Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 56
16
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 18:48:58  »
Så om en färja som heter Gryf (vilket jag förstår är polska och betyder grip på svenska) har en grip på skorstenen så är det ok.
Men om en båt som heter Gripen av Malmö har en grip på skorstenen så skulle det inte vara ok bara för att rederiet heter samma sak?
Jag förstår inte logiken.
/ Marre
Det är ju inte fråga om OK eller inte OK, jag bara undrade om fler färjor hade illustration av fartygsnamnet. Men Du skrev Gripenlinjen, Jag vet ju inte att de bara hade en båt, som hette GRIPEN AV MALMÖ, om det nu var så. Och den halvnakna sjöjungfrun på Sessanlinjens skorstenar illustrerade i alla fall inte Prinsessan Christina, Prinsessan Desirée, Prinsessan Birgitta &c., jag har i alla fall aldrig sett H.M. Konungens systrar halvnakna med fiskstjärt.

17
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 22 januari 2019, 18:41:24  »
Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.

Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst?

18
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 22 januari 2019, 16:21:20  »
Ser att kapstans är tillbaka i forumet. Välkommen tillbaka kapstans! Har Du något att berätta om den långa, fastlåsta streiken i Göteborgs hamn, och hur det har gått med den?

19
Eftersom inte Fritjof Nansen ska ner till Antarktis 2019/2020, utan Midnatsol istället, så får Lofoten gå kvar fram tills nya avtalet börjar gälla 2021. Men de kommer nog med all säkerhet behålla Lofoten för kryssningar i Norge och Svalbard.

http://touch.blv.no/nyheter/ms-lofoten-i-rute-fram-til-2021-1.2568546?ref=0xa1810bfbe8d9a22cdce095c72e79250694c29e4116da7f6c957489075b5a2a08
Makes sence!

20
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 13:22:02  »
Både SuperSeaCat, Gripenlinjen och Sessanlinjen tycker jag handlar mer om illustration av rederinamnet eller ledens namn. Då kunde man även ta fram Lion Ferry, på slutet.

Finns det inga andra där det enskilda fartygets namn illustreras på skorstenen?

21
Färjor / Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 00:01:39  »
Tre av de färjor som går på Trelleborg; GRYF, NILS HOLGERSSON och PETER PAN, har förutom rederiemblemet också illustration av fartygets namn på skorstenen/arna. Finns det fler exempel på detta i nordiska farvatten?

22
Färjor / SV: Geografiska namn aldrig använda av statsbanorna
« skrivet: 21 januari 2019, 15:53:16  »
STORSTRØMMEN är också ett geografiskt namn som DSB naturligt kunde ha döt en färja till, men inte gjorde.

23
Kryssningsfartyg / Är höstsesongen 2019 verkligen LOFOTENs sista säsong?
« skrivet: 21 januari 2019, 13:24:04  »
Hurtigrutefartyget LOFOTEN från 1964 har just "fräschats upp". https://www.dagbladet.no/tema/grat-da-de-sa-det-nye-skipet-na-far-hurtigrutefansen-ny-retrosjanse/70678548 Någon skrev tidigare i detta forum att hösten 2019 skulle bli LOFOTEN's sista. Men då kostar man väl inte på en "uppfräschning"?

24
Färjor / Geografiska namn aldrig använda av statsbanorna
« skrivet: 21 januari 2019, 11:00:18  »
SJ, DSB, DRG, DR och DB döpte sina tåg- och andra färjor efter kungligheter och geografiska namn, knutna till de hamnar de gick till, samt i DSBs fall även namn från den nordiska mytologin och vikingasagan.

Att SJ inte döpte TRELLEBORG 1958 till KONUNG GUSTAF VI ADOLF beror på ett hemligt avtal mellan SJ och DR att om SJ undvek kungliga namn så skulle DR avstå från namn som WELTFRIEDEN, VÖLKERFREUNDSCHAFT, KARL MARX, FRIEDRICH ENGELS och liknande. (DROTTNINGEN var ett gränsfall, men hon byggdes ju inte för Saßnitzleden i första hand.)

Men några geografiska namn användes aldrig.
SJ, använda namn: TRELLEBORG, SKÅNE, GÖTALAND, SVEALAND, MALMÖ, (MALMÖHUS), ÖRESUND
SJ, ej använda namn: STOCKHOLM, SVERIGE, ÖSTERSJÖN

DRG, använda namn: STRALSUND, SASSNITZ, RÜGEN, PUTBUS, BERGEN, ALTEFAEHR, SWINEMUENDE, POMMERN, DEUTSCHLAND, PREUSSEN, MECKLENBURG
DR, använda namn: SASSNITZ, WARNEMÜNDE, STUBBENKAMMER, RÜGEN, ROSTOCK, MECKLENBURG-VORPOMMERN (DFO)
DR, ej använda namn: DEUTSCHE DEMOKRATISCHE REPUBLIK, OSTSEE

