Trevligt att se bilder från en lite ovanlig resrutt samt Panamakanalen. Har läst att väldigt många dog under byggandet av kanalen pga tropiska sjukdomar.

Mycket proffsigt reportage! Uppskattas att du bryter av med lite lastfartyg!

Mycket proffsigt reportage! Uppskattas att du bryter av med lite lastfartyg!

Tack! Jag gillar att spana på lastfartyg, men kan oftast inte bidra med så jättemycket i trådar om dom, då min kunskap och erfarenhet begränsas till praktiken på M/T Margaron på 80 talet...  :D

Det kommer ganska mycket lastfartyg i det här reportaget. Funderar senare på att göra ett lastfartygsspecial under "Lastfartyg" senare. :)

//R
Vi fortsätter vidare med slussningen uppåt och lite fakta om kanalen.

Kanalen var från början planerad av Frankrike men byggdes runt 1914 av USA tillsammans med Panaman, USA hade driften av kanalen fram till 1999 så Panama tog över själva. Den 80km långa vattenvägen förbinder Atlanten med Stilla Havet, 4 September 2010 passerade det miljonte fartyget och det var Bulkfartyget Fortune Plum.
Gatún Lake efter slussningen vi ska se nedan är 26 m över havsytan. I September 2007 började man utbyggnaden av dom nya större slussarna.

15 Augusti 1914: Kanalen öppnade och SS Ancon blev första fartyg genom kanalen.
12 Oktober 1962: Öppnade första bron över kanalen och är fortfarande den enda undantaget slussportarna.
12 Maj 1963: Kanalen börjar ha öppet dygnet runt.
29 Februari 1968: Mest trafik under ett dygn med 65 passager.
07 September 1977: USA och Panama undertecknar ett avtal om drift som gäller fram till 1999.
22 Juni 1979: US Navys Hyrdofoil Pegasus gör den snabbaste kanalfärden på 2 timmar och 41 minuter.
31 December 1999: Panama tar över drift och administration av kanalen.
03 September 2007: Utbyggnaden för att ta emot större fartyg börjar med nya slussar.

Vattenmängder som fartygen pressar undan, tar sin väg genom kanaler  under slussarna och även ut i Gatúnsjön.

M/T ALPINE MADELEINE på väg åt andra hållet, hon byggdes 2008, är registrerad i Hong Kong och är på 183m lång och 32m bred samt på 47128 DWT.

Hon kommer nu att slussa neråt samtidigt som vi slussas uppåt vilket ger intressanta perspektiv.

Hon är här på väg ner i sista slussningen innan hon når normalvatten igen, vi ska upp till nästa nivå däremot.

Besättningarna verkade tycka det var kul att möta ett passagerarfartyg och fotade hej vilt, min blonda sambo blev väldigt poppis på andra sidan!  :D

Jag tog hissen upp till däck 11 för att skaffa mig lite nya vinklar jämfört med vår balkong. Regnet har upphört och fler och fler hittar ut, jag uppskattade lugnet på vår balkong helt klart även om det gick att hitta lugna platser ute på soldäck.

Man hade flyttat på samtliga solstolar för att ge plats åt nyfikna passagerare.

M/T ALPINE MADELEINE lite mera från ovan, inte bara för att jag åkt upp, utan även för att hon åker ner och vi uppåt.

Full aktivitet på bryggan, måste säga att jag skulle kunna åkt kanalen några varv till, mycket häftigt att uppleva. :)

Här tar man det lite lugnt för tillfället, jag noterade att man verkar ta ombord slusshjälp från kanalen under passagen. Kan det stämma ni som har koll? Herrarna vid masten ser ut att ha kanaluniform på sig...

Här ser vi höjdskillnaderna tydligare, vi ska snart in i nästa sluss, ni ser även en kö av fartyg som ska neråt.

Den enda fasta förbindelsen i den här delen av kanalen är slussportarna och den utfällda bron.

Bakom oss kommer Wallenius M/S FIDELO smygandes, hon är registrerad i Stockholm vilket var ett trevligt sammanträffande då det inte är alltför många handelsfartyg i världen som är det, och jag antar att hon har svenska befäl ombord? :)

Så är ALPINE MADELEINE färdigslussad och kan snart fortsätta färden ut mot Karibiska Havet/Atlanten.

FIDELO är på tur efter oss, men först måste vår bassäng tömmas på vatten.

