SV: 70-tals nostalgi
« Svar #225 skrivet: 13 januari 2018, 12:18:35 »
Angående Svea Corona och Bore Star 1979 så är svaret enkelt - Svea Corona har börjat Åbo-trafiken då med långsammare tidtabell och ankommer Värtan samtidigt med Bore Star som är på Helsingfors-linjen och också inkommande. Fennia körde snabbturen på natten från Åbo och tillbaks på morgonen medan Bore I gjorde tvärtom.
Visst var det tidtabellsskifte och jag tror att du har lyckats fotografera något ovanligt men det kräver ytterligare en liten djupdykning i arkiven för undersöka detta.
Inte ens FENNIA som bilderna är tagna ifrån följer ju sin turlista utan är kvar med morgonavgången från Stockholm efter sommartidtabellen.
Jokern i leken är REGINA, och min fråga till dig, Hans, är om du minns om hon var i Värtan på morgonen ( i så fall säkert förhalad till någon reservkaj) eller om du möjligtvis såg henne vid Åland eller Åbo?
Regina?
Svea Corona och Bore Star ser iallafall båda ut att komma från Halvkaksundet söder om Lidingö Vilket borde tyda på att de kommer utifrån skärgården!
På FOF står det att Regina blev tagen ur trafik den 1 september och lades upp i Åbo. Kan hon ha avgått Stockholm den 31 augusti för sista gången då? Jag har för mig att hon körde kvällar från Åbo och morgonturer från Värtan den sommaren.

Tack för informationen, det låter absolut logiskt, misstänkte starkt en förändring i turlistan från den dagen...!  :)
Hade själv samtliga turlistor i behåll för ett antal år sedan, men städivern blev nog tyvärr för stor vid någon svagt tillfälle...  >:(

Grävde djupare i bildarkivet, och här har vi ytterligare några bilder från samma morgon.

Och yes, mycket riktigt ligger Regina i Värtan den 1 september 1979.  :)

När vi kom ner till hamnen, ligger Regina vid ena sidan i Värtahamnen...

...och Fennia vid andra sidan.

Under tiden vi gick ombord Fennia, flyttades Regina, och när vi avgår finns hon vid reservkajen norr om hamnbassängen.

Och därmed fanns plats för inkommande Svea Corona och Bore Star...

+++

Hoppas ingen tar illa upp för att jag tar mig frihetsen att rätta och reducera lite i citat av tidigare citat!  :-[
Har lagt till den försvunna citat-taggen i citatet från Nils som talar om att han egentligen citerar Hans!
Ersatte även radbrytningarna i Hans inlägg med mellanslag så att Hans bilder visas i mindre storlek sida vid sida istället. Blir mindre scrollande mellan inläggen då! Justerade storleken genom att ange bildens höjdmått till 180pixlar

Mycket snyggt gjort!

+++

Var hittar jag "E-post ikonen" ??
Mvh
Preben

Sökte nyligen i arkivet efter bilder av Viking 2 efter maildialog med Preben.
För den Viking 2 intresserade, finns nu fler bilder av Viking 2 på hans hemsida om Lionferry:
http://www.mittlionferry.se/marskstig.htm

Inkluderar även här ett av motiven jag hittade i arkivet:

Viking 2 från sin glans dagar, då hon stolt pendlade mellan Kapellskär och Mariehamn, här på väg från Ålands hav in mot Kapellskär den 18 juli 1977.
« Svar #226 skrivet: 13 januari 2018, 13:14:55 »
Urgulliga bilder du visar. :)/Ulf
« Svar #227 skrivet: 13 januari 2018, 14:00:49 »

Vilka härliga bilder du visar! REGINA hade ankommit på sista ordinarie resan och fick vara kvar i Stockholm över helgen.

Både SVEA CORONA och BORE STAR ankommer från Helsingfors på en så kallad ”dubblerad” tur. Anledningen är en kombination av tidtabellsskifte och att det även var Finnkamp på Stockholms stadion den helgen vilket säkert påverkade hur man valde att disponera tonnaget.  Den rullande tidtabellen med tre Storfransyskor avslutades den 30/8 vilket innebar att man hade två båtar i Helsingfors den fredagen 31/8. I stället för att tompositonera SVEA CORONA till Åbo fick hon förstärka BORE STAR på 18.00 avgången.  Det visade sig behövas för SVEA CORONA hade 925 passagerare och BORE STAR kom med 786.  Så kallad ”dubblerad avgång” var något som Samseglingen ofta tillämpade på Skeppsbrobåtarna med det skedde ibland även på trafiken till Värtan. Ibland framgick det av turlistan, ibland inte. I detta fall inte.

