Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / Massor med bilder från en klassisk fd Stenafärja.
« skrivet: 01 september 2018, 22:12:43  »
Hittade dom här på Flickr för dom som inte redan har sett dom.

https://www.flickr.com/photos/wisefreeman/albums/72157624842932322/with/4942474659/

http://faktaomfartyg.se/patricia_1967.htm

Stena Saga var namnet hos Stena, jag blev imponerad över hur modernt det ser ut på bryggan. Hon är trots allt byggd 1967 även om hon förstås fått lite ny utrustning sedan dess.
Vi ser på några bilder även en annan fd svensk färja... :)

//R


2
Reseberättelser / Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 01 juli 2018, 17:26:50  »
Äsch, börjar med 2018 innan jag är klar med 2012, svårt att  hålla sig. ;)

Det blev Grekland i år, bestämdes väldigt sent, vi köpte flygbiljetter med mindre än en vecka kvar till tänkt avresa och semesterstart.
Vi hittade två väldigt billiga SAS biljetter hos Airtours för 399:-/pers till Mykonos med avresa tidigt lördag 16/6, hem blev det också SAS men dom köptes direkt av SAS och var hem från Rhodos onsdag 27/7. Det finns många destinationer att flyga till/från numera i Grekland, men det gäller att flygtiderna ska vara hyfsat humana också. Tex Norwegian (som jag inte gillar för övrigt) flyger ofta på hemska tider.
Det ska också passa med båttiderna som även dom kan vara hemska mellan vissa öar, om man tex vill flyga hem från Kos, så måste man åka från Syros mitt i natten typ.

Vår resplan såg ut så här, den var inte helt spikad när vi reste ner, det berodde på att marginalen till första färjan inte var allt för stor.

Lördag:
Arlanda - Mykonos avg: 06.15 ank: 10.50. SAS Airbus A320 NEO.
Mykonos - Paros avg: 12.45 ank: 14.00. Golden Star Ferries, M/S SUPERFERRY

Söndag:
Paros

Måndag:
Paros - Astypalea avg: 11.25 ank: 16.25. Blue Star Ferries, BLUE STAR NAXOS
Tisdag till torsdag på Astypalea.

Fredag:
Astypalea - Naxos avg: 18.00 ank: 20.20 Blue Star Ferries, BLUE STAR NAXOS
Lördag till måndag på Naxos.

Tisdag:
Naxos - Rhodos avg: 20.25 ank: 08.00. Hellenic Seways, NISSOS CHIOS operated by: Blue Star Ferries Den här tidtabellen släpptes sent då det är upphandlad trafik, det var den som gjorde att vi kunde flyga hem från Rhodos på onsdagen vid lunch.

Onsdag:
Rhodos - Arlanda, SAS Boeing 737-600.

750

Här är vi på inflygning till Mykonos i ett inte allt för bra väder. :( Vi ser "nya" hamnen nedanför.

751

Vi behövde inte åka buss till Terminalen.

752

Vi fick våra väskor först av alla och tog en taxi ner till hamnen och slapp kön till biljettluckan. Mellan 11 och 14 är det rusningstrafik vid Mykonos då det kommer ett flertal färjor och highspeed. Här ser vi THEOLOGOS P ankomma från Rafina.

http://faktaomfartyg.se/ferry_kochi_2000.htm

753

Nya passagerare strömmar på! Hon har fått någon glasbur uppe på soldäck jag inte sett tidigare.

754

NISSOS MYKONOS ankommer från Pireus och ska vidare mot Samos.

757

758

Klassisk grekisk tilläggning!

759

FAST FERRIES ANDROS som är ny för mig, har inte sett henne tidigare då hon trafikerat helt andra öar innan hon hamnade  hos Fast Ferries.

http://faktaomfartyg.se/shinko_maru_1989.htm

760

Fast Ferries som smygit fram och blivit största rederi mellan Rafina - Andros - Tinos och Mykonos. Det blir allt mer populärt att starta och sluta i Rafina som ligger nära Atens flygplats istället för Aten som många vill undvika.

761

Den hyfsat stora TERAJET låg still.

http://faktaomfartyg.se/scorpio_1999.htm

Hon hade 3 systrar men två är skrotade och en ser ut att bli flytande kontor.

762

NAXOS JET som har ett gäng systrar, bla PATRICIA OLIVIA som trafikerat Gotland, även ATLANTIC III som vi åkte med i vintras över till Uruguay från Argentina.

http://faktaomfartyg.se/seacat_scotland_1992.htm

763

EKATERINI P ankommer från Rafina, hon går vidare ner till Naxos och vänder, på så vis får man en förbindelse dit som inte är higspeed.

764

Här lämnar hon Mykonos och har ca en timme kvar till Naxos.

765

Så kommer vår färja, SUPERFERRY som går på en ny linje för i år tillsammans med SUPERFERRY II. Avgång från Rafina varje morgon via Andros - Tinos - Mykonos vidare mot Paros - Ios - Santorini och slutligen Heraklion på Kreta dit dom ankommer på kvällen. Och omvänt med avgång från Heraklion på förmiddagen men då inte via Ios.

