Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 37
31
Färjor / SV: Färja på Östersjön brinner!
« skrivet: 03 oktober 2018, 08:26:41  »
Brand i motorrummet. Släcktes av sprinklers. På väg mot Litauen nu. Allt står i Aftonbladet. Ingen skadad.
Ikke brann en gang, men røykutvikling, som utløste brannalarm og sprinklers, ifølge VG. Men visstnok usikkert om hun kan gå for egen maskin til Klaipeda eller må slepes. Både russiske og litauiske myndigheter er på plass med hjelpeapparat.

32
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 01 oktober 2018, 16:44:14  »
DFDS vil formentlig også ha god fraktkapasitet på Oslo - Kbh, i tråd med EUs planer om mest mulig frakt fra vei til sjø.

En glimrende mulighet når man allikevel seiler fra hovedstad til hovedstad hver natt.

To nye søstre litt større enn Magic og Fantasy, dog med minst to trailerdekk, ville kanskje passe bra?
Plan- og bygningsetaten i Oslo har allerede en gang før prøvd at smide færgerne ud fra Vippetangen. Hvis det så kommer færger med to trailerdæk så tror jeg de vil lykkes med det. :o

33
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 01 oktober 2018, 16:41:38  »

Men måske man kunne flytte færgeterminalen ud til den nye containerterminal og den nye store krydstogtterminal 4 ude ved Oceankaj fordi så ville der jo ikke være nogen begrænsninger på størrelsen (terminal 4 ville kunne tage imod QM2,  Oasis OTS og lignende.
Ja, så bliver den endda mere utilgængelig for landgangspassagerer! :(

34
Färjor / SV: 24 år sedan Estonia förliste
« skrivet: 29 september 2018, 22:16:31  »
Jeg husker ogsaa veldig godt min tur med ESTONIA paasken 1994, da vi gikk gjennom isflakene I full fart, saa det daanet I hele skroget.

35
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 29 september 2018, 22:03:21  »
Citat från: NT-T2 link=topic=12
Det traditionella fartyget hos Hurtigruten är snarare ett kombinerat gods/passagerarfartyg även om passagerarutrymmena numera är anpassade åt kryssningsfartygshållet.
Ogsaa I dette forum har man jo hatt problemer med aa definere hva Hurtigruten er, traader om Hurtigruten har ofte vaert plassert under "Faerjor"

36
Färjor / SV: 24 år sedan Estonia förliste
« skrivet: 29 september 2018, 21:55:37  »
Jeg var I Hong Kong naar det skjedde. Det var foerstesidesnyhet selv der.

37
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 29 september 2018, 09:10:39  »
Men å andra sidan är väl Hurtigruten en båtlinje och de fartyg, som trafikerar linje är väl närmast att betrakta som sightseeingbåtar modell större.
Hurtigruten er en skipsrute

38
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 28 september 2018, 12:03:49  »
Annat som skapar förvirring är definitionerna av fartyg, båt och skepp.

Jag är alltid intresserad av att använda korrekta termer, så måste fråga om råd här. Är det så att ett skepp (i marina sammanhang, som enskilt substantiv) alltid avser ett (större) segelfartyg, medan motordrivna fartyg är just fartyg? Och sedan används skepp naturligtvis som för- och efterled i sammansatta ord i samband med motordrivna fartyg också, som t.ex. förskepp, akterskepp, skeppsredare, skeppsbyggnad.
Jeg oppfatter ikke "skepp" på svensk som å kun være begrenset til seilskip, men "skepp" brukes nok ikke like hyppig som "ship" på engelsk, "skib" på dansk eller "skip" på norsk. Forkortelsene S/S og M/S står jo for Steam ship hhv Motor ship (selv om mv for motor vessel bruks alt oftere). På norsk snakker man om Hurtigeskip, neppe Hurtigrutefartøyer og slett ikke Hurtigrutebåter, selv om de fire som ble bygget i Italia ble kalt Italia-båtene og de tre som ble bygget i Ålborg ble kalt for Aalborg-båtene. "Danskebåten" er også et slikt unntak. På tysk bruker man også "Schiff" hyppig, sågar "Fährschiff" nesten oftere enn bare "Fähre". (Og på tysk betyr ikke "Fahrzeug" fartøy/faryg men fordon/kjøretøy.)

39
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 28 september 2018, 08:47:14  »
Det är ju förövrigt värt att nämna att "lilla" Seven Seas Explorer är större än sådana klassiska liners som Lusitania/Mauretania.
1984 tok jeg atlantdamperen STEFAN BATORY, et skikkelig transatlantisk passsjerskip, mellom Tilbury og Montreal. Hun var mindre enn PETER PAN, MECKLENBURG-VORPOMMERN og SKÅNE som går på 6-8 timers ruter mellom Trelleborg og Tyskland idag.

40
Kryssningsfartyg / SV: Havila Kystruten's nybyggen
« skrivet: 28 september 2018, 08:42:22  »
Havila har ju bestamt sig for att bygga sina nya fartyg i Turkiet och i Spanien.
men tidsplanen verkar vara liiite tight.
Ar det for tidigt att satsa en slant pa att det kommer bli forseningar?
Jeg vedder ikke imot!  ;D Her kan vi kanskje få se noen festlige charterskip det første halve åre av Havilas virksomhet. Enten Hurtigruteskip til en rådyr pris for Havila, eller noe gammelt skrap fra kontinentet. :D Vi husker jo hvordan det var når plutselig Fosen fikk Bastø-fergene. Da gikk til og med gamle jernabanefergen STUBBENKAMMER som bilfergen EINAR TAMBARSKJELVE mellom Moss og Horten!  ???

41
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 23 september 2018, 08:37:54  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...
Neineinei!!! Du tar selvfoelgelig Hurtigruten fra Bergen! Du kan saagar ha bilen med deg.

42
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 22 september 2018, 14:23:15  »
Av de cruiseskipsrederier som pOlman ramser opp har jeg kun reist med Costa og har kanskje litt bedre erfaring. Jeg reiste I november-desember 2024 fra Savona til Santos. Absolutt alt ble sagt paa seks sprog, og det opplevdes ikke trangt, paa tross av at vi var 3000 pax.

43
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 22 september 2018, 14:17:10  »
Det er kun tilfeldigvis at cruiseskip tilbyr reiser mellom Koebenhavn og Norge. Ellers er der kun ett rederi som har ferger paa den ruten: DFDS

44
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 21 september 2018, 13:46:39  »
Ta som ett exempel leasa, som för tanken till ett lånekontrakt av bilar eller maskiner och som används om t.ex, färjor ibland. Fartyg och då gäller det alla typer inom handelsflottan.
I min sinnesvärd chartrar man ett fartyg med eller utan besättning och inget annat. Men leasa ett fartyg, där går väl i alla fall gränsen.

Korrekt, man använder Timecharter, Bareboatcharter och numera även Bareboat-hire-purchase.
Om en ägare inte själv vill driva fartyget utan låta någon annan driva det så är det en Bareboatcharter.
Så da vil du si at MECKLENBURG-VORPOMMERN var en Bareboat-hire-purchase av Scandlines GmbH?

45
Färjor / SV: MECKLENBURG-VORPOMMERN
« skrivet: 21 september 2018, 13:43:37  »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 37