Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 22
1
Det har du alldeles ratt i Kapstans. Alla ar vi barn av var tid och lika sakert behovdes det en annan typ av kunskap forr.
Vad jag egentligen menade ar att manga, framfor allt aldre, sjofarare ofta uttalar skeptisism for utlandskt sjofolk genom pastaenden om sub-standard utbildning.
Att fartygen blivit sakrare ar ju ett vedertaget faktum. Vi manniskor har ju formagan att lara oss och standigt utvecklas.
Daremot vagar jag pasta att jag genom aren traffat pa minst lika mycket daligt svenskt sjofolk som utlandskt. Jag kan helt enkelt inte pasta att nagon nation ar generellt battre an nagon annan.

2
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 22 juli 2018, 17:46:38  »
Tror nog att 7 manader ar en for kort tid for att utvardera nagon effekt av Tonnage skatten.
Vi far helt enkelt aterkomma om nagra ar med en battre analys.
Sjofart ar langsiktigt, de fartygsrorelser du namner var med all sakerhet beslutade redan innan inforandet av den nya skattemodellen.


3
Färjor / SV: Vad hände med M/S Zenobia?
« skrivet: 22 juli 2018, 17:39:43  »
Har man lite tur under inflygningen till Larnaca's flygplats kan man se henne ligga pa botten straxt utanfor hamnen.

4
En intressant artikel fran G-Captain.

http://gcaptain.com/shipping-losses-continue-to-fall-but-old-and-new-threats-remain-report/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-d77360d853-139818985&mc_cid=d77360d853&mc_eid=4057e0a7db

Detta gar ju da stick i stav med manga aldre sjofarares pastaenden om att det var battre forr och att det var battre sjomansskap forr. kanske ar det sa, men fartygen har blivit sakrare helt klart.

6
Kryssningsfartyg / Virgin avslojar namnet pa forsta fartyget
« skrivet: 21 juli 2018, 20:19:49  »
Virgin har nu avlsojat namnet pa sitt forsta kryssningsfartyg.
Scarlet Lady skall hon tydligen heta.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19381-virgin-names-first-ship-scarlet-as-fincantieri-starts-construction-on-second-ship.html

7
Lastfartyg / SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« skrivet: 14 juli 2018, 20:29:53  »
Det har nu gatt lite drygt ett ar sedan Kea Trader gick upp pa revet.
Dagens G-Captain hade ett reportage med lite farska bilder pa haveristen.
An ar det mesta kvar och slutnotan lar inte bli billig.
Enbart pa Nya kaledonien och Loyalty Islands har man avlonat 650 personer att halla starnder och vikar rena fran vrakdelar. Dessa 650 personer har hittills loggat 26000 arbetstimmar.
Detta ar anda den billiga delen. Att ta hand om lasten ombord och sjalva vraket ar det kostsamma.

http://gcaptain.com/photos-one-year-after-grounding-kea-trader-salvage-continues-in-south-pacific/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-d004f2da47-139818985&mc_cid=d004f2da47&mc_eid=4057e0a7db

8
Kryssningsfartyg / SV: Antalet kryssningsfartyg under order vaxer
« skrivet: 14 juli 2018, 20:21:20  »
Det bara fortsätter....

I veckan beställde Norwegian ytterliggare 2 Leonardo-fartyg, som nu är alltså uppe i 6. Samtidigt har även TUI Cruises beställt 2 bjässar från Fincantieri.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19354-norwegian-orders-two-more-leonardo-class-newbuilds-totaling-six.html

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19358-tui-cruises-orders-new-ships-from-fincantieri.html

Vart att notera ar att aven TUI nu gar in for LNG i och med dessa byggen.