Jag hade inte åkt SUPERFERRY tidigare och hon är ett av dom senaste japanska nytillskotten i Grekland.

http://faktaomfartyg.se/kogane_maru_1995.htm

766

Så backar hon in till kajen med en stolpe i vägen.

767

Så har vi tagit plats på akterdäck för att åka över till Paros, Mykonos "nya" hamn är jättetråkig och har bara en enkel kios. Men det finns en Taverna på gångavstånd om man vill äta lite mera ordentligt och har tid.

768

FAST FERRIES ANDROS väntar på avgång mot Rafina.

769

Översta utedäcket, det fanns inga lösa stolar här, troligen för att dom skulle blåsa iväg!

770

Skorstenen!

771

En trappa ner på akterdäck fanns en Bar/Café.

772

Jag blev imponerad av trapporna, nästan lite kryssningsfartyg över dessa. Dom borde nog vara original från Japan?

773

Jag hade tänkt att i lugn och ro ta bra inredningsbilder, men det gick inte, det var tokmycket folk utom här där det fanns lite plats.

774

Cafédisk.

775

Trapphusen hade motiv från Grekland.

776

Trapporna för av/påstigning som fanns på båda sidor i aktern. Hon var väldigt fin invändigt med snygg inredning men även en hel del design som man mer hittar på kryssningsfartyg.

777

Trapporna på motsatta sidan där det även fanns rulltrappa.

778

Arkad och sittgrupper.

779

Så får vi möte med SANTORINI PALACE som numera seglar för Minoan Lines från Kreta upp till Mykonos via Santorini och Paros. Så sent som i Maj tillhörde hon fortfarande Hellenic Seaways och hette HIGHSPEED 7. Hon drabbades för några år sedan av en brand vid varv som totalförstörde överdelen.
När hon byggdes upp igen så minskade man bildäck och byggde fler salonger.

http://faktaomfartyg.se/highspeed_5_2005.htm

780

Ännu en snygg trappa för att vara på en färja, sofforna ni skymtar till vänster i bild ser ut att vara original från Japan?

781

Så är vi framme på Paros och är på väg till Hotell Oasis för att checka in och jag hoppades förstås på lite utsikt över hamnen...


3
Färjor / Två Vikingar i vintras!
« skrivet: 07 juni 2018, 20:49:34  »
Hittade några fina vinterbilder som jag inte lagt ut!

208

209

M/S Cinderella passerar Kvarnholmen 21/1 2018.

210

M/S Gabriella på väg in mot Stockholm 3/3 2018!

Njut nu av sommaren... :)

//R

4
Färjor / M/S Cinderella möter Amorella vid Kvarnholmen.
« skrivet: 07 juni 2018, 20:45:43  »
Tidigare var vi lite mätta på Finlandsbåtarna här på Landgången, nu är det nästan tvärtom när det gäller bilder! ;)

Här kommer i alla fall 3 bilder från i afton.

94

Cinderella går nära Kvarnholmens kaj för att möta Amorella på väg in, ganska vanligt, men oftast är jag hemma i lägenheten när det händer.

95

Cinderella och M/S Kung Ring på SL linje 80.

96

//R


5
Sommaren 2012 blev suget efter att åka färja i Grekland för stort, och efter ett uppehåll på några år så var det äntligen dags igen.
Jag köpte en flygstol av Ving ner till Kreta och sen skulle jag lyckas pressa in ett gäng färjor på bara en vecka! Hur var det möjligt att få med så många? Häng med på resan så får ni se... :)

01

Vi börjar en regnig Augustidag på Arlanda, nämligen 23/8 och här har vi min fågel. En av Thomas Cooks A330:or.

02

Tror maskinen gjorde sitt sista år hos Thomas Cook och blev senare utbytt mot en nyare maskin. Här verkar det lugnt i kabinen men skenet bedrar. Det var flera musikklasser från något Gymnasium i Uppsala ombord, så det var INTE lugnt.

03

Inflygningen är påbörjad till Heraklion på Kreta vid lunchtid. Här ser vi närmast ön Folegandros och lite längre bort Milos, två öar som kommer tillbaka senare i reportaget.

04

En Thomson Boeing 757, ett vackert flygplan tycker jag.

05

Ryska Transaero som inte längre finns efter konkurs. Här en av deras Tupolev maskiner, dom flög även 747 hit under några år.

06

Jag tog lokalbussen in till stan för att ta in på mitt hotell, nästa förmiddag skulle jag ta färjan upp till Aten vid lunch.

07

Utsikten från balkongen, till vänster Superfast XII som har kvällsavgång till Pireus/Aten, och till höger Knossos Palace som även hon har natturen till Pireus.

08

Blev hungrig och vad passar bättre än Gyros och en kall Mythos? :)

09

En äldre Mercedes lokalbuss passerade...

10

Upplagda GOLDEN PRINCE, byggd i Japan 1973.

http://www.faktaomfartyg.se/wakashio_maru_1973.htm

11

SUPERFAST XII, jag tycker verkligen om designen på dom äldre Superfast byggda i Tyskland och Finland.

http://www.faktaomfartyg.se/superfast_XII_2002.htm

12

Skorstensbild.

13

Vid terminalen hittade jag den här gamla skylten!

