*
SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« Svar #1 skrivet: 05 december 2017, 19:06:02 »
Intressant text. Jag har för mig att den var presenterad även i det gamla forumet - men det var ju bra att någon lade upp den igen. Fastesson satt ju väldigt nära händelsernas centrum i historien om Sessan Tor Line, men hade väl inte någon riktig toppbefattning vid tidpunkten, men senare blev han VD för DFDS Tor Line.
 
SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« Svar #2 skrivet: 07 december 2017, 16:43:17 »
Ja det var intressant läsning.
Men jag tror herr Fastesson tar fel på att det var TV4's Kalla Fakta som var inblandade redan 1980. TV 4 startades inte förrän 1990. Annars som sagt mycket intressant.
SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2018, 13:44:59 »
Med tanke på den nya diskussionen om färjetrafik mellan Skottland och Skandinavien...
http://www.landgången.se/index.php?topic=797.msg7938#msg7938

...så vore det intressant att veta om den gamla överenskommelsen mellan Stena och Tor Line (senare DFDS) - om det nu fanns någon överenskommelse - om att Stena inte skulle starta trafik till England, om den överenskommelsen fortfarande gäller?

Citat:
"Det slutar så småningom med en förlikning, där GFL ersatte Tor Line med symboliska 6 miljoner kronor för kontraktsbrottet. Stena å sin sida löste ut Tor Line´s akteinnehav i GFL och förpliktade sig att inte starta trafik på England, vilket var ett av Tor Lines delmål med bli delägare i GFL samt bildandet av Sessan Tor Line AB."

Det framgår inte om överenskommelsen bara avsåg passagerartrafik eller även frakt.
Om det sedan någonsin blir ekonomiskt intressant för Stena att trafikera Storbritannien är en annan femma, men det vore intressant att veta om de är hindrade av en gammal överenskommelse.
*
SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2018, 17:55:44 »
Bara något år efter överenskommelsen med Tor Line köptes Portlink av Stena och blev Stena Portlink som bedrev trafik mellan Göteborg (först Wallhamn) och England. Portlink köptes senare upp av Tor Line,
SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2018, 19:12:47 »
Bara något år efter överenskommelsen med Tor Line köptes Portlink av Stena och blev Stena Portlink som bedrev trafik mellan Göteborg (först Wallhamn) och England. Portlink köptes senare upp av Tor Line,

Så vad innebär det? Att det aldrig fanns någon juridiskt bindande överenskommelse, eller så låg Portlink affären utanför en sådan överenskommelse eftersom det inte var någon "ny" verksamhet Stena hade startat, utan bara tagit över?
*
SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2018, 19:48:42 »
Portlink chartrade två av Stenas Koreabyggen. När de inte kunde betala charterhyrorna tog Stena över linjen.