SVEA CORONA fick sedan på lördagskvällen ta FENNIA’s avgång kl 20.00 till Åbo, retur söndag dagtur på extrainsatt ”Fenniaavgång” och åter avgång 20.00 till Åbo, denna gång dubblerad av, just det, REGINA.  Det innebar att det var tre avgångar till Åbo söndagskvällen, REGINA, SVEA CORONA samt BORE I på ordinarie tur. Antal pax var 234, 616 resp 670. WELLAMO hade 1023 på sin avgång till Helsingfors kl 18.00. REGINA lades upp i Åbo efter ankomsten på måndagsmorgonen.

FENNIA fortsatte med dagtur från Stockholm t.o.m måndagen 3 september och blev avlöst på kvällen i Åbo av BORE I. I och med det var alla färjorna i fas med tidtabellen.

Ovanstående uppgifter är hämtade ur Sveabolagets passageraravdelnings trafikrapporter och månadsstatistik.
*
« Svar #228 skrivet: 13 januari 2018, 14:04:37 »
Då var det utrett.
Uppgiften jag har på sidan om Regina upplagd i Åbo 1/9 kommer från boken, Silja Line 50 år.
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #229 skrivet: 13 januari 2018, 16:29:36 »
Underbara bilder återigen! Samt intressant läsning om tidtabellen.
« Svar #230 skrivet: 14 januari 2018, 21:41:16 »
Vilka härliga bilder du visar! REGINA hade ankommit på sista ordinarie resan och fick vara kvar i Stockholm över helgen.

Både SVEA CORONA och BORE STAR ankommer från Helsingfors på en så kallad ”dubblerad” tur. Anledningen är en kombination av tidtabellsskifte och att det även var Finnkamp på Stockholms stadion den helgen vilket säkert påverkade hur man valde att disponera tonnaget.  Den rullande tidtabellen med tre Storfransyskor avslutades den 30/8 vilket innebar att man hade två båtar i Helsingfors den fredagen 31/8. I stället för att tompositonera SVEA CORONA till Åbo fick hon förstärka BORE STAR på 18.00 avgången.  Det visade sig behövas för SVEA CORONA hade 925 passagerare och BORE STAR kom med 786.  Så kallad ”dubblerad avgång” var något som Samseglingen ofta tillämpade på Skeppsbrobåtarna med det skedde ibland även på trafiken till Värtan. Ibland framgick det av turlistan, ibland inte. I detta fall inte.

SVEA CORONA fick sedan på lördagskvällen ta FENNIA’s avgång kl 20.00 till Åbo, retur söndag dagtur på extrainsatt ”Fenniaavgång” och åter avgång 20.00 till Åbo, denna gång dubblerad av, just det, REGINA.  Det innebar att det var tre avgångar till Åbo söndagskvällen, REGINA, SVEA CORONA samt BORE I på ordinarie tur. Antal pax var 234, 616 resp 670. WELLAMO hade 1023 på sin avgång till Helsingfors kl 18.00. REGINA lades upp i Åbo efter ankomsten på måndagsmorgonen.

FENNIA fortsatte med dagtur från Stockholm t.o.m måndagen 3 september och blev avlöst på kvällen i Åbo av BORE I. I och med det var alla färjorna i fas med tidtabellen.

Ovanstående uppgifter är hämtade ur Sveabolagets passageraravdelnings trafikrapporter och månadsstatistik.

Tack Nils, för en intressant och detaljerad och klargörande beskrivning av trafiksituationen den helgen!  Uppskattat!  :) :)

Tack Hans för dina fantastiska bilder!
En stilla undran är om du har en liknande bildskatt från 80-talet?

En mycket vältajmad stilla undran, efter 70-tal kommer ju 80-tal...  :)

Tråden om 70-tals nostalgi blev mer omfattande än jag ursprungligen hade tänkt, när jag lade ut första bilderna.
Men tråden har förlängts vartefter, då uppskattningen varit stor, vilket är jättekul!  :) :) :)

Så vi kan ju fortsätta lite till in på 80-talet, så länge Landgången inte tröttnar på nostalgi och gamla bilder...(?)
Ska försöka leta upp nya fartyg och vinklingar ur bildarkivet, så det inte blir för mycket "mer av samma".
80-talsarkivet är dock inte i samma goda ordning ännu, så det kan bli längre tid mellan inläggen.

