Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Risberg

Sidor: [1] 2
1
Färjor / Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« skrivet: 02 september 2018, 21:49:10  »
Fra 15. september vil SASSNITZ kun avgå klokken 8 mandager, 8.15 torsdager, 8 fredager, 9.15 lørdager og 9.45 søndager fra Trelleborg til Saßnitz - tirsdager og onsdager ikke i det hele tatt - da vil den gå til Rostock

3
Färjor / Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 06 augusti 2018, 09:42:53  »
Ifølge min østtyske sagesmann utnytter Stenas tyske datterselskap en ordning hvor den tyske stat betaler halve lønnen til nyutdannede sjøoffiserer de første to årene og skifter personell på SASSNITZ og MECKLENBURG-VORPOMMERN når den tiden har gått ut.

4
Färjor / Tre nye russiske jernbaneferger
« skrivet: 23 juli 2018, 08:21:17  »
Tre nye russiske jernbaneferger er under bygging for Mukran - Baltijsk - Ust-Luga-rutene, og vil derved erstatte AMBAL og PETERSBURG.

6
Färjor / Trelleborg lørdag morgen 9. juni klokken 3.30-8.00
« skrivet: 11 juni 2018, 12:22:11  »
3.30: WOLIN avgår mot Swinoujscie
ca. 4.00: TOM SAYWER ankommer fra Rostock
6.00: TOM SAYWER avgår mot Klaipeda
6.30: ROBIN HOOD ankommer fra Travemünde
7.00: SKÅNE ankommer fra Rostock
7.30: PETER PAN ankommer fra Swinoujscie
8.00: SASSNITZ avgår mot Sassnitz
I løpet av fire og en halv timer gikk det ferger til tre destinasjoner og kom det ferger fra en av dem og til to andre destinasjoner.
ROBIN HOOD dreide deretter i havnen og anløpte med hekken, og gikk senere til Swinoujscie. Om kvelden kom NILS DACKE fra Swinoujscie og gikk siden til Rostock(!) (uten å ha dreidd til bauganløp først).

7
Kryssningsfartyg / Rolls-Royce vinner milliardkontrakt med Hurtigruten
« skrivet: 20 april 2018, 14:17:39  »
Hurtigruten skal bygge om opp til ni av skipene som trafikkerer kystruten fra diesel til gass- og batteridrift. Det sikrer de norske virksomhetene til Rolls-Royce Marine inntekter i milliardklassen.
https://e24.no/naeringsliv/hurtigruten/rolls-royce-vinner-milliardkontrakt-med-hurtigruten-skal-oppgradere-ni-skip-til-gass-og-batteridrift/24314910

9
Hurtigrutens nye flaggskip, MS Roald Amundsen, blir først klar for levering i 2019. Dermed avlyses flere seilaser.
https://e24.no/privat/hurtigruten/forsinket-levering-av-nytt-hurtigruteskip-flere-tusen-passasjerer-rammes/24270552 :(

10
Färjor / En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 15 februari 2018, 16:18:32  »
I den annars utmärkta sidan "Fakta om fartyg" saknar jag på TT-Linie/Line-sidan två små Ro/Ro-färjor som gick som lastbilsfärjor på Trelleborg - Travemünde på sextiotalet. Den ene hette WASA och hade gul överbyggnad och blått skrov och den andra hette HANSA och hadde vit överbyggnad och rött skrov. De var systerfartyg. De gick ett par somrar parallellt med NILS HOLGERSSON och PETER PAN - de hade inte ens hytter till lastbilschaufförerna.
Är det någon som vet något om dessa båda?

11
https://www.tek.no/artikler/virgin-milliardaeren-richard-branson-hiver-seg-pa-hyperloop-prosjektet/409420
Hyperloop-konseptet er altså ment å fungere som en alternativ, energibesparende og ikke minst rask transportmetode. Sverige og Finland er blant landene som vurderer om det ville vært lønnsomt og realiserbart å installere en Hyperloop-bane mellom Stockholm og Helsinki, noe som i så fall vil gjøre turen mellom de to byene kun 30 minutter lang, som The Verge meldte.

Man kan ju fråga sig: Alternativ til hvaddå? Knappast en "kryssning" med färjorna. Energibesparande under själva transporten i förhållande till flyg, kanske, men "loopen" skall också byggas. Reseupplevelse blir det i alla fall inte mycket av! :o

12
Pollarsnack / "Pråmhiss" i Jenisej uppströms Krasnojarsk
« skrivet: 06 oktober 2017, 12:34:55  »
I "Kryssningsfartyg": "Panamakanalkryssningar"

Den här anordningen i Krasnoyarsk är ju rätt mäktig

https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_lift_of_Krasnoyarsk_hydroelectric_power_station
Den här linken är bättre: https://www.e-river.ru/press-centre/gallery/misc/shipelevator
Det är ett rälsfordon, elektriskt, med tre strömavtagare, som på en järnväg med 9000 mm spårvidd och vågrät tandstång på bägge räler, kör ner i vattnet på nersidan av kraftverket, så att pråmar kan bogseras ombord, backar så upp till en vändskiva, vänder 140 grader och går ner i vattnet på översidan kraftverket. Jag besiktigade personligen anordningen i juni i år.

13
Färjor / Hvar blir det av den nationella stoltheten
« skrivet: 02 oktober 2017, 10:37:54  »
På en dansk färja förväntar man att kunna få Carlsberg/Tuborg. Men på DFDS' København - Oslo-led har det nu i längre tid endast serverats Heineken på fat.
Norge har världens bästa smör; Kviteseidsmør, setersmør, Rørossmør etc. Men på norska  COLOR MAGIC i förra veckan serverades danskt Lurpak - det mest smaklösa smör som finns i hela Skandinavien.
Hvar blir det av den nationella stoltheten över varor som produceras i hemmehamnens land?

14
Färjor / Nytt exempel på tidens fartygsmode - M/F LANDEGODE
« skrivet: 15 augusti 2017, 08:33:42  »
Torghattens Trafikkselskaps M/F LANDEGODE har också fått den nedåt utsvängande fören, som ROALD AMUNDSEN och andra kryssningsfartyg under byggnad. https://no.wikipedia.org/wiki/MF_%C2%ABLandegode%C2%BB

15
Enligt Dansk JernbaneKlubs tidskrift "Jernbanen" har svenska transportstyrelsen gjort en bedömning att det vore olyckligt om dagens tågfärjor mellan Trelleborg och Tyskland så småningom komme att ersättas av färjor utan järnvägsspår. Om detta skedde på alla tågfärjelder mellan Skåne och Kontinenten komme olyckshändelser/sabotage på Öresundsbron att stoppa alla möjligheter att överföra järnvägsvagnar mellan Skandinaviska halvön och Kontinenten, för första gången sedan 1892. Enligt samma källa överväger tansportstyrelsen därför att kräva, och bidra ekonomiskt till att så sker, att även framtida färjor mellan Trelleborg och Rostock blir tågfärjor.

Sidor: [1] 2