SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #30 skrivet: 20 december 2017, 21:08:01 »
Ser jag rätt att jag faktiskt är den enda som rest med Disney?
« Senast ändrad: 20 december 2017, 21:13:13 av Mr Cool »
« Svar #31 skrivet: 20 december 2017, 21:43:31 »
Andy Cruiser har också åkt med Disney, han la ut ett jättebra reportage från den kryssningen på gamla Landgången.

//R
« Svar #32 skrivet: 30 december 2017, 06:56:54 »
Queen Mary2*3
Jewel of the seas*2
Vision of the seas*6
Independence of the seas*3
Brilliance of the seas
Serenade of the seas*2
Rhapsody of the seas
Ledgend of the seas
Splendour of the seas
Freedom of the seas
är dom riktiga kryssningsfartygen jag åkt med
/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #33 skrivet: 07 januari 2018, 19:39:48 »
2011: Norwegian Epic Middelhavet fra Barcelona
2012: Norwegian Gem Karibien fra New York
2013: Norwegian Jade Middehavet fra Venezia
2014: Independence OTS Nordeuropa fra Southampton
          Norwegian Getaway Karibien fra Miami
2015: Anthem of the Seas Nordeuropa fra Southampton
          Pride of American Hawaii fra Honolulu
2016: Queen Elizabeth Nordeuropa fra Southampton
          Queen Mary 2 Nordeuropa fra Southampton
          Harmony of the Seas Transatlantisk fra Barcelona
          Costa Deliziosa Karibien fra Fort Lauderdale
2018: Symphony of the Seas transatlantisk fra Barcelona
« Svar #34 skrivet: 12 januari 2018, 00:39:41 »
Ncl Escape i maj. Annars har jag inte kryssat. Förutom alla skärgårdsbåtar och Viking.
YNWA!
*

Fredrik

• 1
  • Kryssar såväl på Östersjön som runtom i världen.
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 29 mars 2018, 18:31:16 »
Hej! Jag är ny på forumet. Mitt första inlägg får bli en genomgång av de kryssningsfartyg jag rest med (exklusive "finlandsfärjorna", som jag åkt fler gånger än jag kan räkna).
 :-)

Min första riktiga kryssning var med M/s Allure of the Seas i februari 2014, Östra Karibien

Denna har följts av Quantum of the Seas jungfruresa, Southampton-New York november 2014. En fantastisk upplevelse (trots stormar med 12 meter vågor). Ankomsten till New York en tidig morgon till fyrverkerier och uppvaktning av alla de slag, direktsänt i tv, var något jag aldrig kommer glömma. (detta är den enda bilden som ej är tagen av mig själv, av förklarliga skäl)

Allure, Medelhavet, augusti 2015

Splendour of the Seas, östra Medelhavet, november 2015

Harmony of the Seas premiärtur från Southampton, april 2016

Vision of the Seas, östra Medelhavet, november 2016

Queen Elizabeth, Brittiska öarna (13 nätter), juli 2017. En mycket fin kryssning med fantastiska och anrika Cunard.

Serenade of the Seas, Östersjön, augusti 2017

Nästa kryssning blir Ovation of the Seas från Hong Kong 5:e maj. Därefter QM2 transatlant 13:e juli! Bokade sistnämnda idag!
24:e november blir det Rhapsody of the Seas i Östra medelhavet. Kanske blir det någon kortkryssning däremellan, då jag blott behöver ytterligare en poäng på Royal Caribbean för att uppnå Diamantstatus efter novemberkryssningen.
Från Finlandsfartyg till Karibien - fartyg och kryssningar har alltid varit ett stort intresse hos mig.
*
« Svar #36 skrivet: 29 mars 2018, 19:18:06 »
Själv har jag alltid tyckt illa om alla dessa lojalitetsprogram där folk, som exempelvis i HAL, enfaldigt stolta går omkring med diverse medaljer runt halsen, beroende på hur trogen man varit.

För mig är grejen att ofta pröva nya rederier. Trots att jag har en rejäl bunt lojalitetskort från åtskilliga rederier.
« Senast ändrad: 29 mars 2018, 19:34:00 av Lars H »
« Svar #37 skrivet: 29 mars 2018, 21:02:30 »
Själv har jag alltid tyckt illa om alla dessa lojalitetsprogram där folk, som exempelvis i HAL, enfaldigt stolta går omkring med diverse medaljer runt halsen, beroende på hur trogen man varit.

För mig är grejen att ofta pröva nya rederier. Trots att jag har en rejäl bunt lojalitetskort från åtskilliga rederier.

Och alla ar vi olika.
En del vill testa nya saker. Andra kanner en trygghet i det de kanner igen.
En del aker till samma hotell pa kanarieoarna ar efter ar medans andra standigt soker nya upplevelser.
Vad som ar bast ar helt enkelt upp till var individ.
*
« Svar #38 skrivet: 29 mars 2018, 22:03:58 »
Ja, visst är det så.
*
« Svar #39 skrivet: 30 mars 2018, 00:12:00 »
Apropå trohet, så kanske något stött på rekordhållaren, amerikanskan Lorraine Artz, som vid sin död 2015 tillbringat 15 år ombord i Princess Cruise och merparten i två fartyg med samma namn: Royal Princess. Dessa finns inte längre i rederiets flotta. Jag mötte henne i båda med tio års mellanrum. En mycket udda dam som krävde - och fick - stor uppmärksamhet av besättning och rederi.

