Landgången - Sjöfartsforumet

Sjöfart => Färjor => Ämnet startat av: Stefan, Tallinn skrivet 11 september 2017, 15:12:28

Titel: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 11 september 2017, 15:12:28
Då är man där igen. Jag har köpt en enkelbiljett med Viking Line under hösten Helsingfors-Stockholm. Pris 68 EUR vilket jag tycker är bra. Men nu har Viking börjat erbjuda exakt samma hytt på exakt samma avgång som kryssning för 21 EUR. Priset gäller även om bara en person kryssar. Min resa ligger så långt fram att jag kan avboka resan för 68 EUR och istället köpa kryssningen för 21 EUR. Hytten skulle då förstås stå tom och inte kunna säljas på tillbakaresan.

Nu tänker jag inte göra detta, utan behålla min 47 EUR dyrare biljett. Istället känner jag det som att Viking satt en dumstrut på mitt huvud. Jag antar att 99% inte skulle göra som jag. Jag försöker motivera mitt beslut med att jag är "schysst" mot Viking Line, som ändå är ett bolag jag gillar.

Hallå Viking Line, detta känns helt enkelt inte bra. Paradoxen i detta fall är att det hade känts mer rätt om jag inte haft annulleringsrätten. Man vill inte trixa med systemet. Samma sak gäller det faktum att man säljer samma resor till olika priser på t ex estniska och finska hemsidan. Visst, man "lurar" en del kunder att betala mer, men vilken känsla skapar man hos dessa kunder.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Haas. skrivet 11 september 2017, 16:06:32
Vi diskuterade ju det här ämnet för ett par år sedan på förra Landgången, och sedan dess har Viking Line faktiskt lagt till en klausul om detta i sina resevillkor: "En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning." (https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-resa/bra-att-veta/resevillkor/).
Jag kanske har en viss förståelse för det här: vad de förlorar på gungorna tar de tillbaka på karusellen. Är du på en kryssning är du inlåst för ett dygn och är i praktiken utlämnad till deras monopolställning på mat och dryck som de tar en skön profit på. Ruttresenärer som jag får lov att betala (nästan) vad resan faktiskt kostar. Men jag gör å andra sidan det gärna till en skön konst att använda så lite pengar som möjligt ombord, i en stilla protest mot att utbudet är lite sisådär. T.ex. på Åbo-Stockholm (då jag måste få bilen med) äter jag i land - det är oftast både billigare och bättre. Framför allt finns valfrihet i land.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: NT-T2 skrivet 11 september 2017, 16:25:24
Personligen har jag den inställningen att kör man revenue management som detta (olika priser på samma produkt/tjänst beroende på "marknad") ser jag som konsument ingen större anledning att vare sig ha "dåligt samvete" eller "respekt" för leverantören.

Om jag bokar hyttkategori X och den kostar EUR68 när köper enkelresa men EUR21 om jag vänder tillbaka med samma båt (kryssning) blir fel signaler skickade. Samma sak är det när biljetten har olika pris beroende på om jag sitter och bokar hos .se, .fi eller .com.

En del försvarar revenue management om deras liv så hängde på det med traditionella argument om "olika marknader" och att det handlar om att intäktsoptimera etc men konceptet är problematiskt.

Om rederiets argument för revenue management är att "ruttresenärerna inte spenderar pengar ombord" och liknande skulle det ju vara klädsamt om man kanske försökte stimulera det hela genom att sockra den avsevärt dyrare biljetten (om man insisterar) med att inkludera någon form av middag eller liknande. D.v.s om rederiet kan sälja en "kryssning" för EUR21 (anta då att paxen äter buffet för t.ex EUR35 eller vad det nu blir) kan man ju slänga med någon form av måltidskupong eller något för EUR68. Även om det skulle vara t.ex EUR20 att spendera ombord kan det ju trots allt locka ruttresenären (som annars hade tagit matsäck=noll intäkt) att kanske skippa den och istället tycka att det är värt att äta ombord även för ett visst tillägg utöver kupongen.

Om rederierna får "problem" med att folk gör enkelresor med kryssningsbiljetter får de allt se över sina egna system. Revenue management (prisdiskriminering på svenska) låter väldigt fint inom ekonomisk teori men det är inte utan problem. Inte minst undergräver det moralen hos kunderna. I princip blir det lika kontraproduktivt som DRM etc - "lydiga" kunder får högre priser och krångel, de som kör "alternativa" lösningar åker i praktiken första klass billigare och slipper strulet.

Jag skulle också hävda att hela denna modell med "gratisbiljetter" bör utmanövreras genom att göra någon form av måltidspaket obligatoriskt. D.v.s bokar man "kryssning" bundlas maten för att på så vis komma ifrån problemet som orsakas av helt orimliga priser.

Överlag behöver priserna jämnas ut, stora prisskillnader mellan enkelbiljett och "kryssning" för samma hytt och avgång håller inte i längden.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mr Cool skrivet 11 september 2017, 16:41:17


Jag skulle också hävda att hela denna modell med "gratisbiljetter" bör utmanövreras genom att göra någon form av måltidspaket obligatoriskt. D.v.s bokar man "kryssning" bundlas maten för att på så vis komma ifrån problemet som orsakas av helt orimliga priser.


På Birka gör man ju så med sistaminuten har jag för mig att man måste boka en måltid tror Viking har samma koncept på deras röda avgångar som dom kallar det.
Vill man komma billigt undan så bokar man en frulle vilket jag brukar göra då jag inte alls är stor i maten utan äter väldigt lite så att ta en buffa lönar sig inte alls för mig då tar jag hellre en burgare på kvällen.

Kan det vara så att man som kryssningsgäst spenderar mer pengar ombord och Viking då tjänar mer på att locka kryssningsgäster speciellt under lågsäsong?
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 11 september 2017, 16:50:28
Det har ju diskuterats förut. Men det här är ju såndär sk*t som man lånat in från SAS, SJ och andra statlig monopol.

Omoraliskt helt enkelt och när det inte finns någon moral så är det juridiken som gäller. Dvs de kan inte hindra dig från att avbryta en resa. Däremot kan de hindra dig att påbörja en resa från annan punkt än den första i bokningen.

Utan moral är det detta som gäller, att ge dem mer än så uppmuntrar dem endast att fortsätta med omoralen. Ser ingen anledning till det.

Således ser jag ingen anledning att inte boka kryssning istället för enkelresa i det här fallet. Tvärt om.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Emil G skrivet 11 september 2017, 18:17:32
Är väl Vikings eget problem att man har helt orimliga prissättningar så jag gråter inga tårar över att jag kan åka billigare och de eventuella försluter Viking gör på detta. Därför jag aldrig bokar långt i förväg heller om jag inte ska ha med bil då det alltid kommer något erbjudande som gör det snorbilligt att åka och hoppa av efter halva vägen.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 11 september 2017, 20:46:52
Är väl Vikings eget problem att man har helt orimliga prissättningar så jag gråter inga tårar över att jag kan åka billigare och de eventuella försluter Viking gör på detta. Därför jag aldrig bokar långt i förväg heller om jag inte ska ha med bil då det alltid kommer något erbjudande som gör det snorbilligt att åka och hoppa av efter halva vägen.

Inget av rederierna är "dummare" än att dom vet att det förekommer, och en vacker dag kommer dom sätta stopp för det, på ett eller andra sättet. Det går kanske inte hindra någon från att missa fartyget tillbaka, därigenom finns det ett gate system som rederiet äger uppgifterna på, som går att använda på flera sätt. Må så vara att man inte kan styra så mycket om någon missar färjan, däremot kan man givetvis styra VEM man vill göra affärer med. Och om någon kontinuerligt bryter mot reglerna, kommer förr eller senare också en konsekvens.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 11 september 2017, 21:07:26
Är väl Vikings eget problem att man har helt orimliga prissättningar så jag gråter inga tårar över att jag kan åka billigare och de eventuella försluter Viking gör på detta. Därför jag aldrig bokar långt i förväg heller om jag inte ska ha med bil då det alltid kommer något erbjudande som gör det snorbilligt att åka och hoppa av efter halva vägen.

Inget av rederierna är "dummare" än att dom vet att det förekommer, och en vacker dag kommer dom sätta stopp för det, på ett eller andra sättet. Det går kanske inte hindra någon från att missa fartyget tillbaka, därigenom finns det ett gate system som rederiet äger uppgifterna på, som går att använda på flera sätt. Må så vara att man inte kan styra så mycket om någon missar färjan, däremot kan man givetvis styra VEM man vill göra affärer med. Och om någon kontinuerligt bryter mot reglerna, kommer förr eller senare också en konsekvens.
Tror faktiskt inte art det går till så. När de ser att några kunder är om sig och till sig, för att betala minsta möjliga, låter man det ske hellre än föser kunderna till någon annan. Samtidigt håller man tyst för att inte störa andra kunder.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 11 september 2017, 21:16:20
Är väl Vikings eget problem att man har helt orimliga prissättningar så jag gråter inga tårar över att jag kan åka billigare och de eventuella försluter Viking gör på detta. Därför jag aldrig bokar långt i förväg heller om jag inte ska ha med bil då det alltid kommer något erbjudande som gör det snorbilligt att åka och hoppa av efter halva vägen.

Inget av rederierna är "dummare" än att dom vet att det förekommer, och en vacker dag kommer dom sätta stopp för det, på ett eller andra sättet. Det går kanske inte hindra någon från att missa fartyget tillbaka, därigenom finns det ett gate system som rederiet äger uppgifterna på, som går att använda på flera sätt. Må så vara att man inte kan styra så mycket om någon missar färjan, däremot kan man givetvis styra VEM man vill göra affärer med. Och om någon kontinuerligt bryter mot reglerna, kommer förr eller senare också en konsekvens.
Tror faktiskt inte art det går till så. När de ser att några kunder är om sig och till sig, för att betala minsta möjliga, låter man det ske hellre än föser kunderna till någon annan. Samtidigt håller man tyst för att inte störa andra kunder.

Det beror nog på hur många "några kunder" är, och att rederierna pratar med varandra på något sätt förutsätter jag. Ingen av dom lär vara intresserad av att ha mängder tomma hytter för att någon kommit på snille idén att köpa kryssning men inte åka tillbaka. Så det lär nog täppas igen ganska snabbt om det skulle bli någon större mängd. Jag tror det är ett fenomen som rederierna tyst accepterar så länge det inte är en störande mängd. Men att dom inte skulle vara medvetna om det, eller inte ha koll på VEM som nyttjar det, det har jag svårt att tänka mig. Inget nytt problem i sig.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Robert Brink skrivet 12 september 2017, 12:45:47
Så länge det bara är några få som utnyttjar detta, ser man nog mellan fingrarna och liksom "bjuder" på det... Men tar det fart ordentligt så är det självklart man kommer hitta på något system för att försöka komma åt detta. Och numera kan sådana här tips spridas ganska snabbt via nätet och så har man helt plötsligt ett problem! Lite skillnad mot när det spreds vid middagar och på arbetsplatser.

