Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 26
31
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 17 april 2018, 08:33:53  »
Utrolig hva en eneste skrivefeil kan utløse av sprogdebatt!  :o Er dette et skipsforum eller et sprogforum?  ;) M.h.p. morsmål så har ikke jeg noe morsmål lenger, etter å ha vokst opp i Skåne, bodd halve livet mitt i Norge, men midt i den perioden bodd fire-fem år i svensk Norrland. :-[

32
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 17 april 2018, 08:29:20  »
Det ser ut som att ett stadsvapen håller på att målas dit nu (en ställning hänger över förens topp).
Hyggelig! Men forhåpentligvis monteres dit. De har alltid vært fysiske våpenskjolder, såvidt jeg vet.

33
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp - nye skipsnavn
« skrivet: 16 april 2018, 11:23:35  »
Og så har vi jo de rederier som liker å samle skipene sine på ett sted i skipsregisteret (f.eks. Fred. Olsen Lines, som døper alle sine skip med navn på B; BORGEN, BUENAVISTA, BOLERO, BLACK WATCH, BRUSE, BRÆMAR, BLENHEIM etc, eller HSDG, hvis skip alle begynte med CAP).

Så hvis Havila vil ha skip som begynner på HA så kunne de jo hete HAMMERFEST, HAVØYSUND, HARSTAD og HAVBLIKK.

34
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 16 april 2018, 08:59:17  »
Citera
kalvfilet Oscar bestod av två tjocka, perfekt helstekta oxfiletskivor.

Låter som en ny variant, kalvfilé av oxfilén.  ;)
/Marre

Norsk gastronomikonst upphör aldrig att förvåna.

OK, Dere som preseterer å lage to innlegg av en skrivefeil. Jeg tenkte på norsk når jeg skrev den setningen. På norsk sier man indrefilet. Og da blir det riktig. Kalvfilet Oscar besto av to tykke skiver indrefilet. Så er det bare det at man pleier ikke å bruke ordet "innerfilet" på svensk, men "oxfilet", ettersom det ofte er det det dreier seg om (selv om man på norsk også bruker indrefilet om "fläskfilet", og i dette tilfellet var det altså indrefilet av kalv). ;)

Jeg må vel gå over til utelukkende å skrive norsk (eller dansk) i dette foraet.

35
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 14 april 2018, 13:42:03  »
Citera
kalvfilet Oscar bestod av två tjocka, perfekt helstekta oxfiletskivor.

Låter som en ny variant, kalvfilé av oxfilén.  ;)
/Marre
Duktig! :P

36
Kryssningsfartyg / "Hurtigruten" kan delas upp - nye skipsnavn
« skrivet: 14 april 2018, 11:59:18  »
Da blir det altså fire nye kystruteskip. Det er alltid gøy å spekulere i navnevalget.

La oss håpe at de ikke tar etter Color Lines navnetradisjon å kaller dem SUPERSLOW I, SUPERSLOW II, SUPERSLOW III og SUPERSLOW IV, eller HAVILA MYSTERY, HAVILA FANTASTIC eller noe lignende.

Og la oss virkelig håpe at de ikke døpes HAVILA 1, HAVILA 2, HAVILA 3 og HAVILA 4!

Fjord Line gikk det jo rykter om var en av tilbyderne. Havila kunne jo plukke opp deres navnetradisjon, og kalle skipene SOGNEFJORD, GEIRANGERFJORD, TRONDHEIMSFJORD og VESTFJORD.

Hurtigruteselskapene har jo hatt sine forskjellige navnetradisjoner. BDS hadde stjerner og himmelfenomener. TFDS har tatt over himmelfenomenene, som NORDLYS, POLARLYS og MIDNATSOL, men ikke stjernene, som LEA, ASTREA, SIRIUS, og også METEOR er ledig.

NFDS hadde sine JARL-navn. De er ikke blitt videreført, hverken hos TFDS eller senere HRG, men for et rederi på Nordvestlandet kunne jo det kanskje være fristende. MØRE JARL f.eks.

