Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Marre

Sidor: [1]
1
Reseberättelser / Hurtigruten 2018 - Världens vackraste sjöresa
« skrivet: 14 september 2018, 19:03:46  »
Vi stiger upp en tidig lördagsmorgon i mitten på augusti och åker med första stadsbussen till Triangeln för att ta tåget till Köpenhamn. Det är fortfarande mörkt och inte många är ute. För en gångs skull håller tåget tidtabellen, vilket innebär att vi är i god tid på Copenhagen Airport.
Det lilla SAS-planet lyfter tidtabellsenligt mot Norge och vi ser Öresund och Skånes kust i morgonsolen när vi lyfter. Tyvärr kommer vi inte långt förrän molnen tar över. Av piloten får vi veta att det regnar och blåser och är 12 grader i Bergen, dit vi är på väg. När vi efter 1½ timme passerar ner genom molnen anar vi snöflingorna. I mitten på augusti! Dagen innan badade vi i Östersjöns 24-grdiga böljor. Väl nere visar sig Bergen från sin vanliga (?) sida. Vi är inte speciellt förvånade. Om jag minns geografilektionerna rätt så fick man lära sig att Bergen är den stad i Skandinavien som har mest nederbörd. Man är tacksam att passagen till flygbussen är under tak.




Vi åkte med den vanliga Flygbussen, men Hurtigruten har egna transferbussar till vissa flyg.


Våra planer var att komma fram till Bergen på förmiddagen för att sen turista där tills det var dags för ombordstigning. Inne i centrum såg vi snabbt till att lämna in vårt bagage för att slippa släpa på det hela dagen.
Vi började vår promenad vid Fisktorget vid hamnen. Här finns massor av fiskrestauranger i tält,
utomhus eller inomhus. Eftersom vi varit uppe tidigt fick det också bli en tidig lunch här.



Det fanns mycket att välja på, men det fick bli fish and chips för vår del. Vi räknade med att det skulle bli mer fisk på Hurtigruten sen under båtfärden. Vi var tacksamma för att man hade gasolvärmare i tältet. Notera den våta marken, inne i tältet.

Det är inte bara fisk som säljs, eller egentligen i huvudsak serveras, på Fisktorget.



Det finns även fruktstånd och en Bondens marknad, där man mest sålde färskt bröd.


Efter lunch styrde vi stegen till väl Bergens största turistmagnet, Bryggen.





De vackra gamla trähusen gör sig bättre i solsken. Så även uteserveringarna. Denna dag var det svårt att hitta ett upptaget bord.
Inne i husen fanns turistbutiker av alla slag med försäljning av allt från lusekofter till fiskerullar eller julpynt. Bakom finns trevliga innergårdar med ännu fler butiker.



Alla vinklar var inte räta.


Regnet det fortsatte och så ock vi på vår stadsvandring.



Denna metod att stoppa nederbörden var nog roligare än funktionell. I vilket fall var serveringen helt tom.


Eftersom vädret var som det var så beslutade vi oss för att det fick vara tillräckligt med sightseeing. Kom inte och säg att det inte finns dåligt väder….
I stället gick vi bort till Hurtigruten-terminalen. Båten hade ännu inte kommit in. Den var ungefär en timme sen, förmodligen på grund av att det varit mycket hårt väder den gångna natten.





Men så kommer till slut Richard With in till Bergen från sin förra 12-dagarsresa.

Incheckningen drog ut på tiden då personalen först skulle ta hand om de ankommande passagerarna. Men efter en lång kö fick vi till slut våra resedokument och hyttkort och sen var det bara att kliva ombord.
Terminalen i Bergen är den enda Hurtigrutterminal som har skyway ut till fartyget. Man kommer ombord utomhus på däck 5 under livbåtarna i stället för på däck 3 där receptionen finns. Lite märklig lösning. Vitsen med en täckt skyway försvinner ju när man ändå kommer ombord utomhus.


Så var det dags för avgång från ett fortfarande regnigt Bergen och Hurtigritterminalen.



