Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 15
1
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 22 maj 2018, 12:38:33  »

2
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 20:55:50  »
Alla Ystadsfärjor lär nog inte säljas. Dels räcker knappast fyra nybyggen. Dels tycks man ju enligt intervjun ha planer på någon linje till södra England.

Någon eller ett par av tågfärjorna lär man behålla. De är om inte annat, så är de i varje fall lite mer svårsålda. Men på den linje de går passar de och än så länge finns det fortfarande en viss marknad för att transportera järnvägsvagnar.

3
Färjor / SV: Vad är framtiden för Princess Anastasia?
« skrivet: 18 maj 2018, 18:54:43  »
Linjen är ju helt anpassad för den Ryska marknaden och verkar bygga en hel del på dålig konkurrens. Jag vet inte  vilka möjligheter som finns att påbörja sin resa från S:t Petersburg på de internationella kryssningsrederierna. Men hur som helst kan man väl tänka sig att det finns en grupp ryska resenärer som gärna vill ha resan på ryska och kanske också lite billigare än på ett riktigt kryssningsfartyg? Måhända är man heller inte så medveten om skillnaden.

Men som sagt, skulle de bli utkonkurrerade har säkert Moby någon reservplan för henne som budgettfärja i Medelhavet.

4
Färjor / SV: Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 18:47:09  »
"Vertikala vindkraftverk", alltså inte rotorsegel, om jag förstod filmen rätt?

Inga järnvägsspår heller. Men den frågan är kanske inte aktuell för denna generations fartyg hur som helst? -Det är ju först vid nästa generationsskifte som det rimligen blir aktuellt att fasa ut de sista gamla tågfärjorna.

5
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 21 april 2018, 10:20:53  »
Sen är en färja med kapacitet för 2500 passagerare alldeles för stor, den storleken på färjor funkade inte ens när man hade texfreespriten utom under fem veckor på sommaren. Hälften kanske kan vara mer realistiskt med vettiga möjligheter att skärma av så det inte känns öde under lågsäsong.

För övrigt kan man ju notera att trafiken fortsätter växa, nu under Q1 ökade trafiken med 13,6 % på passagerarsidan mot föregående och det var även betydande ökningar på fraktsidan.
Samtidigt har Tallink haft en betydande minskning på fraktsidan Åbo-Stockholm under Q1 beroende på att BP varit ur trafik större delen av perioden. Det kan väl hända att det delvis handlar om tillfälligt överförd trafik?

6
Färjor / SV: Scandlines sålt
« skrivet: 27 mars 2018, 18:36:16  »
Om jag läser pressreleasen rätt så har
3i ägt 55% själva och dess fond 45% tidigare.

Nu har man sålt fondens andel och en andel motsvarande 20% av sitt eget innehav till First state och Hermes.

3i äger alltså nu 35% och de övriga 65% är fördelade på 50,1% hos First State och 14,9% hos Hermes.

Därmed har Scandferries numer samma huvudägare som Scandlines HH

7
Färjor / SV: Scandlines sålt
« skrivet: 26 mars 2018, 22:05:53  »
First States fonder äger ju redan Scandlines HH. Ur det perspektivet kan man väl se detta som en konsolidering.

Det bästa vore kanske att slå ihop bolagen till ett Scandlines?

8
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 14:49:30  »
Däremot ser väll inte framtiden för Linda Line direkt expansiv ut. Dom har sin marknad, och den lär dom väll säkert behålla, om inget dramatiskt inträffar.
Är det verkligen säkert att Linda Line någonsin kommer tillbaka?

9
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 12 mars 2018, 10:09:01  »
Men det kanske är jag som läser danskan fel?

"en ny og ambitiøs restaurant på landkortet som et tilbud til regionens store publikum, der efterspørger højt kulinarisk niveau, gode vine og cocktails i en indbydende atmosfære"

Kanske skall det läsas som en enklare restaurang för de många, men med ambitionen att själva maten skall vara god, och då är det väl en just en bistro?

10
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 12 mars 2018, 09:57:27  »
En Bistro ska ju egentligen ha lite enklare mat, typ matkafé (om än inte fullt så otjänligt som i SJs "Bistro"), så det är väl inte ett helt egentligt namn om man avser servera finare rätter.

Men ordet används ju lite hur som helst för att försöka säga restaurang, med ett ord som upplevs modernare.

11
Färjor / SV: Tv serien "Danskebåten" i gang.
« skrivet: 09 mars 2018, 01:14:02  »
TV-serien känns väl lite sådär. Men det skulle vara trevligt att ta en tur med fartyget. Synd bara att man slutat gå till Göteborg på måndagarna. Göteborg-Fredrikshamn hade räckt för mig.

12
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 04 mars 2018, 21:05:06  »
Fast nu spelar det inte så stor roll längre. Sportlovet är över och egentligen behövs hon inte igen förrän i påsk.

13
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 20:03:05  »
Köl, motor, propeller och skorsten. Visst finns likheter. Tex har inte bilar detta, förutom motorer då.

14
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:40:31  »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.

Sidoarkad, dessutom helt olika? -Ignoreras med gott samvete

15
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:32:58  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben.
Ja och det är en större likhet än du kan hitta någonstans med Mariella eller Cinderella. Sidoarkad, hur många fartyg har inte haft det. (Även KPV har hade sidoarkad utanför restaurangen och dessutom utanför schopingcentret pp däcket under.

Restaurangerna är ju helt olika mor de på Mariella och Cinderella så även livbåtar med utepromenad längs sidorna etcetra. Tycker till och med att de är mer lika Serenade och Symphony än Mariella och Cinderella, där jag överhuvudtaget inte förstår vilken likheten skulle vara.

Sidor: [1] 2 3 ... 15