//R
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 12 september 2017, 13:11:59
Problemet är inte att rederierna har lägre priser på kryssningar än enkelresor. De får ha vilka priser de vill. Problemet är att Viking Line (bara Viking Line såvitt jag vet) gör gällande att man bryter mot deras resevillkor om man inte återvänder på en kryssning.

Jag hade som jag skrev i gamla Landgången även email-korrespondens med Viking Line kring detta, och de vägrade medge att jag som kund har RÄTT att avbryta en kryssning halvvägs.

Jag känner att det är väldigt svårt att bara släppa den här frågan, den är för stor och berör för många. Därför vädjar jag till Viking Line att tänka över detta också ur ett konsumentperspektiv. Vad har ni egentligen för rättigheter, och är det så att ni överskrider dem här.

Det är möjligt att den här typen av frågor bör drivas någon annanstans (Konsumentverket). Men jag är säker på att goodwill är viktigt för Viking Line så jag föredrar att vädja här:

Mitt förslag till Viking Line:

Nuvarande text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Mitt förslag till ny text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas för enbart återresa. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Denna senare text vore helt oklanderlig. Den skulle också göra (det uppenbara) klart att man ALLTID kan och får (enligt FNs konvention om mänskliga rättigheter) avbryta en kryssning halvvägs i hamn. Människan är FRI.

Låt oss sedan hjälpa rederierna med idéer hur de ÄNDÅ ska kunna ta ut högre priser för enkelresor. I mitt exempel där enkelresan kostar 68 EUR, men kryssningen 21 EUR vore en idé att kryssare betalade 68 EUR, men på återresan fick tillbaka 47 EUR ombord. Detta borde ändå kunna marknadsföras med "Kryssa för 21 EUR". (Samma princip som att läsk marknadsförs exklusive pant, trots att panten måste betalas.) Problem solved. Men det finns många olika lösningar på detta.

"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Vore detta mer komplicerat än idag? Ja något. MEN, ingen enkelresenär skulle kunna smita undan med att boka en hytt som uppehålls för två resor till priset 21 EUR, så netto vet vi ej om det rent av skulle ÖKA rederiernas intäkter.

Rederierna vet inte själva hur många av deras sålda kryssningsbiljetter som i själva verket används som enkelbiljetter. Tänk er själva, folk kan nu få en hotellnatt+resa Helsingfors-Stockholm för 21 EUR. Det skulle inte förvåna mig om detta överutnyttjas kraftigt. Men de som utnyttjar det kommer aldrig tala om det för Viking Line och de kommer inte dyka upp i någon statistik. De är bara en stor dold förlustkälla för bolaget.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mr Cool skrivet 12 september 2017, 14:09:12
Problemet är inte att rederierna har lägre priser på kryssningar än enkelresor. De får ha vilka priser de vill. Problemet är att Viking Line (bara Viking Line såvitt jag vet) gör gällande att man bryter mot deras resevillkor om man inte återvänder på en kryssning.

Jag hade som jag skrev i gamla Landgången även email-korrespondens med Viking Line kring detta, och de vägrade medge att jag som kund har RÄTT att avbryta en kryssning halvvägs.

Jag känner att det är väldigt svårt att bara släppa den här frågan, den är för stor och berör för många. Därför vädjar jag till Viking Line att tänka över detta också ur ett konsumentperspektiv. Vad har ni egentligen för rättigheter, och är det så att ni överskrider dem här.

Det är möjligt att den här typen av frågor bör drivas någon annanstans (Konsumentverket). Men jag är säker på att goodwill är viktigt för Viking Line så jag föredrar att vädja här:

Mitt förslag till Viking Line:

Nuvarande text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Mitt förslag till ny text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas för enbart återresa. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Denna senare text vore helt oklanderlig. Den skulle också göra (det uppenbara) klart att man ALLTID kan och får (enligt FNs konvention om mänskliga rättigheter) avbryta en kryssning halvvägs i hamn. Människan är FRI.

Låt oss sedan hjälpa rederierna med idéer hur de ÄNDÅ ska kunna ta ut högre priser för enkelresor. I mitt exempel där enkelresan kostar 68 EUR, men kryssningen 21 EUR vore en idé att kryssare betalade 68 EUR, men på återresan fick tillbaka 47 EUR ombord. Detta borde ändå kunna marknadsföras med "Kryssa för 21 EUR". (Samma princip som att läsk marknadsförs exklusive pant, trots att panten måste betalas.) Problem solved. Men det finns många olika lösningar på detta.

"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Vore detta mer komplicerat än idag? Ja något. MEN, ingen enkelresenär skulle kunna smita undan med att boka en hytt som uppehålls för två resor till priset 21 EUR, så netto vet vi ej om det rent av skulle ÖKA rederiernas intäkter.

Rederierna vet inte själva hur många av deras sålda kryssningsbiljetter som i själva verket används som enkelbiljetter. Tänk er själva, folk kan nu få en hotellnatt+resa Helsingfors-Stockholm för 21 EUR. Det skulle inte förvåna mig om detta överutnyttjas kraftigt. Men de som utnyttjar det kommer aldrig tala om det för Viking Line och de kommer inte dyka upp i någon statistik. De är bara en stor dold förlustkälla för bolaget.

Så man får inte spontant gå av i Hellsinki och stanna några dar med en tjej som man träffade? Vad händer om man gör detta?
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Risberg skrivet 12 september 2017, 14:24:45

Så man får inte spontant gå av i Hellsinki och stanna några dar med en tjej som man träffade? Vad händer om man gör detta?

Mycket bra fråga! ;)

Då blir Du väl jagad, tillfångatagen och kölhalad! ::)
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 12 september 2017, 15:04:15
Det som händer om många gör så här och man har ett behov av att frigöra hytterna för återresan för att sälja till någon annan är att man sänker priserna för enkelresa. Detsamma gäller om konkurrensen ökar till flera (än två) rederier.

När prisdiskriminering inte längre ger önskat resultat. Ger man upp.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 12 september 2017, 22:40:44

[/quote]

Så man får inte spontant gå av i Hellsinki och stanna några dar med en tjej som man träffade? Vad händer om man gör detta?
[/quote]

Idagsläget ingenting, men iom att man använder ett gate system, går det naturligtvis att spåra i vilken omfattning detta sker, och vilka som återkommande nyttjar systemet. Och vill man, kan man naturligtvis neka någon som bryter upprepat mot resevillkoren att boka/åka en resa med rederiet. Men det kräver att alla gör likadant, men att rederierna INTE skulle nyttja den möjligheten för att hålla uppe priserna på reguljärresorna om man märker att systemet överutnyttjas, det är garanterat mer en tidsfråga än möjlighetsfråga. Speciellt om det ska fortsätta komma nya fartyg som måste optimeras till max för att ha råd att betala skutorna. Rederiverksamhet enligt Tax-Free modell är liksom inte någon högintäkts verksamhet som så och om 2:a handsmarknaden inte längre betalar nybyggena - att man i längden jobbar för att täppa till alla hål är nog knappast konstigt.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 12 september 2017, 23:09:24
Problemet är inte att rederierna har lägre priser på kryssningar än enkelresor. De får ha vilka priser de vill. Problemet är att Viking Line (bara Viking Line såvitt jag vet) gör gällande att man bryter mot deras resevillkor om man inte återvänder på en kryssning.

Jag hade som jag skrev i gamla Landgången även email-korrespondens med Viking Line kring detta, och de vägrade medge att jag som kund har RÄTT att avbryta en kryssning halvvägs.

Jag känner att det är väldigt svårt att bara släppa den här frågan, den är för stor och berör för många. Därför vädjar jag till Viking Line att tänka över detta också ur ett konsumentperspektiv. Vad har ni egentligen för rättigheter, och är det så att ni överskrider dem här.

Det är möjligt att den här typen av frågor bör drivas någon annanstans (Konsumentverket). Men jag är säker på att goodwill är viktigt för Viking Line så jag föredrar att vädja här:

Mitt förslag till Viking Line:

Nuvarande text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Mitt förslag till ny text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas för enbart återresa. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Denna senare text vore helt oklanderlig. Den skulle också göra (det uppenbara) klart att man ALLTID kan och får (enligt FNs konvention om mänskliga rättigheter) avbryta en kryssning halvvägs i hamn. Människan är FRI.

Låt oss sedan hjälpa rederierna med idéer hur de ÄNDÅ ska kunna ta ut högre priser för enkelresor. I mitt exempel där enkelresan kostar 68 EUR, men kryssningen 21 EUR vore en idé att kryssare betalade 68 EUR, men på återresan fick tillbaka 47 EUR ombord. Detta borde ändå kunna marknadsföras med "Kryssa för 21 EUR". (Samma princip som att läsk marknadsförs exklusive pant, trots att panten måste betalas.) Problem solved. Men det finns många olika lösningar på detta.

"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Vore detta mer komplicerat än idag? Ja något. MEN, ingen enkelresenär skulle kunna smita undan med att boka en hytt som uppehålls för två resor till priset 21 EUR, så netto vet vi ej om det rent av skulle ÖKA rederiernas intäkter.

Rederierna vet inte själva hur många av deras sålda kryssningsbiljetter som i själva verket används som enkelbiljetter. Tänk er själva, folk kan nu få en hotellnatt+resa Helsingfors-Stockholm för 21 EUR. Det skulle inte förvåna mig om detta överutnyttjas kraftigt. Men de som utnyttjar det kommer aldrig tala om det för Viking Line och de kommer inte dyka upp i någon statistik. De är bara en stor dold förlustkälla för bolaget.

Fast det gör en person i verkligheten som använder en kryssningsbiljett för ruttresa, dom bryter defakto MOT resevillkoren. Och det är inte bara en fråga om Viking Line, utan även om Svenska lagstiftningen. Det går inte helt att likställa en krysningsresa med två ruttresor ( där du på egen hand stannar på destinationen några dagar ). Titta tex på paketreselagen.