Vi lämnar Hurtigruttenterminalen, som är gemensam med Fjord Line till Danmark, och är på väg.



Vissa hus har speciell arkitektur. Detta har kommit lite på kant. Undrar hur det ser ut inomhus?








När man hälsas välkommen ombord får man reda på att Hurtigruten inte är ett kryssningsrederi. Linjen är en livsnerv för kustlandet i Norge. Med Hurtigruten transporteras gods, post och ruttresenärer som ibland bara reser mellan två hamnar. Men det är inte svårt att inse att en av de viktigaste affärsidéerna är att vara kryssningsrederi med betoning på naturupplevelser.
Hurtigruten kör mellan Bergen och Kirkenes och totalt angörs mer än 30 hamnar. I de flesta hamnarna gör man bara korta stopp på 15-30 minuter. Oftast har man ett längre stopp på några timmar de flesta dagar i hamnar som tex Trondheim, Bodö, Tromsö, Honningsvåg där man anordnar utflykter. Även i hamnar med kort uppehåll kan man ha utflykter och då få åka buss till nästa hamn.


Vi hade bokat en ruttresa på 4 nätter från Bergen till Tromsö med tillägg för helpension och vinpaket. Valet av hamnar gjorde vi mest efter flygförbindelserna, att vi inte behövde övernatta varken i avgångs- eller ankomsthamn, och att vi bedömde att hela sträckan kunde bli lite lång och enformig. Nu missade vi i och för sig Nordkap, men vi hade i vilket fall inte fått se någon midnattssol där eftersom båten ligger i hamn mitt på dagen. Dygnspriset blev dessutom något lägre än för hela resan.



Richard With är uppkallad efter Hurtigrutens grundare för 125 år sen. Fartyget är byggt 1993 och är det första av de större båtarna och med flera efterföljare. Trots att flera av de senare systrarna byggts om och fräschats upp har Richard With kvar originalinredningen. Hon påminner mest om en medelstor 80-talsfärja. Såg just i 2019 års broschyr att hon renoverats 2018, så det är förmodligen på gång en uppfräschning i höst.
På däck 2 och 3 finns lastutrymmet/bildäcket på den aktre hälften. Utrymmet nås genom en stor lastlucka på babordsidan. Även passagerarlandgången finns på babordsidan på däck 3. Detta innebär att man alltid lägger till med denna sidan mot kaj. På övrig del av de nedre däcken finns hyttavdelningar med de enklare hytterna. Här finns också en enkel bastuavdelning med en dusch, separat för herrar och damer. Påminner mest om ett mindre omklädningsrum och saknar all lyx. I entréhallen på däck 3 finns receptionen.
Däck 4 är restaurangdäck. Längst bak finns den stora restaurangen som serverar frukostbuffé och lunchbuffé med fria sittningar och på kvällen oftast 3-rättersmenyer med bestämd bordsplacering och sittning.
Maten var överlag bra. Mycket att välja på på bufféerna även om det inte var mer än så. Egentligen inget överdåd. Mycket på bufférna kände man igen som rester från dagen innan. 3-rättersmenyerna försökte ofta ta upp ett tema med norska specialiteter, ibland lite väl, enligt min smak, enkla rätter för en 3-rättersmeny, men gott och vällagat. Vi hade som sagt köpt måltiderna i paket, men om man ville ha buffé eller 3-rättersmeny kostade det runt 500 SEK per måltid. Vinerna var också dyra, eller närmare 500 SEK i vinpaketet för en flaska husets vin, vilken kostar 69-79:- på Systembolaget. Inte undra på att majoriteten av gästerna drack vanligt vatten till måltiderna.



Här en bild av restaurangen. Fräsch, men gammal inredning. Klumpiga tunga stolar med mässsingsben.

Föröver utanför restaurangen en arkad längs finns styrbordsidan en lång arkad med bekväma fåtöljer i blått.



Utsikten är bra, men stolarna känns nedsuttna och slitna och här påminns man verkligen om att en uppfräschning inte skulle skada.
Längst fram i arkaden finns i fartygets cafeteria med servering av några enkla varmrätter, hamburgertallrik eller lax. Smörgåsar som räkmacka eller laxmacka finns det också. Liksom bakverk mm.







