Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 56
31
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 16 januari 2019, 14:23:27  »
Sedan 1 januari 2015 ligger gränsen på svavel 0,1%
Antagligen kör dessa färjor på någon lågsvavlig tjockolja

Peter Pan åtminstone har väl scrubbers som gör att de kan köra på högsvavlig bunker
Tack!

Då tolkar jag Ditt svar som att scrubbers faktiskt kan innebära lägre bränslekostnader, och att det bara är svavelhalten som är reglerad, för övrigt kan man få skita ner som man vill?

32
Övrig sjöfart / SV: Skrämmande uselt ombord USS Fitzgerald
« skrivet: 16 januari 2019, 14:21:15  »
Hvarför kom jag att tänka på KNM HELGE INGSTAD? ::)

33

Kanske en fråga vore huruvida Berg tillverkade vridbara blad redan 1958..

Huruvida Berg gjorde det, kan jag inte svara på, men tågfärjan TRELLEBORG hade vridbara blad redan 1958 (däremot inte östtyska SASSNITZ 1959, hvilket skapade stora problem vid ingång till Trelleborg).

34
Färjor / Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 16 januari 2019, 12:27:28  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?

35
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 15 januari 2019, 22:03:48  »
Eller så kan ju TT-Line, som nu betjänar fem färjeleder (sex med Swinoujscie - Rønne), inte får sin nya färja på några år och är så desperata att de till och med chartrar GUTE (som redan har otroliga svårigheter att hålla tidtabellen på Trelleborg - Travemünde, lossning och lastning tog fyra timmar i Trelleborg i eftermiddags, och så mycket försenad blev hon också, då hon inte kom förrän hon skulle avgått - ser ut som att man kansellerat hennes avgång imorgon), köpa henne.

36
Färjor / SV: Rapport från Trelleborg
« skrivet: 14 januari 2019, 17:15:19  »
Där var inte många lediga färjelägen när GUTE kom. I färjeläge 2 låg HUCKLEBERRY FINN, i 3 ROBIN HOOD, i 4 GRYF, 5 & 6 finns inte längre, i 7 låg SASSNITZ, 8 var ledigt men är ett rent tågfärjeläge, i 9 låg SKÅNE. Så det var 1 och 10, och man valde då färjeläge 1, som nästan aldrig används, och den västra klaffen (läget kan betjänas av klaff i bägge ändar, där den östra är på samma utstickande lilla del av kajen som klaffen till färjeläge 2).

37
Färjor / SV: Rapport från Trelleborg
« skrivet: 14 januari 2019, 13:25:42  »
Underliga ting sker i Trelleborgs hamn just nu. Istället för att gå till Swinoujscie igår kväll låg GALILEUSZ till småtimmarna i Trelleborg och gick därefter ut på redden utanför Trelleborg, och där ligger hon fortfarande.

Och just nu kom GUTE till Trelleborg med bogserhjälp och är i färd med att lägga till i färjeläge 1! Går man in på TT-Lines tidtabell kan det se ur som om hon skall gå som ren godsfärja Trelleborg - Travemünde. I tidtabellen heter hon då "error in ship". Det är ju inte första gången TT chartrar fartyg från Gotland.

38
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 13 januari 2019, 21:37:44  »
Det vore ju besvärligt, med tanke på att Peter Pan är 220m lång.... Jag vill minnas att Trelleborg klarar fartyg på 240m.
Är hon det? Men det var någon i detta forum som påstod att näsan kapats p.g.a. en bestämmelse om hur långa fartygen fick vara i Trelleborg! Och jag har hört något liknande om SKÅNE (hennes bog är ju inte kapad lika brutalt, mer som NILS HOLGERSSONs).

39
Kastar ut en ny krok. Vi kom i går över ett dokument (tjänsteintyg) skrivet av Irmas dåvarande kapten den 11.2 1968. Utdrag:

"I fartyget [Irma] har under tiden 4.7 - 4.11 -67 installerats nytt huvudmaskineri av typ Deutz SBA 8M 528 och propelleranordning med reversering av märket  J.W. Berg Hälsö. Arbetet utfördes vid Nya Marstrandsverken AB i Marstrand varvid xxx deltog i arbetet och övervakade installationen."

