Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Senaste inlägg av Tjärven skrivet 15 december 2018, 12:07:48  »
Nu har ju testet på Viking Grace inte varit optimalt med rotorseglet,så var det sagt för några månader sedan.Om rotorsegel ger en så stor besparing fattar inte jag varför det är så försvinnande få fartyg som använder tekninken.Den har ju funnits länge..
Nu har rotorseglet inte varit ombord mer än några månader så en seriösare utvärdering görs antagligen efter ett år i drift för att sammanfatta erfarenheterna. Tror det nämnts tidigare att det är försöken med Viking Grace som avgör om fler fartyg kommer utrustas med rotorsegel. Att Norse Power inte nämndes bland de företag som är på plats i Kina är dock naturligt eftersom installationen bör ske sent i byggprocessen. Det är väl heller inte helt omöjligt att det sker på ett varv här i vår närhet istället för på varvet i Kina?
22
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 15 december 2018, 11:35:03  »
Synd att det är så dyrt

Jag håller inte alls med om att det är dyrt. Prisnivån hänger helt och hållet ihop med hur man reser samt vilken tid på året. Själv reser jag flera gånger om året i arbetet. Årets resor har varit Tromsø- Honningsvåg. Honningsvåg- Tromsø. Tromsø- Sandnessjøen. Sandnessjøen- Bodø. Tromsø- Stokmarknes. Svolvaer- Tromsø. Bergen- Torvik. Ålesund- Bergen. Molde- Trondheim.

En "över natt" resa kostar under tusenlappen med hytt och frukost. Men då skall märkas att jag alltid tar enklaste invändiga hytt. Har inte något behov av utsikt. Skall man äta i stora matsalen eller i "fine dining" då är det normala Norska restaurangpriser. Äter man i cafeterian blir priset betydligt mer humant. Öl och drinkar kostar som på vilken Norsk pub som helst. Skall man ta utflykter så är det också dyrt. Jämför jag med flygresor samma sträcka så kostar resa med hytt och frukost i allmänhet ungefär en tredjedel eller fjärdedel av flygbiljetten. Köper man en biljett på kryssningsbasis är priserna betydligt högre än om man reser mellan två hamnar.

För ett par månader sedan reste jag Oslo- Kiel och retur några dagar senare. Den resan kostade ungefär dubbelt mot motsvarande resa med Hurtigruten. Trots enklaste invändiga hytt.
Relativt sett har dock priserna ombord på Hurtigruten stigit ganska ordentligt. På 80-talet åkte jag mycket som tjänsteman i Finnmark fylkeskommune med Hurtigruten och då räckte "kostgodtgjørelsen" efter Statens reiseregulastiv till alla tre måltiderna i matsalen. Det gör den långt ifrån idag. Priserna i cafeterian är också dyrare än på NSBs fjärrtåg, som inte är kända för billig mat och dryck. Å andra sidan åkte jag en gång undantagsvis med buss från Fauske till Stokmarknes, istället för Hurtigruten från Bodø till Stokmarknes. Och då fick jag chock. Priserna på vägkrogarna var ju ännu högre och kvaliteten mycket sämre.
23
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Senaste inlägg av MH skrivet 15 december 2018, 11:21:08  »
"målet är att det nya fartygets innovativa lösningar för energibesparing ska öka energieffektiviteten ytterligare 10 procent"

Hittade denna artikel med lite intressanta uppgifter om nybyggets miljöeteknik
https://miljonytta.se/transporter/lagre-utslapp-pa-ostersjon-med-vind-i-rotorseglen/

  • Nio ggr mer el från spillvärme än med Climeons tidigare testanläggning på Viking Grace (483 700 kWh under 2017)
  • "Med rotorsegel som hjälpkraft kan ett fartyg spara 5-20 procent bränsle och ändå hålla hastigheten."

Nu har ju testet på Viking Grace inte varit optimalt med rotorseglet,så var det sagt för några månader sedan.Om rotorsegel ger en så stor besparing fattar inte jag varför det är så försvinnande få fartyg som använder tekninken.Den har ju funnits länge..
24
Färjor / SV: Viking Cinderella, renovering på gång?
« Senaste inlägg av Markmeister89 skrivet 15 december 2018, 11:12:15  »
Att Taxfreen skulle vara liten låter märkligt då man har förstorat den ganska rejält.
25
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet 15 december 2018, 10:37:16  »
Synd att det är så dyrt

Jag håller inte alls med om att det är dyrt. Prisnivån hänger helt och hållet ihop med hur man reser samt vilken tid på året. Själv reser jag flera gånger om året i arbetet. Årets resor har varit Tromsø- Honningsvåg. Honningsvåg- Tromsø. Tromsø- Sandnessjøen. Sandnessjøen- Bodø. Tromsø- Stokmarknes. Svolvaer- Tromsø. Bergen- Torvik. Ålesund- Bergen. Molde- Trondheim.

En "över natt" resa kostar under tusenlappen med hytt och frukost. Men då skall märkas att jag alltid tar enklaste invändiga hytt. Har inte något behov av utsikt. Skall man äta i stora matsalen eller i "fine dining" då är det normala Norska restaurangpriser. Äter man i cafeterian blir priset betydligt mer humant. Öl och drinkar kostar som på vilken Norsk pub som helst. Skall man ta utflykter så är det också dyrt. Jämför jag med flygresor samma sträcka så kostar resa med hytt och frukost i allmänhet ungefär en tredjedel eller fjärdedel av flygbiljetten. Köper man en biljett på kryssningsbasis är priserna betydligt högre än om man reser mellan två hamnar.

För ett par månader sedan reste jag Oslo- Kiel och retur några dagar senare. Den resan kostade ungefär dubbelt mot motsvarande resa med Hurtigruten. Trots enklaste invändiga hytt.
26
Reseberättelser / SV: En kryssning med Amorella
« Senaste inlägg av Fagerholm skrivet 15 december 2018, 10:07:58  »
Ja Amorella är en trevlig båt. Trevlig personal och man kommer att sakna henne sen
27
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« Senaste inlägg av Fagerholm skrivet 15 december 2018, 10:06:54  »
Tack för reportaget. Ser ju riktigt fint ut i nya nattklubben. Gillar verkligen dessa båtar, men åker tyvärr väldigt sällan med dessa systrar.
28
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« Senaste inlägg av Fagerholm skrivet 15 december 2018, 10:05:46  »
Otroligt fina bilder! Tack för det. Synd att det är så dyrt
29
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Senaste inlägg av jonsson skrivet 15 december 2018, 09:38:41  »
En hyffsat lång intervju med Kari Granberg, projektledare för Viking Line.

https://www.sjofart.ax/nyheter/har-vaxer-kinabygget-fram

Kortfattat kan man säga att allt löper på precis enligt plan!
30
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Senaste inlägg av Tjärven skrivet 15 december 2018, 09:25:36  »
"målet är att det nya fartygets innovativa lösningar för energibesparing ska öka energieffektiviteten ytterligare 10 procent"

Hittade denna artikel med lite intressanta uppgifter om nybyggets miljöeteknik
https://miljonytta.se/transporter/lagre-utslapp-pa-ostersjon-med-vind-i-rotorseglen/

  • Nio ggr mer el från spillvärme än med Climeons tidigare testanläggning på Viking Grace (483 700 kWh under 2017)
  • "Med rotorsegel som hjälpkraft kan ett fartyg spara 5-20 procent bränsle och ändå hålla hastigheten."
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10