Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 19 september 2018, 08:29:46  »
Nu håller hon på att lägga till så hon är tydligen inte så försenad idag  :)
92
Övrig sjöfart / Har ni missat Matt and Jeff?
« Senaste inlägg av Mr Cool skrivet 19 september 2018, 01:32:51  »
Sköna videor den här killen gör tror han jobbar för Marsek

https://www.youtube.com/watch?v=vOjCKsZmwPo&list=UUwV-HvM8W6AZ6VBYwqGja3g
93
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Teien skrivet 18 september 2018, 21:21:05  »
Det må tage sin tid at makke lastbiler derop og ned igen.
Ikke så mærkeligt, den er meget forsinket.

Jeg troede ellers, platformen var en slags forstadie til ekstern bilrampe :)
[/quote]

Nei det er ikke merkelig!
Reiste fra Gtb-Frh i natt med Stena Vinga og må si jeg ble meget overrasket.
Tok noen bilder og holder på å lage et lite referat ...
94
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« Senaste inlägg av NT-T2 skrivet 18 september 2018, 20:27:54  »
Storlek och paxkapacitet antyder ju dock att vi talar om nya NH/PP då jag har lite svårt att tänka sig att det föreligger behov av att byta ut just HF/TS (det är ju nästan tredubbla passagerarkapaciteten...). Så man kan snarare utgå ifrån att det blir TT-tradition (NH/PP) men att det i praktiken blir så att de två gamlingarna fasas ut.

Just 866 passagerare antyder ju snarast NH/PP förutom rederitraditionen. Hade det rört sig om "direkta" HF/TS-ersättare är det nog snarare troligt att passagerarkapaciteten landat runt 400 eller möjligen 500 om vi talar om rena "fraktfärjor".
95
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Fredenstrand skrivet 18 september 2018, 20:27:35  »
Gad vide om der kan komme lastbiler helt op på tredje vogndæk, vejrdæk?

Det kan der godt, det er derfor der er den lille platform agter i styrbords side.

- Michael
Det må tage sin tid at makke lastbiler derop og ned igen.
Ikke så mærkeligt, den er meget forsinket.

Jeg troede ellers, platformen var en slags forstadie til ekstern bilrampe :)
96
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 18 september 2018, 11:39:30  »
https://24trelleborg.se/satsningen-i-hamnen-nya-fartyget-pa-plats_5f47e3f5
På bildet i denne nettavisartikkelen ligger COPERNICUS i fergeleie 2 i Trelleborg. Det er litt merkelig, fordi hun har ankomsttid ved 3-tiden på natten og avgang ved 10-tiden. Da pleier enten TOM SAYWER eller HUCKLEBERRY FINN ligge i det fergeleiet, bl.a. har de en rampe til akterskipet på mellombildekket i det fergeleiet (som også WOLIN bruker, som ligger der fra ca. midnatt til omtrent COPERNICUS' ankomst). TOM SAYWER går bl.a. til Klaipeda lørdager klokken 6 fra det fergeleiet.
97
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet 18 september 2018, 11:00:24  »
IHS Fairplay rapporterade igår att ett tillkännagivande från TT Line angående nybyggena kommer att komma om några veckor. Enligt IHS har kontraktet för den första av två ropaxer redan tecknats med Jinling Shipyard. . De får ett 45 000 GT, kapacitet på 4600 lm och 866 passagerare. Nybyggena kommer att ersätta TOM SAWYER och HUCKLEBERRY FINN.

https://fairplay.ihs.com/ship-construction/article/4306476/tt-line-contract-for-ropax-newbuilding-likely-to-be-announced-within-‘weeks’ (betalartikel)
98
Färjor / SV: Systrarna tillsammans
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 18 september 2018, 09:51:45  »
De som minns kommer kanske ihåg bardisken upp i vilsalongen som alltid var stängd. Den fick nog inte lov att användas under gotlandstrafiken pga spritregler och inrikestrafik.
Hvorfor skulle den ikke det. Selv på innenriks tog selger jo SJ både brennevin, vin og øl. Det var nok heller slik at man fant ut at det ikke lønte seg, fordi man ble nødt til å ta svenske innenriks bar/restaurantpriser.
99
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 18 september 2018, 09:48:52  »
Hon lade precis till och hon hade några lastbilar  på övre däck.
100
Färjor / Systrarna tillsammans
« Senaste inlägg av MatsF skrivet 18 september 2018, 09:35:37  »
Hej! Var på liten färjeluff i början av september och åkte mellan Italien och Corsica med några 60- och 70-talsfärjor. Fick bl a se dessa fina systrar tillsammans i Bastia, Corsica. Härlig syn! Kunde ha varit i Visby. Rederi Gotlands "jugoslavienbyggen"  Visby (b. 1972), nu "Sardinia Regina" och "Gotland" (b. 1973), nu "Corsica Victoria".

Som synes är de ombyggda, båda förlängda och påbyggda ett däck runt 1989/1990. Visbys akterbrygga borttagen och soldäcket ombyggt med pool och ser ut som "Gotlands".  "Gotland" har fått en ful förlängning av förliga restaurangen vilket förstört hennes fina front.

Som kuriosa kan nämnas att de under tiden för Corsica Ferries har trafikerat lite mer som "färjekryssning", lite som de var tänkta att göra under vinterhalvåret när de byggdes för Rederi Gotland. Bl a vilsalongen högst upp, "skybaren", nu är skybar på riktigt! De som minns kommer kanske ihåg bardisken upp i vilsalongen som alltid var stängd. Den fick nog inte lov att användas under gotlandstrafiken pga spritregler och inrikestrafik.
Sidor: 1 ... 8 9 [10]