Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3 ... 41
1
Färjor / SV: Ny inreding på El. Venizelos
« skrivet: 18 april 2018, 13:32:36  »
Mer japanskt till Anek! :) Man får förmodligen mycket färja för pengarna? Det är kanske inga kryssningsfärjor invändigt men det brukar grekerna ordna till. Sen är det ofta ganska spartanska bryggor, säkerligen inte heller något problem för grekerna, bara det finns cigg att röka! :)

//R

2
Reseberättelser / SV: En resa gjort i september 2002 (favorit i repris)
« skrivet: 17 april 2018, 11:06:33  »
Tack Micke, jag gör dock alltid misstaget att inte gå direkt ner till länken så man får alla bilder och dina kommentarer. :) Kul med Silvia Ana som jag såg i Sydamerika på senaste resan, och så MT Bellona med sina klassiska linjer.

//R

3
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 17 april 2018, 10:33:30  »
Fortsatt fantastiska bilder här i tråden. Ja, Finlandia och systern var något speciellt när dom dök upp! Här kändes det som om det verkligen var något nytt och stort jämfört med tex Saga och Song som egentligen mest kändes som transportfärjor medans Siljasystrarna hade kryssningskänsla.
Sen hittade jag ändå ganska snabbt några nackdelar tidigt. Saknaden av ett disco tex, man hade något litet rum innan Cafeterian i aktern om jag inte minns fel? Saknaden av en bar medans middagsserveringen var igång. På Åbosystrarna ändrade man också så det blev en bar på övervåningen i fören istället för Buffén, något som passade bättre på framför allt Åbolinjen som gick mera dagtid i skärgården.

//R

4
Färjor / SV: Ny inreding på El. Venizelos
« skrivet: 17 april 2018, 10:26:52  »
Ja, hon var i behov av en uppsnyggning invändigt. Och det visar att man satsar lite pengar på henne så hon får segla några år till. :)
Dock så har man inte gjort så mycket åt den värsta inredningen, nämligen rosa Nattklubben i aktern!!!  :o ???

//R

5
Färjor / SV: Wind Ambition till Grekland
« skrivet: 06 april 2018, 07:04:59  »
Trafik på Italien kanske? Annars skulle namnet Prince lika gärna betyda stranden nästa...

//R

6
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 10:05:53  »
Lite intressant är, att jag trodde det skulle bli mindre av den här typen av turism eftersom det nu är backpackers generationer som blir äldre. Men kanske just därför? Man har redan gjort allt på egen hand innan man fyllt 30 och söker helt enkelt semestrar där allt ingår och finns på nära håll när man blir äldre?

//R

7
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 03 april 2018, 18:18:28  »
Dags för sista delen i denna repris från resan 2013.

105

Middagen åt vi i Italia, det var fisk som var huvudtemat på menyn men man ordnade kött till min huvudrätt. Mycket bra service och mat. Det var bara vi och ett par till som åt här under tiden vi var på besök.

106

107

Ankomsten till Neapel var runt lunch så det var ingen stress på morgonen. Här kommer lotsen till oss. På vägen in till Neapel så flöt det fullt med soppåsar runt oss, det var stora problem med sophanteringen denna sommar i Neapel.

108

Här blir vi omkörda av M/S Celestina byggd i Singapore hos Marinteknik 1988. Grunddesignen är väldigt lik våra svenska Cinderellor i Stockholm som också är byggda av Marinteknik men i Öregrund. Den här varianten skulle passa perfekt i Stockholms skärgård med sina stora utedäck. :)

http://www.faktaomfartyg.se/celestina_1988.htm

109

Lugnt i poolen med vulkanen Vesuvio i bakgrunden.

110

Det gick att hitta lite lugnare utedäck om man gick ner någon trappa i aktern.

111

En gammal bekant från här hemma låg vid varv, fd M/S Diana II.

112

M/S Citta Di Forio, även hon byggd av Marinteknik, men i Öregrund 1987. Skiljer sig lite genom att ha bryggans fönster vinklade annorlunda mot många av Marintekniks övriga snabbgående fartyg. Inte helt olik Sjögull/Sjöbris.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:274829/mmsi:247070900/vessel:CITTA%20DI%20FORIO

113

MSC:s M/S Melody upplagd.

http://www.faktaomfartyg.se/atlantic_1982.htm

115

M/S Amalfi Jet, byggd 1991 hos Marinteknik Öregrund.

http://www.faktaomfartyg.se/diamant_express_1991.htm

116

Kryssningsterminalen till vänster och M/S Snav Lazio till höger.

