Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Reseberättelser / SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Senaste inlägg av tony tiger! skrivet 15 juni 2018, 18:21:36  »
Tackar för dessa bilder och önskar en trevlig resa. Skall snart få se lite av Grekland jag med dock inte åka färja utan lite större saker /TT
92
Kryssningsfartyg / SV: Royal Caribbean köper Silversea
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet 15 juni 2018, 18:00:24  »
Ett problem för dom nischade rederierna är väl att det kanske saknas tillräckligt många kunder som kan betala det pris som man måste ta ut? Nu när dom större fartygen ofta får separata avdelningar med sviter, så är det också en konkurrent till dom mindre lyxiga fartygen.

//R
93
Vi tar en del till, sen blir det paus då vi åker till just Grekland en sväng i morgon. Lite färjor lär det bli ute bland öarna, och kanske lite nya bilder... ;)

183

En underbar morgon med vindstilla och ljummen luft.

184

Med ett ordentligt rökmoln, så avgår F/B MYTILENE från Samos/Vathi, bredvid henne ligger NISSOS MYKONOS som jag ska åka med vid lunch till Syros. Samos som för övrigt gränsar till Turkiet är en betydligt grönare ö än Kykladerna.

185

MYTILENE på väg, första och sista gången jag såg henne med blått skrov.

http://faktaomfartyg.se/vega_1973.htm

Hon byggdes 1973 i Japan, och hennes syster hamnade också i Grekland hos GA Ferries som F/B RODANTHI, men byggdes inte om riktigt lika mycket.

186

Hon är numera upplagd och troligen blir det snart upphuggning.

187

Morgonsolen strålar på NISSOS MYKONOS, hon har som jag förstod det haft stopp här sedan kvällen före.

http://faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm

188

Hon är syster till den något nyare NISSOS CHIOS men med några skillnader. MYKONOS fick inga livbåtar då hennes certifikat var endast för trafik i grekiska ö-världen, hon har även betydligt fler vilstolar än systern som har mer hytter, och sist så är utedäcket i aktern mer avrundat än på systern, säkert snyggare men det ryms färre folk.

189

Och så har jag lämnat THEOFILOS, i Januari 2013 så lades hon upp och har inte varit i trafik sedan dess. Nu blir det snart upphuggning. :( Tur man han med och åka henne 2012.

190

Och så är jag på väg in mot hampromenaden för lite frukost, området kring färjehamnen är helt dött. Men hur tänkte dom som planterade träden?
Bra med trottoar, mindre bra att träden står och blockerar.

191

M/S COSTA ATLANTICA har precis ankommit hon med, lite centralare kajplats.

192

En 75:a och en 05:a.

193

Framme vid den sömniga hamnpromenaden, men lyckades hitta ett Café som var öppet och serverade frukost.

194

Dom här systrarna är ganska snygga tycker jag.

195

Tillbaka i färjehamnen igen, dags för arbete men hur var det med säkerheten?

196

Och så hörde jag en tyfon signalera och blev överraskad av att F/B IERAPETRA L dök upp i hög fart.

197

Här har hon svängt runt och backar in till kaj, hennes tidigare namn syns också, TALOS. Det här verkar vara färjan med nio liv! :)
Hon drabbades för något år sedan av maskinrumsbrand och alla trodde nog hon skulle gå till skrot, men inte! Nu ska hon segla för Sea Jets på den klassiska linjen mellan Thessaloniki och Kreta som AQUA BLUE.

http://faktaomfartyg.se/green_arch_1975.htm

198

Snart till kaj och matrosen står beredd för att kasta!

199

Och så är hon vid kaj.

200

Bäst att putsa fönstren på bryggvingarna.

201

Och så börjar vi åka men det går inte riktigt som vi tänkt oss...

202

Det gick inget vidare att få upp ankaret, spelar liksom inte så stor roll hur många hästkrafter man har, vill ankaret inte upp så vill det inte! Här har vi snurrat runt ett varv.

203

Efter 25-30 minuter kom vi äntligen i väg och kunde sätta fart mot nästa stopp, Karlovasi som också ligger på Samos.

204

Området runt Karlovasi är betydligt mera populärt bland turister då det är här stränderna ligger. Det märktes tydligt då vi inte längre var en tom båt...

205

En charterbåt på land.

