Bilder från en färjeresa på Skagerrak
« skrivet: 16 december 2017, 21:20:41 »
En dag i september tog jag en tur med m/s BOHUS mellan Strömstad-Sandefjord.

På resan testade jag att fotografera med en analog filmsort som jag inte provat förr.
Dessvärre har en del bilder vissa skönhetsfel (bruna ränder) som jag tror beror på kvalitesproblem med själva filmen.
Så ni får ta bilderna som de är.

Det är en bildkavalkad - inte så mycket berättelse.

m/s BOHUS ankommer Strömstad

Faerder fyr vid norska kusten

Möte med Color Viking

SV: Bilder från en färjeresa på Skagerrak
« Svar #1 skrivet: 16 december 2017, 23:40:27 »
Fina bilder! Vet inte om det har med att det är analoga bilder, åldern på fartygen eller Color Lines i min mening ganska omoderna design på logga och rederitext på fartygen som påminner mig om Windows 98 men det känns som att bilderna skulle kunna vara tagna 1997 istället för 2017. Trevliga bilder var det hur som haver från denna något bortglömda linje.
*
« Svar #2 skrivet: 17 december 2017, 10:43:03 »
Trevliga bilder, tack.
Läste en artikel häromdagen att Stenas Rickmersbyggen var de första i sitt slag med den "avhuggna" aktern.
Skribenten hade uppenbarligen inte koll på Sessanfärjorna, trots att färjorna fanns med i samma artikel. Skillnad är förstås att tysklandsbyggena har dubbla bildäck.

En fråga om Strömstad-Sandefjord: För mig är det i huvudsak en inköpslinje för norrmän. Hur ser prisnivån ut ombord? Finns det något som kan vara intressant=lönsamt för svenskarna att köpa?

/Marre
*
« Svar #3 skrivet: 17 december 2017, 12:43:12 »
Där går en del lastbilar på färjorna. Man sparar några mil om man ska till t.ex. Kristiansand.

« Svar #4 skrivet: 17 december 2017, 14:14:45 »

En fråga om Strömstad-Sandefjord: För mig är det i huvudsak en inköpslinje för norrmän. Hur ser prisnivån ut ombord? Finns det något som kan vara intressant=lönsamt för svenskarna att köpa?

/Marre
Du kan se nogle priser her. https://www.colorline.no/sandefjord-stromstad/taxfree-norge-sverige

Tak for de fine billeder, til Hjnship.  :)
« Svar #5 skrivet: 17 december 2017, 14:30:05 »
Tack alla,

Jag brukar åka denna linjen t/r som typ söndagsutflykt utan bil. Jag tycker den är perfekt för det. Sjöresan är inte för lång och inte för kort heller. Buffen brukar vara bra och där fördriver man lätt minst en timme. Det KAN vara ok erbjudanden i taxfreen ibland, speciellt på månadens erbjudanden. Dessutom ett sortiment som kanske inte finns iland i Sverige. Det är annars mest norrmän ombord ja.

« Svar #6 skrivet: 18 december 2017, 14:40:01 »
Tack för bilderna! Man borde skynda sig och försöka åka med henne innan hon försvinner.

//R
« Svar #7 skrivet: 19 december 2017, 15:52:42 »
En mycket härlig stämning samt så känns det faktiskt att de kunde vara tagna någon gång runt 1997-2002 i slutet av analoga tiden. Tack för dessa, är bokad på en tur med Bohus, hon var en av mina första färjor 1987 hos Lion.
« Svar #8 skrivet: 30 december 2017, 17:10:03 »
Nu vet jag inte hennes tekniska standard, men rent utrymmes och design mässigt, torde hon vara en värdig kandidat för trafik Grisslehamn-Eckerö? Iom att man letar nytt tonage där? Kanske inte som ersättare, men som komplement? I vart fall under högsäsong. Investeringskostnaden kan inte vara gigantisk tänker jag.
*
« Svar #9 skrivet: 30 december 2017, 19:58:15 »
Nu vet jag inte hennes tekniska standard, men rent utrymmes och design mässigt, torde hon vara en värdig kandidat för trafik Grisslehamn-Eckerö? Iom att man letar nytt tonage där? Kanske inte som ersättare, men som komplement? I vart fall under högsäsong. Investeringskostnaden kan inte vara gigantisk tänker jag.

Det er vel lite trolig; hun har visstnok gått på dispensasjon de siste årene ...