Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mr Cool

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Färjor / SV: Får man "bo" på en färja?
« skrivet: 18 april 2018, 19:13:52  »
2800:- ink el och mat? tjena..

Inte ink mat då men det tar väl soc hand om...

2
Färjor / SV: Får man "bo" på en färja?
« skrivet: 18 april 2018, 18:04:37  »
100:- p resa ink frukost (enligt artikeln) blir ju 700:- veckan det.. dyrt?

Ja om du klarar dig på enbart frukost så...Nu tänker jag att man ska äta frukost, lunch och middag. För 2800kr i månaden kan man få en liten lya i till exempel Borlänge.

3
Färjor / Får man "bo" på en färja?
« skrivet: 18 april 2018, 15:47:43  »
Tänker på den här artikeln

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1BRvM/ville-inte-flytta-till-hagfors--nu-tvingas-han-bo-pa-alandsbaten

Ville inte flytta till Hagfors – nu tvingas han bo på Ålandsbåten

Kan ju inte va det billigaste alternativet med tanke på hur dyrt det är ombord.

4
Kryssningsfartyg / Gravid kvinna fick ej följa med på kryssning
« skrivet: 17 april 2018, 18:01:13  »
https://www.youtube.com/watch?v=NllZhsWNeY4

Alltså varför denna uppståndelse? Det står klart och tydligt att Disney ej tillåter den som är i 24e veckan.
Detta för att det ej ska hända nånting om dom är på en utflykt eller en dag till havs.

Emily Jackson had boarded a Disney cruise with her family of 10 when they were asked to leave because she's 25 weeks pregnant. The cruise line bars women more than 24 weeks pregnant for safety reasons. KMOV-TV reports. 

Skulle ni riskera att åka på kryssning med en partner som är i vecka 25 eller resa nånstans överlag?

5
Kryssningsfartyg / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 13 april 2018, 18:45:04  »
Vad kan prislappen ligga på? - Om man vill köpa.

Ett fartygs värde sätts i huvudsak av dess kommersiella potential.

Skall man börja segla med Birger Jarl som passagerarfartyg på linje eller kryssning måste man sannolikt pytsa in mycket cash. Det är nog tvivelaktigt om man kan förränta något sådant.

Skall man däremot se på hotell och restaurangkoncept så har man en mycket bra kajplats men den är villkorad med att fartyget är "ute och rör på sig" i en viss utsträckning. Något som ju höjer kostnadsnivån rejält. En alternativ kajplats i bra läge är också problematiskt att finna.

Men alla fartyg har ett lägstapris som är skrotvärdet. Jag tror att om man skall få till ett koncept som ger avkastning så måste man nog få köpa fartyget till något som är i kontakt med skrotpriset och dessutom ha en välfylld plånbok som tillåter investeringar.

Men den sista optimisten är inte född än. Tänk bara på dem som låg bakom Strömma, Blidösund och de andra båtarna som räddades på 60-talet. Det hjälpte inte att idiotförklara dem, de höll på sitt och skapade en hel industri.

Har för mig att dom måste göra 80st "kryssningar" per år kan det stämma? Då gör dom en typ lunchkryssning ska försöka att åka med nästa gång, om det blir.

6
Kryssningsfartyg / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 12 april 2018, 17:52:24  »
Alla hotell har väl mer eller mindre lågsäsonger men jag vet att under sommaren så är det jätte mycket bokat på Birger.

7
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 10 april 2018, 15:30:55  »
Om man för skojs skull tittar på färjorna eftersom du pratade lite om Sverige så käkade jag en medelmåttig burgare på Gabbe för några veckor sedan, jag beställde utan pommes och vatten att dricka tror det gick på 210kr cirkus.
Kollar man på till exempel Riche på Birger Jarlsgatan i Stockholm så får jag för 225kr Richeburgare på högrev från Dalsjöfors ”double cheese” med sobrasada, tomat, jalapeno och pommes frites nästan samma pris och då räknas väl Riche som ett lite finare ställe.

På Symphony är snart priserna på öl uppe i Stureplans priser så billigt är det inte.

8
Nej, är länge sen Stockholmarna ville resa med Birka, då pratar vi glada 80-90 talet. Idag är det Gösta och Gördis från Ytterbrukhult som driver trafiken och utbudet. Jag tror den blir bättre, iom att dom kan köra bussarna tidigare hem. Dessutom tror jag det är smart att sprida ut sittningarna lite mer, tror jag också blir uppskattat.

Mja många av oss 08or åker fortfarande med Birka men mest på helger när det är lite drag. Åker man mitt i veckan stänger ju allt jätte tidigt.

9
Attans jag som tycker det är stressigt på Cinderella när man ska av redan 15:15. Den extra halvtimmen som man har på Birka gör mycket när man ska duscha och packa då hinner man ju ta en sista öl i baren med polarna innan det är dags att kliva av.