Det är knappast kryssarna man jagar med sin text utan det är medvetet just "fusk" ruttresenärer som kryssar. Det är dom man siktar på underförstått. Sen kan naturligtvis saker hända medans man är på kryssning, någon blir sjuk hemma, du blir sjuk, huset har brunnit, vattnet har läckt i sommarstugan, inbrott i lägenheten - som gör att man MÅSTE kliva av och resa hem. Men det torde ändå vara fåtalet och går i sånt fall att verifiera med intyg i efterhand. Men nej, du har godkänt deras villkor när du köper deras resa - därmed har du inte rätt att avbryta din kryssning - rent juridiskt sett.

Ur rederiernas synpunkt - som det ser ut idag - är det vansinnigt att med den konkurrens som råder höja priset på kryssningar ( även om det i sig skulle vara nyttigt för alla parter ), man får förmodligen allt för sällan in fullt pris ändå, utan då lär man istället fokusera på att få ruttresenärerna att faktiskt betala för vad dom reser. Man får in pengar OCH får in lediga hytter. Två flugor i en smäll.

Sen tycker jag personligen att dina förslag är bra, jag tror att man skulle kunna få bort mycket av dom problem man har på fartygen idag och då främst "skandal" kryssningarna. Men tyvärr lär dom aldrig bli verklighet så länge det råder överkapacitet.

Ytterligare ett problem är att ett fritt företag på en fri marknad kan sätta i princip vilka villkor dom vill. Det är inte likställt en rättighet att resa med ett privat företag, och därför kan man heller inte hänvisa till någon sådan rättighet. Däremot måste man följa varje nations lagstiftning mellan vilka man trafikerar. Men det är en helt annan sakfråga.

Goodwill i all ära, men det är pengar som driver verksamheten och därför kommer du aldrig komma åt villkor, så länge dom inte är lagvidriga - och än så länge har jag inte läst något domslut som skulle vidimera att så är fallet. Dom olika åldersgränserna på Cinderella kryssningar var dom tvungna att ta bort. Men tex råder fortfarande högre åldersgräns än vad lagens myndighets ålder är, och det är inte lagvidrigt. Sannolikt lär nog snarare villkoren bli skarpare där det finns möjlighet till det.

Ytterligare en aspekt, som någon här redan var inne på - det är också hur fort information, tips, sprids på nätet. Rederierna idag måste ta höjd för om det plötsligt skulle uppstå en toktrend att tusentals resenärer åker på billiga kryssningsbiljetter men enbart reser en väg. Förr var det inte lika enkelt, och skulle inte gå lika fort - men idag med internet. Möjligheterna är oändliga.

Vi har nog säkert inte sett det sista i denna fråga ännu, men att man har noga koll på saken från rederiernas sida, det är jag helt övertygad om.


Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 12 september 2017, 23:21:26
På flyget var "saxade" biljetter inne redan på 80-talet. Alla visste redan då, trots avsaknad av internet.

Dessa försvann inte genom att man lyckades bestraffa resenärerna, utan genom att man tvingades sänka priserna på enkelbiljetterna.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Hamnbusen skrivet 13 september 2017, 01:26:45
Är du på en kryssning är du inlåst för ett dygn och är i praktiken utlämnad till deras monopolställning på mat och dryck som de tar en skön profit på. Ruttresenärer som jag får lov att betala (nästan) vad resan faktiskt kostar. Men jag gör å andra sidan det gärna till en skön konst att använda så lite pengar som möjligt ombord, i en stilla protest mot att utbudet är lite sisådär. T.ex. på Åbo-Stockholm (då jag måste få bilen med) äter jag i land - det är oftast både billigare och bättre. Framför allt finns valfrihet i land.

Det är ett intressant ämne, just det där med vad det faktiskt kostar. Visst varierar det beroende på avgång med mera, men jag brukar ändå hyfsat ofta åka mellan Trelleborg-Rostock alt Travemünde över natten och det kostar inte sällan över 2000 kr ( närmare 3000 om du åker helgnatt under högsäsong ) för en enkelresa med bil + hytt med fönster. I princip tar man hotellpriser för hytten, runt 900-1200 för ett dubbelrum/natt , alltså i stil med vilket landhotell som helst. Men visst, man spenderar inga pengar ombord på dessa fartyg, det finns nämligen  inget att spendera dom på. Till saken hör att även Rostocklinjen har enorm överkapacitet både sett till lastmeter och passagerare, är sällan ens 50% av lastytan är upptagen, vilket borde ge låga priser, men inte alls.

Viking eller Silja är inte intresserade av att starta en linje mellan Sverige och Tyskland ?  ;D
 

 
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 13 september 2017, 02:20:24
På flyget var "saxade" biljetter inne redan på 80-talet. Alla visste redan då, trots avsaknad av internet.

Dessa försvann inte genom att man lyckades bestraffa resenärerna, utan genom att man tvingades sänka priserna på enkelbiljetterna.

Egentligen två olika sakfrågor, jag uppfattar nog att priserna på reguljärresor på flyget sjunkit kraftigt pga utökade utbudet - vad jag var ute efter var fenomenet i sig, att gör dom stora elefanterna på marknaden i princip upp bakom kulisserna och tillämpar liknande system, kan man tillämpa närmast identiska lösningar - för att hålla biljettpriserna i den form man vill ha dom och den vägen leda kunderna "rätt". Dock inte utan att riskera lönsamhet, för vem skulle tex vilja se att en uppstickare med billighets alternativ plötsligt ploppa upp? Eller flyget som jag nyss nämnde? Mängden reguljär resenärer på linjerna idag mot för säg 20 år sen, måste ändå krympt ganska rejält. Frågan är komplex, men framförallt är den av ekonomisk karaktär. Samtidigt måste man också påpeka att dom 2 stora på senare år även börjat rabattera reguljärresor ( om än mest för bilresenärer, då det är dessa det råder extra konkurrens om ).
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mumin skrivet 13 september 2017, 07:59:39
På flyget var "saxade" biljetter inne redan på 80-talet. Alla visste redan då, trots avsaknad av internet.

Dessa försvann inte genom att man lyckades bestraffa resenärerna, utan genom att man tvingades sänka priserna på enkelbiljetterna.

Inte helt. Många resenärer md saxade biljetter blev faktiskt stående på en flygplats och transporterades inte. SAS gjorde så och även Lufthansa. Och domstolar godkände förfärandet.

Sen är ju kalkylen hos östersjö rederierna enkel. Ruttresenärer betalar sin resa igenom biljetten medan kryssningsresenärerna betalar resan med sin konsumtion ombord. Enkelt och faktiskt ganska logiskt.

En vidare punkt är ju att man måste hålla sig till ett slutet avtal. Nödlägen uteslutna, så klart. Pacta sunt servanda!
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 13 september 2017, 08:21:51
På flyget var "saxade" biljetter inne redan på 80-talet. Alla visste redan då, trots avsaknad av internet.

Dessa försvann inte genom att man lyckades bestraffa resenärerna, utan genom att man tvingades sänka priserna på enkelbiljetterna.

Inte helt. Många resenärer md saxade biljetter blev faktiskt stående på en flygplats och transporterades inte. SAS gjorde så och även Lufthansa. Och domstolar godkände förfärandet.

Sen är ju kalkylen hos östersjö rederierna enkel. Ruttresenärer betalar sin resa igenom biljetten medan kryssningsresenärerna betalar resan med sin konsumtion ombord. Enkelt och faktiskt ganska logiskt.

En vidare punkt är ju att man måste hålla sig till ett slutet avtal. Nödlägen uteslutna, så klart. Pacta sunt servanda!
Då får du visa dessa "domstolsutslag". Vem blev stående?

Man kan ju inte bli stående för att man struntar i en returresa.

Avtalet gäller en möjlighet att resa. Inte en skyldighet. Ett sådant vilkor (som inte heller ställs) vore olagligt.

Det avtal som slutits är att resenären, mot betalning och att specificerade vilkor uppfylls, skall ges möjlighet att resa. Något annat avtal har inte slutits.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 13 september 2017, 08:52:26
Problemet är inte att rederierna har lägre priser på kryssningar än enkelresor. De får ha vilka priser de vill. Problemet är att Viking Line (bara Viking Line såvitt jag vet) gör gällande att man bryter mot deras resevillkor om man inte återvänder på en kryssning.

Jag hade som jag skrev i gamla Landgången även email-korrespondens med Viking Line kring detta, och de vägrade medge att jag som kund har RÄTT att avbryta en kryssning halvvägs.

Jag känner att det är väldigt svårt att bara släppa den här frågan, den är för stor och berör för många. Därför vädjar jag till Viking Line att tänka över detta också ur ett konsumentperspektiv. Vad har ni egentligen för rättigheter, och är det så att ni överskrider dem här.

Det är möjligt att den här typen av frågor bör drivas någon annanstans (Konsumentverket). Men jag är säker på att goodwill är viktigt för Viking Line så jag föredrar att vädja här:

Mitt förslag till Viking Line:

Nuvarande text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Mitt förslag till ny text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas för enbart återresa. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Denna senare text vore helt oklanderlig. Den skulle också göra (det uppenbara) klart att man ALLTID kan och får (enligt FNs konvention om mänskliga rättigheter) avbryta en kryssning halvvägs i hamn. Människan är FRI.

Låt oss sedan hjälpa rederierna med idéer hur de ÄNDÅ ska kunna ta ut högre priser för enkelresor. I mitt exempel där enkelresan kostar 68 EUR, men kryssningen 21 EUR vore en idé att kryssare betalade 68 EUR, men på återresan fick tillbaka 47 EUR ombord. Detta borde ändå kunna marknadsföras med "Kryssa för 21 EUR". (Samma princip som att läsk marknadsförs exklusive pant, trots att panten måste betalas.) Problem solved. Men det finns många olika lösningar på detta.

"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Vore detta mer komplicerat än idag? Ja något. MEN, ingen enkelresenär skulle kunna smita undan med att boka en hytt som uppehålls för två resor till priset 21 EUR, så netto vet vi ej om det rent av skulle ÖKA rederiernas intäkter.

Rederierna vet inte själva hur många av deras sålda kryssningsbiljetter som i själva verket används som enkelbiljetter. Tänk er själva, folk kan nu få en hotellnatt+resa Helsingfors-Stockholm för 21 EUR. Det skulle inte förvåna mig om detta överutnyttjas kraftigt. Men de som utnyttjar det kommer aldrig tala om det för Viking Line och de kommer inte dyka upp i någon statistik. De är bara en stor dold förlustkälla för bolaget.
Texten är ju delvis till för att förvilla. Men ta tex situationen där någon bokat en kryssning Helsingfors-Mariehamn-Stockholm-Mariehamn-Helsingfors, då är man inte garanterad att kunna gå av i Mariehamn, om nu avsikten var det, även om man har rätt till det om båten ändå ligger där och släpper av andra passagerare. Men om den aldrig lägger till kan man liksom inte kräva att Rederiet skall bekosta en senare transport till Mariehamn. Vill man anstränga sig för att skruva till det, så kan det uttryckas som man gör.