117

På varvet låg förutom gamla Diana II några snabbåtar.

118

M/S Fauno stävar in.

http://www.faktaomfartyg.se/fauno_1981.htm

119

En gammal bekant från Öresund, nämligen fd HSC Felix ligger upplagd, numera är hon i Venezuela.

http://www.faktaomfartyg.se/felix_1996.htm

120

Så backar vi in mot Terminalen och Snav Lazio.

121

M/S Partenope

http://www.faktaomfartyg.se/partenope_2002.htm

122

M/S Snav Lazio, byggd som Olau Hollandia 1990 och syster till Peter Pan och Nils Holgersson.

http://www.faktaomfartyg.se/olau_britannia_1990.htm

123

HSC Isola Di Procida på väg ut.

http://www.faktaomfartyg.se/isola_di_procida_1999.htm

124

M/S Vincenzo Florio

http://www.faktaomfartyg.se/vincenzo_florio_1999.htm

125

Snav Lazio med gapet öpppet.

126

HSC Snav Altair, byggd 1990 i Norge som Sirius.

http://www.faktaomfartyg.se/sirius_1990.htm

129

På väg ner från soldäck, så passade jag på att ta ett höftskott på lyxrestaurangen för gästerna som reser i Yacht Club.

130

Efter en smidig avstigning, så tackar vi MSC Preziosa för den här kryssningen. MSC ligger inte som favorit hos mig, men dom kan vara riktigt prisvärda att resa med. Dessutom har dom ganska ofta just kortare kryssningar i Europa om man känner för att åka en liten sväng bara. :)

131

Snav Lazio med sitt gap öppet igen.

132

En "äkta" Cinderella syster (Rosaria Lauro) har backat in till kaj, till skillnad mot här hemma så backar man in till kaj istället för stävtillägg. Byggd 1987 hos Marinteknik Öregrund.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=127832

133

Och så en kultig gammal bärplansbåt med namnet Aldebaran byggd 1987 men ser äldre ut. Jag skulle kunna åka tillbaka ner hit bara för att muppa färjor och alla snabbåtar  i trafik, men hur ska man hinna med allt och ha råd?

http://www.myships.org/ITALIANHYDROFOILS/ALDEBARAN/

134

Sen tog vi spårvagnen ner mot City för att ta tåget till Rom.

135

Vi åkte snabbt... :)

136

Snart uppe i 300km/h.

137

Vi hade valt ett lite lyxigare boende i Rom då det gick att hitta bra priser. Tyvärr så blev min sambo sjuk med feber under dagen så vi kunde inte njuta så mycket utav vårat privata Spa.

138

Stadsliv i Rom.

139

Hur mycket kan man släpa runt på?

140

Extremt lång taxikö på Centralstationen i Rom.

141

Gott om biljettautomater.

142

Ett av dom äldre Pendolino snabbtågen som numera är neddegraderade till IC tåg.

143

Sen tog vi tåget till flygplatsen för att flyga hemåt.

144

Om det var hög ljudnivå på våra medpassagerare ner, så var det tvärtom hem, tyst och lugnt i SAS Boeing 737-700.

145

Civitaveccia från luften med några kryssningsfartyg vid kaj.

146

Berlin från luften med bla flygplatsen Berling Tegel TXL.

Det var allt från denna resa, hoppas det varit trevligt med en liten repris... :)

//R

8
Finns väl både för och nackdelar med ändrade tider. Flera blir säkert nöjda men andra missnöjda? Förstår dock inte riktigt det där med middagssittningarna? Det måste ju innebära att första sittning är mellan 17.00 och 17.30? Äter folk så tidigt?
Att få en längre kväll ombord är nog positivt, även att hytterna är klara tidigare vilket kan göra ombordstigningen smidigare och trevligare. Nu är det kaos vid hissar och trappor klockan 17.30 när dom som kommer ombord krockar med dom som väntat i baren.

