Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 23
1
Färjor / SV: Stenasfären går fortsatt bra
« skrivet: 03 december 2018, 20:30:01  »
Styrkan i Stena är att man står stadigt på flera ben. Eftersom man är så stark på så många områden blir man mer robust mot konjunktursvackor inom olika segment. Det är ju betydligt värre för de aktörer som tex enkom jobbar inom oljebranschen.

2
Reseberättelser / SV: Att vara passagerare på fraktfartyg
« skrivet: 11 november 2018, 18:27:23  »
Naturligtvis kan isps begränsa. Därtill är ju detta mer applicerbart på ett linjefartyg än ett som jobbar på spotmarknaden. Det har växt upp en hel industri i att förmedla resor med lastfartyg. Det är väl på våra breddgrader kanske främst Grimaldi och DFDS som har konceptet. Dessa fartygstyper har ju också ofta fler hytter än andra sorter.

3
Reseberättelser / SV: Att vara passagerare på fraktfartyg
« skrivet: 11 november 2018, 00:16:05  »
Det var ju en stor uppräkning där. Det här med passagerare på lastfartyg är egentligen ganska smart eftersom det finns ganska få saker rederiet kan öka intäkterna på men just detta är ju en sådan sak. Förr var det ju mer vanligt förekommande men på senare år verkar det ha blomstrat upp på nytt. Finns utrymmet, tillräcklig säkerhetsutrustning och utrymme i certifikat så är det bara till att starta upp.

4
Färjor / SV: Person fallit överbord från STENA SAGA
« skrivet: 10 november 2018, 12:41:36  »
Väldigt tragiskt när något sådant händer och tyvärr är det lite som att hitta en nål i en höstack. Ibland hittar man personen ibland inte. De gör ju naturligtvis allt som står i deras makt att finna personen. Detta blir ju då en tillåten deviation på aktuella resan.

5
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 08 november 2018, 20:09:34  »
Absolut kostar det stora pengar, det är givet.

6
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 08 november 2018, 14:22:29  »
Tur i oturen att ingen dog eller blev allvarligt skadad i olyckan. Det materiella går ju alltid att ersätta.

7
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 07 november 2018, 12:09:11  »
Men nu skriver du ju utmärkt svenska, tidigare skrev du ju enkom på svenska. Mest för att underlätta för alla andra, det handlar inte om att vara svensklärare. Självklart är det ju i slutänden upp till dig själv.

8
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 07 november 2018, 01:01:39  »
Ärligt talat så är väl svenska att föredra på i svenskt forum om vederbörande behärskar språket. Det blir ju lite jobbigt i längden att läsa så mycket på norska. Däremot är det någon som är norrman, dansk eller liknande så självklart accepterar vi det med. Min färöiska är är faktiskt sämre än min norska.

9
Pollarsnack / SV: Vad kostar biljetten?
« skrivet: 31 oktober 2018, 20:35:03  »
Ja alltfler har faktiskt alternativet online med "handla som oregistrerad gäst", kanske något att satsa på för att möta fler kundgruppers krav.

10
Pollarsnack / SV: Vad kostar biljetten?
« skrivet: 30 oktober 2018, 22:35:17  »
De här medlemsfunktionerna/kundklubb etc finns ju för att skapa en relation med kunden. De får din mail och vips får du erbjudanden. Det finns ju i stort sett inom alla verksamheter idag. Samtidigt så kanske man tjänar på det i längden då kunden av bekvämlighetsskäl återkommer till det bolag där man redan är registrerad i.

11
Kryssningsfartyg / SV: Lyxkryssningsmarknaden upp med 139% till 2027!
« skrivet: 30 oktober 2018, 01:16:50  »
Alla segment har ett tak, det gäller bara att man inte slår i det.

12
Pollarsnack / SV: IMO och det internationella svaveldirektivet
« skrivet: 28 oktober 2018, 02:10:52  »
Ja det är intressant, den som lever får se... Det finns förstås krafter som till varje pris vill skjuta upp det här regelverket. Samtidigt har man ju sett exempel på andra beslut där lösningen inte finns färdig vilket kanske inte alltid är toppen. Man får väl se det som en utmaning.

13
Pollarsnack / SV: Vad kostar biljetten?
« skrivet: 27 oktober 2018, 14:50:37  »
Iofs kan man ju konstatera att den trafik vi talar om här bedrivs inom SECA området och då kan man ju som rederi inte välja bort att köra på miljövänligt bränsle alt ha scrubber eller liknande. Men priset för det bränslet kan förstås variera över tid.
Andra avgifter kan vara kopplade till farleds/hamnavgifter eller liknande, då är det ju ett tillägg som egentligen inte hamnar i rederiets ficka utan någon annans.
Så det kan finnas fog för olika tillägg men givetvis skall det framgå till konsumenten.
Däremot bokningasavgifter för onlinebokning känns kanske "så där" medan personlig service kan motivera ett tillägg.

14
Pollarsnack / SV: Vad kostar biljetten?
« skrivet: 26 oktober 2018, 20:41:35  »
Det handlar ju om marknadsföring, det gäller att få dig på kroken. Lockpriser. Egentligen inte konstigare än att livsmedelsbutiken har lockvaror eftersom man vet att kunden inte enkom köper den varan. Den lönsamma biten för färjan ligger vanligen i godset och paxen är grädden på moset. Men visst synar man tillbud i sömmarna så dyker det ju vanligen upp en uppsjö tillägg. Avgifter och tillägg kan vara kostnader som går till en extern part, därtill variera över tid.

15
Färjor / SV: Stena Jutlandica pa eldrift
« skrivet: 20 oktober 2018, 14:21:08  »
Jag tycker det är kanonbra av Stena med den här typen av satsning, skall bli kul att följa över tid.

Sidor: [1] 2 3 ... 23