14

15

Att gå omkring och fotografera är inget problem. Bara det inte är tåg du ska plåta i Grekland...

16

F/B KNOSSOS PALACE

http://www.faktaomfartyg.se/knossos_palace_2000.htm

Enligt rykten jag läst, så ska Minoan Lines även sätta in en av sina stora Highspeed på linjen till Chania, nämligen MYKONOS PALACE som tidigare hetat EUROPA PALACE.

http://www.faktaomfartyg.se/europa_palace_2002.htm

17

Gick en sväng och spanade in Busstationen där det alltid är full fart, hittade denna fina gamla Mercedes O303.

18

På mitt rum kunde jag njuta av en fantastisk radioanläggning.

19

Och ett minimalt badrum.

20

Nästa dag och dags att åka mot Pireus, bunkrade upp med lite mat innan. Då det fortfarande var tidigt var alternativen få, så det fick bli Donken! Men dom hade i alla fall lite lokal mat. :)

21

Första färjan jag skulle åka med är denna, F/B OLYMPIC CHAMPION byggd i Norge hos Fosen och skrovet i Landskrona.

http://www.faktaomfartyg.se/olympic_champion_2000.htm

Både hon och systern HELLENIC SPIRIT gick länge båda två på linjerna till Grekland, men här har ANEK satt in en av dom på linjen till Kreta tillsammans med Superfast för att konkurera med Minoan Lines.

22

Skorstenen med Kreta.

23

Lastning pågår och avgången var 11.00 tror jag.

24

Även OLYMPIC CHAMPION och systern är snygga Ro/Pax fartyg, dom gör upp mot 29 knop.

25

Dags att gå ombord!

26

Tillverkningsskylten hittade man direkt när man kom upp för rulltrapporna.

27

Soldäcket där det finns en Bar och Taverna.

28

När hon gick på Italien så var poolen i drift, så inte här. Har inte sett någon färja i inrikestrafik som har öppen pool.

29

Skorsten och livbåtar.

30

Man få i stort sett gå på alla utedäck, här är vi högst upp och ser övervåningen på nattklubben framför skorstenen.

31

Ännu en skorstensbild.

32

Och bredvid har vi Minoan Lines.

33

F/B FESTOS PALACE gick en timme före oss, hon är syster till KNOSSOS PALACE. Här passar man på att spola av rampen när den är på väg upp.

34

Så ökar hon farten mot Pireus. Jag tycker inte om designen på dessa lådor.

Slut för första delen i denna repris, dock med helt nyredigerade bilder! :)

Fortsättning följer...

//R



7
Reseberättelser / MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 22 mars 2018, 08:59:30  »
Det är väldigt lugnt här på forumet, så jag piggar upp er lite med ett reportage från 2013. Visades tidigare på gamla Landgången, men jag lägger ut en nyredigerad här nu.
År 2013 skulle jag introducera kryssningslivet för min nuvarande sambo. Vad passade bättre än en kort kryssning med MSC nere i Medelhavet...
MSC hade flera varianter på korta kryssningar på den här tiden, vet inte hur det är idag. Men man åkte delsträcka på en av deras 7 nätters kryssningar.
Vi valde en 2 nätters från Marseille till Neapel via Genova i en balkonghytt på den då helt nya Preziosa i Juni.



Då vi bokade ganska sent, så var det inte så lätt att hitta flyg, men Norwegian hade lite platser över till Nice. Så här går vi ombord på deras Boeing 737 ute på Arlanda, redan då körde man med boarding även genom bakre dörren något som SAS senare har börjat med för att korta ner tiden.

[url=https://flic.kr/p/25k1sfC]
02

Ljudnivån i kabinen var hög, det var väldigt många barnfamiljer med förväntansfulla barn på väg ner till Rivieran.

03

Inflygningen till Nice börjar och vi flyger över italienska alperna.

04

Sen tog vi bussen till stationen, vi skulle bo nära stationen då planen var att åka tåg till Marseille nästa dag.
Det skulle dock inte bli så lätt att ta sig till Marseille, mer om detta snart.

05

I Nice har dom spårvagnar som  i stadskärnan inte har kontaktledning, utan kör på batteri genom staden. Ser lite konstigt ut...

06

Skulle kunna vara ur en resetidning och en artikel om Rivieran. :)

07

Vi promenerade förstås förbi hamnen.


08

Vissa ska alltid vara lite värre än dom andra...

09

Stranden som består av sten.

Sen skulle vi nästa dag åka till Marseille på förmiddagen, det var dock banarbete på järnvägen något som vi visste om. Vad vi dock inte visste, var att man inte körde någon som helst ersättningstrafik som vi gör i Sverige vid arbeten! Så vad göra? Hyrbil? Nej, det fanns förstås inga... Buss? Nja, dom var förstås fullbokade...
Efter mycket detektivarbete så hittade vi en lokalbuss som gick en bit av sträckan tidigt på morgonen till Cannes.

10

Här ska vi nu åka vidare med tåg, får se hur långt vi kommer...

11

Spartansk inredning.

12

Vi kom till Toulon där planen var att åka vidare med ännu en buss, men den fanns uppenbarligen inte. Så vi blev hänvisade till tåg igen...