Hemresan kommer bli ännu mera transport om man är framme redan 14, tidigare skulle man kunnat göra den roligare om man velat. Men Birka har senaste åren inte velat bjuda på något partaj på hemvägen. Det är bara någon tråkig musiktävling eller någon show som inte ens ska kallas show, utan nöjesvärdarna som sitter och mimar till några låtar i Dansbaren som man mörklägger genom att dra ner gardinerna och ta bort utsikten.
Inte ens den trevliga Flygeln utanför Buffén orkar man bemanna och bjuda på musik vid.

//R

9
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 27 mars 2018, 11:04:09  »
64

En av yacht med ovanligt snygga linjer, oftast brukar dom vara ganska korta och höga.

Så tittar kommer ett gäng bilder från insidan. Preziosa gav till en början ett ganska snyggt och lyxigt intryck, men när första intrycket lagt sig, så tycker jag att inredningen inte alls känns genomtänk. Det är många utrymmen som är ganska lika i stilen men som bara byter lite färg och design på möblerna. Den enda bar som stack ut var Sportsbaren med egen stil som dock var ganska tråkig.

65

Förstås finns det ett Casino ombord...

66

Inredningen gick i Romersk/Medelhavsstil.

67

Här är vi vid Phoenician Plaza som är ett Café. När vädret är bra, så känns hon lite för stor invändigt, många ställen var tomma även kvällstid. Kan tänka mig att det under vintern i Medelhavet kan vara lite bättre med folk även invändigt.

68

69

På väg vidare mot...

70

Diamond Bar

71

Diamond Bar och vi tittar akterut.

72

Atriumet med glashissar.

73

74

Hissar

75

La Locanda som är Pizzeria/Café.

76

77

Eataly som i dagarna har öppnat i Stockholm på Biblioteksgatan.

79

Italia som är fartygets finedining.

80

Men lunchen intogs i Buffén, ingen höjdarmat om man jämför med Celebrity. Framför allt saknades det bra med grönt som alternativ, men smakmässigt var det inte heller någon höjdare jämfört med Celebrity.

81

Buffén var väldigt stor och utspridd, det gick att hitta lugna miljöer att äta i, men då kom man väldigt långt från maten. Dessutom var det väldigt utspritt med olika mat runt hela lokalen. Så för att hitta allt fick man gå runt hela.

82

Exempel på buffédisk.

83

MSC skippar inte däck 13 som Celebrity gör...

84

Ännu en bar i ungefär samma stil som dom andra.

85

Glashissarna.

86

Bowlingbanan i Sports Bar, här skiljer sig miljön lite mera, men särskilt trevligt var det inte här, ganska sterilt och mer som en Cafeteria.

87

Sports Bar.

88

Och ännu en bar i ungefär samma tema som alla andra.

89

Trapphusen har speglar istället för konstverk.

90

I aktern hittar vi Safari Lounge som är en dansbar med ungefär samma stil som på våra Finlandsfärjor.

91

Promenaddäck.

92

Tenderbåt/Livbåt.

93

Safari Lounge igen.

94

Dansgolvet, det här var en av dom barer som det var mycket folk i kvällstid under våra två nätter.

95

Dags för avgång från Genova.

96

Och åter igen fullt i poolen.

97

Norskbyggd Katamaran.

98

Snart på väg till skrot...Men fina klassiska linjer.

98

M/S Oglasa

http://www.faktaomfartyg.se/oglasa_1980.htm

101

Så mötte vi M/S Olga.

102

Och Moby Corse.

103

Solstolarna undanplockade...

104

Och solen på väg ner med ett spegelblankt hav får avsluta den här delen.

//R

10
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 25 mars 2018, 06:52:46  »
Ännu ett fin resereportage från dej :)   Intresant att du flög med Norwegian som verkar vara på fallrepet nu....



Stefan

Jag var och är ingen större vän av Norwegian, då jag tycker dom är ett oärligt bolag till skillnad mot tex Ryanair som i alla fall utåt står för att man är ett lågprisbolag. Men vi hittade inget alternativ både tidsmässigt och prismässigt söderut. Hem blev det SAS i alla fall...
Ska bli intressant att se hur det går för Norwegian nu framöver.