10
Färjor / Stressigt att äta frulle
« skrivet: 22 mars 2018, 22:18:28  »
Så det va ingen lugn och ro inte sist vi skulle äta frukost ombord på Cinderella.
Det var så mycket folk att dom stressade oss så in i att vi inte ens fick dricka upp kaffet vid bordet. Vi sitter fem pers som avnjuter våran frukost i lugn och ro. Sen kommer det fram en nisse som säger att om ni har ätit upp får ni ta med kaffekopparna och gå ut nu så nästa kan komma in. Kan det vara så att dom överbokat är det möjligt?
Mitt bordssällskap var inte alls impade av att dom inte fick dricka upp kaffet.

11
Kryssningsfartyg / SV: Fritt Wi-fi
« skrivet: 19 mars 2018, 14:18:37  »
Citera
att man kunde ta emot samtal i hytten.
Fast samtal via vanliga telefon nätet har väl int eså mycket med wi-fi att göra.
Personligen tycker jag det är skönt att få kliva på ett kryssningsfartyg och slå över mobilen i flight mode och bara vara.
På östersjö burkarna behövs i princip ingen wi-fi då det finns mobiltäckning i princip hela resan
men mobil är skönt att få lägga undan och bara slapp när man har semester /TT

Åker man själv tycker jag det kan kan va skönt att lägga mobilen i hytten men åker man med ungarna eller polarna så är det skönt att kunna ha koll på vart dom är nånstans.

12
Kryssningsfartyg / SV: Fritt Wi-fi
« skrivet: 18 mars 2018, 22:26:55  »
Är man så beroende av telefon och internet kanske man skall välja bort 24 timmars kryssning på en båt...

Varför då?

För att det är en stålkonstruktion som är mitt ute på vattnet, inte bästa stället för täckning. Priserna för ett vettigt satellit-internet ombord är fortfarande väldigt höga. Och åker jag på en 24H kryssning så är det för att komma iväg och slappna av, inte prata i telefonen. Den eländes prylen ringer alldeles tillräckligt annars...

Men nu är du väldigt objektiv tycker jag... Inget illa menat :)

13
Färjor / SV: Strejk
« skrivet: 16 mars 2018, 20:42:07  »
Vad är det som står på spel?

14
Kryssningsfartyg / SV: Fritt Wi-fi
« skrivet: 16 mars 2018, 17:21:07  »
Tycker Birka är sämst på detta speciellt i hytterna kom precis hem och hade hytt på däck 9 knappt att man kunde ta emot samtal i hytten.
Borde väl vara så enkelt att sätta upp lite routrar i korridorerna så man får mottagning och wifi?

15
Färjor / Expressen granskar Cinderella efter #MeToo
« skrivet: 12 mars 2018, 19:47:52  »
Dom vill inte säga namnet på färjan men alla här kan väl vara överens om att dom är ombord på Cinderella?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/expressens-reporter-tar-anstallning-pa-farja-efter-metoo/

Alltså detta känns väldigt oseriöst för mig som gjort väldigt många kryssningar med henne.

Vist nu ser jag det ur en manlig synvinkel men vissa saker dom pratar om som att dom ska gå in ensam i en hytt och flytta på en väska, varför då?

Jag kan förstå att det kan va stökigt på Cinderella men att fyllecellen skulle va full och att dom fick ta ner folk på bildäck har jag svårt att ta in när man ej får vistas där under färd.

https://www.expressen.se/nyheter/facket-reagerar-efter-expressens-granskning-forjavligt/

Facket reagerar kraftigt efter Expressens granskning av situationen för hyttstäderskorna ombord:

– Det är förjävligt, säger Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk.

 

Under Expressens granskning av förekomsten av sexuella trakasserier mot hotellpersonal ombord en finlandsfärja blev erfarenheterna påtagliga: Tafsande män, sexuella inviter och gliringar med kränkande undertoner.

– Reportaget visar att situationen är förjävlig. Vi har varit naiva, säger Kenny Reinhold på Seko Sjöfolk.

 

LÄS MER: Jag städar toan då en full man tafsar på mig bakifrån

 

Alkoholen boven i dramat
Han pekar ut alkoholförsäljningen – och konsumtionen – som en avgörande faktor i att personalen på båtarna utsätts på sättet som tas upp i reportaget.

– Kanske har vi varit naiva. Det här är en ögonöppnare. Efter det här reportaget måste vi se till att vi utbildar skyddsombuden om de här frågorna så att vi inte lämnar någon medlem i sticket. De ska känna att de får den hjälp de behöver, säger Kenny Reinhold.

”Vi måste ställa krav”
Vid arbetet ombord arbetade hotellstädet i regel i grupp men det förekom även en del ensamarbetande.

– Vi behöver ställa krav på att det ska vara helt förbjudet med ensamt nattarbete. De här ensamarbetande kvinnorna är alldeles för utsatta, säger Kenny Reinhold.

Sidor: [1] 2 3 ... 13