Så har jag förflyttat mig till vår balkong igen och här kommer tankern STI REGINA, byggd 2014, reggad på Marshall Islands, 183 m lång och 32 m bred och 50 122 DWT.

Nu ska hon strax påbörja slussning neråt.

Vi förflyttar oss lite i tiden nu och även upp några våningar på INFINITY. M/S FIDELO väntar på slussning i den docka som vi precis lämnat,  STI REGINA är klar och i bakgrunden ett nytt fartyg på väg in mot slussarna.

Så har vi kommit upp 26 meter och ska segla ut i Gatún Lake samtidigt som SILVER ROTTERDAM ska slussa neråt. Hon är byggd 2015 har Panamaflagg och är 183m lång, 32m bred och på 49 780 DWT. Skulle nästan kunna vara syster till STI REGINA som slussade före.

Häftiga perspektiv på mötande fartyg, inte så ofta man har chans till sådana här bilder! :)

Borta i nya slussen håller ett stort containerfartyg på att slussa neråt.

Näste man till rakning tänkte jag på, men det är redan dags för nästa slussning och denna gång ännu en "STI", nämligen STI RUBY! Byggd 2012, 183m lång, 32m bred och 49 990 DWT registrerad på Marshall Islands.

Här var det fullsatt!  :D  Som sagt, det verkar som om man har hjälp av slusspersonal vid slussningarna, även om det just denna gång även verkar vara någon utbildning eller annat som gör att man är så många?

Roddarna tar emot förtöjningarna.

Så är hon strax i slussarna och vi ser även FIDELO sakta jobba sig uppåt.

Efter slussningarna fick vi kasta ankar och ligga på redden och vänta i ca 1 timme innan vi kunde fortsätta, orsaken var att vi behövde möta ett av som största containerfartygen som går igenom kanalen innan vi kunde påbörja resan igen.

I nästa del blir det ännu mera lastfartyg, men även ett kryssningsfartyg dyker upp. :)

//R
« Senast ändrad: 20 december 2017, 17:00:20 av Robert Brink »
Balla kanalbilder Rocky.:)
Användes"loken"att dra alla fartyg eller endast vissa?/Ulf
 Tackar för riktigt fina bilder!
*
Trevligt. Ser fram emot fortsättningen.
Brukar inte skriva nåt men läser allt. Tack, och fortsätt! Det är ingen förfrågan utan en uppmaning  ;D

Härligt helt enkelt. Speciellt med dom sköna bildtexterna.

Bilderna att inte tala om ens.

Tack! Och så sugen man blir...
YNWA!
Balla kanalbilder Rocky.:)
Användes"loken"att dra alla fartyg eller endast vissa?/Ulf

Tack Ulf.

Loken används till alla fartyg i dom gamla slussarna, i dom nya är det bogserbåtar som hjälper till om jag förstått det hela rätt. Sen läste jag här tidigare, att dom används för att hålla fartygen på plats i slussarna, vi låg aldrig mot kajen på någon sida utan fint i mitten hela tiden med någon decimeter tillgodo. Vet inte om dom har någonting alls med själva förflyttningen, tror fartygen sköter detta själva men lastfartyg har väl lite svårt med att kunna förflytta sig långsamt med sina framdrivningssystem?

//R
Tack för uppskattningen, jag valde denna kryssning för att kunna göra Landgångens deltagare glada! :)
Nu blir det mera lastfartyg igen... ;)

Kommer ni ihåg att före oss slussade M/S DALLAS EXPRESS? Här ligger hon för ankar och väntar på sin tur att köra igenom kanalen. Hon är byggd 2000 registrerad i Hamburg/Tyskland och är 294m lång, 32m bred och är på 67 145 DWT.

Även NORDFLEX låg för ankar, men jag tror att hon väntade på slussning neråt. Hon är en Bulklastare på 52 344 DWT hemmahörande i Turkiet och Izmir är hemmahamnen, 190 m lång och 32 m bred, byggd 2002.

Vi väntade som sagt på att möta ett stort Containerfartyg, men först kom BOW STAR smygandes med sällskap. Kan det vara här man tar ombord hjälpen för slussarna?

BOW STAR seglar för ODFJELL TANKERS är byggd 2004 och registrerad i Singapore, hon är på 49 487 DWT, 182m bred och 32 m bred.
Man kan väl ganska snabbt konstatera att Panamax gäller för bredden även om längderna varierar betydligt mera.