13

Vi han inte ens köpa biljetter utan fick springa upp till tåget som rullar in här.

14

Nu var det inte långt kvar till Marseille när det tog stopp igen och vi fick fortsätta med buss, kaos vid dom första bussarna så vi tog det lugnt och klev på en som körde fram när alla stressat på dom två första.

16

Så kom vi äntligen fram till Marseille och kunde pusta ut, snart dags att åka till hamnen.

17

Men först toabesök och lite tågspaning, här ett TGV tåg.

18

Sen tog vi oss ner mot hamnen och lite god lunch i all enkelhet.

19

Jag smet förstås iväg och tog några bilder på färjor, tyvärr är det dock hemska staket som skymmer sikten, lite skillnad mot Pireus där man kan gå omkring fritt.
Här har vi en färja på väg till Algeriet.

20

Och så blev jag glad över att få träffa på en gammal vän från Grekland, Anek Lines El. Venizelos som här var utchartrad. Och för er som undrar, så är hon den tredje Stena systern som byggdes i Polen i slutet av 80 talet, hon färdigställdes dock nere i Grekland.

21

Sen tog vi en taxi till kryssningshamnen som ligger en bra bit bort från centrum, här har vi MSC Preziosa vid kaj.

22

Incheckningen gick väldigt snabbt då vi inte var så många som skulle starta kryssningen här, dom flesta var redan ombord som gäster.

http://www.faktaomfartyg.se/msc_preziosa_2013.htm

Preziosa är den sista systern i Fantasiaklassen, men beställdes från början till Libyen, så här står det i FOF:

Citera
2010 06 04. Beställd av General National Maritime Transport Co (GNMTC), Libyen och skulle få namnet PHOENICIA. Fartygets inredning specifierades av Hannibal Gaddafi (son till Libyens ledare Muammar Al Gaddafi) där bland annat ett akvarium med hajar ombord skulle byggas.

23

Våran trevliga balkonghytt på styrbordssidan, jag gillar MSC:s hytter, tycker dom har snygg design.

24

25

Badrummet var dock ett stort minus, verkligen enkelt och dessutom väldigt litet, förvaringsutrymmerna var minimala! Inga problem för två nätter, men om man åker på längre kryssning...

26

Costa Serena låg också inne.

27

OS BODRUM byggd 1998 och seglar med Antigua/Barbados flagga.

28

Pooldäcket

29

Trevligt med bubbelpool lite högre upp än enbart nere vid huvudpoolen.

30

Med panoramautsikt låg bla nattklubben och en av specialrestaurangerna ombord.

Fortsättning följer...

8
Färjor / Moby beställer i China!
« skrivet: 11 februari 2018, 09:24:34  »
Mobygruppen ser ut att beställa 4 nya RoPax som ska byggas i China.

http://www.ship2shore.it/en/shipping/aponte-to-order-4-new-ferries-in-china_65271.htm

//R

9
Kryssningsfartyg / Norwegian Breakaway i hårt väder!
« skrivet: 12 januari 2018, 14:38:10  »
Här ser man åter igen sårbarheten i många av dom nya stora kryssningsfartygen. Det läcker in vatten lite här och där... :( Ingen säkerhetsfara men är ändå inte helt ok.  Dessutom extremt mycket lösa möbler som kan göra skada invändigt.

https://www.youtube.com/watch?v=n-1QWWaRUZI&feature=player_embedded

//R

10
Kryssningsfartyg / Erfarenheter av AIDA?
« skrivet: 30 december 2017, 11:31:24  »
Klurar lite på om man ska gå utanför boxen lite nästa gång det är kryssningsdags? Har ganska länge varit lite nyfiken på AIDA. Jag är halvtysk, har hyfsat bra tyska kunskaper, tål att umgås med tyskar osv. Även min sambo har ingenting emot Tyskland och tyskar.
AIDA lockar med intressanta fartyg, framför allt dom två nya från Japan men även nästa serie från Meyer.

Någon som har någon erfarenhet? Tycker det är svårt att leta upp reportage från AIDA... Kanske finns om man söker på tyska? Vet att det finns tyska forum där det läggs ut reportage.

Vad tror ni andra?

//R

11
Hej, hemma igen efter nästan 4 veckors semester. Dags för ett reportage och det kommer nog bli ganska långt... ;) Vill också förvarna om att det inte kommer bli så väldans mycket kryssningsfartyg då vi faktiskt knappt såg några på våran 15 nätters kryssning. Det kommer bli ganska mycket lastfartyg på bild däremot! :)

Kryssningen bokades väldigt tidigt, tror det var i slutet av 2016 redan. Priset var då 15 000sek plus dricks/pers. Senare såg jag att priset var sänkt och kontaktade Celebrity som gav oss det nya priset på 11 000sek plus dricks/pers. Totalpriset blev 32 000 inkl. dricks för oss båda i en standard balkonghytt.
Det som lockade oss var den lite annorlunda rutten tillsammans med ett bra pris för en så lång kryssning. Rutten var följande:

Fort Lauderdale
Seaday
Grand Cayman
Seaday
Panamakanalen
Seaday
Manta, Equador
Seaday
Lima, Peru
Lima, Peru
Seaday
Piscu, Peru (blev dock någon ändring här, återkommer till det senare)
Seaday
Arica, Chile
Seaday
Seaday
San Antonio, Chile