Cafeterian avgränsas med denna modell av fartyget ut mot babordsidan.




I anslutning till cafeterian finns också fartygets shop. Butiken känns mest som en souvenirshop med böcker, kläder mm. Det intressantaste för en båtnörd var nog sådana här Legomodeller att köpa av fartygen.



Fortsätter vi föröver finns en trapphall där expeditionsteamet ombord har sina domäner.




Framför denna finns en bar i anslutning till konferens/möteslokaler, som i huvudsak används av expeditionsteamet för intressant information och föreläsningar.


På däck 5 och 6 finns det övervägande hytter. På däck 5 kan man gå runt hela fartyget under livbåtarna och soldäck. Det finns två kategorier hytter, dels lite enklare Polarhytter och dels Arctichytter. Dessutom finns det några lyxigare sviter.



Vi hade bokat en utvändig Polarhytt. En säng och en bäddbar soffa, ett litet toalettbord med spegel och en stol. Dessutom en dubbelgarderob. Hytten hade varit helt okey om det hade funnits plats för förvaring av resväskor av medelstor modell. Nu fick den ligga på bordet och var irriterande i vägen. Toalett och dusch var av bra standard även om själva duschen var väldigt trång.




Högst upp på däck 7 finns längst fram en utsiktssalong, Denna var mycket populär och utsikten härifrån var verkligen från första parkett. Man uppmanades regelbundet att inte reservera platser och sen gå någon annanstans i fartyget.






På däck 7 fanns också en bar med lika fin utsikt, dock inte i färdriktningen, där det serverades kaffe och starkare drycker. (bilden nedan)
I anslutning till detta utrymme finns också ett litet gym med träningsmaskiner. Känns som att denna placering inte är original och lite konstigt placerad vid baren. Misstänker att gymmet ursprungligen funnits någonstans i närheten av bastuavdelningen på de nedre hyttdäcken.

Längst bak på däck 7 finns ett rymligt soldäck, delvis vindskyddat under tak. På styrbordsidan är den vindskyddade delen reserverad för rökare och detta ställe är det enda som rökning över huvud taget är tillåten ombord.



Efter en gungig natt, kraftigare än att man vaggades till sömn, snarare stötig, ankom vi till ett regnigt Ålesund på morgonen dag 2. Ett tidtabellsmässigt uppehåll på ½ timme krymptes till 10 minuter på grund av försening, så att gå iland i denna stad som sägs vara mycket vacker, var inte att tänka på.
I stället var dag 2 helt och hållet reserverad för en avstickare in i en av Norges vackraste fjordar, Geirangerfjorden. Under sommaren går man längst in i Geirangerfjorden medan man under övrig tid går in i en mindre fjord.
Geirangerfjorden bjuder på massor av naturscener.



Fjorden blir smalare och smalare. Vi ser små färjor som korsar fjorden.



Vattenfall längs bergssidorna.





Branta stup.



Fantasin kan få fram gubbar i bergssidorna.




Längst in i fjorden stannar vi till för att släppa av de passagerare som valt att följa med på en av Hurtigrutens utflykter.



De blir hämtade med denna båt och iland väntar en buss för att ta dem över bergen på hisnande serpentinvägar längs Trollstigen och vidare ner till nästa hamn, som är Molde, dit Richard With samtidigt tar sig sjövägen.
Kostnaden för en sådan utflykt är drygt 2000 NOK. Vi tycker det är för dyrt och väljer att avstå, speciellt som vädret inte heller är från sin bästa sida.




Vi väljer att stanna kvar ombord och njuta av själva fjorden en gång till på väg tillbaka till Ålesund.






Från Geiranger får vi sällskap av den lilla färjan Veöy, är en av de färjor som kör längst in på fjorden mellan Geiranger och Hellesylt.