206

Så svänger vi runt för att backa in till kaj.

207

Dags för en grekisk sallad i Self Service restaurangen. NISSOS MYKONOS hade inte lika fin inredning som Blue Star ferries nyare färjor har.

208

Beställningsdelen.

209

Jag var dum som inte tog inredningsbilderna direkt efter avgång då vi knappt var något folk ombord, nu var det redan mycket folk och svårt att plåta.
Båda systrarna har betydligt fler vilstolar än tex Blue Star Naxos/Paros där det är mera salonger.

210

Butik till höger och vilstolar till vänster.

211

Receptionen där man kommer upp med rulltrappan.

212

Trapphus.

213

Däcksplan.

214

Så är vi framme vid nästa stopp, ön Ikaria som ska vara riktigt trevlig och inte så turistisk. Var nära att vi skulle dit denna gång, men nu blir det nog Astypalaia. Kön av personbilar som ska med går genom hela hamnpromenaden.

215

Pluspoäng för taket som ger skugga utan att för den sakens skull stänga in folk.

216

Lastningen tog lång tid och vi blev mer och mer sena, tur jag hade marginal till nästa färja... Det var slutet på Augusti som är den stora högsäsongen här nere.

Nästa stopp är Mykonos, men det blir i nästa del. Måste packa lite nu och fixa, vi köpte en billig flygstol till Mykonos tidigt i morgon, sen flyger vi hem från Rhodos 27/6.

//R

95
Färjor / SV: Stena Nordica tillbaka till Karlskrona-Gdynia
« Senaste inlägg av jonassvensson skrivet 14 juni 2018, 22:27:46  »
Detta har jag helt missat! Men visst gjorde hon det.
96
Färjor / Tveksamt rederimärke?
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet 14 juni 2018, 20:27:09  »
Skulle ett färjerederi kunna ha denna företagssymbolen idag, eller sälja denna tröja? Eller hade det blivit ramaskri?
Men rätt snygg är den.

https://www.tradera.com/item/2906/313736994/sessanlinjen-trevlig-aldre-t-shirt-med-motiv-stl-ca-36?transactionalEmail=NewToday&utm_source=newtoday&utm_medium=email&utm_campaign=transactional_newtoday&utm_nooverride=1
97
Kryssningsfartyg / SV: Royal Caribbean köper Silversea
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 14 juni 2018, 19:11:40  »
Har ar en lank till press releasen fran Silversea angaende RCCLs kop av 66.7% av Silverseas aktier.

https://www.silversea.com/other-resources/press-releases/2018/june/royal-caribbean-to-invest-in-silversea-cruises-.html

Precis som Origoxy redan papekat sa ar det orealistiskt att tro att det gar att driva ett kryssningsrederi med endast ett relativt litet nischat fartyg som Kungsholm skulle bli. Man skulle isafall bli tvungen att salja in sig hos nagon som redan har en fardig organisation och rejalt med finansiel backup. Fragan ar om nagon skulle vara intresserad mer an en handfull nostalgiker.
98
Kryssningsfartyg / SV: Royal Caribbean köper Silversea
« Senaste inlägg av Origoxy skrivet 14 juni 2018, 18:39:08  »
Kanske, men, samtidigt roligt att det nu förmodligen kan komma on skandinaviska befäl där.

Och, visar väll en än gång på nyttan av stordrift, och, därmed hur orealistiskt det skulle vara att bygga en ny Kungsholm
99
Färjor / SV: Stena Nordica tillbaka till Karlskrona-Gdynia
« Senaste inlägg av Mpba skrivet 14 juni 2018, 17:42:41  »
Hon gick ju mellan 23 januari - 18 februari 2018 mellan Karlskrona - Gdynia
100
Färjor / Stena Nordica tillbaka till Karlskrona-Gdynia
« Senaste inlägg av jonassvensson skrivet 14 juni 2018, 15:01:49  »
Ja som rubriken lyder så sätts Stena Nordica in på Karlskrona-Gdynia igen i oktober efter ett uppehåll på ganska exakt 10 år!
Hon gick på linjen från maj 2004 till oktober 2008 och nu är det alltså dags igen. Läs mer här:
http://www.sydostran.se/karlskrona/ny-farja-till-polen-dubbelt-sa-stor/
Sidor: 1 ... 8 9 [10]