Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 26
316
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsanlöp i Trelleborg
« skrivet: 20 juli 2017, 08:51:46  »

Det är säkert inget fel på Trelleborg som stad, finns många fina svenska småstäder.

Är dock rätt stor skillnad på att vara en gemytlig trevlig stad och,  vara en stad som attraherar internationella turister.

För, hur många icke Skandinavier besöker Trelleborg idag?

Faktiskt ganska många, med tanke på att där är femton färjeavgångar pr. dag till fyra kontinentala hamnar.

OK, de flesta kör nog bara genom. Men Stockholm och Visby är ju självklara, men det har litet med Trelleborg som kryssningsanlöp att göra. De ligger inte i närheten av hvarandra. I så fall är ju Rønne ett betydligt mer relevant alternativ. Fördelen med Trelleborg på en Östersjökryssning att det ligger "på vägen", som den sydligaste hamnen på Skandinaviska halvön. Man behöver inte "gå till" eller "från" Trelleborg, bara lägga till, för alla fartyg ¨seglar precis utanför i hvilket fall som helst. Och så är det väl inte så många städer med en kvarts vikingaborg?

317
Färjor / SV: Fotografering på Viking Cinderella?
« skrivet: 20 juli 2017, 08:45:47  »
Den där jävla fotningen borde dom ta bort morrr alla skulle gå ombord så mycket snabbare utan den.
Jag går förbi den kön, och säger bara "No photo".

318
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsanlöp i Trelleborg
« skrivet: 19 juli 2017, 13:25:46  »
Nei, när jag ser närmare på bilden i "24Trelleborg" så ligger hon faktisk litet utanför färjeläge 10 - inte 8.

319
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« skrivet: 19 juli 2017, 09:25:51  »

Serenissima
Nejmen, har man sett! Gamla Hurtigruteskeppet HARALD JARL, som jag flyttade till Hammerfest med 1978! Och inte utseendemässigt förstörd heller.

320
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsanlöp i Trelleborg
« skrivet: 19 juli 2017, 09:23:49  »
Enligt upppgift är det den senaste hamnutbyggnaden i Trelleborg, som möjliggör anlöp av kryssningsfartyg i Trelleborg. Det tyder ju på att de antingen får "låna" TT's färjeläge 10 eller att det redan är möjligt att lägga till i framtida färjeläge 11, då ju ett kryssningsfartyg ändå inte använder bilfärjeklaff (som inte finns där ännu).
Enligt bild på "24 Trelleborg" http://24trelleborg.se/2017/07/19/lyxbaten-antligen-i-hamn/ kan det se ut som om hon ligger litet utanför färjeläge 8.
Men då stämmer inte påståendet att det är den senaste hamnutbyggnaden som tillåter detta. Det färjeläget anlades redan 1975 som tågfärjeläge II (viserligen inte med pirarmarna så långt ute som nu...)

321
Färjor / SV: Om kommandobryggor i aktern.
« skrivet: 19 juli 2017, 09:20:01  »
Även idag backar man ganska långt ibland med tex kryssningsbåtar.

I tex LA  backar man över 2 NM med stora båtar (som är för höga för att komma under Vincent Thomas bridge och komma till turning basing) även i Barcelona är det nästan 2 NM backade.

Men, idag backar man i princip endast på instrument, då man inte har någon sikt akteröver, något som kanske inte var så enkelt i en "pre-ENC" era, då behövde man nog akterbrygga om man ville backa några längre sträckor, då det visuella var mycket viktigare.
Det handlar(de) för tågfärjornas del väl så mycket om deras juridiska status. De backar(de) inte när de går(gick) med den tekniska aktern först.

322
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsanlöp i Trelleborg
« skrivet: 19 juli 2017, 09:17:39  »
Fast, varför skulle Trelleborg vara attraktiv som hamn för kryssningsrederierna? Vad har Trelleborg som stad att erbjuda? När konkurrensen är hamnar som Köpenhamn eller, Gdynia / Gdansk?
Nåväl, det är faktiskt en ganska vacker, ren, liten stad med palmer och en rekonstruerad fjärdedel av vikingaborgen, som givit upphov till stadens namn, anlagd av Harald Blátand 980. Och så ligger Smygehuk, Skandinaviska halvöns sydligaste punkt i kommunen.

323
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsanlöp i Trelleborg
« skrivet: 19 juli 2017, 09:15:13  »
Enligt upppgift är det den senaste hamnutbyggnaden i Trelleborg, som möjliggör anlöp av kryssningsfartyg i Trelleborg. Det tyder ju på att de antingen får "låna" TT's färjeläge 10 eller att det redan är möjligt att lägga till i framtida färjeläge 11, då ju ett kryssningsfartyg ändå inte använder bilfärjeklaff (som inte finns där ännu).
Enligt bild på "24 Trelleborg" http://24trelleborg.se/2017/07/19/lyxbaten-antligen-i-hamn/ kan det se ut som om hon ligger litet utanför färjeläge 8.

324
Reseberättelser / SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« skrivet: 18 juli 2017, 12:41:00  »
Er Moby Lines blevet bedre? Jeg havde to helt forfærdelige rejser med et af deres skibe mellom Livorno og Bastia i 1991. Ombordstigning ad bildæk fra en kaj uden noget som helst lokale (godt at det ikke regnede), arrogant betjæning, cafeteria kun åben den første halve time, hvorved passagererne måtte forlade serveringslokalet ud på dæk, for at ikke nye gæster skulle komme ind, vin i plastic"glas" og kæmpeforsinkelser ved ankomst i begge havne uden forklarlig grund (andet end at sejlplanen måske var den rene fantasi?)