VDS hadde sine nordnorske, geografiske navn. Dem har OVDS/HRG i høyeste grad videreført. Men det ironiske er at av de syv nordnorske byene (jeg ser bort fra alle "nybyene" etter "frisleppet" av bystatusbegrepet) er Narvik den eneste som har fått et skip oppkalt etter seg, samtidig som det er den eneste nordnorske byen som ikke har Hurtigruteanløp, det var det ODS som gjorde. Havila kunne ju døpe sine skip f.eks. FLORØ, BODØ, TROMSØ og VARDØ (hvis ikke noen av dem er opptatt av helt andre skip).

Så hadde NFDS også kongelige navn. HRG har HARALD JARL, men vil Havila være royalistiske så er jo DRONNING SONJA, KRONPRINS HAAKON MAGNUS, KRONPRINSESSE METTE MARIT og PRINSESSE INGRID ledig.

37
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 14 april 2018, 11:44:03  »
På Color Line-färjan COLOR FANTASY åt jag däremot en mycket god tre rättersmiddag helgen före påsk, där bl.a. kalvfilet Oscar bestod av två tjocka, perfekt helstekta oxfiletskivor. Middagen gick visserligen på Nkr 870,-, men det inkluderade ett vinpaket, där det visade sig att jag fick en hel flaska vitvin till krabbcocktailen, en hel flaska rödvin till kalvfileten och ett stort glas dessertvin till desserten. Men så kostar ju också själva resan Oslo - Kiel Nkr 3000,- i utvändig singelhytt.

38
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 10 april 2018, 16:12:19  »
Och på DFDS Oslo - København-färjorna är det lika dyrt att äta i danska kronor som i Oslo, en av världens dyraste städer, i norska kronor.

39
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 09 april 2018, 11:08:41  »
Havila Kystruten AS är 100% ägt av Wikborg Rein Services, som är 100% ägt av Wikborg, Rein & Co advokafirma DA. (DA="delt ansvar")

40
Färjor / SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« skrivet: 05 april 2018, 09:45:28  »
Och Ryska Statsbanornas nya sovvagnar i "Leonid Tolstoj" Moskva - Helsinfors är registrerade i Schweiz (antagligen leasade). Orsaken skall vara att importtullen på järnvägsmateriell till Ryssland är vansinnigt hög.

41
Hvarken Linköping – Rimforsa, Prince Rupert – Ketchikan – Whittier, Seaward – Ketchikan – Vancouver B.C. & Vancouver B.C. – Victoria B.C. - Seattle, Puerto Natales – Puerto Montt, Punta Arenas – Kap Horn – Ushuaia & Ushuaia – Antarktis på 68 grader 15’ S, Bamako – Timbuktu – Gao, Chongqing – Hankou, Vladivostok – Niigata eller Kobe – Shanghai hänger däremot samman med ovanstående.
Som naturligtvis heller inte båt/färjeresor på Siljan, Mjøsa, Bodensjön, Attersee, Wolfgangsee, Vierwaldstättersee & Alpnachersee, Zürichsee & Untersee, Thunersee, Brienzersee, Genèvesjön, Trieste - Durrës, Rijeka - Dubrovnik, Bari - Patra, Siracusa - Valletta, Villa San Giovanni - Messina, Palermo - Cagliari, Golfo Aranci - Civitavecchia, Livorno - Bastia eller på Bosporen gör. 

42
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 03 april 2018, 17:34:06  »
Stäven ser ut som att den skulle fått smäll av en stekpanna (inte snyggt). Synd att stadsvapnet är borta..
Håller helt med!

