Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 17
1
Lastfartyg / SV: Piraterna blir bara fräckare II
« skrivet: Idag kl. 13:25:33 »
Minskningen är otroligt positiv även om nollvisionen måste uppfyllas.

2
Lastfartyg / SV: MT Pallas på varv i Falkenberg
« skrivet: 16 januari 2018, 15:28:42  »
Du kan ju alltid kika på Equasis för att utröna om det har något med besiktning/klass att skaffa.

3
Färjor / SV: Fehmarn
« skrivet: 07 januari 2018, 16:01:03  »
Riv Öresundsbron och saken är löst. Därtill skulle det skapa nya färjejobb i Sverige... Ja det är naturligt att en ny tunnel kommer få konsekvenser på samma vis som det blev konsekvenser av Öresundsbron. Däremot finns det förstås förbindelser från Sverige som inte kommer påverkas på destinationer där det finns en vinst i en färja. En svensk lobby har nog väldigt svårt att nå framgång i den här frågan, det skulle man ha tänkt på innan man byggde svenska prestigebygget Öresundsbron.

4
Lastfartyg / SV: 3 st Alvar Olsson fartyg har gått till skrot
« skrivet: 04 januari 2018, 23:10:03  »
Jodå det är korrekt Via var deras också.

5
Pollarsnack / SV: Bevarade Kranar på Götaverken
« skrivet: 23 december 2017, 01:37:02  »
I dina kläder skulle jag nog ställa en sådan fråga på Facebookgruppen "Sveriges Varvsindustri" det låter som en fråga som troligen finner ett svar där.

6
Övrig sjöfart / SV: Nödbogsering pågår i Vänern
« skrivet: 19 december 2017, 19:17:52  »
Liknar mest en utrangerad fiskebåt...

7
Övrig sjöfart / SV: Nödbogsering pågår i Vänern
« skrivet: 18 december 2017, 14:28:43  »
Det är väl bra att man agerar men egentligen skall ju en kommersiell aktör sköta bogseringar i första hand. KBV nämner att det finns inga sådana aktörer i området....men då funderar jag Bloms Bogsertjänst i Grums? Kanske det fanns speciella omständigheter i fallet som motiverade insats av KBV.

8
Färjor / SV: Misstänkt skottlossning på Viking Grace
« skrivet: 15 december 2017, 17:58:55  »
Vapen ombord på en färja, det känns som en mycket oönskad utveckling. Får hoppas att det är en engångsföreteelse.

9
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 08 december 2017, 21:09:33  »
Nej det är sant men det är ju en möjlighet bland flera, kanske behövs en palett av möjligheter. Ett nytt system kan ju därtill behöva justeras till innan det blir komplett. Få saker är ju kanonbra från dag 1. Samtidigt lite besvärligt att alla fick 1 % lägre sjöfartsstöd när tonnageskattesystemet infördes. Det är ju verkligen beklagligt. Men ser man från statens sida att fartyg kommer till/stannar kvar i svensk flagg skulle jag tro att man blir mer intresserad att förbättra och förfina. När redarna levererar skjuter man ju bollen vidare till politikernas famn.

10
Lastfartyg / SV: Fraktraten Kina - Europa
« skrivet: 07 december 2017, 14:20:29  »
Ja gynnsamt för stunden för kunden men om tex rederiet skulle gå i konkurs kan det uppstå besvär och kostnader med godset man fraktat.

11
Lastfartyg / SV: Fraktraten Kina - Europa
« skrivet: 06 december 2017, 15:09:30  »
Låga priser är egentligen rätt oroande eftersom de tär på utövarnas muskler i det långa loppet.

12
Lastfartyg / SV: Familjeägda containerrederier
« skrivet: 02 december 2017, 18:02:10  »
Jag tror ändå inte sjöfarten skiljer sig värst mycket ändå mot andra branscher. Det finns ju investmentbolag som äger rederiverksamheter också. Likväl dem som väljer att satsa pengar i fonder som äger fartyg som sedan chartras vidare till rederier. Sedan är ju en hel del banker nästa besvärande mycket exponerade mot sjöfart. Se på de stora tyska bankerna som lider förluster av sjöfarten som nu gör mer och mer för att minska sin shippingexponering. Men visst det är en rätt stor familjeverksamhet. Det skulle vara intressant att kika på om detta skiljer sig mellan de olika av sjöfartens segment.
Det finns ju också en andel rätt stora statligt ägda rederier.

13
Lastfartyg / SV: Familjeägda containerrederier
« skrivet: 02 december 2017, 01:53:26  »
Jag tror att det faller sig rätt naturligt med familjeägande som går tillbaka till skuttiden, ett sätt att finna försörjning för familjen. Däremot undrar jag lite för framtiden hur det kommer se ut då. Man har ju länge talat om att vi i framtiden kommer se större bolag med mer komplett tjänsteutbud och gigantiska flottor. Då är det inte lika säkert att familjerederierna kommer dominera annat än i nischer. Man har ju sett tendenser till sammanslagningar redan.
Jo det stämmer ju det du nämner om börsnotering. Det har blivit likt du nämner i flera fall, vidare är sjöfartsaktier svårt för den som inte är insatt i ämnet. Kapitalanskaffning är ju viktigt för ett kapitalintensivt företag likt ett sjöfartsföretag. Tillgången på pengar följer ju konjunktursvängningar och tonnageöverskott etc. En noterad aktie har ju då möjligheter som den onoterade inte har.
Fast skall man hårdra det är det väl egentligen inte bara inom sjöfart som det finns ett stort familjeägande utan något som går likt en röd tråd genom de flesta branscher.

14
Färjor / SV: Stena Line "slängs" ut från Varberg
« skrivet: 30 november 2017, 21:18:32  »
Man skall ju inte bli förvånad...men det hjälps inte jag blir det i alla fall.

15
Det är alltid kul att följa dina fina bilder från varvet, fortsätt uppdatera oss!

Sidor: [1] 2 3 ... 17