Vad gäller alla förslag om panter eller enklare tilläggsavgifter, (Det vore lagligt att ha en tilläggsavgift på tex €25 för den som avbryter sin kryssning på vägen, även om det inte är tillåtet att hindra det.) så faller det på att man förlorar för mycket i PR på att tydliggöra ett ruttet system.

Bättre då att låta det vara som det är, med sina hål. Vissa går på det, andra smiter igenom. Men det är det för rederiet värt att ta.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Johnny skrivet 13 september 2017, 10:23:11
På flyget var "saxade" biljetter inne redan på 80-talet. Alla visste redan då, trots avsaknad av internet.

Dessa försvann inte genom att man lyckades bestraffa resenärerna, utan genom att man tvingades sänka priserna på enkelbiljetterna.

Inte helt. Många resenärer md saxade biljetter blev faktiskt stående på en flygplats och transporterades inte. SAS gjorde så och även Lufthansa. Och domstolar godkände förfärandet.

Jag reste mycket med saxade biljetter och hade aldrig några problem med det och har heller aldrig hört talas om någon som haft det.
 
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Marre skrivet 13 september 2017, 11:13:33
Citera
"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Ett system liknande detta använder Scandlines för sina en-dags shoppingbiljetter mellan Danmark och Tyskland.
tex pris 759:-, men om du reser tillbaka inom 4 timmar så får du en värdekupong när du checkar in på hemresan på 320:- att användas ombord eller lösas in mot kontanter ombord.

/ Marre
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 13 september 2017, 11:45:37
Men nej, du har godkänt deras villkor när du köper deras resa - därmed har du inte rätt att avbryta din kryssning - rent juridiskt sett.
Om resevillkoren strider mot lagen, så är det lagen som gäller. Du kan t ex inte anställa en slav och sedan hävda att han godkänt dina villkor. Människan med en vanlig kryssningsbiljett i handen är 100% FRI att inte gå på båten igen efter hamnbesök.

Nu betalar jag ändå min enkelbiljett, men vädjar till Viking Line att se över sina resevillkor. Jag kommer vara den första att hissa Viking till skyarna när man avskaffat detta missfoster till regel. Och som sagt, låt oss komma med idéer hur man ÄNDÅ ska få in de priser man vill. Men att påstå att resenärer MÅSTE gå på någon båt, nej det är inte acceptabelt.

"No show" kan leda till att en betald biljett förverkas, men inte till att den som inte dyker upp sanktioneras. Det är givetvis förskräckligt för ett rederi om någon köper en massa 1 kr kryssningsbiljetter till Åland och sedan inte dyker upp. Men någon straffavgift kan man faktiskt inte utdöma för "no show" om inte ett sådant belopp betalts in i samband med att tjänsten såldes.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 13 september 2017, 12:25:39
Citera
"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Ett system liknande detta använder Scandlines för sina en-dags shoppingbiljetter mellan Danmark och Tyskland.
tex pris 759:-, men om du reser tillbaka inom 4 timmar så får du en värdekupong när du checkar in på hemresan på 320:- att användas ombord eller lösas in mot kontanter ombord.

/ Marre
Men det funkar nog inte om du har konkurrens eller riskerar att få det. Ett sådant system retar upp de som de facto blir prisdiskriminerade för mycket.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 13 september 2017, 12:30:28
"No show" kan leda till att en betald biljett förverkas, men inte till att den som inte dyker upp sanktioneras. Det är givetvis förskräckligt för ett rederi om någon köper en massa 1 kr kryssningsbiljetter till Åland och sedan inte dyker upp. Men någon straffavgift kan man faktiskt inte utdöma för "no show" om inte ett sådant belopp betalts in i samband med att tjänsten såldes.
Intressant. Den lagen kände jag inte till. Men det kan mycket väl vara så.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 13 september 2017, 15:20:35
"No show" kan leda till att en betald biljett förverkas, men inte till att den som inte dyker upp sanktioneras. Det är givetvis förskräckligt för ett rederi om någon köper en massa 1 kr kryssningsbiljetter till Åland och sedan inte dyker upp. Men någon straffavgift kan man faktiskt inte utdöma för "no show" om inte ett sådant belopp betalts in i samband med att tjänsten såldes.
Intressant. Den lagen kände jag inte till. Men det kan mycket väl vara så.
Jag kan inte heller hänvisa till en speciell lag, men betänk detta: Om ett rederi säljer kryssningar för 1 kr, varpå den som köpt kryssningen inte dyker upp, så kan inte rederiet skicka en faktura på 500 kr med motiveringen att kunden skulle ha spenderat en massa ombord om han kommit. Kunden har all rätt att genomföra resan för 1 kr och spendera 0 kr ombord. Återigen, det är inte kunden som säljer tjänsten att vistas ombord, det är rederiet som säljer tjänsten att vistas ombord. Kunden har alltid rätt att avstå från en tjänst han köpt och betalat i förskott.

Eller finns det någon förskottsbetald tjänst som man som kund är tvingad att ta emot?
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Eugen Cork skrivet 13 september 2017, 16:44:32
Jag provade med några torr-bokningar på TallinkSilja och fick några rejält mysko prisuppgifter.

Jag tar 3/10 från Stockholm (med Silja Symphony); en vuxen i Promenade hytt, med eller utan personbil. Extradag utan hotell och en hotellnatt på Scandic Marski, enklaste rummet.

Kryssning utan bil:     490
Kryssning med bil:    1502

En extradag i land utan bil: 2250
En extradag i land med bil: 2338

En hotellnatt, utan bil: 2350
En hotellnatt, med bil: 3050

Enkelresa utan bil(Sto-Hel): 1240
Enkelresa med bil(Sto-Hel): 1134

Sålunda; gående passagerare som inte gör 44-timmars kryssningen är kunder Silja inte vill ha. Enkel väg eller extradag i land så åker bilen med i princip gratis; bilen får till och med betalt för att åka enkel väg.
Folk som vill bo på hotell är däremot välkomna, den extra hundralappen motsvarar frukosten.

Obs, detta är med min Gold-nivå rabatt.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 13 september 2017, 22:52:38
Men nej, du har godkänt deras villkor när du köper deras resa - därmed har du inte rätt att avbryta din kryssning - rent juridiskt sett.
Om resevillkoren strider mot lagen, så är det lagen som gäller. Du kan t ex inte anställa en slav och sedan hävda att han godkänt dina villkor. Människan med en vanlig kryssningsbiljett i handen är 100% FRI att inte gå på båten igen efter hamnbesök.

Nu betalar jag ändå min enkelbiljett, men vädjar till Viking Line att se över sina resevillkor. Jag kommer vara den första att hissa Viking till skyarna när man avskaffat detta missfoster till regel. Och som sagt, låt oss komma med idéer hur man ÄNDÅ ska få in de priser man vill. Men att påstå att resenärer MÅSTE gå på någon båt, nej det är inte acceptabelt.

"No show" kan leda till att en betald biljett förverkas, men inte till att den som inte dyker upp sanktioneras. Det är givetvis förskräckligt för ett rederi om någon köper en massa 1 kr kryssningsbiljetter till Åland och sedan inte dyker upp. Men någon straffavgift kan man faktiskt inte utdöma för "no show" om inte ett sådant belopp betalts in i samband med att tjänsten såldes.

Men du kan inte jämföra en tjänst i ett juridiskt avtal med en juridisk person. Det är absolut inte svårare att komma åt, än att sätta upp vite för kontraktsbrott - liksom framtida portning från företagets tjänster, så är problemet åtkommet. Teoretiskt är det faktiskt inte svårare än så - OCH fullt lagligt. Det är inte svårare än avtalsjuridik, för det är vad det handlar om.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 13 september 2017, 22:54:40
"No show" kan leda till att en betald biljett förverkas, men inte till att den som inte dyker upp sanktioneras. Det är givetvis förskräckligt för ett rederi om någon köper en massa 1 kr kryssningsbiljetter till Åland och sedan inte dyker upp. Men någon straffavgift kan man faktiskt inte utdöma för "no show" om inte ett sådant belopp betalts in i samband med att tjänsten såldes.
Intressant. Den lagen kände jag inte till. Men det kan mycket väl vara så.

Om den lagen fanns, skulle div. domstolar bli ganska glada - för helt plötsligt skulle större delen av deras arbetsbörda vara borta. Givetvis går det att utdöma straffavgifter för kontraktsbrott - görs dagligen redan nu, både i Sverige och resten av EU.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 13 september 2017, 23:01:30
.
[/quote]
Jag kan inte heller hänvisa till en speciell lag, men betänk detta: Om ett rederi säljer kryssningar för 1 kr, varpå den som köpt kryssningen inte dyker upp, så kan inte rederiet skicka en faktura på 500 kr med motiveringen att kunden skulle ha spenderat en massa ombord om han kommit. Kunden har all rätt att genomföra resan för 1 kr och spendera 0 kr ombord. Återigen, det är inte kunden som säljer tjänsten att vistas ombord, det är rederiet som säljer tjänsten att vistas ombord. Kunden har alltid rätt att avstå från en tjänst han köpt och betalat i förskott.

Eller finns det någon förskottsbetald tjänst som man som kund är tvingad att ta emot?
[/quote]

Nja, det är inte riktigt samma sak juridiskt - om du bokar en kryssning, och inte dyker upp/avbokar i sista sekunden eller tom no show = resan kan säljas igen = inte avtalsbrott. Du har betalt för en tjänst som du inte nyttjat, du får sannolikt inga pengar tillbaka - men har heller inte orsakat utföraren teoretisk ekonomisk skada.

Om du bokar en kryssning, och medvetet väljer att använda den som enkelresa ( vi förutsätter nu att inget hänt som TVINGAT dig att avbryta resan ) och INTE kliver på i andra hamnen = du har begått ett avtalsbrott - du ha MEDVETET orsakat utföraren ekonomisk skada, iom att dom inte kan sälja om tjänsten. Därmed kan också vite fodras av kunden.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 13 september 2017, 23:06:52

[/quote]
Texten är ju delvis till för att förvilla. Men ta tex situationen där någon bokat en kryssning Helsingfors-Mariehamn-Stockholm-Mariehamn-Helsingfors, då är man inte garanterad att kunna gå av i Mariehamn, om nu avsikten var det, även om man har rätt till det om båten ändå ligger där och släpper av andra passagerare. Men om den aldrig lägger till kan man liksom inte kräva att Rederiet skall bekosta en senare transport till Mariehamn. Vill man anstränga sig för att skruva till det, så kan det uttryckas som man gör.

