Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 11:40:30 »
Jag tycker att hon ser ut som efter att någon byggt ett hotell på ett hangarfartyg. Men så får man kanske inte säga?

Ingen dum liknelse! Det är svårt att i dag att hitta nybyggda kryssningsfartyg som exteriört uppfyller även lågt ställda krav på stil och formkänsla. Särskilt bland de större. Något bättre är det bland de mindre fartygen i lyxsegmentet. Skall i vinter göra en längre kryssning med Seabourns senaste nybygge: Seabourn Ovation. En uppumpad kopia av en tidigare serie som avslutades med Quest. Ingen direkt skönhet kanske men i jämförelse med mycket annat så....

https://m.youtube.com/watch?v=di4zVIrE3vs
2
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Senaste inlägg av kapstans skrivet Idag kl. 00:57:59 »
Alltså ge det tid. Visst man har tagit fram ett tonnageskatteystem ett system som passar en del andra inte. Det systemet behöver vissa justeringar för att bli bra. Det kommer. 1% minskningen av sjöfartsstöden är helt oacceptabelt men även det är något som faller under justeringar.

Vad som däremot är positivt är att glappet mellan näring och politik minskat de senaste åren och att fler politiker från de olika partierna visar ett större intresse och engagemang, det säkrar ju framtiden. Likaså att sjöfarten agerar som en gemensam röst är också något positivt.

Sedan vill jag egentligen inte kommentera enskilda rederiers beslut om flagg, det är ju något som är starkt kopplat till det enskilda rederiets ekonomiska och praktiska verklighet. Det kan finnas många och goda skäl till att man väljer än det ena än det andra.

Först på agendan står förstås att bilda en regering men tror inte att det påverkar värst mycket takten på förändringar inom sjöfartsområdet, inte mer än andra frågor. Dessa frågorna är att ses som en process, en process som tar lite tid. Vi får ju inte glömma bort att det var inte värst länge sedan Sverige halkat rejält bakom andra stater och att bygga något för framtiden är inte gjort över en natt.
3
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Senaste inlägg av mikael.p skrivet 25 september 2018, 22:28:19  »
Det är ju just nu en hel del positiva signaler från rederier.

Det är ju nu tillåtet att ha 75% TAP vilket gör att Svensk flagg blir mer konkurenskraftig.

Men vad jag förstår så signalerade först Wallenius att man skulle flagga sitt nybygge Titus svensk men det blev Malta istället.

När man nu skapat bra förutsättningar så väljer t.ex Tarbit, Thun, Wallenius annan flagg. Visserligen kommer Thun flagga ett tankfartyg svenskt men de har ju fått torrlastare också men valt Färöarna.

Läste också om Concordia och deras planer på Svensk flagg. Tror inte det kommer hända faktiskt. Man hittar nog bara på nya orsaker för att slippa svensk flagg. Visserligen är det inte så längesen som man hade Stena Arctica och Stena Primorsk under svensk flagg. Stena Vinga fick svensk flagg och då flaggade man genast ut Gothica till DIS.

Återstår att se om man kan fin-justera reglerna för Tonnageskatten samt att återställa 1% till sjöfartstödet som utlovats.

Tyvärr har nog politikerna nu fått annat att tänka på efter valet så risk finns att dessa sjöfartsfrågor hamnar långt ner på listan igen.   
4
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 25 september 2018, 20:55:03  »
Jag tycker att hon ser ut som efter att någon byggt ett hotell på ett hangarfartyg. Men så får man kanske inte säga?
5
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Penny skrivet 25 september 2018, 20:29:13  »
Jag rekommenderar Serenade Of The Seas  den 9 Juni 2019. En 11- nätters kryssning . Har själv åkt till Norge med Serenade, dock är Stavanger och Flåm nya destinationer för mig. Ett trevligt, fint fartyg. Resan går endast en gång om året. Jag trivdes bra ombord. Dock var det mycket svenskar ombord. Gillar man sjögång så är hon även ett bra alternativ.

Mitt resereportage från min Norgeresa: http://dayviews.com/fartygsbilder/2015/6/



6
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« Senaste inlägg av NT-T2 skrivet 25 september 2018, 16:34:23  »
Det är ju bra om balkongerna omvandlas till verandor - Cunard Line introducerade de senare ombord på Aquitania och det har ju onekligen flera fördelar, dels att det verkligen blir ett extra utrymme i hytten, dels att det går att använda vid olika väder. Det kan också bidra till ett stiligare utseende hos fartyget.