Ganska nära inpå avresan så ändrades vår ankomsthamn till San Antonio istället för Valparaiso. Vi fick ingen bra orsak till detta men på Cruise Critic gick rykten om att det var risk för strejker i Valparaiso och att San Antonio hade byggt en ny Terminal, men å andra sidan såg vi en fin hyfsat ny Terminal i Valparaiso också...
Denna ändring ställde till det lite för oss, då vi såg fram emot att stanna i Valparaiso, så vi behöll vårat hotell där och tänkte ta oss dit på egen hand.
Nu blev det så, att Celebrity ordnade transport för alla som ville till Valparaiso. Vilket kanske var en självklarhet när dom ändrade hamn så nära inpå avresa (2veckor innan).

Efter kryssningen tyckte vi att det vore dumt att åka hem på en gång när vi ändå är nere i Sydamerika, så vi la till 2 nätter i Valparaiso, 2 nätter i Santiago de Chile och 4 nätter i Buenos Aires med en dagtur till Montevideo i Uruguay.
Flyget bokades med Lufthansa Arlanda - München - Miami och hem Buenos Aires - Frankfurt - Arlanda. Priset för flygningen i Economy var 8000/person.

Nu tycker jag vi börjar med reportaget...



Vinterns första snö dök upp på morgonen 21/11 när vi skulle flyga från Arlanda, men vi kom iväg på utsatt tid vilket var skönt då vi hade snävt byte i München. Här ser vi en A330 från Thomas Cook som ska till Las Palmas genom fönstret på vår A321.



Vår kärra i München, väldigt smidigt att byta till vårat flyg till Miami, den stod vid gaten bredvid, så vi behövde bara ta rulltrappan upp en våning, genom ny säkerhetskontroll och passkontroll sen var vi vid gaten. :)



Här står vår A330-300 och väntar, D-AIKA med namnet Minden, levererad 2004 och är Lufthansas äldsta A330 för närvarande, kabinen var dock precis nyligen uppgraderad så invändigt kändes den som en 2017 års modell! :)

Jag blev ju dock lite besviken här, eftersom det skulle varit en A340-600! För dom flesta ingen större skillnad då man sitter likadant med 2+4+2, men är man lite flygnörd så är en 340-600 speciell då den dels har 4 motorer istället för 2, men framför allt är den inte allt för vanlig, så det är inte så lätt att få till en flygning med just en sådan maskin.



Är man 2 personer och flyger i Economy så är Airbus A330 och A340 bra maskiner att flyga då dom har 2+4+2 seating vilket gör att om man bokar plats i god tid, så får man en egen 2 sits och slipper tränga sig förbi en tredje person vid tex toalettbesök. Dessutom känns det luftigare med bara 2 stolar än med 3.
Planet var inte fullbokat, utan det var ganska många lediga platser vilket förklarar bytet till en mindre maskin.



Dagens flygrutt, den stämde dock inte riktigt då vi flög längre in över Canada och USA:s östkust. En orsak kan ha varit ett kraftigt oväder ut över Atlanten öster om USA med trolig kraftig turbulens.



Boston från ovan!
Vi landade något försenade trots start på rätt tid, och kanske berodde detta på ovädret över Atlanten? Däremot har det aldrig gått så smidigt på Miami Airport att ta sig in i landet. Inga köer alls, en orsak var förstås att vi landade i en lite mellantid, så det var bara vårt plans resenärer som skulle passera Immigrationen.
Vi hade hyrt en bil istället för att lägga pengar på en massa taxiresor, efter uthämtning av denna så körde vi ner till South Beach där vi skulle bo i två nätter.



Här har vi vår hyrbil, en VOLVO XC 60 T5 utanför hotellet, det är dags att köra ner till Key West en sväng...



Det är inte bara på väg Värmdövägen 222 vid Henriksdal jag jämt råkar ut för broöppning! Bilen bakom oss höll på att köra in i vår bak då han inte alls var beredd på att bron kunde öppnas...
Längs hela vägen till Key West såg man spår av orkanen Irma även om man städat på bra, men det låg mängder av möbler, krossade husvagnar och delar från hus och annat längs vägkanten som skulle forslas bort.



Vi parkerade bredvid M/S The World för att gå och käka lite lunch, det var väldigt varmt denna dag upp mot 33gr.



Gatuliv i Key West, här hade man dock städat upp bra efter orkanen.



The World i Key West.

http://www.faktaomfartyg.se/the_world_2002.htm



Man kunde åka "Glass bottom boat", men det gjorde inte vi.



Vi satte oss här och åt en Key lime pie.



Sen styrde vi tillbaka mot Miami igen, här stränder i Key West.





Torsdag 23/11 och vi tar en morgonpromenad längst söderut på South Beach, väldigt dåligt med kryssningsfartyg! Dagen före låg det inte ett enda inne, och här på morgonen tror jag endast något mindre låg inne. Efter promenade så åt vi frukost för att sedan köra till Fort Lauderdale och lämna igen bil och gå ombord på GTS Celebrity Infinity.