Vad gäller alla förslag om panter eller enklare tilläggsavgifter, (Det vore lagligt att ha en tilläggsavgift på tex €25 för den som avbryter sin kryssning på vägen, även om det inte är tillåtet att hindra det.) så faller det på att man förlorar för mycket i PR på att tydliggöra ett ruttet system.

Bättre då att låta det vara som det är, med sina hål. Vissa går på det, andra smiter igenom. Men det är det för rederiet värt att ta.
[/quote]

Jag tror inte att PR i stora sammanhanget har så mycket med saken att göra i sig, ett tag skulle det kosta ja - men i längden nej. Skulle "fuskåkandet" gå upp i orimligt antal, tror jag man är beredd att ta den negativa PR-kostnaden, FÖRUTSATT, att alla gör likadant. För annars faller det på sin egen orimlighet. Men i dagsläget, tror jag din analys är helt korrekt, man låter det vara som det är. Men det innebär inte att det för alltid kommer vara så, om ekonomiska kalkylen visar på förväntade större förluster, eller att man av ekonomiska skäl måste optimera hyttanvändningen bättre ombord för att få budgeten att gå runt. Det är absolut ingen utopisk omöjlighet vi pratar om.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Marre skrivet 14 september 2017, 08:18:42
Citera
du ha MEDVETET orsakat utföraren ekonomisk skada, iom att dom inte kan sälja om tjänsten.

Varför orsaker jag utföraren en ekonomisk skada om jag köpt en tjänst och inte utnyttjar den helt eller delvis.
Varför ska utföraren kunna sälja samma tjänst en gång till?
Vad annat kan man sälja två gånger om man fått betalt för det?

/ Marre
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 14 september 2017, 12:54:17
Det enda av det som kalle-sand tar upp som jag tror MÖJLIGEN kan vara lagligt är att rederiet skulle kunna neka en person att köpa en NY biljett om personen ifråga inte använt den gamla. Mot detta skulle då stå diverse diskrimineringslagstiftning. Sedan är ju problemet att rederierna INTE VET vem som är ombord eftersom de inte kontrollerar vem som stiger av (eller hur?). Resenären X kan ju antingen ligga i sin hytt och sova under dagen, eller va på Stockholms gator och springa. Att han inte checkar in på tillbakaresan säger därför inget om han är ombord eller ej.

Jag har tagit exemplet tidigare: anta att någon konkurrent vill sabba för Viking och köper upp en massa biljetter till kampanjpris men inte kommer till kryssningarna, vad kan Viking då göra? Kan de förbjuda konkurrenten att köpa deras biljetter? Ja, kanske, men jag är absolut inte säker. Något olagligt har konkurrenten knappast gjort, utan det skulle i så fall vara en tillåten diskriminering att fortsättningsvis inte sälja biljetter till en sådan kund. Möjligt att detta vore ok.

Men återigen, inget avtal i världen tvingar en person som har en biljett till buss/tåg/båt/flyg att utnyttja biljetten ifråga. Visst, detta har kanske aldrig prövats i domstol, men det beror nog i så fall på att utslaget är så självklart till konsumentens fördel.

Jag förstår Vikings avsikter. Jag tycker det är ok att en enkelresenär betalar mer. Men de kan inte sköta detta genom otillbörligt tvång mot deras ärligaste resenärer, dvs de kanske 1-10% eller så som gör som jag och medvetet köper enkelbiljetten trots att den är många gånger dyrare. Tänk er själva en person som ska resa enkelt och ser att kryssningar reas ut. Man behöver inte ha jättehögt IQ för att köpa en kryssningsbiljett istället. Så därför tror jag att vi är extremt få som köper enkelbiljetten. Vi gör det inte pga lågt IQ, utan för att vara schyssta och ha gott samvete.

Jag har förresten konsekvent köpt enkelbiljetter men på senare år har prisskillnaden i regel varit liten, så jag har inte gnällt. Det har fått mig att tro att Viking vaknat till. Men denna gång med 68 EUR vs 21 EUR blev jag besviken.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 14 september 2017, 13:11:16
Nej, man vet inte vilka som är ombord. Dels på grund av det som skrevs ovan, men också på grund av att de automatiska spärrarna av en eller anledning inte fungerar och då läser man biljetterna manuellt. I och för sig kan man väl antagligen se vilka hytter som låses upp. Men är det värt besväret?

Vad gäller domstol så är det förstås rederiet som måste stämma vid tvist om man vill ha något betalt och så sker inte. Det är inte värt det. Det ger dålig PR. Och man riskerar att förlora.

Vad gäller tilläggsavgiftens laglighet, så kanske det beror lite på hur man motiverar den. Men den kan hur som helst inte tas ut utan att det finns någon kostnad som på något ungefär motsvarar den. Rena straffavgifter har man inte rätt att ta ut.

Men det är möjligt att man skulle kunna hävda någon lägre avregestreringsavgift för att justera passagerarlistorna, för redan incheckade resenärer som inte infinner sig.

Men då måste man dels jaga ifatt resenärerna, dels vara beredd att dra de som inte önska betala och hävdar avgiften som oskäliga inför domstol. Det är man knappast, dessutom skulle man förlora om avgiften var så hög att domstolen ansåg den oskälig.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 14 september 2017, 13:22:21
Jag tror också så här: Anta att Viking vill göra en kampanj med kryssningsbiljetter för 21 EUR. Jag förstår att det säljer med "Kom och köp en kryssning för bara 21 EUR". Och om de istället skrev "Kryssning för 21 EUR, pant på 47 EUR återbetalas på återresan" så skulle de säkert förlora en del kunder som inte har 68 EUR på bankkontot, men är det verkligen dessa kunder man vill ha. Ja, folk med normala inkomster är också mottagliga för lågpriskampanjer, men de har så mycket på bankkontot att de kan betala denna "pant" som de sedan återfår. Detta senare klientel är också MYCKET köpstarkare ombord. Så det var intressant att läsa här att Scandlines använder sig av den modellen. Det tror jag starkt på, och det vore något för Viking.

Citera
"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Ett system liknande detta använder Scandlines för sina en-dags shoppingbiljetter mellan Danmark och Tyskland.
tex pris 759:-, men om du reser tillbaka inom 4 timmar så får du en värdekupong när du checkar in på hemresan på 320:- att användas ombord eller lösas in mot kontanter ombord.

/ Marre


EXAKT vad jag menar. Tack Marre! Scandlines har fattat galoppen!
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 14 september 2017, 13:31:47
Men Scandlines Rödby-Puttgarden har ingen konkurrens och cirka tio år kvar. De kan göra lite hur de vill utan att riskera något.

Dock är tilltaget knappast populärt på HH-Ferries som driver sin linje under samma varumärke.

För Viking är det än helt annan sak. En stor del av kryssningsresenärerna skulle välja Silja för att slippa krångla med en pant. Dessutom skulle antagligen en del reguljärrsenärer göra detsamma i ren protest.

Tillägg: På svenska hemsidan är man rätt så försiktig med formuleringen och "panten" är också relativt låg jämfört med totalpriset.

1-dagsbiljett med bil till Puttgarden fr 1251:-
Färja Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarden vid ut- och hemresa samma dag. Biljetten gäller från första avgång efter kl 00.30 från Helsingborg. Hemresa från Helsingör senast kl 24.00 samma dag.

Utresa från Rödby och hemresa från Puttgarden. Checkar du in din hemresa från Puttgarden inom 3 timmar från utreseavgången från Rödby får du en värdekupong på DKK 250:-. Kupongen gäller som betalning ombord på färjan mot Rödby. Ev restbelopp utbetalas i DKK/EUR ombord.

Checkar du in din hemresa från Puttgarden senare än 3 timmar efter utreseavgång från Rödby, fungerar biljetten som en vanlig 1-dagsbiljett och värdekupongen erhålles inte.

Priser gäller för bil max 6 m inkl max 9 pers.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Sauli skrivet 14 september 2017, 13:42:23
Sedan är ju problemet att rederierna INTE VET vem som är ombord eftersom de inte kontrollerar vem som stiger av (eller hur?).

Det finns control gate system i Stockholm terminalen, men jag har sett bara en gång att de har använt systemen.
I Helsingfors, Åbo eller Tallinn finns det inte. Åland och Kapellskär, jag vet inte.

Så ja, med ett möjligt ovanligt undantag i Stockholm, de vet inte.

I Oslo Color Line terminalen de använder systemen, och man måste "checka ut" från fartyget.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Risberg skrivet 14 september 2017, 13:42:33

Men det är möjligt att man skulle kunna hävda någon lägre avregestreringsavgift för att justera passagerarlistorna, för redan incheckade resenärer som inte infinner sig.

Hvad?! Man kan väl inte låta folk gå i land utan att det registreras att de just gjort det! Alternativt förutsätta att alla gjort det och så kräva att alla passagerare registrerar ombordgående vid returavgång. Hurtigruten vet alltid exakt hvem som befinner sig ombord, också besökande, som de tillåter i hamnar med relativt långa liggetider.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 14 september 2017, 13:54:52

Men det är möjligt att man skulle kunna hävda någon lägre avregestreringsavgift för att justera passagerarlistorna, för redan incheckade resenärer som inte infinner sig.

Hvad?! Man kan väl inte låta folk gå i land utan att det registreras att de just gjort det! Alternativt förutsätta att alla gjort det och så kräva att alla passagerare registrerar ombordgående vid returavgång. Hurtigruten vet alltid exakt hvem som befinner sig ombord, också besökande, som de tillåter i hamnar med relativt långa liggetider.
Jodå, der går alldeles utmärkt. Dessutom har man på Åbolinjen förmodligen ett antal fripassagerare också. Dvs sådana som köpt dagskryssbiljett till Åland, men aldrig går av och byter fartyg. Men det är ju olagligt och straffbart, så det ligger lite utanför diskussionen.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: JoonasK skrivet 14 september 2017, 14:42:57
Här finns det redan många goda förslag hur man lätt skulle hantera problemet:

- Sätta aldrig priset av t/r-resan/kryssningen billigare än en enkeltur. Det har Viking Line gjort med bonuskort som man får när man köper tillräckligt mycket. Vill man åka enkel resa med kortet går det utmärkt.

- Erbjuda kuponger som man kan spendera ombord på en kryssning på returresan enbart, men låta det ingår i priset av kryssningen som är detsamma eller alternativt marginalt lägre än "dagens pris" för motsvarande enkelresa.