Så kommer hon vi väntar på, M/S EVER LEGEND, en av alla stora "Containerjagare" som byggts på senare år sedan hamnarna blivit större och effektivare. Hon är förstås på väg ner mot nya slussen. EVER LEGEND är 335m lång, 46m bred, och på 104 257 DWT, och  nu förstår man att dom nya slussarna är något större. :) Hon är i nuläget 4 år gammal och byggdes 2013 och är registrerad i Singapore.

När det slutade regna, så öppnade man upp helikopterplattan för samtliga, alltså inte bara några VIP, det var dock begränsat antal men när jag smög ut var det väldigt lugnt.

Inte något vidare häng för besättningen på INFINITY, man har sett finare...

Så börjar vi röra på oss igen och passerar några fartyg för ankar, här har vi M/S DALMATIA G registrerad i Neapel, hon byggdes 2010 och är 190 meter lång och på 57 238 DWT.

Det inte allt för vackra biltransportfartyget RHEA LEADER registrerad i Tokyo, byggd 2008, 200m lång och på 21 428 DWT.

Gastankern GAS TAURUS, registrerad på Marshall Island och det står inget byggår på Shipspotting, men jag gissar på runt 2015 då hon på en bild syns bredvid sin syster och troligen vid varvet med orange skrov. 53 800 DWT, 226 m lång och 36 m bred. Och då kommer frågan? Hon bör då bli tvingad till nya slussen eller klarar hon 36 m precis i gamla? Är inte 32 m Panamax på bredden i gamla slussarna?

En YANG MING Containerjagare som jag tyvärr inte har namnet på.

Så möter vi SAGE BAYLORCOM ett fartyg jag inte hittar när jag söker, men tror hon har en syster som dök upp, nämligen SAGE PIONEER byggd 2008, 190 m lång och hemmahörande i Monrovia.

OLUF MAERSK är i behov av lite färg, eller gick slantarna åt till att köpa HAMBURG SÜD?  :D

OLUF MAERSK är 237 meter lång, 41 026 DWT, byggd 2003 i Tyskland och registrerad i Danmark vilket gör att strax möter hon en svensk nämligen FIDELO som ligger efter oss.

Så kommer CMA CGM TANYA, 300 m lång, 48 m bred och på 112 000 DWT, hon har inget byggnadsår, men skulle misstänka att hon bara är något år gammal ännu, registrerad på Malta numera i Valletta.

Extremt kort överbyggnad för att få plats med så mycket last som möjligt!

Det ryms några containrar på dessa stora fartyg helt klart!

Så girar hon och möter "Stockholmaren" som hänger efter oss. :)

Och hela tiden grön regnskogsnatur runt oss, mycket vackert men gör att det var extremt fuktigt den här dagen. Svetten bara rann...

Men det tog inte lång tid innan nästa fartyg kommer farandes. Den delen när man kör i Gatün Lake fungerar oftast i båda riktningarna, lite senare kommer man fram till själva kanalen och där är det endast trafik åt ett håll.

GREENWICH EAGLE som inte är helt olik SAGE BAYLORCOM som vi såg tidigare! 200 m lång, Singapore flagga och byggd 2013, har 63 500 DWT.

Som sagt, jag rekommenderar alla att åka en Panamakryssning någon gång i livet! :)

Här kommer Tankern KALLO! När jag sökte på henne, så fick jag upp någon mindre skorv som inte direkt var ny, KALLO ser däremot väldigt ny ut.

MARINETRAFFIC kan man dock lite på, där fanns hon,  byggd 2017, hemmahörande i Antwerpen och på 29 425 DWT, 180 m lång.

Sen skulle vi gå och slänga i oss lite lunch, vilket gjorde att jag höll på att missa...

M/S SEABOURN SOJOURN, 197 m lång, 29 m bred, 5000 DWT och byggd 2010.

Och på väg upp i hissen till lunchen knäppte jag av en bild till som inte är någon höjdare, men ögonblicksbilder har sin charm.

Det var allt för denna del, vi får se när jag får tid till nästa del! Julen börjar och det är mycket att stå i nu. Men nästa del fortsätter vidare genom kanalen och solen kommer fram.

//R
« Senast ändrad: 21 december 2017, 20:20:51 av Robert Brink »
Kan bara säga, TOPPEN!  :)

Stefan
*
Roligt reportage!
Rena rama berg-och-dalbanelutningen för loken där, men så tycks det också vara kuggstångsbana.
Fantastisk reportage. mange tak. :)
Håber jeg en dag får mulighed for, at følge din recommendation, og tage et cruise gennem Panamakanalen. ;)

Ser frem til fortsættelsen.