Återlämnandet av hyrbilen som var hyrd på SIXT gick supersmidigt, SIXT hade inte sitt kontor på Fort Lauderdales flygplats utan närmare hamnen och körde en shuttlebus för kryssningsresenärer till terminalerna. :)



Det är inte lätt att få till en bra bild innan boarding, så här kommer en från vårat stopp i Piscu! ;)



GTS Celebrity Infinity är en av 4 systrar ur Milleniumserien som byggdes mellan 2000 och 2002. Sedan några år tillbaka är samtliga fyra systrar uppgraderade till "Solsticeklass" så dom mera liknar Celebritys nyare fartyg i Solstice serien.

http://www.faktaomfartyg.se/infinity_2001.htm

Vid leverans hade dom ett gasturbinmaskineri men min uppfattning under resan var att man numera även har klassiskt dieselmaskiner som komplettering. Det var ofta ett trevligt ganska högt maskinljud ute på däck som väl tyder på lite mera klassisk framdrivning? Har inte hittat någon bra info om detta men någon här kanske vet?

Vi har inte rest med denna fartygsklass tidigare utan enbart med den nyare klassen. (Reflection, Equinox)
Infinity tillbringar i nuläget sommaren uppe i Alaska och vintern nere i Sydamerika där hon kryssar mellan Buenos Aires och San Antonio, detta kommer ändras lite till senare säsonger, bla kommer Infinity göra kortare kryssningar ut från FL och även besöka Europa.

Ombordstigningen gick bra, vi fick vänta i 20 minuter innan vi släpptes på då vi var tidiga på plats.



Här har vi kommit ombord och äter lunch uppe i Ocean View medans bunkring pågår nedanför.



Blev lite förvånad över att en ung dj spelade poppig musik för alla gamlingar som klev ombord!  :o Medelåldern ombord skulle vi bedöma till mellan 65 och 80 år, betydligt äldre än vad vi förväntat oss. Förvisso  brukar längre kryssningar locka äldre publik än dom kortare, men vi trodde att dom lite jobbigare resmålen i Sydamerika skulle avskräcka gamlingarna då det inte precis är lätt att ta sig fram i sydamerikanska städer.
Men troligen åkte dom bara på organiserade utflykter, eller så bara till det shoppingområde som bussen gick till...
Vi misstänkte att det även handlar om att vissa kryssningar måste man bara ha gjort för att få vara med i den fina klubben, och Panamakanalen är troligen en sådan.



Efter att ha ordnat dryckespaket för oss båda, ett Classic med Alkohol och ett Premium Alkoholfritt till min sambo så tog vi en kaffe i vårat favorit Cafë Al Baccio.

Celebrity har inte så jätteprisvärda dryckespaket och på denna kryssning var det gränsfall om vi skulle tjäna på det. Men det är också värt mycket att inte behöva tänka på kostnaden vid varje köp. Ett Classic med alkohol räcker för dom flesta om man inte vill njuta av dyra viner eller dyr Whiskey, även dom dyrare Martinidrinkarna ingår inte. Men om man köper en dyrare drink så betalar man bara mellanskillnaden.
Premium alkoholfritt har en stor fördel, och det är tillgången till stora Evian vattenflaskor istället för som mindre 50cl flaskorna som ingår i Classic, specialkaffe ingår i båda paketen och är värt mycket för oss.

Priserna ombord är ungefär så här:
Espresso enkel: 4 dollar, dubbel 5 dollar.
Vatten 50cl 3 dollar, 1 l Evian 5 eller 6 dollar.
En flaska Heineken 7 dollar
Ett glas vin till maten 9 dollar
En Gin Tonic 9 dollar
Finare drinkar från 13 och uppåt, samma med viner.



Lite rundvandring ombord, här har vi Celebrity Theater. Vi såg ingen show men enligt medresenärer så var dom ganska bleka. Tror det blir svårare och svårare att hålla hög kvalite i så många dagar och med så många kryssningsfartyg som behöver artister.
Inte omöljigt att dessa utrymmen kommer att bli mindre och mindre i framtiden, samtidigt behövs dom som samlingsplatser vid tex någon incident. På vår kryssning körde man även mindre shower uppe i Constellation Lounge vilket var uppskattat.



På duken ser vi vår kryssningsvärd Luigi från Dominikanska Republiken.





Nu har vi tagit hissen upp från däck 6 till däck 11 och Constellation Lounge som är den stora "skybaren" ombord. Denna bar finns på samtliga av Celebritys fartyg och är mycket uppskattad när vädret inte tillåter utomhusaktiviteter. Jag kan dock vissa stunder uppleva den som alldeles för stor och skulle önska en lite mera intim variant som Royal Viking Crown Lounge.
På Infinity finns inget Disco, utan det kör man här uppe, däremot har man en mera klassisk dansbar nere på däck 4 som inte finns på dom nyare fartygen.



Dansgolvet med en glaskupol i ovan.



Främre delen, helt fantastisk utsikt här uppe, och praktiskt med vinklade glas då dom inte så lätt blev blöta vid regn. Tyvärr körde man dagtid en hel del lek och stoj här uppe framför allt när vädret blev kyligare så att sitta här och njuta med en bok och titta ut över havet var inte alltid så lätt. Själva baren var också bara öppen kvällstid.