- Erbjuda ännu bättre förmåner till ruttresenärer med bil/tåg/flygförbindelse/hotellövernattning/biluthyrning. Ju mer du säljer till samma "pakett", desto mindre attraktivt är det att åka reguljärt med dumpade kryssningsbiljetter. Alltså gör som flygbolag brukar göra - billigaste ruttresa kostar mindre men köper enbart hyttplatsen och överfarten. Men därtill kan man köpa olika tjänster även för tillägg.

- Börja kontollera vilka som är ombord. Det enda vettiga sättet att sälja om returresans hytt om någon av någon anledning avbrutit resan under en kryssning. Läs: gör som flygbolag som medvetet säljer returbiljetter till lägre pris men kan sälja dyra sista minut-platser till och med vid gaten om någon medvetet eller av andra skäl missar retur-flyget eller anslutningsflyget. Sådant återkommer också - att man har boardning kortet för en anslutande flygning men väljer stiga av under mellanlandning. Finns inget man kan göra annat än avboka resten av bokningen för personen i fråga och möjligtvis låta övriga villiga ta dess plats på flyget. Så kan man sälja kapacitet flera gånger trots att platser de facto är färre än bokningar. När man valt att låta folk stanna kvar ombord även på Åbo-linjen under korta hamntider, finns den enda vettiga lösningen att kunna ha koll vilka som egentligen reser med - göra avstigande scanna boardingkortet även när man går iland, precis som Color Line gör.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: JoonasK skrivet 14 september 2017, 16:45:11
Ja och sen kom jag på en sak som är lite underligt att det inte förekommer ombord - i förmån av plats kunde man tjäna in hyggliga summor om man erbjöd mer aktivt möjligheten att uppgradera till bättre hytter efter att resan har börjat. Det gjorde man på Star Cruises och var mycket välkommen som möjlighet till oss som bara vid gaten på vägen till Hong Kong beslöt oss att spendera en regnig natt och dag ombord och först när man klev ombord ville få en större hytt med dubbelsäng när den var tillgänglig till bra pris.

Naturligtvis kunde summan vara förmånligare till dem med dyrare enkelbiljett och dyrare till dem med en förmånlig kryssningsbiljett - så kunde man lätt komma ikapp skilnaden man måste vid första bokning betala extra för en enkelresa. Bättre komfort kostar, det är självklart. Men man kan betala mindre för det som ruttresenär och när det upprepas i vändhamnen med nya passagerare så tjänar rederiet ganska lätt extra - i och med att det finns lediga bättre hytter tillgängliga. Förstås lite lättare sagt än gjort under högsäsongen men då är alla biljetter relativt dyra oberoende av biljettypen.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Sauli skrivet 14 september 2017, 21:38:14
Ja och sen kom jag på en sak som är lite underligt att det inte förekommer ombord - i förmån av plats kunde man tjäna in hyggliga summor om man erbjöd mer aktivt möjligheten att uppgradera till bättre hytter efter att resan har börjat.

DFDS Seaways gör just det.
"We have free X class cabins on board, if you want to upgrade your cabin please contact information..." osv.

Men det gör man bara på rutten IJmuijden-Newcastle, inte på rutten Köpenhamn-Oslo.  :o
(Eller kanske det fanns inga lediga hytter då, vem som vet...)
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Hjnship skrivet 14 september 2017, 21:53:46
Jag tror också så här: Anta att Viking vill göra en kampanj med kryssningsbiljetter för 21 EUR. Jag förstår att det säljer med "Kom och köp en kryssning för bara 21 EUR". Och om de istället skrev "Kryssning för 21 EUR, pant på 47 EUR återbetalas på återresan" så skulle de säkert förlora en del kunder som inte har 68 EUR på bankkontot, men är det verkligen dessa kunder man vill ha. Ja, folk med normala inkomster är också mottagliga för lågpriskampanjer, men de har så mycket på bankkontot att de kan betala denna "pant" som de sedan återfår. Detta senare klientel är också MYCKET köpstarkare ombord. Så det var intressant att läsa här att Scandlines använder sig av den modellen. Det tror jag starkt på, och det vore något för Viking.

Ett erbjudande där "panten" (47 eur) har ett högre värde än grundkryssningen (21 eur) blir väl psykologiskt fel. Då betalar man 68 eur och inte 21 eur som skall ut från bankkontot, även om man kan handla för pantens värde på returresan. Jag skulle inte ha problem att betala summan, men jag gillar inte signalen att jag förutsätts handla för ett visst belopp ombord, inte heller har jag lust att lägga tid under min kryssning på att stå i någon kö för att få tillbaka pantbeloppet i kontanter. Kryssning åker man på för avkopplingens skull, då vill man inte stå ut med något onödigt krångel.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Risberg skrivet 15 september 2017, 09:26:34


Men det gör man bara på rutten IJmuijden-Newcastle, inte på rutten Köpenhamn-Oslo.  :o
(Eller kanske det fanns inga lediga hytter då, vem som vet...)
Det var nog det sista.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 15 september 2017, 11:38:43
Jag tror också så här: Anta att Viking vill göra en kampanj med kryssningsbiljetter för 21 EUR. Jag förstår att det säljer med "Kom och köp en kryssning för bara 21 EUR". Och om de istället skrev "Kryssning för 21 EUR, pant på 47 EUR återbetalas på återresan" så skulle de säkert förlora en del kunder som inte har 68 EUR på bankkontot, men är det verkligen dessa kunder man vill ha. Ja, folk med normala inkomster är också mottagliga för lågpriskampanjer, men de har så mycket på bankkontot att de kan betala denna "pant" som de sedan återfår. Detta senare klientel är också MYCKET köpstarkare ombord. Så det var intressant att läsa här att Scandlines använder sig av den modellen. Det tror jag starkt på, och det vore något för Viking.

Ett erbjudande där "panten" (47 eur) har ett högre värde än grundkryssningen (21 eur) blir väl psykologiskt fel. Då betalar man 68 eur och inte 21 eur som skall ut från bankkontot, även om man kan handla för pantens värde på returresan. Jag skulle inte ha problem att betala summan, men jag gillar inte signalen att jag förutsätts handla för ett visst belopp ombord, inte heller har jag lust att lägga tid under min kryssning på att stå i någon kö för att få tillbaka pantbeloppet i kontanter. Kryssning åker man på för avkopplingens skull, då vill man inte stå ut med något onödigt krångel.
Antingen fortsätter enkelresenärerna att köpa kryssningsbiljetter (som de av allt att döma gör i stor skala idag), och då måste rederierna dra in mer från dig som verkligen kryssar. Eller så ser vi till att enkelresenärerna inte kan ägna sig åt detta oskick, och då får du billigare kryssningar. Bara att välja!

Allas vårt mål är att komma åt de enkelresenärer som köper kryssningsbiljetter, men detta måste göras på ett korrekt sätt. Inte som idag med otillbörlig skrämsel.

Jag skulle vilja påstå att det är en jättepotential för rederierna om de löser detta. Tänk på de tusentals och åter tusentals resor som görs dagligen Hel-Tal. Nu erbjuder Eckerö dagskryssningar för 10 EUR medan enkelbiljetter kostar 19 EUR. Hur många enkelresande ester tror ni köper enkelbiljetten under sådana premisser? Nej, här finns det mycket för rederierna att tjäna om man lyckas kontrollera detta, t ex med Scandlines-modellen.

Ja, det finns ett "krångelproblem", men även det kan lösas på olika sätt.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 15 september 2017, 12:12:29
Nu erbjuder Eckerö dagskryssningar för 10 EUR medan enkelbiljetter kostar 19 EUR. Hur många enkelresande ester tror ni köper enkelbiljetten under sådana premisser?
...däremot är Viking helt logiska och schyssta i sin marknadsföring för Hel-Tal nu: enkelbiljett för 10 EUR och dagskryssning för 18 EUR.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Risberg skrivet 15 september 2017, 14:05:45

Allas vårt mål är att komma åt de enkelresenärer som köper kryssningsbiljetter, men detta måste göras på ett korrekt sätt. Inte som idag med otillbörlig skrämsel.

Är det allas vårt mål?
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 15 september 2017, 15:15:07

Allas vårt mål är att komma åt de enkelresenärer som köper kryssningsbiljetter, men detta måste göras på ett korrekt sätt. Inte som idag med otillbörlig skrämsel.

Är det allas vårt mål?
Jag trodde det.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Marre skrivet 15 september 2017, 16:17:51
Citera
Allas vårt mål är att komma åt de enkelresenärer som köper kryssningsbiljetter, men detta måste göras på ett korrekt sätt. Inte som idag med otillbörlig skrämsel.

Jag tror att de flesta vill resa så billigt som möjligt, och är kryssningsbiljetten (läs tur/returbiljetten) billigare än enkelbiljetten så köper man väl kryssningsbiljetten?

/ Marre
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 15 september 2017, 16:21:19
Jag tror att de flesta vill resa så billigt som möjligt, och är kryssningsbiljetten (läs tur/returbiljetten) billigare än enkelbiljetten så köper man väl kryssningsbiljetten?

/ Marre
Det var just det som var frågan i inlägg 1, och därtill diskussionen om att man enligt Vikings resevillkor inte "kan" (sic!) göra så.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Marre skrivet 15 september 2017, 17:49:50
Ja, se det som en sammanfattning på hela tråden.
Vill inte rederierna acceptera köp av kryssningsbiljett som enkelbiljett får de helt enkelt anpassa priserna.
/ Marre
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 15 september 2017, 20:13:15
Citera
du ha MEDVETET orsakat utföraren ekonomisk skada, iom att dom inte kan sälja om tjänsten.

Varför orsaker jag utföraren en ekonomisk skada om jag köpt en tjänst och inte utnyttjar den helt eller delvis.
Varför ska utföraren kunna sälja samma tjänst en gång till?
Vad annat kan man sälja två gånger om man fått betalt för det?

/ Marre

Om du inte nyttjar den, orsakar du givetvis ingen ekonomisk skada, men den juridiska förutsättningen för den resa du köpt, är att du godkänt förutsättningarna för tjänsten, som innebär att du reser t/r med samma fartyg. Någonting annat, är ett avtalsbrott.