Anordningen med maskin var begagnad, ca 10 år gammal, och kom från en trålare som vi inget vet om.

Irma: LOA 47m, ca 700 hp, reduktion 2:1 (ej bekräftat), propellerdiameter 1-1.6 m (ej bekräftat), 3 eller 4 blad (vet ej), toppfart olastad 14 Kn, marschfart lastad 10.5 Kn.

Video av en likadan maskin på youtube, notera att varvräknaren går åt bägge hållen. Maskinen torde vara fyrtaktare:
https://www.youtube.com/watch?v=OZwh1fTFvnc

Pga diverse lite invecklade grejer har propulsionens typ stor betydelse på många sätt, tom. inverkar direkt på nästa sommars sökningar.

Med det citerade ordvalet ovan, vad sägs? Var det

1. en propeller med vridbara blad?
2. en vanlig propeller + backslag?
3. omöjligt att säga?

Varför? Alla åsikter emottages med glädje.
Jag skulle spontant gissa på 1. vridbara blad. Är inte 2. backslag annars ganska självklart, eller tar jag fel?

40
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 12 januari 2019, 18:48:13  »
Enligt Lokaltidningen blir det nya fartyget 230 m långt. Jag trodde att PETER PAN och SKÅNE fick sina nosar kapade för att färjor i Trelleborg inte tillåts vara mer än 200 m långa. Betyder det att den nya färjan inte ens kommer att kunna lägga till i färjeläge 10 utan blir hänvisade till läge 11-13?

41
Färjor / SV: Rapport från Trelleborg
« skrivet: 11 januari 2019, 17:09:57  »
SASSNITZ kommer tydligen tillbaka på måndag, men inte för att gå på Sassnitz utan för att ersätta SKÅNE på Rostock. TOM SAWYER ser inte ut att komma tillbaka förrän 24. januari.

42
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 11 januari 2019, 14:07:02  »

Den såg ju inte så dum ut, renare linjer än dagens NILS HOLGERSSON och PETER PAN. Uppenbarligen har man tänkt ha tre lastbilsdäck i överbyggnadens fulla längd.
Det intressanta är att, man i likhet med t.ex. Hurtigrutefartygen fr.o.m. 90-talet, inte längre har placerat kommandobryggan högst upp utan under ett eller ett par passagerardäck. Nej, när man skall lägga till ofta i hamnarna är det kanske inte så himla praktiskt att ha kommandobryggan alltför högt? (Undantaget är ju Finlandsbåtarna i Stockholms skärgård, som kan ha fördel av att se så högt över öarna som möjligt.)

43
Färjor / Rotation av färjpor mellan Sverige/Danmark och Tysklanæ
« skrivet: 11 januari 2019, 13:55:18  »
Jag har roat mig litet med att titta på hur länge färjorna mellan Trelleborg, Gedser och Rødby Færge och Tyskland har trafikerat sina leder:

Statens Järnvägar m. efterföjare:
DROTTNING VICTORIA, 1909, "ersattes" 1958  av TRELLEBORG efter 49 år, tagen ur trafik 1968 efter 59 år
KONUNG GUSTAF V, 1910, "ersattes" 1958 efter 48 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1968 efter 58 år
TRELLEBORG, 1958, "ersattes" 1967 efter 9 år av SKÅNE, tagen ur trafik 1977 efter 19 år
SKÅNE, 1967, "ersattes" 1982 efter 15 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1988 efter 21 år
(DROTTNINGEN, 1968, tagen ur ordinarie trafik 1971 efter 3 år)
GÖTALAND, 1973, "ersattes" 1998 efter 25 år av SKÅNE, tagen ur trafik 2011 efter 38 år,
TRELLEBORG 1982, tagen ur trafik 2014 efter 32 år
SKÅNE, 1998, i trafik i 20 år