Infinity har precis som dom nyare fartygen lite gräs ombord, dock inte äkta vara och inte så lätt för oss resenärer att komma åt!  ???



Främre soldäck ovanpå Constellation Lounge, här var det nästan alltid lugnt och endast några få låg här och solade.



En gammal bekant från 2015, Independence Of The Seas var det andra kryssningsfartyget som låg inne i FL denna gång, ganska så ödsligt. Som synes har hon fått Scrubbers nu(dom installerade man när vi åkte henne), det ser ut som blixtrar vid skorstenen mot mörka molnen.
Hon ligger för övrigt vid HAL:s terminal då vi tagit den större och finare... Man håller på och bygger ut en av terminalerna som inte syns på denna bild, men det kommer ni snart få se bilder på! ;)

För övrigt så var det inget vidare väder här på avresedagen, kraftiga regnskurar tyvärr, det blir liksom inte rätt stämning på Sailaway när inte solen skiner hela tiden.



Lugnt vid poolen, vi packar alltid ner badkläder i handbagaget men då vädret inte var så bra, så hoppade vi bad denna gång.
Poolområdet var väldigt bra och det återkommer jag till senare i reportaget.



I aktern på däck 12 har man fixat Rooftop Terrace med lite sköna möbler och en storbilds tv som visade filmer. Skönt att slippa tv:n vid poolen som på ganska många andra fartyg.



En bild akterut över poolområdet.



Den stora terminalen som även används av Oasis-klassen. Blev lite förvånad över att "lilla" Infinity fick ligga här och "stora" Independence vid en mindre terminal. Men det kanske är en av skillnaderna mellan att resa med RCCL och Celebrity? Lite mera service och klass på den senare förstås.



FL i bakgrunden och tankfartyget Seabulk Arctic i förgrunden. Hon har faktiskt Port Everglades som hemma hamn, är 182 m lång, 32 m bred och byggd 1998 och har en DWT på 46094 ton.



Mast Bar som är den övre poolbaren, saknade fler sittplatser här, hade tex varit trevligt med barstolar mot poolområdet och kanske lite fler bord och stolar här till höger i bild? På motsatta sidan fanns det några bord och stolar men där var det rökning tillåtet. :(
Notera också att Celebrity har fri tillgång till handdukar fortfarande, så man behöver inte kvittera ut sin handduk.

Det var första delen, ett antal till lär komma framöver... ;)

//R





12
Kryssningsfartyg / Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 20 november 2017, 05:12:54  »
Hej,

I morgon tisdag flyger jag och sambon iväg till Miami via München, och på torsdag kliver vi ombord på Celebrity Infinity för en kryssning till San Antonio i Chilé. Det skulle varit Valparaiso, men man ändrade för någon vecka sedan då det verkar strejkas en hel del i Valparaisos hamn samt att San Antonio tydligen ska ha öppnat en ny terminal. Vi kommer dock att åka upp till Valparaiso och stanna två nätter som planerat då det verkar vara en häftig stad.

Rutten är följande:

Fort Lauderdale - Cayman - Panamakanalen - Manta (Equdador) - Lima med nattstopp (Peru), Pisco(Peru), - Arica(Chile).

Efter Valparaiso så åker vi till Santiago två nätter för att sedan flyga till Buenos Aires där vi stannar i fyra nätter innan vi flyger hem.

Reportage kommer när jag är hemma igen. :)

//R

13
Lastfartyg / M/S Mirva VG passerar Kvarnholmen på väg mot Hässelby!
« skrivet: 19 november 2017, 11:33:41  »
Det är inte allt för vanligt med lastfartyg utanför vårat fönster även om det förekommer lite då och då. Alldeles nyss dök Mirva VG upp, hon är inte direkt gammal och har ett intressant förskepp som numera börjar dyka upp på Kryssningsfartyg förutom segelbåtar och Yachter.





http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2482444

//R

14
Reseberättelser / Kryssning med Norwegian Epic 2011
« skrivet: 26 oktober 2017, 12:39:18  »
Ännu en resa i repris här på Landgången men med nyredigerade bilder. Hösten 2011 åkte vi iväg på en 7 nätters med Epic, att det blev just den fula Epic berodde på flera orsaker, priset var avgörande, vi fick en svit för ett mycket bra pris och fick då tillgång till Svitområdet Haven som är värt mycket på den stimmiga Epic.
Sen var jag nyfiken på NCL och hur det är att kryssa med dom, samt på själva fartyget. Ful som stryk på utsidan men klart bättre insidan som jag ville uppleva, dessutom var hon endast ett år gammal då.

Resan började inte bra, då jag glömde kvar mitt handbagage i taxin, och där låg förstås min nya Canon EOS 50D. :(
Så jag fick köpa en så kallad kompaktkamera för att dokumentera resan, därför blev det färre inredning och sämre kvalité.



Efter två nätter i Miami så var det dags att gå ombord.



Det var lite stökigt och trångt i terminalen men till slut hamnade vi rätt och fick personlig Escort ombord bakvägen via personalutrymmen upp till Haven där vi fick en presentation av utbud och service.