Lite off topic, men jag undrar varför ändrar TT inte stadsvapnet för Nils Dacke. Den borde ha Swinoujscies stadsvapen, inte Lubecks..
TT har aldrig ändrat stadsvapnen, då skulle de fått göra det ofta. TOM SAYWER har t.ex. Hamburgs stadsvapen, men hemmahamn Rostock. Nuvarande NILS DACKE har också Hamburgs stadsvapen, men hemmahamn Limassol (inte Swinoujscie). Nuvarande ROBIN HOOD, tidigare NILS DACKE, hade aldrig något stadsvapen, därför att de "svenska" färjorna hade hemmahamn Nassau när hon byggdes. Hon har aldrig haft Trelleborgs, ej heller Szczecins (som var hemmahamnen när hon gick på Swinoujscie). Endast HUCKLEBERRY FINN och NILS HOLGERSSON har stadsvapen som stämmer med deras nuvarande hemmahamnar, Trelleborgs resp. Lübecks.

43
Efter min nyligen genomförda flodbåtskryssning Amsterdam Ruijterkade Oost - Hoorn – Middelburg – Antwerpen - Gent Rigakaai – Rotterdam – Kinderdijk – Schoonhoven - Amsterdam Westerdoksdijk har jag nu sammanhängande rest på köl mellan Örebro, Uppsala, Luleå, Mariefred, Nynäshamn, Oskarshamn, Åbo, St. Petersburg, Riga, Gdańsk, Stralsund, Rostock, Kiel, Køge, Malmö, Landskrona, Hven, Skagen, Halden, Dalen, Helgeroa, Notodden, Arendal, Lysebotn, Sauda, Årdalstangen, Stryn, Moskenes, Reine, Narvik, Murmansk, Nordpolsiskanten på 80 grader 25’ N, Moffen, Seyðisfjörður, Uukkusissat, Strømnes på Orkneyar, Aberdeen, Geraardsbergen, Leuven, Brussel, Middelburg, Gent, Amsterdam, Szentendre, Basel, Donaumynningen vid Vilkove, Sulina, Cherbourg, Barreiro, Fos-sur-Mer, Tanjung Pinang, Montréal, Zarate, Buenos Aires, Iquique, Port Elizabeth, Dar-es-Salaam och Port Chalmers över hamnar som Stockholm, Skokloster, Västerås, Strängnäs, Södertälje, Mem, Helsingfors, Tallinn, Västervik, Wisby, Helsingborg, Sletten, Travemünde, Trelleborg, Saßnitz, København, Rønne, Ystad, Świnoujście, Göteborg, Frederikshavn, Strömstad, Fredrikstad, Moss, Larvik, Sandefjord, Oslo, Skien, Langesund, Kristiansand, Hirtshals, Tórshavn, Stavanger, Bergen, Værøy, Røst, Bodø, Svolvær, Lødingen, Harstad, Kirkenes, Reykjavík, Scoresbysund, Longyearbyen, Newcastle, Southampton, Hamburg, Rotterdam, Aalst, St. Pieters, Temse, Mechelen, Antwerpen, Hoorn, Budapest, Lisboa, Algeciras, Singapore, New York, Philadelphia, Montevideo, Tanger, Dakar, Zanzibar, Mombasa, Sydney, Devonport, Brisbane, Melbourne och Auckland, mellan Kanarieöarna och genom Suez- og Panama-kanalerna.

Hvarken Linköping – Rimforsa, Prince Rupert – Ketchikan – Whittier, Seaward – Ketchikan – Vancouver B.C. & Vancouver B.C. – Victoria B.C. - Seattle, Puerto Natales – Puerto Montt, Punta Arenas – Kap Horn – Ushuaia & Ushuaia – Antarktis på 68 grader 15’ S, Bamako – Timbuktu – Gao, Chongqing – Hankou, Vladivostok – Niigata eller Kobe – Shanghai hänger däremot samman med ovanstående.

44
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 03 april 2018, 12:37:54  »
Stäven är kapad på ett snyggt sätt.
Där har vi olika smak. Det ser åtskilligt bättre ut på SKÅNE.

45
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 03 april 2018, 12:37:09  »
Det är borta
Då är det bara HUCKLEBERRY FINN kvar, av de fyra färjor som haft det; TRELLEBORG, NILS HOLGERSSON (IV), NILS DACKE/PETER PAN (IV)/HUCKLEBERRY FINN och PETER PAN (V).

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 26