DB, använda namn: FEHMARN, FEHMARNSUND, SCHLESWIG-HOLSTEIN, DEUTSCHLAND
DB, ej använda namn: PUTTGARDEN, FEHMARN BELT

DSB, använda namn: LILLEBELT/LILLEBÆLT, FREDERICIA, STRIB, GLYNGØRE, MORSØ, OREHOVED, HELSINGBORG, HELSINGØR, HÄLSINGBORG, (KRONBORG), (KÄRNAN), JYLLAND, FYN, KALUNDBORG, KORSØR, NYBORG, STOREBÆLT, SJÆLLAND, KJØBENHAVN, TREKRONER, DANMARK, HALSSKOV, KNUDSHOVED, SPROGØ, ROMSØ, FYNSHAV
DSB, ej använda namn: ODDESUND, SALLINGSUND, MASNEDØ, FALSTER, GEDSER, ØSTERSØEN, AARHUS/ÅRHUS, SAMSØ, (AMALIENBORG), FEMERN BÆLT, RØDBY, LOLLAND, BØJDEN (HEIMDAL höll på att döpas om till detta)

25
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 19 januari 2019, 15:42:30  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?
Skulle säga mer att dessa utsläpp beror mest på skicket av själva maskineriet och hur den hanteras och även vilket bränsle används.
Av det jag vet så hanterar man inte maskineriet ombord på Galileusz på ett bra sätt, utan sliter den så mycket som möjligt. Det beror mest på att EuroAfrica kan tyvärr inte sköta om sina fartyg och det gäller inte bara Galileusz. Bara vänta och se tills Copernicus kommer vara i lika illa skick som Galileusz, Jan Sniadecki och Kopernik. Har åkt med alla tre och dessa färjor lämnar mycket att önska. Till och med Baltivia sköts bättre.

Unitys färjor sköts däremot betydligt bättre. Både Gryf och Wolin släpper bara lite svart under uppstarten och nästan ingenting. Unity Line har satsat mycket på att fräscha upp sina färjor under 2017/18. Polonia var först och därefter Skania. Minns när jag har åkt med både Skania och Polonia innan de skickades till varvet i Szczecin så var de riktiga svartrökare, speciellt Skania vid ankomsten till Swinoujscie.
Men efter uppfräschningen av maskineriet så släpper de nästan noll.
Trots att EuroAfricas och Unitys färjor tillhör PZM så kan jag sammanfatta det kort:
EuroAfrica - Köper färjor och kör ner dem tills det inte kommer löna sig att fixa dem. Det är kanske inte konstigt, med tanke på att deras färjor är mest anpassade för frakt.
Unity Line - En ren motsats till EuroAfrica.


En annan utmärkt exempel när det gäller reducerad utsläpp är färjan Sassnitz. Under både DFO och Scandlines tiden så var denna färja en riktig rökbomb. Så fort maskineriet har dragits igång så har hela utsikten akterut täckts med enorm svart moln, men sedan Stena har renoverat maskineriet så blev även Sassnitz mycket mer miljövänlig.
Hur kan det då komma sig att KOPERNIK från 1977 klarar föroreningskraven, men inte TRELLEBORG från 1982?! Eller var det bara ett svepskäl från Stena för att trappa ner Kungsleden?

26
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 12:41:26  »
Inget varsel f.n. i Containerterminalen, varsel om strejk i RoRoterminalen till helgen.
Men den vansinnigt långa streiken tidigare, mot att ett rederi hade sina egna stuvare, tror jag det var, och som förde till inställning av containertåg från Göteborgs hamn och att oceangående containerfartyg slutade eller hotade sluta att gå till Göteborg, löstes det till slut?

27
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 17 januari 2019, 08:54:36  »
Om jag har förstått det rättså finns det öppet och stängt scrubbersystem öppet så går allt ut i havet istället för luften och stängt körs iland vilket system fartygen i Trelleborg har vet jag inte
Spontant har jag svårt att tänka mig att man skulle få lov att ha ett öppet system i Östersjön. Hvad skulle liksom vitsen med scrubbers vara då?

28
Övrig sjöfart / Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 08:51:49  »
Hittar inte den ursprungliga tråden om detta.

Hur går det i Göteborgs hamn? Låst läge? Fortfarande streik på gränsen till blockad?

29
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 16 januari 2019, 21:53:13  »
Moby, billig färja med bra lastkapacitet att köra på sommaren. Seajets?  Däremot knappast aktuell för Ventours eller Arkoumanis som för sina senaste förvärv valt japanskt tonnage som varit större och yngre.
Ja, Moby köper ju det mesta.

30
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 16 januari 2019, 15:11:46  »
Kan hon vara kandidat för Eckerö Linjen som letar nytt? kapacitetsmässigt torde hon vara större än Eckerö?

Frågan är vad man ska ha Wasa Express stora trailerdäck till?

Nej, tillgång till stort trailerdäck skulle nog TT-Line ha större glädje av.

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 56