325
Färjor / SV: Om kommandobryggor i aktern.
« skrivet: 18 juli 2017, 12:26:33  »
Nästa fråga i ämnet... På ex. Aurora, Tycho Brae och liknande färjor med dubbla huvudbryggor, byter man vad som är barbord och styrbord när man vänder? Slår om färgen på lanternorna? OCH hur gör man med kaffekoppen?? ;)
På just de två Du nämner, och HAMLET, använder man inte begreppen "för", "akter", "babord" och "styrbord", och slår, just precis, om färgen på lanternorna (till skillnad från de gamla HH-tågfärjorna och alla andra "dubbelriktade" danska enkelspårsfärjor, som trots allt hade en definierad "för", även om den såg exakt likadan ut som aktern, och även de slog om lanternorna i mörker). På de korta enkelspårslederna använde man inte de två "kloten" i aktermasten dagtid, och gör det inte på Fågelvägsleden i dag heller, därför att färjorna på dessa leder i hvilket fall som helst har väjningsplikt för genomgående fartyg på Öresund, Fehmern Bælt etc.

326
Färjor / SV: Om kommandobryggor i aktern.
« skrivet: 18 juli 2017, 10:50:24  »
Jo alla dom fyra systrarna hade akterbrygga.
Även serien efter dessa som Mols Linien byggde 1975 hade akterbrygga.
Ålandsfärjan byggd 1972 hade det, användes som förvaring för räddningsutrustning
Kanske inte den bäst utnyttjade investeringen? ::)

327
Färjor / SV: TT-line öppnar linje till Bornholm
« skrivet: 18 juli 2017, 09:27:13  »
På direkt förfrågan svarar Trelleborgs hamn att frågan inte är avgjord ännu, så det är inte TT-Lines Swinoujscie-Rönne-led det är frågan om.
Det har blivit väldigt tyst om denna femte hamn från Trelleborg! ???

328
Kryssningsfartyg / Kryssningsanlöp i Trelleborg
« skrivet: 18 juli 2017, 09:25:52  »
Enligt upppgift är det den senaste hamnutbyggnaden i Trelleborg, som möjliggör anlöp av kryssningsfartyg i Trelleborg. Det tyder ju på att de antingen får "låna" TT's färjeläge 10 eller att det redan är möjligt att lägga till i framtida färjeläge 11, då ju ett kryssningsfartyg ändå inte använder bilfärjeklaff (som inte finns där ännu).

329
Lastfartyg / SV: Dackslast "lossad" i segelrannan utanfor Kiel
« skrivet: 18 juli 2017, 09:00:32  »
Det påminner mig om när DROTTNINGEN gick på grund i Stockholms skärgård. Då öppnade man helt enkelt akterluckan, och rullade tillräckligt många godsvagnar i sjön, tills färjan flöt flott.

330
Färjor / SV: Om kommandobryggor i aktern.
« skrivet: 18 juli 2017, 08:56:47  »
Jag citerar från min egen bok "Fra LILLEBELT til SKÅNE" (som f.ö. fås gratis som pdf-fil, se tråd under "Säljes/skänkes"):

Foran og bak på et skip er som kjent baug og akterskip (på dansk forstævn og agterstævn). Høyre og venstre på skipet er styrbord henholdsvis babord. Skip har en hvit forlanterne og en hvit akterlanterne, som er høyere plassert enn forlanternen. Styrbords lanterne er grønn og babords rød. Forfra skal ingen andre lys kunne sees på et skip enn lanternene, og kun når akterlanternen står rett over forlanternen skal såvel styrbords som babords lanterne kunne sees samtidig. (Det er derfor gardiner trekkes for vinduene foran når det blir mørkt ute.)

Med noen meget få unntak, som for eksempel Statens Järnvägars MALMÖ og Deutsche Reichsbahns STUBBENKAMMER, så hadde alle danske, svenske og tyske statsbaneferger kommandobro også i akterskipet og ror i forskipet, og bauglastende ferger seiler ut av havnene og hekklastende inn i havnene med det som normalt er akterskipet først. De bakker da ikke, men har såvel for-, akter-, styrbords- som babords-lanterner plassert og vendt i motsatt posisjon. På dagen markeres seilretningsskiftet ved at to sorte kuler/skiver heises i aktermasten, som derved er blitt til formast. Dette har betydning i forhold til rettigheter i forhold til andre skip. I DDR betød de to kulene/skivene at et skip med ”forrang” manøvrerte, og ble om natten ikke markert ved speilvendte lanterner men ved to røde lanterner i aktermasten. SJ’s fra Lion Ferry innchartrede SVEALAND, som hadde Lion Ferry-offiserer, som ikke var så vant til jernbaneferger, brukte de røde aktermastlanternerne i Trelleborg istedetfor speilvendt lanterneføring, hvor de ikke betød noe! Idag er det kun Stena Lines' SASSNITZ, som konsekvent bruker denne signalering/lanterneføring.

Ekstreme i så måte er de tre Øresundsfergene TYCHO BRAHE, AURORA AF HELSINGBORG og HAMLET og de fire Fugleflugtsferger DEUTSCHLAND, SCHLESWIG-HOLSTEIN, PRINSESSE BENEDIKTE og PRINS RICHARD, som simpelthen hverken har fast baug, akter, styrbord eller babord.


På icke-järnvägsägda bilfärjor är det ovanligare. Jag vet att TT-Lines kaptener bad om det, särskilt efter att PETER PAN (I) legat och kämpat i tre timmar i Västra Hamnbassängen i Trelleborg en kväll, och höll på att krascha in i ångfärjan DROTTNING VICTORIA, men TT-Linie ignorerade det önskemålet.

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 26