionen man är ute efter. Det finns ett yttrande som ofta tillskrivs Sten A Olsson, men som faktiskt fälldes av Ulf Trapp: "Det enda stället jag bryr mig om att en färja ser bra ut det är i räkenskaperna".
Det samme gjaldt jo NILS DACKE, fhv. ROBIN HOOD.

Nå synes jeg faktisk at STENA SCOTIA har fått et så spesielt utseende at det ser litt tøfft ut. Og når det gjelder Stena generelt, så synes jeg at de stort sett har pene ferger, når de har bygd dem selv, selvsagt med unntak av STENA GERMANICA. Da var det jo til sammenligning ikke måte på hvor stygge Sessan-fergene var.

13
Färjor / SV: Hur är m/s Mariella
« skrivet: 11 juli 2018, 16:27:17  »
Enig med Fagerholm och Markmeister89 ;D Dog kan lugarene være av veldig forskjellig standard.

(Ikke Silja/Tallink-elsker)

14
Reseberättelser / SV: Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« skrivet: 11 juli 2018, 10:38:11  »

Jag har nog aldrig sett någon bussresearrangör sälja paketresor med bussanslutning till Oslo samt Kielkryss med Color Line, trots att det är närmare dit än till Stockholm från många orter i Västsverige. Lite märkligt kan jag tycka, när det säljs dylika resor till Helsingfors, Tallinn, Riga, Polen och även 24-timmars till Mariehamn. Undrar varför.
Kan tenke meg to grunner:
1) Simpelthen at ingen har tenkt den tanken. Du kom nok på en god idé, som er litt utenfor umiddelbar tankegang; å reise fra Sverige til Norge for å reise videre tiil Tyskland. Og så er jo Kiel kanskje ikke verdens mest spennende sted å reise til (men det er jo jamenn ikke Mariehamn heller!).
2) Billettprisene på Color Line er jo ikke akkurat rimelig.

15
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 10 juli 2018, 14:55:41  »
Härligt reportage man blir sugen på att ta en tur.

Oslofjord hade nog passat rätt så bra här uppe i Östersjön för Eckerö eller Viking Line för dagsturerna. Eller varför inte Wasa Line.
Takk, vi beholder den gjerne her i Oslofjorden! ;)

Sidor: [1] 2 3 ... 30