//R

11
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 24 mars 2018, 16:14:18  »
Vi fortsätter vidare med reportaget.

31

Huvudpoolen fullpackad med folk, det var väldigt mycket barnfamiljer ombord som väntat på en MSC kryssning i Juni, men undrar hur det är i Augusti när Medelhavsländerna har lov...Annars är poolområdet ganska så trevligt tycker jag, idag har dock trenden gått tillbaka till mera raka linjer igen.

32

Trevlig bar i aktern med gott om sittplatser, här satt vi ganska stor del av resan.

33

Den häftiga poolen i aktern, här skulle det vara 18 årsgräns enligt skyltar men det var ingen som brydde sig om detta.

34

Gamla M/S Stockholm i docka, här hette hon troligen Athena.

http://www.faktaomfartyg.se/stockholm_1948.htm

35

Preziosa skiljer sig mot systrarna genom sin vattenrutschbana.

36

Främre poolen som kan liknas vid "Solarium" på Celebrity, dock med skjutbart tak. Även här skulle det vara 18 års gräns, men det var ingen som brydde sig om detta här heller. Ett klart minus för MSC, förstår att det kanske inte går att hålla efter detta när det är så mycket familjer ombord och alla ungar vill bada. Men samtidigt skulle det behövas ett område som är barnfritt.
Klart man kan boka upp sig i Yacht Club men då kostar det lite mera förstås.

37

M/S CAP CAMARAT på ingång.

http://www.faktaomfartyg.se/franz_1987.htm

38

Så är vi på väg för att i långsam takt segla österut till Genova som inte alls är långt bort.

39

Napolelon Bonaparte i docka, hon vattenfylldes efter att ha slitit sig i hårt väder och kraschat in en kaj.

http://www.faktaomfartyg.se/napoleon_bonaparte_1996.htm

40

Sen blev det kväll och vi åt gott i specialrestaurangen högst uppe. Vi var helnöjda med måltiden och servicen, sen blev det besök i Discot där det var väldigt bra drag och bra musik, klart bättre stil än när vi åkte från USA.

41

Så är det morgon och vi glider in lite lugnt i hamnstaden Genova som ligger i Italien men nära gränsen till Frankrike. En TV kändis ser vi här strax innan hon gick till skrot, hon var med i TV serien Love Boat på 70 talet.
Bogserades mot Turkiet för skrotning senare och stötte på hårt väder och fick slagsida.

http://www.faktaomfartyg.se/sea_venture_1971.htm

42

CSCL AMERICA byggd 2004, 334 meter lång och flaggad på Cypern.

43

44

Tirrenias M/S Bithia vid kaj.

45

46

Legend Of The Seas backar in.

47

I det här vädret är öppna bryggvingar helt ok... :)

48

Bithia har fått sällskap av systern Ahtara.

49

Så kommer dagens höjdpunkt, M/S Moby Drea fd Tor Brittanica, vi skulle år 2016 åka med systern Moby Otta.

50

51

52

Mycket vackra linjer som man aldrig tröttnar på, hon har ankomit från Olbia på Sardinien efter en nattur.

53

En bar som jag tror låg vid buffén? En skillnad på MSC mot USA rederierna är att man har riktiga Espressomaskiner i dom flesta barer och inte bara på ett ställe.

54

Det var väldigt lugnt i Genova på förmiddagen, många gick av här och i väntan på nya resenärer kunde man fota lite, här pooldesign.

55

Frukosttallrik i buffén, mycket tråkigt utbud och långt mellan dom olika rätterna att gå. Men stort plus för god Salami, men fattas bara annat hos ett italienskt rederi.

56

57

Främre poolen med en ful plastpalm.

58

M/S Moby Drea vänder tillbaka för en dagtur ner till Sardinien igen.

59

Poolbaren i aktern.

60

Den häftiga poolen i aktern, nu med mindre folk. :)

61

Häftigt med vatten fram till kanten!

62

Lugnt även i stora poolen.

63

Så avslutar vi den här delen, snart ska vi titta lite på hur hon ser ut invändigt också. :)

//R

12
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 24 mars 2018, 11:50:54  »
Vi var medvetna om den korta tiden, men tyckte det var lite kul att sticka iväg på en kortsväng. Vi fick nästan en hel dag i Nice och natt, sen hade vi även ett dygn i Rom.

