Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan Björklund

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 16 oktober 2018, 10:14:04  »
Trevligt att hon färdigställdes. Och vem vet, om en sådär 10-15 år kanske Viking Line kan köpa henne!  :)

2
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 oktober 2018, 07:24:26  »
Vad jag har förstått så är Cinderella för tung för att kunna bära mycket fordon på däck. Detta då inredningen i fartygets byggts på utan att gamalt rivits bort utan är kvar under det nya.

Låter fullständigt osannolikt. Cinderella kan med 100% säkerhet återfå sitt bildäck till fullo den dag Viking Line önskar det. Ett besök till Landskrona eller något annat varv ett par månader så är det löst.

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 09:06:00  »
Självklart kan Cinderellas bildäck återställas till att ta bilar igen, den frågan kan vi begrava.
Nu tror jag inte riktigt att du förstår frågan.

Det är liksom inte så att hon inte kan ta bilar idag.... Hon kan väl ta ungefär lika många som hon alltid kunnat.

Däremot har man gjort en del installationer på bildäck som gör henne svårlastad.

Frågan är varför. Jag har hört att det skulle ha att göra med stabilitetskrav, men vet inte om det stämmer. Därav frågan.

Vad man nu lagt till kan man såklart ta bort. Vilken sorts ombyggnad är det enligt dig som skulle vara irreversibel?

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 08:16:57  »
Självklart kan Cinderellas bildäck återställas till att ta bilar igen, den frågan kan vi begrava.

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 10:44:45  »
Cinderellas 22h kryssningar blir nog ett minne blott då kinabygget levereras

Går kryssningarna med Cinderella med vinst!
Varför ta bort dom?

Nybygget ersätter inte Cinderella Då det är en annan produkt!!

En tanke är att man behåller Cinderella som kryssare men att man jobbar mycket mer med flexibla placeringar. Vissa delar på året kan hon gå HEL-TAL, andra delar STO-MAR samt diverse kryssningar till Gotland och Riga.

6
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 21:11:27  »
När det sedan kommer till namnet på fartyget vet jag inte om jag tycker att det blir så bra. Jag vill gärna ha ett namn som på något sätt matchar Grace, så att det märks att de båda fartygen är parhästar.

(Detta betyder inte nödvändigtvis att hon måste heta Glory...)

PS Gloria och aura kanske också kan anses ha ett samband? DS

Jag tycker lite tvärtom, det är bra att att Grace och nybygget har namn som skiljer sig lite från varandra, det är bra för att undvika förväxlingar, både för resenärer och andra.

7
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 15:02:34  »
Mycket riktigt finns en liten bilfärja i Finland som heter Aura. Finska flottan har haft två fartyg med namnen, Aura I och Aura II.

Viking Aura känns därmed som att det är ett okontroversiellt namn även i Finland.

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 september 2018, 16:16:53  »
Aura är en medicinsk term för kraftig huvudvärk/migrän...

Behöver inte vara ett problem då förmodligen ytterst få känner till detta.

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 september 2018, 03:41:03  »
Ja, M/S Aura finns i Finland också.

Namnet är inte dumt alls!
Men det stämmer inte att hon blir ensam om det. Aida Aura existerar redan.

Det finns såklart andra fartyg med ordet "Aura" i sig. Men "Viking Aura" finns det inget existerande fartyg som heter.

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 11 september 2018, 15:18:06  »
Någon (okänd för mig) har gjort en sidoprofil jämförelse mellan Viking Grace och Viking Harmony (mitt önskenamn).

Vi kommer säkert att diskutera namnet på det nya fartyget till dödagar men för mig finns det ett namn som känns ganska självklart:
VIKING AURA

  • "Aura" är vindarnas gud i den grekisk-romerska mytologin (en mytologi tidigare använd inom Viking Line). Fartyget kommer ju att bestyckas med rotor-segel.
  • "Aura" är Finlands mö, en "poetisk nationspersonifikation för Finland"
  • Aura-joki är ån i Åbo varifrån fartyget kommer att trafikera.
  • Det är en fin referens till SF-Lines tidigare fartyg Aurella som var en stor succé för rederiet på 70-talet.
  • Aura är ett allmänt positivt ord på svenska, engelska och finska.
  • Namnet är ledigt, inget fartyg i världen heter så.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aura

11
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 21 maj 2018, 18:33:10  »

Silvia Regina möter Skandia.

Det är ju inte någon liten bildskatt du sitter på, Hans. Helt otroliga bilder igen! Silvia Regina var i mitt tycke som snyggast här, med Svea-skorstenen. Bilden är också talande för den enorma utvecklingstakten på dessa färjor. Skandia var inte mer än 8 år när den här bilden togs, men hon ser ut att vara från ett annat sekel.

12
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 14 april 2018, 20:01:38  »
Jag skulle helst se att man tog bort texterna på seglet men i övrigt så gillar jag det. Bara vetskapen om att man släpper ut mindre Co2 tack vare seglet gör det snyggt på nåt sätt. :-).

13
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 03 april 2018, 17:16:08  »
Fartygets huvudmaskiner driver generatorer för att förse elmotorerna till framdrivningen med electricitet.
Sådan electricitet kommer rotorseglet bidra med, vilket i sin tur kommer att fungera som ett stöd till huvudmaskinerna så dem inte behöver jobba lika hårt, det är där man sparar bränsle och minskar utsläppen. :)

Rotorseglen bidrar INTE med någon elektricitet, tvärtom så förbrukar de elektricitet. Däremot så bidrar de till fartygets framdrift.

Läs på här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rotor_ship

14
Kryssningsfartyg / SV: Upp 48 procent och 472 fartyg
« skrivet: 29 mars 2018, 08:45:27  »
Helt otroligt. Vad gjorde alla kryssningsresenärerna på sina semestrar förr?

15
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 09 februari 2018, 23:52:09  »
Jag tror att ekonomin i autonoma fartyg kommer först när man på dessa kan skala bort verkligen allt vad människor heter ombord och därmed bespara på allt som vi behöver: belysning, uppvärmning, VVS, hytter, byssa, brygga etc. Ett fartyg utan allt detta torde bli avsevärt billigare både att bygga, underhålla och sedermera driva. Men detta kräver nybyggen och går såklart bara att göra på lastfartyg.

Därtill tror jag inte att autonoma fartyg kommer att tillåtas i inre fart de första åren, så feeders blir det inte tal om i början. Snarare medelstora containers med fokus på de personaltätaste båtarna först och där både avgångs och ankomst-hamn tillåter och har möjlighet att låta autonomer angöra och lägga till.

Sidor: [1] 2 3 4