Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Henke H

Sidor: [1] 2 3 4
1
Nar de nya reglerna for svavel i fartygsbransle infors den 1/1 2020 riskerar containerrederierna att fa en extra branslekostnad pa 34 Miljarder USD per ar.
Detta pa grund av att de allra flesta fartyg inte har nagon scrubber installerad for rening av avgaserna vilket medfor att de ar tvingade att bunkra dyrare bransle alternativ.

Sett ur perspektivet att 2017 anses vara ett gott ar for dessa rederier da de genererade ett samlat overskott av 7 Miljarder USD sa betyder det att den okade branslenotan fran och med den 1 januari 2020 maste debiteras kunderna i form av bransletillagg eller kraftigt hojda frakterrater.

http://gcaptain.com/container-lines-face-extra-34-billion-from-low-sulphur-fuel-switch-if-owners-dont-install-scrubbers/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-96db6c5bf8-139818985&mc_cid=96db6c5bf8&mc_eid=4057e0a7db

3
En Gotlandsbat 'tappade' strommen.....
Naja, journalister i allmanhet vet kanske inte vad en 'Black-out' ar for nagonting.

https://www.expressen.se/nyheter/en-gotlandsbat-har-tappat-strom-ligger-och-driver/

5
Jag hittade nagra bilder pa natet fran 1972 nar Svenska Ostasiats M/S Nihon var det forsta containerfartyg att ankomma Singapore. Annu vid denna tid var Sverige en ganska stor sjofartsnation med manga tekniska innovationer.
Undrar hur manga containerfartyg som sedan dess anlopt Singapore?

http://www.nas.gov.sg/archivesonline/photographs/record-details/d5879492-1161-11e3-83d5-0050568939ad

http://www.nas.gov.sg/archivesonline/photographs/record-details/d587a825-1161-11e3-83d5-0050568939ad

http://www.nas.gov.sg/archivesonline/photographs/record-details/ab0dba97-1162-11e3-83d5-0050568939ad

6
G-Captain har publicerat en artikel med en rad bilder pa spektakulara olyckor med containerfartyg inblandade sedan 2002.
Man skulle med sakerthet kunna lagga till ytterligare nagra. Bland andra har vi ju ex svenska Nihon som brots itu utanfor Azorerna 1997 som MSC Carla.

http://gcaptain.com/the-worst-containership-disasters-in-recent-history-in-photos/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-118cb8da04-139818985&mc_cid=118cb8da04&mc_eid=4057e0a7db

7
Övrig sjöfart / Miljofarliga vrak
« skrivet: 12 mars 2018, 02:05:32  »
Enligt en artikel i dagen GP sa raknar man med att det finns 30 stycken vrak som bor saneras sa fort som det ar mojligt.
Totalt raknas 300 vrak som miljofarliga i Svenska vatten.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/milj%C3%B6farliga-vrak-i-s%C3%B6der-f%C3%A5r-prioritering-1.5361193

8
Övrig sjöfart / ABB Azipod snart i 100 kryssningsfartyg
« skrivet: 07 mars 2018, 23:29:50  »
Med den senaste ordern fran Ponant sa har nu ABB 100 Azipod aggregat installerade och i order.

http://gcaptain.com/abbs-azipod-propulsion-passes-100-cruise-ship-milestone-ponant-order/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-dee011b78f-139818985&mc_cid=dee011b78f&mc_eid=4057e0a7db

Bade Rolls Royce och Siemens har ju snarlika produkter men jag har inte kunnat finna hur manga installationer dessa bada tillverkare har gjort eller hur manga de har i order.

Kanske finns det rent av ytterligare tillverkare an dessa tre?

9
Pollarsnack / Sjofartsverkets raddningshelikoptrar utreds av SHK
« skrivet: 01 mars 2018, 02:20:10  »
Ser att SHK, Statens Haveri kommission, nu har paborjat en sa kallad Temautredning angaende raddningshelikoptrarna.
Vid ett antal tillfallen da behov funnits for en fungerande verksamhet har helikoptrarna av olika anledningar inte kunnat lyfta.
Vid ett tillfalle har man tydligen pekat pa tekniska problem. Vid ett tillfalle ar det hogst oklart varfor ingen helikopter kunde lyfta och vid ytterligare ett tillfalle kunde man inte lyfta pa grund av vadret.
Det kanns ju inte speciellt betryggande detta att vi har en helikopterberedskap som inte gar att lita pa. Inte nog med att det tydligen ar (var?) problem med bemanning och overtidsersattning, utan det ar tydligen andra problem ocksa.
Fragan som installer sig ar ju om man kan lita pa att hjalp anlander nar den behovs.

 https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/utredning-av-raeddningsinsatser-med-sjoefartsverkets-helikoptrar

10
Kryssningsfartyg / LNG som drivmedel okar bland bestallningar
« skrivet: 28 februari 2018, 23:25:17  »
Carnival har idag annonserat ytterligare en bestallning pa ett LNG drivet kryssningsfartyg. Denna gang for AIDA.
Carnival har nu 20 fartyg i bestallning. Utav dessa kommer 9 att fa LNG maskineri.
RCCL har ju projekt Icon med for narvarande 2 fartyg i bestallning dar LNG och bransleceller skall anvandas.
Viking Cruises har annonserat nagra hittills vaga planer men jag vet inte om NCL har nagra liknande projekt pa gang.

http://gcaptain.com/carnival-returns-to-meyer-werft-for-third-lng-powered-cruise-ship-for-aida/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-5ab653e9c9-139818985&mc_cid=5ab653e9c9&mc_eid=4057e0a7db

11
Kryssningsfartyg / Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 20 februari 2018, 00:44:44  »
Tidningen Cruise Critics lasare har utsett varldens basta kryssningsfartyg i olika kategorier och storlekar.
Basta overall fartyg blev tydligen Celebrity Equinox.

https://www.cruisecritic.com/memberreviews/cruiserschoice_index.cfm

12
Färjor / DFDS, Kopenhamn-Oslo och dess restaurang
« skrivet: 20 februari 2018, 00:42:32  »
Av och till laser man har pa forumet om klagomal pa restauranger ombord men nu tycks DFDS ta ett krafttag iallafall nar det galler batarna mellan Kopenhamn och Oslo. Malsattning ar att maten och upplevelsen skall upp Michelin stjarneniva.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37506

13
Övrig sjöfart / Brexit
« skrivet: 18 februari 2018, 02:41:45  »
Laste en artikel i G-Captain idag angaende Brexit och hur hamnen i Rotterdam forsoker forbereda sig.
Bland annat tanker dom sig anstalla 100 nya tullare och dussintals med farskvaruinspektorer. Detta da allt gods till och fran England/UK efter Brexit maste genomga tull och inspektioner.
Jag har inte last om nagot motsvarande i Svenska hamnar. Man undrar ju vad som gors i Goteborgs hamn exempelvis. Hur forbereder dom sig?

http://gcaptain.com/port-of-rotterdam-ceo-preparing-for-the-worst-with-brexit/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-d310b56ec4-139818985&mc_cid=d310b56ec4&mc_eid=4057e0a7db

14
Färjor / Film fran Remontowa
« skrivet: 17 februari 2018, 00:26:27  »

Sidor: [1] 2 3 4