Jag ska försöka lägga ut del 2 under eftermiddagen idag.

//R

13
Färjor / SV: Stressigt att äta frulle
« skrivet: 24 mars 2018, 11:49:33  »
Nu bör inte frukosten vara så stressig på just Cinderella eftersom hennes passagerare ska åka med tillbaka igen. Däremot kan jag tänka mig att många precis som på hotell äter på samma tid och har man sovmorgon så är det så nära stängning som möjligt.
Men att förvänta sig en lugnt frukost på stora hotell eller ombord på färjor i rusningstid är nog dumt, buffémiljön är oftast stressig om man inte söker sig dit på tider när andra inte äter.
På vår sista kryssning med Celebrity Infinity, så gick vi och åt frukost redan vid 7 på morgonen och då var vi nästan ensamma varje gång.

Vi har ju även ätit frukost på Grace några gånger, både den lyxigare varianten men även i buffén. Den lyxigare varianten i Oscar har varit lugn båda gångerna undantaget lite stimmiga barn. Medans buffén var förstås en katastrof om man vill ha lugn och ro.

Nu har man på helgerna i alla fall börjat med Brunch på vissa fartyg som har en mera kryssningsinriktad publik, tycker det är en bra idé för dom som varit uppe sent och missat ordinarie frukost.

Det är däremot inte riktigt ok att ni inte fick dricka klart kaffet vid bordet. Det ska man förstås få göra...

//R

14
Reseberättelser / MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 22 mars 2018, 08:59:30  »
Det är väldigt lugnt här på forumet, så jag piggar upp er lite med ett reportage från 2013. Visades tidigare på gamla Landgången, men jag lägger ut en nyredigerad här nu.
År 2013 skulle jag introducera kryssningslivet för min nuvarande sambo. Vad passade bättre än en kort kryssning med MSC nere i Medelhavet...
MSC hade flera varianter på korta kryssningar på den här tiden, vet inte hur det är idag. Men man åkte delsträcka på en av deras 7 nätters kryssningar.
Vi valde en 2 nätters från Marseille till Neapel via Genova i en balkonghytt på den då helt nya Preziosa i Juni.



Då vi bokade ganska sent, så var det inte så lätt att hitta flyg, men Norwegian hade lite platser över till Nice. Så här går vi ombord på deras Boeing 737 ute på Arlanda, redan då körde man med boarding även genom bakre dörren något som SAS senare har börjat med för att korta ner tiden.

[url=https://flic.kr/p/25k1sfC]
02

Ljudnivån i kabinen var hög, det var väldigt många barnfamiljer med förväntansfulla barn på väg ner till Rivieran.

03

Inflygningen till Nice börjar och vi flyger över italienska alperna.

04

Sen tog vi bussen till stationen, vi skulle bo nära stationen då planen var att åka tåg till Marseille nästa dag.
Det skulle dock inte bli så lätt att ta sig till Marseille, mer om detta snart.

05

I Nice har dom spårvagnar som  i stadskärnan inte har kontaktledning, utan kör på batteri genom staden. Ser lite konstigt ut...

06

Skulle kunna vara ur en resetidning och en artikel om Rivieran. :)

07

Vi promenerade förstås förbi hamnen.


08

Vissa ska alltid vara lite värre än dom andra...

09

Stranden som består av sten.

Sen skulle vi nästa dag åka till Marseille på förmiddagen, det var dock banarbete på järnvägen något som vi visste om. Vad vi dock inte visste, var att man inte körde någon som helst ersättningstrafik som vi gör i Sverige vid arbeten! Så vad göra? Hyrbil? Nej, det fanns förstås inga... Buss? Nja, dom var förstås fullbokade...
Efter mycket detektivarbete så hittade vi en lokalbuss som gick en bit av sträckan tidigt på morgonen till Cannes.

10

Här ska vi nu åka vidare med tåg, får se hur långt vi kommer...

11

Spartansk inredning.

12

Vi kom till Toulon där planen var att åka vidare med ännu en buss, men den fanns uppenbarligen inte. Så vi blev hänvisade till tåg igen...

13

Vi han inte ens köpa biljetter utan fick springa upp till tåget som rullar in här.