Tidig kväll, mitt i middagen, är vi tillbaka i Ålesund. Men uppehållet är även nu för kort för att ett besök iland ska kännas meningsfullt.
Vi fortsätter norrut mot Molde.



Fortfarande imponerande natur. Detta är det närmaste solnedgång vi får se denna dagen.



Innan vi är framme i Molde ser vi färjorna som korsar fjorden.

I Molde regnar det igen.




Så anländer vi till Molde.





När vi ankommer så backar samtidigt sydgående Trollfjord ut…



…. och vänder….



…. och sätter kurs söderut mot Ålesund och Bergen.

På kajen i Molde står ganska många regnvåta passagerare och ska åka med norrut. Det visar sig vara våra utflyktsresenärer från bussturen över Trollstigen.
Efter ett kort uppehåll så kastar vi loss igen och sätter kurs norrut och vaggas åter till sömn på ett gropigt hav.

/ Marre

Fortsättning följer….


2
Reseberättelser / Sundsbussarna 60 år
« skrivet: 21 juli 2018, 11:59:18  »
Passade på att göra en liten sommartur till Helsingör. Semester, Hemester, Svemester, är det så utflykterna hemmavid kallas? Åtminstone inte Denmester, för semester på danska heter ferie. En dansk semester är något helt annat. Raka motsatsen.

Ville åka båt, och inte med en flytande shoppinggalleria, och då blev valet enkelt, Sundsbussarna. I år är det 60 år sen norska Moltzau Line startade Sundsbussarna och mycket framgångsrikt drev dessa i många år. Nu på måndag firar man detta med att bjuda alla på fri resa samt med en del jippon ombord.

Sen några veckor finns det nu två Sundsbussar, dels Pernille och dels nyinsatta Jeppe. Med Sundsbussarna slipper man de långa och varma glasgångarna i terminalerna som finns till de stora färjorna. Man går i stället direkt ombord från kajen. Sen upplever man direkt närheten till havet.

Nu lämnar vi Helsingborg. Mercandia ligger klar för avgång. Tycho Brahe håller på att lägga till.





Vi åker med Sundbuss Jeppe som de senaste åren huvudsakligen varit i trafik till Ven men nu alltså är tillbaka på HH-leden. Nu avgår Sundsbussarna varje halvtimme.



På övre däck finns ett café, på nedre en rymlig salong. På fördäck finns ytterligare en bar och den är delad så att halva är en bordershop med försäljning av öl och godis mm.

Så är vi ute på havet.



Efter oss kommer Mercandia.
Vi möter Pernille och Hamlet.







Innan vi seglar in till den centrala tilläggsplatsen i Helsingör.



Helsingör är en trevlig och gemytlig dansk stad.
På gågatan vimlar det av svenskar, shopping med kläder och spritbutiker, massor med trevliga restauranger.
Vi äter en god lunch här och flanerar sen runt en del.

Så är det dags för hemresa. I väntsalen finns också en vin- och spritbutik. Praktiskt.
Vi åker hem med Pernille, som är en nyare version av Jeppe.



Övre salongen på Pernille, där man serverar danska smörrebröd mm. Det gör man för övrigt i de andra salongerna också. På soldäck finns det tom en liten däcksbar.



Så möter vi Aurora och är snart tillbaka i Helsingborg igen efter en trevlig tur på havet.

/ Marre

3
Färjor / Berlin har problem
« skrivet: 16 juli 2018, 12:34:36  »
Scandlines meddelar att man har tekniska problem med sin färja Berlin på Gedser-Rostock och kommer att ta den ur trafik från i kväll och fyra dagar fram.
Det verkar inte som man vet riktigt vad de tekniska problemen beror på.
Vi kan väl bara ana att det  blir trångt på den kvarvarande färjan Copenhagen nu mitt under högsäsongen. Med en tidtabell med hamnuppehåll på bara 15 minuter kan man bara förutse förseningar. Scandlines hänvisar drabbade till Rödby-Puttgarden.
/Marre

4
Reseberättelser / Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 08 juli 2018, 21:58:00  »
Inspirerad av tidigare reportage här har jag nu också bockat av en tur mellan Strömstad och Sandefjord på min att-göra-lista. Om man läst de tidigare reportagen här på Landgången tidigare i år känner man igen sig i mycket och detta blir kanske lite av en repris.
Vi anlände till Strömstad kvällen innan vi skulle resa. I kvällssolen promenerade vi i småbåtshamnen och såg Color Viking göra sig redo för kvällsturen.