Deutsche Reichsbahn m. efterföljare:
DEUTSCHLAND, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
PREUSSEN, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
SASSNITZ, 1959, "ersattes" 1972 efter 13 år av RÜGEN, tagen ur trafik 1977 efter 18 år
RÜGEN, 1972, "ersattes" 1989 efter 17 år av SASSNITZ, tagen ur trafik 2001 efter 29 år
SASSNITZ, 1989, i trafik i 29 år
STUBBENKAMMER, 1971, "ersattes" 1977 efter 6 år av ROSTOCK och tagen ur trafik
ROSTOCK, 1977, "ersattes" 1994 efter 17 år av MECKLENBURG-VORPOMMERN och tagen ur trafik
MECKLENBURG-VORPOMMERN, 1996, i trafik i 18 år

FRIEDRICH FRANZ IV, 1903, "ersattes" 1927 efter 18 år av SCHWERIN och tagen ur trafik
MECKLENBURG, 1903, tagen i beslag 1945 efter 42 år
SCHWERIN, 1927, bombad 1944 efter 17 år
WARNEMÜNDE, 1963, leden nedlagd 2005 efter hennes 42 år

Danske Statsbaner:
PRINSESSE ALEXANDRINE, 1903, tagen ur trafik 1933 efter 30 år
PRINS CHRISTIAN, 1903, "ersatt" 1922 av DANMARK efter 19 år och satt in på andra leder
DANMARK, 1922, "ersatt" 1954 (Gedser-Grossenbrode) resp. 1968 (Gedser-Warnemünde) av KONG FREDERIK IX efter 32 resp. 46 år
DRONNING INGRID(/SJÆLLAND), 1953 insatt till Tyskland, "ersatt" 1954 efter 1 år av "KONG FREDERIK IX"
KONG FREDERIK IX, 1954, "ersatt" 1968 efter 14 år av DANMARK
DANMARK, 1968, "ersatt" efter 30 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
PRINS HENRIK, 1981 insatt till Tyskland, "ersatt" efter 17 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DRONNING MARGRETHE II, 1982 insatt på Tyskland, "ersatt" efter 16 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

DEUTSCHLAND, 1953, "ersatt" 1972 efter 19 år av DEUTSCHLAND och tagen ur trafik
THEODOR HEUSS, 1957, "ersatt" 1986 efter 29 år av KARL CARSTENS, tagen ur trafik efter 41 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DEUTSCHLAND, 1972, "ersatt" efter 26 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
KARL CARSTENS, 1986, "ersatt" efter 12 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

TT-Linie/Line:
NILS HOLGERSSON, 1962, "ersatt" efter 5 år 1967 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1965, "ersatt" efter 9 år 1974 av PETER PAN
NILS HOLGERSSON, 1967, "ersatt" efter 8 år 1975 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1974, "ersatt" efter 12 år 1986 av PETER PAN (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 1975, "ersatt" efter 12 år 1987 av NILS HOLGERSSON (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 2001, i trafik i 17 år
PETER PAN, 2001, i trafik i 17 år
NILS DACKE/PETER PAN/HUCKLEBERRY FINN, 1988, i trafik efter 30 år
ROBIN HOOD/NILS HOLGERSSON/TOM SAYWER, 1989, i trafik efter 29 år
NILS DACKE/ROBIN HOOD, 1995, i trafik efter 23 år
ROBIN HOOD/NILS DACKE, 1995, i trafik efter 23 år

Mönstret är att ångfärjorna "höll" rätt länge, medan det de två-tre decennierna efter andra världskriget förekom en ganska ofta förekommande utskiftning, antagligen p.g.a. att behovet för storleksökning var så stort närmast efter kriget (det stora undantaget här är Gedser-Warnemünde). Färjorna tenderar nu att fortsätta att trafikera sina leder längre och längre.

44
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 11 januari 2019, 12:54:53  »

Nova Star går mellan Gdansk - Nynäshamn
Där ser man! Tack! :)

45
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 11 januari 2019, 10:36:56  »
Stort tack för ett trevligt reportage ifrån m/f Nova Star.Bor mittemot terminalen så ser henne ofta.
Bor Du i Karlskrona?

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 56