Vad man kan sälja två gånger? Ja, tågbiljetter, flygbilejtter, hotell övernattningar, biobiljetter osv. Så det är inte helt främmande fenomen.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: tony tiger! skrivet 15 september 2017, 20:23:43
Citera
Om du inte nyttjar den, orsakar du givetvis ingen ekonomisk skada, men den juridiska förutsättningen för den resa du köpt, är att du godkänt förutsättningarna för tjänsten, som innebär att du reser t/r med samma fartyg. Någonting annat, är ett avtalsbrott.
det kan hända saker som gör att man måste avbryta sin kryssning.
Så länge prissättningen bli denna ologiska kommer nog folk att göra såhär.
Rätt eller fel men man ser alltid om sin egen plånbok i första taget. sen kan man tycka att det är oklokt av rederierna att ta ut så mycket mer för en hytt som dom faktisk har chansen att sälja en gång till på tillbaka vägen och därmed få fler resenärer totalt som kanske då handlar en del ombord för en kryssningsresenär köper nog bara sin ranson medans dubbla ruttresenärer nog ger mer i inkomst/TT
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 15 september 2017, 20:26:52
Det enda av det som kalle-sand tar upp som jag tror MÖJLIGEN kan vara lagligt är att rederiet skulle kunna neka en person att köpa en NY biljett om personen ifråga inte använt den gamla. Mot detta skulle då stå diverse diskrimineringslagstiftning. Sedan är ju problemet att rederierna INTE VET vem som är ombord eftersom de inte kontrollerar vem som stiger av (eller hur?). Resenären X kan ju antingen ligga i sin hytt och sova under dagen, eller va på Stockholms gator och springa. Att han inte checkar in på tillbakaresan säger därför inget om han är ombord eller ej.

Jag har tagit exemplet tidigare: anta att någon konkurrent vill sabba för Viking och köper upp en massa biljetter till kampanjpris men inte kommer till kryssningarna, vad kan Viking då göra? Kan de förbjuda konkurrenten att köpa deras biljetter? Ja, kanske, men jag är absolut inte säker. Något olagligt har konkurrenten knappast gjort, utan det skulle i så fall vara en tillåten diskriminering att fortsättningsvis inte sälja biljetter till en sådan kund. Möjligt att detta vore ok.

Men återigen, inget avtal i världen tvingar en person som har en biljett till buss/tåg/båt/flyg att utnyttja biljetten ifråga. Visst, detta har kanske aldrig prövats i domstol, men det beror nog i så fall på att utslaget är så självklart till konsumentens fördel.

Jag förstår Vikings avsikter. Jag tycker det är ok att en enkelresenär betalar mer. Men de kan inte sköta detta genom otillbörligt tvång mot deras ärligaste resenärer, dvs de kanske 1-10% eller så som gör som jag och medvetet köper enkelbiljetten trots att den är många gånger dyrare. Tänk er själva en person som ska resa enkelt och ser att kryssningar reas ut. Man behöver inte ha jättehögt IQ för att köpa en kryssningsbiljett istället. Så därför tror jag att vi är extremt få som köper enkelbiljetten. Vi gör det inte pga lågt IQ, utan för att vara schyssta och ha gott samvete.

Jag har förresten konsekvent köpt enkelbiljetter men på senare år har prisskillnaden i regel varit liten, så jag har inte gnällt. Det har fått mig att tro att Viking vaknat till. Men denna gång med 68 EUR vs 21 EUR blev jag besviken.

Diskrimineringslagstiftning? Exakt vilken diskrimineringsgrund hänvisar du till då? För övrigt är det givetvis fullständigt möjligt att skriva in vitesmöjlighet i resevillkor om någon bryter mot dom. Vilken lag menar du att det skulle bryta mot? Och nej, vi behöver inte läsa FN resolutionen om "mänskliga rättigheter" , för det är återigen ingen mänsklighet att få resa med färja. Ingen har TVINGAT dig att göra det, du har helt frivilligt tecknat avtal om att så göra.

Det är inte svårare att spåra än att använda gaten omvänt, dvs, alla gäster få scanna sig på, och får scanna sig av i båda hamnarna - har man kontroll på vilka som är ombord, av, vilka som inte använder sina biljetter korrekt. Absolut inget stort problem, om man vill.

Jag tror inte risken är särskilt överhängande att något annat bolag helt plötsligt skulle få för sig att tok köpa biljetter hos närmaste konkurrenten, av uppenbara risken att "tjänsten" bara blir återgälldad, förutom fenomenet att allt idag går att spåra för att i framtiden hindra. IP-adresser, konto korts nummer osv. Så förutom mindre skada, skulle bara den som ens skulle försöka sig på det, se dummare ut än dom faktiskt är. Finns bättre saker att lägga både tid och pengar på i sånt fall.

Det är ingen som TVINGAR någon att nyttja en biljett, däremot kan utföraren KRÄVA att en person som ingått ett avtal iom godkända resevillkor också följer dessa, och det finns ingen domstol som skulle döma emot det faktumet, inte ens ARN skulle gå emot det.

Så det är fortfarande ingen stor sak att "styra om" ifall rederierna skulle finna orsak till att behöva göra det, och det inte ens med särskilt stora eller svåra medel - vare sig tekniskt eller juridiskt. Kumbaja maffian kan aldrig, någonsin, vinna den striden - vilka argument dom någonsin kommer åberopa. Avtalsjuridiken är en av våra starkaste lagstiftningar och är i princip en av få lagstiftningar där dispositiviteten är marginell.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 15 september 2017, 20:29:37
Citera
Om du inte nyttjar den, orsakar du givetvis ingen ekonomisk skada, men den juridiska förutsättningen för den resa du köpt, är att du godkänt förutsättningarna för tjänsten, som innebär att du reser t/r med samma fartyg. Någonting annat, är ett avtalsbrott.
det kan hända saker som gör att man måste avbryta sin kryssning.
Så länge prissättningen bli denna ologiska kommer nog folk att göra såhär.
Rätt eller fel men man ser alltid om sin egen plånbok i första taget. sen kan man tycka att det är oklokt av rederierna att ta ut så mycket mer för en hytt som dom faktisk har chansen att sälja en gång till på tillbaka vägen och därmed få fler resenärer totalt som kanske då handlar en del ombord för en kryssningsresenär köper nog bara sin ranson medans dubbla ruttresenärer nog ger mer i inkomst/TT

Absolut är det så, det kan det absolut göra, men sånt går också att reglera i avtal.
Jag tror precis som du, men det var inte det som var grundfrågan, grundfrågan var, GÅR det att reglera, och svaret är JA, det går det att göra, tom med Juridiken som verktyg. Och kommer nog så göras, om det kommer visa sig behövas.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: kalle-sand skrivet 15 september 2017, 20:42:35
Nej, man vet inte vilka som är ombord. Dels på grund av det som skrevs ovan, men också på grund av att de automatiska spärrarna av en eller anledning inte fungerar och då läser man biljetterna manuellt. I och för sig kan man väl antagligen se vilka hytter som låses upp. Men är det värt besväret?

Vad gäller domstol så är det förstås rederiet som måste stämma vid tvist om man vill ha något betalt och så sker inte. Det är inte värt det. Det ger dålig PR. Och man riskerar att förlora.

Vad gäller tilläggsavgiftens laglighet, så kanske det beror lite på hur man motiverar den. Men den kan hur som helst inte tas ut utan att det finns någon kostnad som på något ungefär motsvarar den. Rena straffavgifter har man inte rätt att ta ut.

Men det är möjligt att man skulle kunna hävda någon lägre avregestreringsavgift för att justera passagerarlistorna, för redan incheckade resenärer som inte infinner sig.

Men då måste man dels jaga ifatt resenärerna, dels vara beredd att dra de som inte önska betala och hävdar avgiften som oskäliga inför domstol. Det är man knappast, dessutom skulle man förlora om avgiften var så hög att domstolen ansåg den oskälig.

Allt som oftast torde gaten fungera, hur ska man annars få passagerarlistan att stämma? Att någon checkar in en biljett, är inte samma som att personen också direkt går ombord, av flera anledningar. Jag skulle tro att detta egentligen är orsaken att man skaffade gate:n från första början, för att passagerarlistorna var för svajiga, och man tog en vedertagen lösning från flyget som var väl beprövad i många år.

Rätt, du kan inte bara hitta på en straffsumma "out of the blue", utan en bot/tilläggsavgift som du kan reglera i resevillkor måste ha koppling till någon form av faktiskt kostnad. Men är den bara tillräcklig för att ungefär motsvara priset för att få "syndaren" att boka den enkelresa passageraren reser, SAMT att det finns något slags "blockad" system mot att få teckna nytt reseavtal med utföraren vid upprepade brott mot resevillkor, tror jag att man löst problemet i ganska lång utsträckning. Men du har helt rätt i att det också skulle ställa till andra problemställningar och arbete för rederiet, det skulle inte vara helt okomplicerat - men gå, det skulle det.

Däremot tror jag inte att införandet av det skulle få ett så förfärligt PR värde i sig - människor gillar inte att andra "fuskar" på deras bekostnad, oavsett vad det gäller. Rätt ska vara rätt - är inte det en oskriven svensk kodex vid det här laget? Varför sitter folk och skriver brev och tipsar till skatteverket - utan egentlig egen vinning?
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: tony tiger! skrivet 15 september 2017, 21:38:48
Varför jaga sina kunder som igentligen bara ser efter sin plånbok? varför inte göra något åt den i mitt tycke helt ologiska prissättningen istället för att börja jaga och porta sina kunder???
Det Kalle-sand talar varmt för låter i mina öron som gammal sovjet stil.
/TT
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Tjärven skrivet 16 september 2017, 12:13:18
Någon form av miljöavgift skulle inte skada på rena nöjeskryssningar med vändande färja. Pengarna går sedan direkt till något miljöprojekt relaterat till skärgården eller Östersjön. Liknande miljöarbeten sponsras väl redan idag genom försäljningen av plastpåsar ombord och annat?
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Henke H skrivet 16 september 2017, 20:59:05
Citera
du ha MEDVETET orsakat utföraren ekonomisk skada, iom att dom inte kan sälja om tjänsten.

Varför orsaker jag utföraren en ekonomisk skada om jag köpt en tjänst och inte utnyttjar den helt eller delvis.
Varför ska utföraren kunna sälja samma tjänst en gång till?
Vad annat kan man sälja två gånger om man fått betalt för det?

/ Marre

Flygbiljetter.

Flygbiljetter saljs flera ganger om. Overbokningar sker dagligen da flygbolagen saljer samma plats flera ganger om.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 17 september 2017, 17:30:54

Diskrimineringslagstiftning? Exakt vilken diskrimineringsgrund hänvisar du till då? För övrigt är det givetvis fullständigt möjligt att skriva in vitesmöjlighet i resevillkor om någon bryter mot dom. Vilken lag menar du att det skulle bryta mot? Och nej, vi behöver inte läsa FN resolutionen om "mänskliga rättigheter" , för det är återigen ingen mänsklighet att få resa med färja. Ingen har TVINGAT dig att göra det, du har helt frivilligt tecknat avtal om att så göra.
Du vänder frågan upp och ned. Det handlar inte om att ha rätt att åka med en färja, det handlar om att ha rätt att INTE åka med en färja.