Linjen trafikeras av två rederier, Color Line och Fjord Line, med färjorna Bohus, Color Viking respektive Oslofjord. Linjen är i huvudsak en ren shoppinglinje för norrmännen. Från båda sidor om Oslofjorden gör man sina inköpsresor. Att det är en shoppinglinje återspeglas på biljettpriserna. Med Color Line kostar en enkel personbiljett 32:-. En endags tur/retur kostar 0:-! Är man medlem i Fjord club är deras pris också 0:-. Idealiskt för en färjenörd!
Eftersom Norge inte tillhör EU är det taxfree-försäljning som gäller ombord. En nackdel med detta är restriktivare införselregler som gäller. Men för mig som skåning spelar det inte så stor roll. Det är betydligt billigare att åka söderut och handla för normalpriser iland i Tyskland. Exempelvis kostar två flak öl 299:- på Strömstad-Sandefjord. På Bordershop i Puttgarden får man tre flak för mindre än halva priset! I rättvisans namn ska dock nämnas att det inte alltid är samma ölsort.

På min att-göra-lista har länge stått en resa med m/s Bohus, byggd i Ålborg 1971 som Prinsessan Desirée för Sessanlinjen är hon faktiskt den äldsta färja jag någonsin åkt med. Sagt och gjort, så checkade vi in ungefär samtidigt som hon anlände till Strömstad efter morgonturen från Sandefjord. Någon större skönhet är hon inte. Vem påstod att Stena uppfann ”skokartongfärjorna”? De blickade säkert på sin store konkurrent på Kattegatt?






I terminalen finns bla en liten utställning som påminner om linjens historia.




Så är vi iväg. För mig är det en njutning ett hänga över relingen och se skummet från propellrarna.




När vi fått upp farten kändes fartvinden ute på de fria däcksytorna och man fick söka sig lugnare platser längs fartygssidan. Var det här Viking Lines reklamkonsult fick ideer? Här är Color Lines motsvarighet till …NG LI…, eller är det bara jag som har livlig fantasi?


En obligatorisk skorstensbild och den förliga masten.






Efter en halvtimmes resa möter vi på väg österut Oslofjord, som vi ska åka tillbaka med på eftermiddagen.




och när vi är halvvägs kommer parhästen Color Viking med samma destination.






Att Bohus är en äldre färja märks mest ute på däck där man kan se massor av färglager.
Inredningen är mycket shoppingbetonad med flera butiker på alla tänkbara och otänkbara platser.
Det som ursprungligen var den förliga baren och konferensutrymmen är nu sprit- och godisbutik. På övre däck finns en stor klädesbutik och parfymbutik. En hörna av cafeterian har byggts om till mat/deli-butik.

Cafeterian är ljus med den långa passagen till restaurangen. Skeppsgolvet ger dock ett plastigt intryck. I övrigt lite kompakt.






Längst bak fanns väl ursprungligen baren. Den är sedan många år sammanslagen med de ursprungliga eleganta matsalarna på babordssidan. Utrymmena känns fräscha. De gamla exklusiva träpanelerna är övermålade och ger därigenom ett ljusare intryck.






På övre däck finns en stor barsalong som inte är original med en lekhörna. Här var soldäck från början, som nu fått flytta upp på taket.


Överfarten Strömstad-Sandefjord är till viss del en vacker skärgårdstur och inseglingen till Sandefjord utgör inget undantag.






Efter knappt 2½ timme lägger vi till i Sandefjord. Ilandstigningen går smidigt. Vi är inte särskilt många fotpassagerare, men det fanns en hel del semesterfirare med bil. Sammanfattningsvis känns Bohus mycket välhållen med tanke på sin ålder. Fräsch inredning, men 70-talscharmen gör sig påmind.