God jul

Juldag och en liten lucka i dagens schema. :)

Efter en stökig lunch då alla verkade passa på och äta samtidigt, så fortsatte vår spaning längs kanalen. Vi har inte riktigt kommit fram till den smalare kanaldelen ännu och möter...

CLEAN OCEAN registrerad i Majuro/Marshall Islands, hon verkar både frakta gas och drivas på gas? 289 m lång, 46 m bred, 89 956 DWT och byggd 2014, ser på Shipspotting att hon kommer upp i Östersjön också.

Och fortfarande fantastiskt grönt!

Nu börjar vi segla in i själva kanalen och det blir slut på mötande fartyg. :(

Vi passerade ett varv.

Något specialfartyg för kanalen på varvet. Muddring? Kablar?

Vi passerar Gamboa och floden Rio Chagres.

Här dök det upp några turistbåtar som ville se oss.

Sen blev det ett hysteriskt liv på land, det visade sig att vi tydligen passerade ett fängelse, det syns till vänster i bild och snubbarna där blev helt till sig när ett kryssningsfartyg passerade.

Pente Centenario bron och vi börjar närma oss staden Panama och även dom sista slussarna.

Personaltransport!

M/S STRATEGIG FORTiTUDE ligger och väntar på sin tur. Flaggad i Singapore, 180m lång och på 370829 DWT.

Så började vi sakta ner för slussning igen, och det blev lite trafikkaos här vid järnvägsövergången. Många som bromsade in när vi dök upp och orsakade tittköer.

Den här gången fick vi den vänstra slussen och här kopplar man på loken lite senare än på andra sidan.

Containerfartyget YM ULTIMATE norr om oss på väg mot nya slussarna. Dom gamla är uppdelade i två här vid Panama medans den nya bara har en sluss sen är man ute på normalvatten igen. Så vi har en sluss kvar efter denna.
YM ULTIMATE är även hon reggad i Majuro på Marshall Islands, 336 m lång, 43 m bred och byggd 2007.

Vissa tyckte poolen lockade mera än slussningen.

Så kommer FIDELIO in bredvid oss, nu körde man båda slussarna åt samma håll, så inga möten.

Här ser vi bort mot Panama, man ser även den nya slussen till höger och så våra nästa slussar till vänster.

Två lok och stäven på FIDELIO.

Det var häftigt att få komma så nära FIDELIO och kul med en "Stockholmare" som slussade bredvid oss.

Koncentration! FIDELIO är byggd 2007, 228 m lång och på 30 137 DWT.

Lugnt just nu i poolen.

På väg in i slussdockan, om jag var på segelbåten skulle jag nog känna mig ganska liten nu. :)

Däcksmöbler för Grillfester.

Hej Stockholm!  ;D

Och så är det snart dags för sista slussningen, denna gång med publik! Men mer om detta i nästa del...

« Senast ändrad: 25 december 2017, 13:47:21 av Robert Brink »
Vi fortsätter vidare och närmar oss slutet på kanalen! :(

När vi kom till sista slussen strax utanför Panama City, var det fullt med publik som på en fotbollsmatch! :)

På segelbåten kopplade man av i vänta på sällskap...

Nämligen på M/S FIDELIO som har bytt sida sen sist precis som vi.

Man är nog inte så stöddig där nere på segelbåten längre...

Vi låg lite före och började lämna slussarna till jublet från publiken!

Vid sista slussen låg en gammal svängbro. Totalt tog hela körningen genom kanalen med slussningar och väntetid ca: 12 timmar! Men mycket av tiden är slussningarna som dock är väldigt intressanta och framför allt om man har sällskap av andra fartyg. Jag skulle verkligen kunna åka kanalen igen, men jag tror min sambo är ganska nöjd för en bra tid framöver.  :D

Balkonghäng med en stänkare när vi glider ut och passerar Panama Citys Containerhamn där vi åter igen ser en Maersk.

Panama City i bakgrunden.

CAROLINE MAERSK och bunkerbåten M/T KOLLUM, CAROLINE är 347 m lång, 43 m bred  och på 110 387 DWT, hon byggdes 2000 och är registrerad i Danmark. M/T KOLLUM är byggd 2003, på 7157 DWT, 119 m lång och 17 m bred.

