Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Ib

Sidor: [1] 2
1
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 07 augusti 2018, 17:56:48  »
Men vad gjorde då cinderella i Helsingfors för några år sedan? Hon var ju ett par månader i finska viken med x pax. Förmodligen för att testa markanden inför en flytt. Men visst. I dessa tider när vi inte ser så mycket nytt tonnage längre på Östersjön så får vi väl anta att hon kommer gå kvar. Problematiken med amorella har ju dock varit pax volym. Dvs saknar pax så jag ser det som en idioti att sätta större kapacitet sin ersättare och dessutom ha kvar cinderella på samma avgångshamn med bara 2 timmars skillnad i tid för avgång.

M/S VIKING XPRS var på varvet i Landskrona. 2014.
Sedan Egen dockning i Landskrona.

Sedan kommer Åbo färjan försent till Stockholm.
Det kommer bli brist på plats ombord i högtrafik
då NB är för liten för att ta över Cinderellas trafik.

Det dom kan göra är att låta Gabriella ta Mariehamn och Cinderella på Helsingfors.

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 augusti 2018, 11:47:17  »
Kommer vi att få se en flytt av cinderella på finska viken i och med att nya Viking levereras? Det känns helt konstigt att ha 2 kryssningskoncept ut från Stockholm på kvällen.
Frågan är bara om man vill släppa marknaden fri till Birka. Tror dock att kryssningskonceptet på nya Viking måste vara vasst, stort mycket bättre än tex galaxy om det ska lyckas.
Får vi Evt se cinderella på mini kryssningar från Helsingfors som på gamla tider, innan 2003? Dvs ut på kvällen och vara tillbaka tidig eftermiddag dagen därpå?

Vill Viking Line förlora kunder så gör man så.

Cinderella r bra tider för kryssningar, bra tider att åka med,
Det har inte Amorella! för sen ankomst till Stockholm.

4
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 06:43:24  »
Tyder ju på ytterligare ett spik i likkistan. Frågan är hur länge Sassnitzlinjen kommer att finnas kvar?
Ser i turlistan att samtrafiksturlistan med TT på Rostock inte längre finns kvar på Stenas eller TTs tidtabeller i höst.
Man har ju tom åter vissa avgångar gemensamma på minuten när.
Är det någon som har koll på fortsatt samarbete?

Om jag vore Stena skulle jag satsa på den kortaste linjen, Trelleborg - Sassnitz som, med färjor typ Superfast eller varför inte de överblivna Gotlandsfärjorna, skulle kunna få en överfart på 2½-3 timmar. Med 2 färjor skulle man vara kapacitetsmässigt och tidsmässigt överlägsna de längre konkurrerande rutterna till Polen och Rostock. Utan problem skulle man klara 6 dagliga dubbelturer.

/ Marre

Sassnitz nuvarande färjehamn är fel, ligger i en gammal militär hamn.
långt från all vettig kommunikation.

Lika dålig som Kapellskär.

Ska det gå att få vettigt liv på den linjen så behöves en ny hamn på fastlandet.
Nära Stralsund och E251, 

5
Färjor / M/F Berlin på varv 16 - 20 juli
« skrivet: 16 juli 2018, 20:08:55  »

6
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 15 juli 2018, 20:24:34  »
Tack Kim

Kul att se en bild på Sundsbus Pernille 2
Hon gick som ny på HH-linjen.

Hon ersattes av Sundsbus Jeppe 2.

http://www.faktaomfartyg.se/sundbuss_pernille_II_1965.htm

7
Färjor / SV: Ny fa¨rjelinje från Helsingborg - Ven
« skrivet: 09 juni 2018, 07:02:38  »
Varning betalsida

9
Färjor / SV: Wind Ambition till Grekland
« skrivet: 06 april 2018, 11:35:02  »
Allt är möjligt

P. Birgitta är från 1974, alltså 44år

http://www.faktaomfartyg.se/prinsessan_birgitta_1974.htm

10
Färjor / SV: Fd Sessanfärja i Piraeus
« skrivet: 10 mars 2018, 17:56:18  »
Här är den rätta länken:

http://www.faktaomfartyg.se/green_arch_1975.htm
Aqua Blue

11
Övrig sjöfart / Tor o Balder Viking i Landskrona
« skrivet: 24 februari 2018, 21:15:42  »
Den båda isbrytarna, Tor o Balder Viking  i Landskrona.

Väntas det isvinter?

Senaste isvintern här i Skåne var 1985/86.

Med tre stadsisbrytare Njord, Danbjörn DK och Thule
Samt Scandica. I Öresund.

12
Färjor / SV: Medmar Guilia
« skrivet: 06 januari 2018, 21:31:18  »
Gamla Scania hamnade ju på Fiji tillslut efter en tid hos Medmar

https://www.facebook.com/IslandsBusiness/photos/a.516163225230315.1073741864.290491571130816/516163241896980/?type=3

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2268630

[/quote

Scania72 är mycket nyare än Hamlet69 o ett år nyare än Svea Scarlett71.
Svea Scarlett71 är 12m längre än Hamlet63.

Svea Scarlett71 är ett förlängt syskon till Betula68, Regula71 0ch Ursula73.
Svea Scarlett71 är förlängd med 15meter. Mot sina systrar.


13
Kunde vara trevligt,
men man måste vara realist.
Underlaget för linjen måste baseras på frakten.
Passagerarna är bara ett marginellt tillskott.

DFDS har ju testat detta koncept redan med Dana Sirena på Esbjerg-Harwich, men förutsättningarna har kanske förändrats sen dess.

/ Marre


Dana Sirena är en liten färja 600pass. 2060längdm.
Dyr och därmed hög personal kostnad.
Göteborg - Norge - Skottland bör gå att få lönsamt.
Då detta motsvarar Stockholm - Åland - Helsingfors.

Med fartyg typ Stena Hollandica eller Nordlink.
Små fartyg typ Dana Sirena passar inte.

14
Verkar intressant.
Bra, att linjen i så fall kunde seglas med 24h vändningar.
Skall det vara tillräckligt av passagerare under säsongtid, bör destinationen i Skandinavien
nog vara Danmark.
Jag vet inte orsaken varför Fjord-line inte fick linjen till UK lönsam från Norge, men troligt
är att antalet norrmän inte räckte till. Vet ej heller i vilken mån britterna är intresserade
av Skandinavien, men det lilla jag nu som bilist hört, är att allt i Europa är ju enligt deras
mening "upside down"!

SL

Att Fjord linje inte klara Skottland trafiken
Var nog att dom lossa i för många och fel hamnar.

Att köra som DFDS Göteborg -Kristiansand - Newcasel.
Borde gå att få lönsamt
Med ett fartyg med stor lastförmåga typ Stena Hollandia.
800 hyttplatser 5000 lastmeter.

15
Färjor / SV: Svenska polisen föreslår alkohollag för färjorna.
« skrivet: 27 december 2017, 23:18:17  »
Svensk lag gäller på Svenskflaggat fartyg.

Sidor: [1] 2