Sandefjord är en trevlig liten stad. Nere vid hamnen finns några fiskrestauranger. Delar av den gamla träbebyggelsen är kvar. I centrum finns en stor shoppinggalleria med ”alla” affärer och i centrum i övrigt finns många små, trevliga butiker. På torget utanför gallerian finns ett antal serveringar.






Efter knappt 3 timmar iland är det dags att åka tillbaka. Oslofjord ankommer till Sandefjord på sin middagstur från Strömstad.




Skrovet till Oslofjord byggdes för 25 år sen i Landskrona och sen inreddes hon på Fossen i Norge. Hon är byggd för trafik mellan norska västlandet och Jylland. Några år gick hon i charter för DFDS mellan Tyskland och England. Sen några år är hon fullständigt ombyggd med avsevärt utökade passagerarutrymmen som kommer väl till pass på den nya taxfree-linjen mellan Strömstad och Sandefjord. Men som jag förstår det är fordonskapaciteten klart överdimensionerad. Det var ganska tomt på övre bildäcket en lördag i juli.




I god tid före avgång släpptes passagerarna ombord. Man kommer ombord i en lång och trång korridor inbyggd längs övre bildäck. När man kommer upp på passagerardäck, däck 3, finns först en reception och bredvid den ett casino.




Eftersom vi är bland de första ombord passar jag på att ta en fotorunda innan det är så mycket folk ombord.
På akterdäck med de stora vinklade fönsterna finns baren med gott om plats och trevlig inredning med soffor och fåtöljer. I takkupolen hänger en båt med åror och allt, och notera segeltaket runt om. Trevligt!








I baren kan man också studera denna modell av färjan




I anslutning till baren finns i arkaden föröver ett mindre terrasscafé med sköna möbler i konstrottning.




Mitt i fartyget ligger Oasis Garden, fartygets cafeteria. Ett luftigt utrymme med naturstensplattor på golvet och några plastiga olivträd. Inredningen är i mitt tycke steril med de vita stolarna och ganska kalla lila ljuset och den mycket luftiga möbleringen.






Längst fram finns Commander Buffé, buffé-restaurangen. Smakfullt inredd i mörka färger och trivsamt med många fönsterbord och härliga soffor.





På buffén finns alla läckerheter man kan begära och lite till. Helt klart prisvärd för 260:- inkl allt. Först några sillsorter, skaldjursbuffé, lax.




Barnen har sin egen meny med röda pölser, köttbullar och pommes.
Sen finns det olika sorters varmt, oxstek, fläskstek, lammstek, potatisgratäng, grönsaker, sallad. Man måste prova allt. Ingen risk att man skulle gå hungrig från bordet.




Utsikten var inte fy skam den heller.




Som avslutning ostbricka med camembert, brie, grönmögelost mm. Och som pricken över i ett dessertbord med creme carmel, chokladmousse, jordgubbstårta och kladdkaka. I priset ingår drycker med öl och vin, läsk, vatten och kaffe på maten.


Mätt och belåten var ett besök i taxfree-shopen ett nödvändigt studiebesök, väl medveten om att det egentligen inte fanns något som var billigt för oss skåningar. Oslofjord påstår att man har världens största flytande taxfree-butik på en dagfärja, totalt 1800 m2. Sant eller ej vet jag inte, men ytorna är stora. Butiken är i två plan och längst fram har man utnyttjat utsikten med att inreda ett café mitt inne i taxfree-avdelningen. Kanske ett minne från utrymmets tidigare funktion, men intresset för serveringen var minimalt.




Framme i Strömstad märktes att Fjord Line känns ”inackoderade” i Color Lines terminal. Det var inte helt enkelt att hitta landgången. Dåligt skyltat ner för trappan och ut på bildäck som man fick korsa för att komma till landgången.
Sammanfattningsvis är Strömstad-Sandefjord en trevlig utflykt. De flesta är norrmän som reser för att handla billigt. Man kan fundera över hur omfattande denna trafik varit utan skattesubventionerna genom taxfree-försäljningen. Utan taxfree har denna rutt en klar överkapacitet och även nu känns fordonskapaciteten klart överdimensionerad. Om taxfree försvinner hade en färja typ 70-talets Öresundsfärjor säkert varit tillräcklig under högsäsong.