14

Nu var det inte långt kvar till Marseille när det tog stopp igen och vi fick fortsätta med buss, kaos vid dom första bussarna så vi tog det lugnt och klev på en som körde fram när alla stressat på dom två första.

16

Så kom vi äntligen fram till Marseille och kunde pusta ut, snart dags att åka till hamnen.

17

Men först toabesök och lite tågspaning, här ett TGV tåg.

18

Sen tog vi oss ner mot hamnen och lite god lunch i all enkelhet.

19

Jag smet förstås iväg och tog några bilder på färjor, tyvärr är det dock hemska staket som skymmer sikten, lite skillnad mot Pireus där man kan gå omkring fritt.
Här har vi en färja på väg till Algeriet.

20

Och så blev jag glad över att få träffa på en gammal vän från Grekland, Anek Lines El. Venizelos som här var utchartrad. Och för er som undrar, så är hon den tredje Stena systern som byggdes i Polen i slutet av 80 talet, hon färdigställdes dock nere i Grekland.

21

Sen tog vi en taxi till kryssningshamnen som ligger en bra bit bort från centrum, här har vi MSC Preziosa vid kaj.

22

Incheckningen gick väldigt snabbt då vi inte var så många som skulle starta kryssningen här, dom flesta var redan ombord som gäster.

http://www.faktaomfartyg.se/msc_preziosa_2013.htm

Preziosa är den sista systern i Fantasiaklassen, men beställdes från början till Libyen, så här står det i FOF:

Citera
2010 06 04. Beställd av General National Maritime Transport Co (GNMTC), Libyen och skulle få namnet PHOENICIA. Fartygets inredning specifierades av Hannibal Gaddafi (son till Libyens ledare Muammar Al Gaddafi) där bland annat ett akvarium med hajar ombord skulle byggas.

23

Våran trevliga balkonghytt på styrbordssidan, jag gillar MSC:s hytter, tycker dom har snygg design.

24

25

Badrummet var dock ett stort minus, verkligen enkelt och dessutom väldigt litet, förvaringsutrymmerna var minimala! Inga problem för två nätter, men om man åker på längre kryssning...

26

Costa Serena låg också inne.

27

OS BODRUM byggd 1998 och seglar med Antigua/Barbados flagga.

28

Pooldäcket

29

Trevligt med bubbelpool lite högre upp än enbart nere vid huvudpoolen.

30

Med panoramautsikt låg bla nattklubben och en av specialrestaurangerna ombord.

Fortsättning följer...

15
Färjor / SV: Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 11 mars 2018, 18:53:21  »
Mitt problem med både Victoria och Romantika är Puben och Discot (vad de nu heter på de specifika fartygen).

Jag förstår inte vitsen med Discot. Vill folk stuffa runt och dricka fram till 04.00 finns nattklubben.

Puben blir inte avslappnad eftersom det är genomgång ut mot styrbordsväggen.

Nu vet jag inte var de bärande väggarna sitter men jag skulle kunna fimpa Discot öht. Bredda puben mot babords vägg, med kök/bar i mitten. Kanske ger man då lounge/lyxbaren mer utrymme akterut. På nåt sätt hittar man en tydligare scen för trubadur/karaoke.

Sen är det inte just Victoria/Romantika utan de fartyg som går på Stockholm-Riga. Det verkar som bildäck är packat med långtradare.

Jag skulle vilja se hytter konverterade från A4 till A-dubbel. Lastmeter på bildäck är den trånga sektorn, sälj lite trevligare hytter för romantiska utflykter mot de forna provinserna.

Nu börjar jag väl äntligen lämna Discoåldern!  ??? Men genom alla år har jag gillat fartyg med ett "riktigt" disco ombord. Splitsystrarna var ju fram till ombyggnader några av dom bästa när det gäller disco tillsammans med Silja Europa.

Föredrar pubar som ligger just där det passerar folk, mest för att jag tycker det är lite trevligt när det passerar folk hela tiden. Därför gillar jag tex inte puben på Cinderella eller orginalpuben Joes Place på Silja Europa, Siljas Helsingforssystrar saknar en bra pub på deras promenade där man kan sitta och titta på folk som passerar.

//R

Sidor: [1] 2 3 ... 41