Vi tittar in i hytten däck 12 i aktern med nummer 12317, hyttens namn är: "The Haven Aft-Facing Penthouse with Balcony". Många klagade över att dessa hytter var placerade så långt ifrån själva Havenområdet, så på nyare Breakawayklassen har man alla sviter på samma ställe.



Designen var mins sagt annorlunda, antingen gillar man det eller så gillar man det inte. Jag tycker det är en häftig och annorlunda design. Enda minuset är dock att dörren till toaletten inte direkt tog bort ljud...  :o :-[





Bakom sängen hittar man handfat och badkar.





En liten sittgrupp, hela hytten har asiatiskt tema i designen.





Espressomaskinen skulle få jobba under veckan! :)



Från balkongen kunde jag spana in Carnival Liberty.



Här har vi flyttat upp till Sailawayparty uppe på soldäck och Liberty passerar oss.





Epic har ett ganska rörigt soldäck och runt poolen så är det ganska begränsat med plats, det fanns dock gott om platser som folk inte hittade till vilket jag kommer återkomma om senare. Fördelen med att vara gäst i Haven, är att man har tillgång till egen solterrass som heter The Posh, gäster som inte reser i Haven kan köpa sig in till detta soldäck, eller som NCL säger, Beach Club.





Vi passerar ett mindre containerfartyg på väg ut.



Många som ville uppleva Sailaway!



Södra South Beach, där är vi om lite mindre än 4 veckor.



Vy över poolområdet med Miami i bakgrunden.





Utanför hissarna däck 7, nedanför en bar som heter Cascade, Epic har en öppning i två plan på längden när man går föröver härifrån.



Frukostdags!



The Epic Club är en lounge/restaurang som ligger i Haven, mycket trevlig och med fantastisk utsikt på däck 16.



Man kunde välja från meny, men även hämta från uppdukad buffé med bla kallskuret, frukt, bröd mm.





Sen hamnade jag på en Cruise Critic träff i nattklubben Bliss.





Poolområdet i Haven.



Fördelen med espressomaskin på rummet, man kan lätt fixa en kaffe till stänkaren!



Så är vi i aktern på däck 16 och tittar ner på däck 15, här ligger Spice H20 som är soldäck och pool för alla över 18. Poolen dock för liten och även dom två bubbelpoolerna på sidorna var för små och nästan alltid upptagna.

Fortsättning följer.

15
Då smiter jag in här med lite mera Medelhavet men lite längre österut, nämligen bilder från en resa med Anek Lines El. Venizelos som är syster till Stena Germanica och Scandinavica. Det beställdes fyra systrar i början på 80 talet som skulle byggas i Polen, leveransen drog ut på tiden och endast två hamnade hos Stena försenade.
Den tredje som hade skrovet så gott som klart, bogserades ner till Grekland och färdigställdes till Anek Lines som El. Venizelos. Men innan hon hamnade i Grekland, så var hon en kort tid i Fred Olsens ägo med namnet Bonanza.

1989 började man bygga klart henne och 1992 levererades hon till Anek, hon har varit i deras ägo sedan dess och är det fortfarande. Hon har gått på lite olika linjer både inrikes och på Italien, hon har varit utchartrad lite här och där men sommaren 2012 gick hon i inrikestrafiken på Kreta och jag ville förstås testa henne.



Här ligger hon i Pireus 29/12 på morgonen och ska om någon timme avgå på en dagtur ner till Chania som ligger på västra Kreta. Hon ser alltid stor och mäktig ut när man ser henne.





Jag gör mig redo för att gå ombord, tycker dessa fyra systrar ha en så mäktig akter!





Det är en viss känsla att kliva på ett stort fartyg på en liten ramp i aktern.



Tar rulltrappan upp och sen ut på däck, här har vi skorstenen.



Där stenasystrarna har konferensutrymme, så är det istället pool, dock som vanligt utan vatten.



Det finns även en Snackbar som serverar dryck, smörgåsar och Gyros. Nackdelen här var för lite skugga, när temperaturen är upp mot 30-35 grader och man har vinstilla, så är skugga att önska längre stunder och kortare i solen.



Ganska stor pool, hon var länge Anek Lines flaggskepp på linjerna till Italien.



Bryggvingen.





Stora utrymmen på däck under livbåtarna.



Livflottar lite huller om buller.



Anek Lines hade en tradition på den här tiden att förse sina ombyggda färjor med en tvåvånings nattlubb och det fick även El. Venizelos i aktern.



Akter om nattklubben.



Vi går in en sväng, här har vi ett trapphus.



Rejäla ledstänger i trä.



Den stora Alá Carte krogen där jag skulle äta lite senare, ganska tråkig inredning.



Man kunde gå in från två håll, antingen genom denna branddörr, eller från Arkaden.



Arkaden akterut, inga sittplatser men någon utnyttjar golvet, desto mera växter. Man ser även ingången till restaurangen.







När man passerat trapphuset midskepps kommer man hit till ett Café/bar. Här var det på Stenasystrarna en arkad med lekrum och bar i original. Verkar som om grekerna byggde ett något mindre kök och flyttade in baren så den blev något större?
Längre akterut kommer Self Service, men den tittar vi på nästa gång... ;)

//R

Sidor: [1] 2 3 4