/ Marre

5
Färjor / Storabältsbron 20 år. Vad hände med färjorna?
« skrivet: 24 juni 2018, 20:44:56  »
Det är nu 20 år sen Storabältsbron invigdes.
På en gång blev 10 färjor sysslolösa och upplagda.
Utöver dessa 10 hade Scandlines ytterligare 4 färjor från Rödby-Puttgarden som var sysslolösa

I Maritime Danmark finns en artikel om vad som hände med dem sen.


https://maritimedanmark.dk/?Id=38734

/ Marre

6
Färjor / Finnswan....
« skrivet: 30 april 2018, 21:15:03  »
... tidigare Nordlink är nu tillbaka på sin gamla linje medan efterträdaren Europalink får en välbehövlig uppfräschning och översyn i Gdansk. Sen bär det av till Finland om en veckas tid.

/ Marre

7
Färjor / Scandlines sålt
« skrivet: 26 mars 2018, 11:57:59  »
Scandlines är sålt för 1,7 miljarder Euro till kapitalfonden 3i Group.

maritimedanmark.dk

/Marre

8
Färjor / Fd Gorch Fock under förvandling
« skrivet: 07 november 2017, 18:37:25  »


Gamla Gorch Fock är tydligen under förvandling.
Hon har ju legat upplagd i Sczezin i Polen i ca 10år och förfallit.
Förutom att överbyggnaden verkar vara på väg bort så verkar hon nu vara hyfsat underhållen, om nu målarfärg är en definition på det.
Ryktet, en dålig översättning från en polsk sida säger att hon ska bli fisketransportfartyg, vad det nu innebär.
För mig verkar det mer som hon håller på att degraderas till pråm.
Varför ligger hon så högt?
/ Marre

9
Pollarsnack / Färjelegendar död
« skrivet: 10 september 2017, 18:57:24  »
Sjökapten Ebert Petersson är död. Hans dödsannons pryds av den blågula Nordöflaggan.

Ebert Petersson utmanade tillsammans med sin bror genom Rederi AB Nordö Gotlandsbolaget mycket framgångsrikt på 1960-talet. Det hela slutade med att Gotlandsbolaget tog över Nordös färjor, delvis med lånade pengar från Nordö. Men det kunde mycket väl ha blivit tvärt om.

Nordö öppnade nya linjer. För Malmö-Köpenhamn beställdes tre flygbåtar från Italien. Dessa kom dock aldrig till Öresund. Nordö satsade större med Gigant Foil i stället.

Gedser-Travemünde-linjen togs över från norska Motzau line och en ny linje öppnades från Esbjerg till Great Yarmouth i England.

Nordö såg tidigt möjligheten till lönsam frakttrafik mellan Balkan och östra Medelhavet. Trafiken började med mindre fraktfärjor. 3 nybyggen beställdes vid Kockums i Malmö. Den första i trion, Zenobia, kantrade mycket tragiskt utanför Cypern. En av de tre är Polferries nuvarande Wavel.

När TT Saga-line beslutade att koncentrera all trafik till Trelleborg var Nordö snabba och öppnade en ny linje Malmö-Travemünde med den förre chartrade SJ-färjan Svealand som blivit överflödig på Sassnitzleden.
 
När bröderna pensionerade sig i mitten på 80-talet såldes rederiet till Sealink och blev Nordö-Link och ingår numera i Grimaldis färjeimperium.

/ Marre

10
Färjor / 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 21 augusti 2017, 20:26:41  »
Lite inspirerad av bildskatterna från Ålands hav mm tänkte jag att det fanns ju färjor
på andra ställen i vårt land.
Lite bilder från Tysklandsfärjorna under 70-talet. Bilderna är från flera olika resor, därav kanske lite ostrukturerat.
Kvaliteten är också lite si och så som den blir på 40 år gamla inskannade fotokopior.




