Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Färjor / SV: Längre uppehålls-/varvstid
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 10:27:47 »
Lite svårförståelig undran.

Varvsbesök, vare sig det gäller forna tiders segelfartyg, färjor, kryssningsfartyg, tank- eller containerfartyg görs och har alltid gjorts helt oberoende av intäktsbortfall och besättningskostnader under perioden. Och vad är det som säger att varvsbesök är längre nu än tidigare? Generellt inom sjöfarten gäller väl snarare att dessa numera är kortare och mer intensiva. Ofta sker varvsbesök dessutom långt från besättningens hemorter, så att dessa skulle få gå och skrota på plats utan lön eller skickas hem till kanske en annan kontinent för ett varvsbesöks skull, och sedan tillbaka, faller på sin egen orimlighet. Möjligen kan man passa på och göra en del besättningsbyten.

För övrigt blir det som Henke H skriver ofta rejält mycket mer att göra för besättningen under ett varvsbesök.
22
Riktigt bra och trevligt repotage. Stort tack :)
23
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« Senaste inlägg av Göran Olsson skrivet Idag kl. 10:07:09 »


 Börjar idag med bilbåten Schelde Highway på utgående i dåligt väder. Hon är byggd 1993 i Japan. Lastar ca. 800 bilar. Panamaflagg.



 Helsingborgsbogseraren Kullen drar in norska Star Athena.



 Star Athena är byggd 2012. Dwt. 57809. Kommer närmast från Lorient, Frankrike. Skall lasta skrot.



 Star Athena.



 Gubbarna redo att förtöja.



 Helsingborgsbogseraren Sund kopplad akterut.



 Till sist en norsk tankbåt på ingående för några veckor sedan. Jag har tyvärr slarvat bort namnet!

   GO
24
Färjor / SV: Öresundsfärjor
« Senaste inlägg av Andre_M skrivet Idag kl. 09:38:05 »
Fina bilder :)

Har aldrig rest på H-H leden... jo förresten, jag har varit passagerare på tåg som gick med ombord, ett par gånger på 1990-talet, på väg till Schweiz.

Som en 90-talist själv, har jag aldrig sett tåg ombord på dessa fartyg, men det hade varit kul och se bilder på det. Spåren finns kvar på bildäck ombord

Dessvärre har jag själv inga bilder på det. Man var snål med bilder på den analoga tiden, och dessutom var det stressigt som det var att hinna se båten och hinna tillbaka till tågvagnen på 20min...

Jag har en barndomskompis som hade släkt i Sydeuropa och alltid åkte dit på somrarna på 70- och 80-talen med LB-färjorna som det väl hette då? De resorna fick man höra berättas många semesterminnen ifrån, och även om jag själv aldrig var med på dem så känns det som om jag var det.

Och en annan barndomskompis var sommarstammis på Vasabåtarna under samma tidsperiod, men det är en annan historia.

Ja, hade en analog kamera själv när jag va liten o föräldrarna sa att man bara skulle ta bilder på det absolut viktigaste, så de förstår jag. Ja gamala bilder på LB-färjorna har man ju sett och även DSB hade hade färjor mellan Helsingborg-Helsingör
25
Färjor / SV: Öresundsfärjor
« Senaste inlägg av Andre_M skrivet Idag kl. 09:33:33 »
Snygga bilder igen! Kul att man verkar satsa lite på Aurora igen som "turbåt". Baren som nu då heter Waves Bar, var väl borta i några år?

//R

Aurora är lite som Öresunds egna lilla "Cinderella" där man satsar på restaurangen och en bar och livemusik vissa helger. Brukar vara mycket folk ombord där, speciellt på fredagskvällarna. Det är möjligt att den baren har varit stängd, men det är inget jag vet direkt
26
Färjor / SV: Längre uppehålls-/varvstid
« Senaste inlägg av sam skrivet Idag kl. 09:33:29 »
När jag var på Viking Line och dom jag känner som jobbar på Silja, så är man ombord och som Henke H nämnde så jobbar man med stor städning och ordna med reparationer mm. som man inte hinner med i vanlig trafik. Speciellt är det svårt att göra något större med städning och ordna upp med saker på Åbo båtarna då trafiken är såpas intensiv.
 
Dessutom så hade vi utbildning och även mer avancerade säkerhetsövningar som även var på landbacken.
27
Färjor / SV: Längre uppehålls-/varvstid
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 02:33:55 »
Vet inte hur de gor pa farjor men pa kryssningsfartyg ar stora delar av besattningen fortfarande kvar ombord under en varvsvistelse.
Det finns ju ganska mycket de kan pyssla med ocksa. Deep cleaning av alla hytter till exempel.
Pa kryssningsfartygen har vi ocksa som regel ett par hundra inhyrda contractors fran allehanda inredningsfirmor, teknik firmor etc. dessa ska mat ombord 3 ganger per dag samt sin hytt stadad da de bor ombord.
i tillagg till detta anvands en del av besattningen som extra brandvakter da det ar brukligt med manga heta arbeten ombord.
28
Färjor / SV: För 15 år sedan i Södertälje
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 02:28:10 »
Intressant bild samt intressant läsning. Men var det inte mellan Skottland och Belgien man hade behov av SFIX och SFX?

Jovisst har du ratt. det var mellan Skottland och Belgien. vet inte riktigt vart jag fick Irland ifran??

Som sagt, fin bat men rena darhuset ombord. Driftbesattningen var blandad Grekisk-Svensk och catering personalen var mestadels tyskar. De grekiska seniorbefalen ar troligen de samsta jag arbetat med. maste varit nagot overblivit bottenskrap. Jag har arbetat med manga greker efter detta men aldrig traffat pa sa daliga som de pa Superfast.
29
jag tackar och bockar för detta reportage. Önskar jag hade tid och ork och en bra sida att lägga upp mina bilder på så jag kunde göra ett reportage från min resa med Freedom of the seas i karibien som ja gjorde i December/TT
30
Reseberättelser / SV: Carnival Legend Söderhavet
« Senaste inlägg av tony tiger! skrivet Idag kl. 01:36:29 »
intresse finns helt klart för att läsa och se mera från er i mina ögon helt otroliga resa./TT
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 10