Vet faktiskt inte om hon också hann resa med rederiets tredje fartyg med samma namn.
« Svar #40 skrivet: 30 mars 2018, 17:50:14 »
Apropå trohet, så kanske något stött på rekordhållaren, amerikanskan Lorraine Artz, som vid sin död 2015 tillbringat 15 år ombord i Princess Cruise och merparten i två fartyg med samma namn: Royal Princess. Dessa finns inte längre i rederiets flotta. Jag mötte henne i båda med tio års mellanrum. En mycket udda dam som krävde - och fick - stor uppmärksamhet av besättning och rederi.

Vet faktiskt inte om hon också hann resa med rederiets tredje fartyg med samma namn.

Ja det ma vara rekord med flest ar pa samma fartyg. Annars finns det flera som aspirerar pa epitetet rekordhallare.
En jag stott pa ar Mario Salcedo eller Super Mario som han kallas.
Han har nu tillbringat nastan 22 ar ombord pa olika fartyg men alltid med samma rederi, RCCL.

https://www.cntraveler.com/stories/2016-05-06/this-man-has-been-living-on-cruise-ships-for-twenty-years
*
« Svar #41 skrivet: 30 mars 2018, 19:32:05 »
Hur som helst, udda personer båda två. Och trofasta in absurdum till respektive rederi.
« Svar #42 skrivet: 02 april 2018, 17:21:40 »
Super Mario var faktiskt ombord på Freedom när jag åkte med henne i December. Han fick sköta större delen av snacket när det var dax för top tier event för medlemmar i C&A .
Själv är man en rookie trots nybliven Diamond plus hos RCCL /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Sammanhängande sträckor på köl fram till och med påsken 2018
« Svar #43 skrivet: 03 april 2018, 13:28:07 »
Efter min nyligen genomförda flodbåtskryssning Amsterdam Ruijterkade Oost - Hoorn – Middelburg – Antwerpen - Gent Rigakaai – Rotterdam – Kinderdijk – Schoonhoven - Amsterdam Westerdoksdijk har jag nu sammanhängande rest på köl mellan Örebro, Uppsala, Luleå, Mariefred, Nynäshamn, Oskarshamn, Åbo, St. Petersburg, Riga, Gdańsk, Stralsund, Rostock, Kiel, Køge, Malmö, Landskrona, Hven, Skagen, Halden, Dalen, Helgeroa, Notodden, Arendal, Lysebotn, Sauda, Årdalstangen, Stryn, Moskenes, Reine, Narvik, Murmansk, Nordpolsiskanten på 80 grader 25’ N, Moffen, Seyðisfjörður, Uukkusissat, Strømnes på Orkneyar, Aberdeen, Geraardsbergen, Leuven, Brussel, Middelburg, Gent, Amsterdam, Szentendre, Basel, Donaumynningen vid Vilkove, Sulina, Cherbourg, Barreiro, Fos-sur-Mer, Tanjung Pinang, Montréal, Zarate, Buenos Aires, Iquique, Port Elizabeth, Dar-es-Salaam och Port Chalmers över hamnar som Stockholm, Skokloster, Västerås, Strängnäs, Södertälje, Mem, Helsingfors, Tallinn, Västervik, Wisby, Helsingborg, Sletten, Travemünde, Trelleborg, Saßnitz, København, Rønne, Ystad, Świnoujście, Göteborg, Frederikshavn, Strömstad, Fredrikstad, Moss, Larvik, Sandefjord, Oslo, Skien, Langesund, Kristiansand, Hirtshals, Tórshavn, Stavanger, Bergen, Værøy, Røst, Bodø, Svolvær, Lødingen, Harstad, Kirkenes, Reykjavík, Scoresbysund, Longyearbyen, Newcastle, Southampton, Hamburg, Rotterdam, Aalst, St. Pieters, Temse, Mechelen, Antwerpen, Hoorn, Budapest, Lisboa, Algeciras, Singapore, New York, Philadelphia, Montevideo, Tanger, Dakar, Zanzibar, Mombasa, Sydney, Devonport, Brisbane, Melbourne och Auckland, mellan Kanarieöarna och genom Suez- og Panama-kanalerna.

Hvarken Linköping – Rimforsa, Prince Rupert – Ketchikan – Whittier, Seaward – Ketchikan – Vancouver B.C. & Vancouver B.C. – Victoria B.C. - Seattle, Puerto Natales – Puerto Montt, Punta Arenas – Kap Horn – Ushuaia & Ushuaia – Antarktis på 68 grader 15’ S, Bamako – Timbuktu – Gao, Chongqing – Hankou, Vladivostok – Niigata eller Kobe – Shanghai hänger däremot samman med ovanstående.
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Bodø-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
« Svar #44 skrivet: 03 april 2018, 15:28:12 »
Min liste er som Følger:

Vision of the Seas 2009: Oslo - Amsterdam - Oslo 4 netter
Navigator of the Seas 2009: 7 Netter Østlige Middelhavet
Vision Of the Seas 2010: 5 netter fra Oslo
Liberty Of the Seas 2011 7 netter Vestlige Middelhav
Liberty Of the Seas 2011 7 netter Vestlige Middelhav
Navigator of the Seas 2012: 7 netter Østlige Middelhavet
Oasis Of the Seas 2012: 7 Netter Vestlige Karibien
Oasis of the Seas 2013: 7 Netter Vestlige Karibien
Celebrity Reflection 2013: 7 netter Østlige Karibien
Splendour of the Seas 2013: 7 netter Greske øyer