9
Övrig sjöfart / SV: Getingarnas framtid?
« skrivet: 10 juli 2018, 18:32:43  »
Joda, fast det blev bara en charter, iallafall till en borjan.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38831

10
Kryssningsfartyg / SV: HAL Prinsedam sald till Phoenix Reisen
« skrivet: 08 juli 2018, 20:47:12  »
Var väl ganska väntat att hon skulle lämna HAL ganska så snart? Phoenix verkar ha hittat en egen lite marknad? Är dom hyfsat prisvärda  för tyskarna? För tittar man tex på TUI Cruises så är dom ganska så dyra att resa med. Eller är det tyskar som vill åka lite mindre fartyg än vad AIDA och TUI erbjuder?

//R

Mojligt att TUI/Mein Schiff ar lite dyrare men det ar valdigt fina fartyg med god service och god mat. Glom inte heller att de allra flesta special restauranger ingar i priset liksom allt du kan dricka i barerna ombord med undantag for riktigt exklusiva sprit sorter.
Jag rakar befinna mig ombord pa Mein Schiff 4 just nu, dock inte som betalande gast utan pa arbetets vagnar. Skulle jag betala sjalv och fick valja mellan Celebrity och TUI sa skulle jag ta TUI utan tvekan.

11
Kryssningsfartyg / NCL design forslag
« skrivet: 03 juli 2018, 00:13:16  »
Hittade nagra bilder pa en design studie fran NCL pa deras 'Project Leonardo'.

Som synes ar det samma koncept som MSC Seaside.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/16568-norwegian-releases-new-ship-renderings.html

Vad jag daremot inte gillar ar den har nya trenden med negativ linje pa foren, men det ar bara att vanja sig da detta blir mer o mer vanligt.

12
Kryssningsfartyg / Antalet kryssningsfartyg under order vaxer
« skrivet: 03 juli 2018, 00:08:08  »
Seabourn har tillkannagivet att man bestallt 2 stycken expeditions kryssare och saller sig nu alltsa till det vaxande expeditions segmentet.

Total finns nu 106 nya kryssare i order om vi raknar bort de som redan levererats i ar.
Utav dessa ar 32 stycken Expeditions kryssare.
Vart att notera ar att utav de 106 fartygen sa kommer 22 stycken att drivas med LNG.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19302-seabourn-to-build-two-expedition-ships-at-mariotti-damen.html

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/cruise-ship-orderbook.html

13
Kryssningsfartyg / HAL Prinsedam sald till Phoenix Reisen
« skrivet: 03 juli 2018, 00:00:20  »
Enligt Cruise Industry News har HAL salt Prinsedam till Tyska Phoenix Reisen.

Prinsedam byggdes som Royal Viking Sun for Royal Viking Cruise line 1988.
Hon har darefter tillhort Cunard och aven en kort tid Seabourn innan Holland Amerika Line tog over 2002.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19303-prinsendam-sold-to-phoenix-reisen.html

14
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 29 juni 2018, 00:52:20  »
I dagens 'G-Captain' kan man lasa om en bogserbat i Rotterdam som fjarrmanovrerats fran en central i Marseille.

Som tidigare har debatterats har i traden sa ar det endast den nautiska sidan man tycks koncentrera sig pa. Annu har ingen serios artikel eller inlagg presenterats vad jag kunnat finna angaende den tekniska delen av fartyget.
Alla utom just dessa forskare vet ju att ett fartyg bestar av betydligt mer an enbart styrning.
Men som sagt, ingen tycks ha begrundat detta faktum annu. Ett aldrig sa litet haveri i maskin eller dess kringutrustning kan fa stora konsekvenser och utan framdrivning sa blir det heller inte mycket navigerat.

http://gcaptain.com/watch-captain-demos-remote-controlled-tugboat-from-700-miles-away/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-993008ba32-139818985&mc_cid=993008ba32&mc_eid=4057e0a7db

15
Övrig sjöfart / SV: Upplagda offshore fartyg minskar.
« skrivet: 29 juni 2018, 00:43:15  »
Den norska ekonomisaiten "e24" rapporterar om kraftiga lyft for dagsrater inom offshore.

https://e24.no/boers-og-finans/shipping/ratehopp-for-offshoreskip-akkurat-naa-ser-det-veldig-stramt-ut/24381464

Sidor: [1] 2 3 ... 22