Det var som om någon släckte lampan, så snabbt blev det mörkt, men här har vi en suddig bild på MOL GARLAND som låg bakom CAROLINE, hon är byggd i Sydkorea 2011, flaggad på Madeira, 275 m lång, 40 m bred och sticker ner 22.2 m!

Sen hade vi sällskap av en Princess Cruises ut under kvällen, hon hade legat här över dagen och skulle senare vika av norrut. Det var lite häftigt när vi under kvällen låg i samma fart ganska nära varandra.

Nästa förmiddag såg det ut så här! :( Ösregn, så här skulle det bli mer och mer på våra sjödagar tyvärr. Det är tisdag nu, och vi har en sjödag innan ankomst till Mantra som ligger i Equador. En fördel med denna rutt, var blandningen mellan sjödagar och dagar i hamn, oftast så var det alltid en avkopplande sjödag efter ett stopp.

Vädret blev lite bättre och vi kunde hänga ute i Sunset Bar och spela Yatzy.

Vår servitör i Huvudrestaurangen gav oss rabatt på valfri specialrestaurang och vi bestämde oss för att äntligen prova Qsine som är lite annorlunda. Vi betalade 25 dollar/pers istället för 45 vilket var en hyfsat bra rabatt.

Idén med Qsine är mat från hela världen och som serveras på ett annorlunda vis, i grunden bygger den på att man är flera som delar på rätterna vilket gör den något begränsad om man bara är två och ganska snabbt blir mätta.

Menyn finns på en iPad och man får ledtradar av bilderna på ett lite skämtsamt vis. Sen väljer man ut några rätter och lägger till som favoriter och det blir beställningen.
Vi valde Vårrullar, Tacos, 3 olika Köttbullar (superstora) och Libanesisk Meze.

Innan dessa Taco:s hade vi fått in fantastiskt gott bröd, och två fantastiska vårrullar. Även dessa Tacos var väldigt goda, lite konstigt dock att man inte får äkta lime till Guacamolen, utan någon flytande variant. Även vitlöken var snål som så ofta på dessa fartyg, vitlök är något man längtar efter ombord...

Efter Tacos så fick vi in dom 3 olika jätte köttbullarna, alla 3 var riktigt goda men vår servitör varnade oss för att mumsa i oss hela om vi skulle orka denna hylla med Libanesiskt.
Här började våra magar säga stopp, vet inte vad det är, men jag kan inte få i mig hur mycket som helst. Men servitörerna brukar tycka vi är udda som inte kan äta mer... 
Sen tvingade vi i oss lite glass det var ungefär det som fick plats i magen. Servicen på Qsine var väldigt bra, dock kom maten ut lite för snabbt kunde vi tycka. När man ska äta så här pass många maträtter, så får det gärna vara längre mellan rätterna. Nu kom dom nästan in direkt när man ätit den före.

Vi skulle äta en gång till på Qsine, dock tyckte vi det var något sämre mat den gången, åter igen det här med sviktande kök? Vi provade även någon mini hamburgare där vi trodde vi skulle få någon nyskapande variant av typ J Jureskog, men vi fick in exakt samma som man kan äta vid poolgrillen.  :(

Så är det onsdagsmorgon och vi är i Manta/Equador, här skulle vi ligga ganska kort tid och avgången var redan 14:00 igen.
Tillsammans med oss så anlände en hel del fiskefartyg.

Stranden i Manta.

Flera av dom större fiskefartygen hade egna spaningshelikoptrar ombord.

Bussar och ett lastfartyg lastat med fisk!

Dom flesta tog det lugnt medans några jobbade...

Så är vi iland och eftersom vi ligger i en "vanlig" hamn, så är det ett krav på att åka "shuttlebus" ut genom hamnen. Dom flesta bussar på denna bild ska dock på utflykt, vi fick åka en lite enklare mindre variant.

Så har vi kommit ut ur hamnen och går åt höger mot stranden, vi behövde få tag på  lite wifi här efter 3 dagar ombord.

Nere på stranden tog man det här med återvinning av PET flaskor på fullt allvar.

Ungdomarna spelade fotboll på morgonen.

Stranden fortsatte en bit bort, men vi vek av här upp mot stan igen.

Så avslutar vi denna del med en bild på stranden och ett kryssningsfartyg. Ett litet problem här med stränderna är, att har man blivit bortskämd med stoppen i Karibien, så är dessa stränder inte direkt något man dreglar över.

//R
« Senast ändrad: 28 december 2017, 18:33:11 av Robert Brink »