Om ett avtal strider mot lagen så är det lagen som gäller. Om två avtalsparter i Sverige t ex kommer överens om sexköp så är det avtalet ogiltigt. Detsamma gäller diverse förhållanden på arbetsmarknaden, men också förstås Konsumentköplagen (om den fortfarande heter så).
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Risberg skrivet 18 september 2017, 09:28:29

Allas vårt mål är att komma åt de enkelresenärer som köper kryssningsbiljetter, men detta måste göras på ett korrekt sätt. Inte som idag med otillbörlig skrämsel.

Är det allas vårt mål?
Jag trodde det.
Det är inte mitt. Som en som, som regel, reser ensam, inte har bil och i stort sett använder mig av färjor som transportmedel irriterar jag mig vansinnigt över hur mycket jag måste betala hvarje gång, jämfört med "kryssnings"resenärer, hela familjer med bil etc. etc. Och diskrimimineringen fortsätter i restauranten. Med få undantag, och dem är vi tacksamma för, är småborden placerade mitt i restaurangen och de stora vid fönsterna. Hvem är det som har behov för att se ut genom fönstret? Jo, naturligtvis den som sitter enam och bara väntar på maten, inte familjer och andra grupper som ändå bara samtalar med hvarandra. Och så läser jag argumentet om hur mycket pengar man "lägger igjen" ombord. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit på framförallt DFDS' färja Oslo - København och konstaterat att en hel barnfamilj har en mindre räkning en jag, för de skall bara ha vatten, och den skall bara ha en förrätt, och de andra bara huvudrätt och lilla Lisa är på dåligt humör och terroriserar hela, djävla matsalen och skall inte ha något alls.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 18 september 2017, 10:32:58

Allas vårt mål är att komma åt de enkelresenärer som köper kryssningsbiljetter, men detta måste göras på ett korrekt sätt. Inte som idag med otillbörlig skrämsel.

Är det allas vårt mål?
Jag trodde det.
Det är inte mitt. Som en som, som regel, reser ensam, inte har bil och i stort sett använder mig av färjor som transportmedel irriterar jag mig vansinnigt över hur mycket jag måste betala hvarje gång, jämfört med "kryssnings"resenärer, hela familjer med bil etc. etc. Och diskrimimineringen fortsätter i restauranten. Med få undantag, och dem är vi tacksamma för, är småborden placerade mitt i restaurangen och de stora vid fönsterna. Hvem är det som har behov för att se ut genom fönstret? Jo, naturligtvis den som sitter enam och bara väntar på maten, inte familjer och andra grupper som ändå bara samtalar med hvarandra. Och så läser jag argumentet om hur mycket pengar man "lägger igjen" ombord. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit på framförallt DFDS' färja Oslo - København och konstaterat att en hel barnfamilj har en mindre räkning en jag, för de skall bara ha vatten, och den skall bara ha en förrätt, och de andra bara huvudrätt och lilla Lisa är på dåligt humör och terroriserar hela, djävla matsalen och skall inte ha något alls.
Så är det. Men samtidigt är hytten en stor kostnad som subventioneras av annan försäljning. Det räcker så att säga inte med att man som ensam resenär betalar lika mycket för hytten som fyra personer som delar den. Dessutom måste man konsumera mer ombord för att det skall gå jämnt upp.

Med det sagt, så har det varit ett oskick av VL att kräva minst två personer per hytt för de billigaste kryssningsbiljetterna.  Resultatet har självklart blivit en massa no-show där "den andra" resenären aldrig egentligen tänkt åka. Något som man heller inte har koll på, eftersom man slentrianmässigt checkar in alla på samma bokning samtidigt, utan att fundera på om alla verkligen finns där.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Risberg skrivet 18 september 2017, 10:47:56
Och så läser jag argumentet om hur mycket pengar man "lägger igjen" ombord. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit på framförallt DFDS' färja Oslo - København och konstaterat att en hel barnfamilj har en mindre räkning än jag, för de skall bara ha vatten, och den skall bara ha en förrätt, och de andra bara huvudrätt och lilla Lisa är på dåligt humör och terroriserar hela, djävla matsalen och skall inte ha något alls.
Dessutom måste man konsumera mer ombord för att det skall gå jämnt upp.
Som sagt.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Robert Brink skrivet 18 september 2017, 10:59:23

Allas vårt mål är att komma åt de enkelresenärer som köper kryssningsbiljetter, men detta måste göras på ett korrekt sätt. Inte som idag med otillbörlig skrämsel.

Är det allas vårt mål?
Jag trodde det.
Det är inte mitt. Som en som, som regel, reser ensam, inte har bil och i stort sett använder mig av färjor som transportmedel irriterar jag mig vansinnigt över hur mycket jag måste betala hvarje gång, jämfört med "kryssnings"resenärer, hela familjer med bil etc. etc. Och diskrimimineringen fortsätter i restauranten. Med få undantag, och dem är vi tacksamma för, är småborden placerade mitt i restaurangen och de stora vid fönsterna. Hvem är det som har behov för att se ut genom fönstret? Jo, naturligtvis den som sitter enam och bara väntar på maten, inte familjer och andra grupper som ändå bara samtalar med hvarandra. Och så läser jag argumentet om hur mycket pengar man "lägger igjen" ombord. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit på framförallt DFDS' färja Oslo - København och konstaterat att en hel barnfamilj har en mindre räkning en jag, för de skall bara ha vatten, och den skall bara ha en förrätt, och de andra bara huvudrätt och lilla Lisa är på dåligt humör och terroriserar hela, djävla matsalen och skall inte ha något alls.


Du har en bra poäng i detta inlägg!

//R
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 18 september 2017, 11:33:34
Men diskrimineringen av ensamresenärer handlar nog inte så mycket om att komma åt ensamkryssandet ändå. De konstiga reglerna är nog snarare ett utslag av niten att försöka få reguljärrsenärer att betala mer. Gissningsvis anar man att det är vanligare att just ensamkryssarna är maskerade reguljärpassagerare än familjerna.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Stefan, Tallinn skrivet 18 september 2017, 14:57:50
Men diskrimineringen av ensamresenärer handlar nog inte så mycket om att komma åt ensamkryssandet ändå. De konstiga reglerna är nog snarare ett utslag av niten att försöka få reguljärrsenärer att betala mer. Gissningsvis anar man att det är vanligare att just ensamkryssarna är maskerade reguljärpassagerare än familjerna.
Det är mitt antagande också. Tallink brukar ganska ofta ange pris/person i samband med kryssningar, med antagande att hytten är full,  vilket innebär att man där sällan får samma problem som hos Viking. Det är svårt att förstå varför Viking vill erbjuda ensamresenärer att kryssa för 20 EUR Sto-Hel. Om man satte kravet minst två resenärer i hytten a 20 EUR, annars 40 EUR för ensamresenär, så vore en stor del av problemet löst. Och om det nu är så att man trots allt har en grupp trogna ensamkryssare som man vill erbjuda 20 EUR-ensamkryssningar, så borde man kunna nå dem via klubbsystemet och rikta marknadsföringen individuellt.

Rederierna har ett delikat optimeringsproblem att lösa, men det finns förstås också en vinstpotential i det. Därför kan Vikings poängsystem ge dem oanade möjligheter att förbättra sitt resultat. Under förutsättning då att de har statistisk kompetens att bearbeta all data. Folk har pengar att spendera men det gäller att paketera erbjudanden så att folk känner att de gör en bra affär.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Hamnbusen skrivet 18 september 2017, 18:04:38
Är det inte det där genomgående för nästan allt, ensam eller privatperson betalar alltid mer ? Jag menar köper man mat är ofta storpack billigare per kg eller liter. Sådant kan man sällan utnyttja vid mindre hushåll då saker blir gamla innan man ätit upp dem eller att ensamboende inte har plats helt enkelt. Samma gäller om du köper bil som företagare eller privatperson, rabatterna på allt från köp till service ligger helt och hållet till privatpersonens nackdel på alla plan. Samma historia för boende, räknat per kvadratmeter är små bostäder ordentligt mycket dyrare.

Just restauranger och kläder är annars sånt som faktiskt kostar lika per mål eller plagg. 
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 18 september 2017, 19:24:10
Fast hos VL kostat 400g korv dubbelt så mycket 800g korv !

För att få ut det högre priset försöker man hindra de som man tror verkligen behöver 400g från att köpa 800g.

Det är inte som det brukar vara.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Sauli skrivet 18 september 2017, 21:12:53
Det är svårt att förstå varför Viking vill erbjuda ensamresenärer att kryssa för 20 EUR Sto-Hel. Om man satte kravet minst två resenärer i hytten a 20 EUR, annars 40 EUR för ensamresenär, så vore en stor del av problemet löst.

Titta på deras rabattkuponger.
Där står det alltid "för 2-4 personer". Jag, som reser ensam också, skulle inte kunna resa billigt enligt Viking Line!

Men vad är riktigt märkligt är att i slutet kan man ha dessa rabatter också för en person, så varför står det "för 2-4 personer" där om det menar ingenting??  ::)
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 18 september 2017, 21:42:52
Det är svårt att förstå varför Viking vill erbjuda ensamresenärer att kryssa för 20 EUR Sto-Hel. Om man satte kravet minst två resenärer i hytten a 20 EUR, annars 40 EUR för ensamresenär, så vore en stor del av problemet löst.

Titta på deras rabattkuponger.
Där står det alltid "för 2-4 personer". Jag, som reser ensam också, skulle inte kunna resa billigt enligt Viking Line!

Men vad är riktigt märkligt är att i slutet kan man ha dessa rabatter också för en person, så varför står det "för 2-4 personer" där om det menar ingenting??  ::)
Dessutom är priset per hytt. Man får alltså inte åka som ensam ens om man betalar för fyra! Istället hoppas de att man skall gå till en annan prislista och betala ännu mer! Sedan att det inte gäller i praktiken gör det bara ännu mer tveksamt.
Titel: SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
Skrivet av: Mistluren skrivet 18 september 2017, 21:45:36
Det finns för övrigt ett liknande fenomen på Birka. Ibland om man lägger till ett barn, blir priset lägre för sällskapet än utan barn!

Men det undrar jag om det verkligen är utstuderat. Verkar mer vara inkompetens.