Så om detta är en början till att det konventionella balkongtänkandet ersätts med verandor är det mycket välkommet.
7
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 25 september 2018, 15:59:55  »
Spendour/ledgend kallades för visionklass men de var igentligen inte identiska systrar.
Det skiljde en hel del i layouten ombord. Likaså så var dom kortare och mindre än övriga i Visionklassen (jag åkte med både ledgend och splendour och har åkt med Vision och Rhapsody så har en del att jämföra med) /TT
Vision klassen ar egentligen 6 fartyg i 3 olika former.
Legend (-95) och Splendour (-96) ar systrar, byggda i St Nazaire, Frankrike. Dessa bada har plats for 2066 Pax.
Rhapsody (-97) och Vision (-98) ar ocksa systrar byggda aven de i St Nazaire, Dessa bada ar storre och har plats for 2417 pax.
Grandeur (-96) och Enchantment (-97) ar aven de systrar som ingar i Vision klassen. Dessa bada ar dock byggda i Helsingfors och nagot mindre an Legend och Splendour med plats for 1950 Pax. Enchantment ar dock forlangd och har numera plats for 2440 Pax.
Att kalla dessa sex for systrar och rakna dom till samma klass ar egentligen fel som sagt. Snarare skulle jag pasta att Vision klassen ar ett samlingsnamn for alders- och storleksklassen.
8
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« Senaste inlägg av Henke H skrivet 25 september 2018, 15:31:02  »
När man ser på pr-material av blivande Edge, blir jag för försrta gången någonsin sugen att boka hos en av de större kryssningsrederierna.

Hon ser väldigt intressant ut med lite annorlunda stil mot vad många andra rederier valt på senare tid.
Det jag är lite rädd för, är att Celebrity som vanligt i marknadsföring vänder sig till en trendkänslig publik mellan 30 och 55, men i verkligheten kommer publiken vara mellan 50 och 80 tyvärr...

Sen är man väldigt bra på att ta betalt i specialrestaurangerna, men å andra sidan brukar huvudrestaurangen/erna hålla en så pass bra kvalité så man kanske inte behöver äta i special.

Just nu är priserna väldigt höga för en resa med henne, men hoppas på sänkningar till nästa höst. :)

//R
Jag horde redan i februari att sviterna som ligger placerade ovanfor bryggan ar fullbokade for de forsta 2 aren, sa trycket ar nog valdigt hart. Priserna bor sjunka nagot senare nar systrarna kommer ut.
9
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av NT-T2 skrivet 25 september 2018, 15:20:37  »
Jag tycker inte att man skall avskräckas från att ta en kryssning bara för att någon specifik rederi/fartygskombination har trängsel i Lido (buffén). Det finns ju andra rederier och fartyg att välja på och personligen har jag lite förkärlek för Cunard Line och kan rekommendera dem. Dessutom fungerar det buffémässiga utmärkt bra hos dem.

Dock skulle jag säga att frågan om hur det fungerar i buffén mycket är en fråga om planering av densamma (det finns bufféer som är ytterst illa utformade fast då hamnar vi på land då fartygsvarianterna brukar vara mer effektiva, exempelvis genom att planera stationerna vettigt även om det alltid finns undantag).

Har man upplevt botten i buffévärlden blir man mer tolerant (bottenbetyg delas ut till Cascades Casino i Langley, BC där allt är uppradat och det endast finns en kö vilket gör att man vackert får vänta och passera salladerna/kalla rätter även om man är vid bordet andra gången och enbart är ute efter varmrätter).
10
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« Senaste inlägg av Navigatören skrivet 25 september 2018, 10:26:32  »
Alla delar inte stadsbyggnadsförvaltningen i Luleås uppfattning (se insändare nedan).
Tänk om kring M/S Birger Jarl
06:00 | 2018-09-05
INSÄNDARE Norrbottens-Kuriren
M/S Birger Jarl passar inte in i Norra hamns marina, säger Karin Geijer på kommunen. Hur kan man ha en sådan absurd uppfattning när kommunen tillåtit ett sådant fult hopplock som färjan BBB är.
Det är ett anskrämligt bygge och har inte något med Luleå som sjöfartsstad att göra.
M/S Birger Jarl skulle i stället få Norra hamn att få tillbaka vyerna av att Luleå är en sjöfartsstad. Samtidigt får studenterna någonstans att bo. Vi ska vara glada att någon tar vid där kommunen står handfallen.
Tänk om nu, men fort!
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Enligt tidigare inlägg är fartyget registrerat som fritidsmotorskepp sedan ett par månader.
Klipp Transporstyrelsen:
”Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål.
Ett fartyg som används i affärsmässig verksamhet är inte ett fritidsfartyg.”

Här finns anledning att höja på ögonbryn då fartyget idag bedriver hotellverksamhet.
Fritidsfartyg med en längd över 24 meter ska ha fartcertifikat (bevis om att fartyget vid tillsyn befunnits sjövärdigt) som utfärdas av Transportstyrelsen, se certifikatsguiden.
Länk:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/Fartygstyper/Fritidsfartyg-definition/
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Bekant som passerade Birger Jarl på sjösidan berättade att utsidan börjar se bedagad ut.
Vidare så är det allmänt känt att fartyget inte längre uppfyller Stockholms hamn om 80 resor per år.
Återstår permanent kajplats i Stockholm eller annorstädes där bygglov från kommunen måste beviljas.
Sidor: [1] 2 3 ... 10