Kan fortsätta med några byggbilder av Vikings jumbofärjor som levererades 1979-1980.

Här har vi ett tidigt skede i Rosellas liv på Wärtsilä i Åbo, den 18 juli 1979.

+++

Ett drygt halvår senare, den 28 februari 1980, och Rosella börjar då likna Rosella...  ;)

Framför Rosella börjar Viking Saga (i mitten) och även Viking Song (främst) ta form...

Viking Song.

Viking Song, Viking Saga, Rosella.

Wärtsilä hade en imponerande kapacitet, fartygen byggs som på löpande band och levereras i snabb takt, där Rosella sattes i trafik i maj 1980, Viking Saga i juni och Viking Song i augusti.

+++

Åkte med på Rosellas premiärtur mellan Mariehamn och Kapellskär den 23 maj 1980.

Här anländer Rosella till Mariehamn för första gången.

Har placerat ett antal andra bilder från premiärturen i Johan Björklunds tråd om Rosella:
http://www.landgången.se/index.php?topic=145.msg1004#msg1004

Rosella på Saxarfjärden ett drygt år senare, i juli 1981.

Rosella är verkligen en slitvarg, som har kört i princip samma rutter i hela sitt snart 38 åriga liv, mycket imponerande!

+++

Men för att inte glömma bort syrran, får ett par bilder av henne också slinka med.

Nylevererad Turella i Stadsgården i juni 1979.

Turella på Skiftet någon månad senare, den 16 juli 1979.
« Svar #231 skrivet: 14 januari 2018, 22:04:37 »
Och det blir bara bättre. Den sista bilden på Turella måste vara den finaste jag någonsin sett. Tack för att du fortsätter!
« Svar #232 skrivet: 14 januari 2018, 22:05:08 »
Wow! Dina bilder ser verkligen ut att vara tagna IDAG och inte för 40 år sedan!

Byggbilderna på Viking Saga och Song påminner om de byggbilder som jag minns fanns i Vikings resekataloger på den tiden. Vilka minnen det väcker. Samma sak med Silja, där byggprocessen av Finlandia och Silvia Regina kunde följas i deras resekataloger.

*
« Svar #233 skrivet: 15 januari 2018, 17:27:56 »
Verkligen fina bilder du har Hans
*
« Svar #234 skrivet: 15 januari 2018, 17:36:06 »
Herregud och j-vlar vilka bilder du har! Vill inte verka glupsk men givetvis får du gärna posta mer från 70-talet om du kan. Oavsett så är vi nog alla djupt tacksamma för att du fotograferade och att du nu delar. Applåder.
« Svar #235 skrivet: 15 januari 2018, 19:59:01 »
Du får gärna fortsätta in på 80-talet! :)
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #236 skrivet: 15 januari 2018, 20:37:55 »
Jag minns att någon gång på 90-talet i en av de första fartygssidorna som fanns ute, så tycker jag ha sett en bild från dig Hans, på Viking 6 i Mariehamn en vinter. Kan man få en titt på sådant om det finns kvar någonstans? Kan ha varit Susannes sida eftersom Mickes sida inte har det.

Samtidigt kan det ha varit en annan bild på Viking 5 i Stockholm, kanske från samma tur som en bild på Aallotar, som redan finns i denna tråd nu. Detta vore häftigt att se, men misstänker att dessa bägge är från 70-talet faktiskt. EDIT: Viking 5 troligen var en annan vinkel från 31 augusti 1974, nu när jag såg tråden igenom igen. :) Oberoende vore häftigt att se flera.
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 20:42:44 av JoonasK »
« Svar #237 skrivet: 15 januari 2018, 20:54:05 »
Intressant att trots att Rosella byggdes samtidigt och på samma varv som Viking Saga och Song, så hade hon tydligt annat teckensnitt på VIKING LINE-texten på skrovsidan. Var man inte överens internt mellan rederierna i Viking Line vilken stil man skulle välja?
« Svar #238 skrivet: 16 januari 2018, 17:56:07 »
Oerhört kul att se byggbilderna på Rosella och dom andra. Tack för att du visar!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #239 skrivet: 16 januari 2018, 19:26:22 »
Tack alla som lägger upp så härliga bilder. Man får gärna fortsätta in på 80-talet :)
Fina bilder på Turella och Rosella. Saknar Rosellas Dancing Queen kryssningar.