Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 44
316
Kryssningsfartyg / SV: Silver Spirit
« skrivet: 13 mars 2018, 08:06:12  »
Har rest med Silver Spirit två gånger. Första gången 2010 alldeles efter dopet i Fort Lauderdale med en resa därifrån till Buenos Aires. Nu bedöms fartyget redan vara för litet och skall förlängas. Ett tecken på att efterfrågan ökar inom det här kryssningssegmentet.
De bör ju bara akta sig, så att de inte "lämnar segmentet". Just litenheten, bara drygt 250 passagerare, bidrog til att min resa med SILVER SHADOW 2005 blev så angenäm. Man hann nästan lära känna alla medpassagerare.

317
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 12 mars 2018, 11:36:55  »
Upplägget är nog enligt följande.

Tycho Brahe: Gastro öppnar upp här under sommaren. Gastro räkans till en av Sveriges bästa krogar i White Guide således borde detta bli en topp restaurang.
Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.

318
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 12 mars 2018, 08:05:16  »
De tænker at "Bistro Bar" er et smart ord for det sidste nye gourmet.
Jeg ved ikke hvor det kommer fra.

Men bruger man også Bistro Bar på noget smart i Skåne eller resten af Sverige ?
Ordet "bistro" skal vistnok stamme fra russiske flygtninger, der bosatte sig i Paris, fra den russiske revolution. De syntes at det gik for langsomt at få mad og ropte "bistro", en opfordring til at servere lidt hurtigere.

319
Lastfartyg / SV: Kraftig brann på Mærsk-skip i Arabiahavet
« skrivet: 09 mars 2018, 14:25:41  »

Man kan förstås spekulera kring farligt gods och dess placering, deklaration och märkning men bättre att invänta en utredning samt ställa den mot tidigare utredningar för den röda tråden.
Farlig last brukar väl placeras längs förut på ett containerfartyg. Det är ju det enda kaptenenen vet om containernas innehåll, huruvida de innehåller farlig last, och hvad slags farlig last, och så har han ansvar för temperaturen på kylcontainerna.

321
Färjor / SV: Crown Seaways i Århus
« skrivet: 07 mars 2018, 07:32:58  »
Så det var förklaringen på att det var tomt på Vippetangen i förrgår. Jag trodde det var PEARL SEAWAYS som var på varv, men så var det plötsligt hon som var på Vippetangen igår, och då frågade jag mig själv "Har inte CROWN SEAWAYS just varit på varv och målats om?"

322
Färjor / SV: Stavangerfjord etter ombygging.
« skrivet: 06 mars 2018, 07:37:30  »
Det ser i hvertfall fint og vellykket ut fra utsiden.
Heldigvis har man de senere årene blitt bedre til å ombygge ferjer så det også ser pent ut  ;)

Ja, det må jeg si. Det var det mest vellykkede eksempel jeg har sett på et om/påbygget skip som ikke ser om- eller påbygget ut! ;D

323
Enligt Maritimedanmark sa ar forseningen hela 10 manader. Maj 2019 mot ursprungligen Juli 2018.
verkar lite konstigt att nu nar det ar 4-5 manader tills leverans att man da tillkannager en forsening pa 10 manader.
Nagon som vet mera vad det faktiskt beror pa? Ar det problem med hybriddriften och dess teknik?

https://maritimedanmark.dk/?Id=37576
I artikeln jag hänvisar till säger de att nybygget är mer komplicerat än de förutsåg och nämner samtidigt att det är världens första hybridfartyg för polarområden, så antagligen. Men håller med om att det var en väl sen annonsering av en så lång försening. Själv hade jag (hittills) tur: Har bokat en tur med henne Lissabon - Hamburg 17. maj 2019 och nu skall hon visst sättas i trafik 9. maj.

324
Hurtigrutens nye flaggskip, MS Roald Amundsen, blir først klar for levering i 2019. Dermed avlyses flere seilaser.
https://e24.no/privat/hurtigruten/forsinket-levering-av-nytt-hurtigruteskip-flere-tusen-passasjerer-rammes/24270552 :(

325
Pollarsnack / SV: Fråga om Esbjerg Harwich
« skrivet: 23 februari 2018, 07:28:10  »
DFDS stängde jo ner i 2014 efter 150 år på grund av dåligt passagerareunderlag. På 1980 talet gick det bättre med dagliga avgångar. Kommer någon ihåg när de dagliga avgångarna avslutades?
Den officiella orsaken vara att SIRENA SEAWAYS (f.d. DANA SIRENA) inte längre uppfyllde utsläppskraven i Nordsjön (samma orsak som angavs för TRELLEBORG i Östersjön på Trelleborg - Sassnitz, samma år).

326
Färjor / SV: En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 20 februari 2018, 08:43:43  »
Citera
the reason for the lettering TT-Line (and not TT-Linie) is simple and easy: just look at the original lettering "Team Line" of the ships: they just used the available letters (maybe to save paint ?)


Kann es so einfach sein?
Vielen danke für deine Information.
/ Marre
Thank you everybody for the information. Correct, I checked my slide register, it was in 1972, not the 60's, but I believed it was two summers. And I can confirm that the reason for "TT-Line" was the change of "Team Line". It was new to me that one of them was only bow loading but the other drive through, as they both docked by the bow in Trelleborg.

327
Färjor / En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 15 februari 2018, 16:18:32  »
I den annars utmärkta sidan "Fakta om fartyg" saknar jag på TT-Linie/Line-sidan två små Ro/Ro-färjor som gick som lastbilsfärjor på Trelleborg - Travemünde på sextiotalet. Den ene hette WASA och hade gul överbyggnad och blått skrov och den andra hette HANSA och hadde vit överbyggnad och rött skrov. De var systerfartyg. De gick ett par somrar parallellt med NILS HOLGERSSON och PETER PAN - de hade inte ens hytter till lastbilschaufförerna.
Är det någon som vet något om dessa båda?

328
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 09:43:52  »
Deutchland class panzerschiff hade samma design. http://www.maritimequest.com/warship_directory/germany/pages/cruisers/admiral_scheer.htm
Jaja, det är ett fartygsmode från förra seklets början, som nu blivit "modernt" igen, som vi konstaterat i flera trådar i detta forum. Gäller bl.a. de nya Hurtigrutskeppen ROALD AMUNDSEN och FRIDTJOF NANSEN.

329
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 14 februari 2018, 13:45:48  »
Tittar man på ritningen/bilden så sitter skorstenarna osymetriskt. Babords skorsten är placerad ca 10m framför styrbords. Vidare så ser det ut som att "piporna" sitter längre föröver på babords skorsten. Bodre vara pga maskinernas placering. Undrar varför man valt att göra fartyget osymetriskt. Skulle vara intressant att se detaljritningarna.

Jeg tror det er valgt å tegne sånn, bare for å vise at det skal være 2 stk skorstener, som kommer till å sitte likt på hver sin side.
Jeg tror Andreas S har rett, men det er en elendig tegning, for det er kun for skorstenene at det er en perspektivtegning. For jeg antar att fronten er buet, fordi hvis det også er perspektivtegning fortsetter vinduene rundt babords hjørne!

330
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 13 februari 2018, 07:56:45  »
Jag tror mer på Bvb's gissning än på aries'. Men aries har rätt i att TS och HF är mogna för avyttring.

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 44