Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Senaste inlägg av danneh93 skrivet 22 september 2018, 20:56:58  »
Tror du är lite snabb på döma tonnageskatten.. Ingen, inte ens på Svensk Sjöfart, har man väntat sig en jätteinflaggning direkt. Utan det kommer framförallt bestå av nybyggen och nyinköpta fartyg, och visst har det stämt än så länge. Och sen finns det en del ”skönhetsfel” på nuvarande utformning i tonnageskatten, bla kravet på internationell trafik (vilket gör att i princip inget tankrederi kan gå in i den). Så mig veterligen har nog inget av de inflaggade båtarna hamnat inom tonnageskattbeskattning. När tonnageskatten är fixad, så tror jag vi kommer se en större inflaggning, tom Concordia funderade på att flagga in hela flottan nyligen, men det föll på just stämpelskatten.

På tal om Stena Vinga: veckan efter att Vinga flaggades in så flaggades Gothica om till DIS...
22
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 22 september 2018, 18:10:34  »
Stena Vinga, ex; Hammerodde ar val ocksa inflaggad nyligen? men flaggdes nagon annan Stena bat ut samtidigt?
23
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 22 september 2018, 18:02:33  »
Valdigt mycket folk pa bryggan som inte verkar ha dar att gora normalt. Korde man med "oppen" brygga?

Fina bilder for ovrigt. Tack.
24
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av pOlman skrivet 22 september 2018, 15:57:40  »
Av de cruiseskipsrederier som pOlman ramser opp har jeg kun reist med Costa og har kanskje litt bedre erfaring. Jeg reiste I november-desember 2024 fra Savona til Santos. Absolutt alt ble sagt paa seks sprog, og det opplevdes ikke trangt, paa tross av at vi var 3000 pax.
Skrev kanske inte helt tydligt nedan att jag upplever att på mina senare kryssningar med Costa så har det blivit
bättre runt buffen med minskade köer och fler lediga platser. Skräckexempel var med Costa Fortuna 2012, hämtade
vatten i glas och så fort jag hittade en ledig plats lade jag mina glas där och gick sedan och hämtade mat, när
jag kom tillbaks så var glasen borta och platsen upptagen, nästa gång tänkte jag att jag gör tvärsom och hämtade
mat först och lade på en tom plats, när jag sedan hämtat nåt att dricka till så var (den orörda maten) borta och
platsen upptagen och så var det typ hela tiden den resan.
När jag åkte med MSC splendida 2013 så var buffen megastor men det var typ samma sak där man fick gå flera
varv innan man hittade en plats att slå sig ned på. Pratade med en annan svensk med på samma resa, han sa
att han plockade ihop mat och gick ett varv sedan gick han fram till en förvånad servitör och lade brickan i hans
tomma händer och gick därifrån. Förhoppningsvis har dom även löst denna sak till det bättre på MSC efter det
man har inte åkt med dom senare.
På Norwegian och RCCL har jag aldrig upplevt samma svårighet att hitta platser har heller aldrig blivit av med
maten från min plats medan jag hämtat något att dricka. Legend of the Seas hade en för båtens passagerar antal
en lite för liten buffe men så fort det blev fullt där så satte dom dit dörrvakter med radio och sen släppte dom
in folk allt eftersom det blev platser lediga och då kom en servitör och hämtade dig vid dörren och visade
dig till en ledig plats som du sedan hade ända tills man ätit klart och det funkade helt bra tyckte jag.
25
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« Senaste inlägg av MH skrivet 22 september 2018, 14:50:45  »
Mycket nära leverans nu!

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

För nästan 10 år sedan nu när vi var säkra att den skulle komma och ersätta Rosella från Kapellskär!

En stilig färja men det är bara för Viking Line att beställa något liknande i Kina med LNG drift( något större) men det lär väl dröja även om Rosella är närmast antik vid det här laget
26
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 22 september 2018, 14:23:15  »
Av de cruiseskipsrederier som pOlman ramser opp har jeg kun reist med Costa og har kanskje litt bedre erfaring. Jeg reiste I november-desember 2024 fra Savona til Santos. Absolutt alt ble sagt paa seks sprog, og det opplevdes ikke trangt, paa tross av at vi var 3000 pax.
27
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 22 september 2018, 14:17:10  »
Det er kun tilfeldigvis at cruiseskip tilbyr reiser mellom Koebenhavn og Norge. Ellers er der kun ett rederi som har ferger paa den ruten: DFDS
28
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av pOlman skrivet 22 september 2018, 14:14:48  »
Beror ju mycket på vilket pris man får, tex Costa brukar ha rätt många sista minuten för folk som bokar från Sverige,
tog tex. en 7 dagars östersjökryssning i somras från Stockholm, finns ju två rederier som erbjuder denna, Costa
och RCCL, pris med sista minuten på Costa blev 5700kr ensam i balkonghytt, med RCCL skulle samma kryssning
ha kostat över 30 000kr, och då var valet lätt.

Costa och MSC är rätt lika tycker jag (MSC kanske snäppet bättre), du kan vänta dig många sydeuropeiska gäster
som oftast inte kan många ord engelska, tidigare tyckte jag oftast det var rätt kaosartat runt buffen och svårt att
hitta sittplatser fast har nog varit bättre dom senare åren. Underhållningen ombord ger jag inte så mycket för.
Utrop mm sker på många olika språk (tyvärr har man oftast slutat lyssna när dom kommer till engelska).
Formella kvällar ungefär 2 per vecka som inte många sydeuropéer följer.

Norwegian och Royal Caribian har mestadels engelsktalande gäster, jag uppfattar det mesta ombord som mera
organiserat ombord på dessa, klart bättre underhållning över allt ombord, mera som ingår i priset. Möjlighet
att äta serverad middag på egen vald tid. Bättre buffe med mera att välja på.
RCCL brukar ha 2 formella kvällar per vecka som dom flesta följer. Norwegian har ju sin freestyle stil
vilket innebär att du själv kan välja restaurang och tid för middag och inga formella kvällar alls (fast dom brukar
faktiskt ha 2 kvällar med temat uppdressed or NOT om man vill klä upp sig och faktiskt brukar fler vara
uppklädda dessa kvällar än på formella kvällar på Costa eller MSC). Norwegian tycker jag dessutom brukar
ha lite bättre underhållning än Royal och dessutom ingår alltid ett premium alkohol paket, oftast även wifi
och andra saker. Åker man själv så är också Norwegian det enda rederiet som erbjuder studiohytter för
singelpassagerare med egen lounge för dessa och även träff varje dag samt att man kan anmäla sig
för gemensam middag med alla andra singelgäster. Norwegian tycker jag även gör det mesta med mer
humor ombord än Royal.

Har inte åkt något annat rederi så om dessa skriver jag inte om. Kanske inte helt svar på din fråga
men i alla fall kanske lite hjälp till att välja. Ovan skrivna helt enligt min egen uppfattning.
29
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« Senaste inlägg av Lars H skrivet 22 september 2018, 13:16:45  »
Annat som skapar förvirring är definitionerna av fartyg, båt och skepp. Språkbruk och juridik skiljer sig ofta åt. From februari i år ändrade Transportstyrelsen bla definitionen av båt. Den tidigare märkliga regeln om 12 x 4 meter försvann och ersattes med en längd av 24 meter.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/
30
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet 22 september 2018, 13:15:59  »
Mycket nära leverans nu!

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

För nästan 10 år sedan nu när vi var säkra att den skulle komma och ersätta Rosella från Kapellskär!
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10