Vi lämnar Malmö en sommardag 1975 på den splitternya Nils Dacke på väg till Travemünde.
Mycket folk ombord, men så reser också väldigt många gratis som ett led i det jippo Öresundsbolaget
hade för att fira 75 år. Denna bild symboliserar den största skillnaden mellan Gustav Vasa och Nils Dacke.
Soldäcket är ovanpå den påbyggda hyttavdelningen för personalen.
Bakom räckena ser man taklanterninerna för att få in ljus i innerhytterna.
På Gustav Vasa fanns personalhytterna längst ner i aktern, ovanpå propelleraxlarna,
och med ett väldigt vibrerande som följd.




Vid Skandinavien Kai i Travemünde är det en livlig morgon.
Trave Lines Svea Star från Helsingborg håller på att lägga till.
Vid kaj ligger redan Gedser-Travemünde Rutens Travemünde,
Malmö-Travemünde-Linjens Gustav Vasa och TT-linies Peter Pan.




Klockan 8.00 avgick TT-linie till Trelleborg. TT-linie hade en enorm konkurrensfördel
med den kortare överfartstiden jämfört med konkurrenterna och kunde köra 3 turer per dag till Trelleborg.
Dessutom rymde bildäcken ca 50% fler bilar än Malmö-färjorna, vilket ju innebar en enorm kapacitet.




Tre gånger i veckan anlände samtidigt Sessan-Linjens Prinsessan Birgitta från Göteborg.




Här ser vi färjorna i bakgrunden vid Skandinavien Kai.




Dags för avgång med Gustav Vasa till Malmö.
Han med de skånska ögonen har inte ögon i nacken och ser just i bildögonblicket
inte Prinsessan Birgitta som ska gå på en dagsutflykt på Östersjön för shoppingsugna tyskar.
På sommarhelgerna gick hon till Bornholm och under vintern på weekendturer till Köpenhamn.
 Ordinarie linjen Göteborg-Travemünde innebar ju annars hela dagars liggetid i hamnarna.




Klockan 10.00 var den stora avgångstiden från Travemünde. Förutom Prinsessan Birgitta
och Gustav Vasa avgick Hammershus till Bornholm 2 gånger i veckan och Travemünde till Gedser.
Dessutom kördes det sk Butterfahrten till bla Rödby med inköpsturer,
där smöret säkert fått en underordnad betydelse som attraktionskraft,
med Seetouristics Baltic Star (ex Stena Finlandica) och Hadags Helgoland (nuvarande Atlantis)
eller Westerland (nuvarande Kloar Kimming).




Skorstensbilden på Gustav Vasa med den ursprungliga loggan, Öresundsbolagets Ö
med en mås integrerad i prickarna.




Konkurrensen på södra Östersjön var stenhård. 1976 gick Malmö-Travemünde-Linjen
samman med Trave Line i Helsingborg i Saga-Linjen. Resultatet av detta blev ganska
snart att Trave Lines båda passagerarfärjor Svea Star och Sveaborg drogs in och
ersattes med att kvällsfärjan i Malmö förlängde sin linjesträckning till Helsingborg.
Bilden visar Gustav Vasa i Malmö med Saga-Linjens blåa ”våg”-logga.




Konkurrensen var fortfarande tuff och det skulle inte dröja länge förrän en ny sammanslagning
var på gång i det som blev TT-Saga Line. Passagerarfärjorna till Helsingborg drogs in.
Ganska snart överläts Nils Dacke till Brittany Ferries och Gustav Vasa flyttades till Trelleborg.
Färjorna fick ny logga, Sagalinjens blå våg med band i rött och vitt på gula skorstenar.
 Bilden visar Nils Dacke i Malmö. Men nu är vi inne på 80-talet.




Avslutningsvis några bilder från Trelleborg från tidigt 80-tal.
Skåne ska vid leveransen varit Europas största tågfärja. På denna bild ser hon
mest ut som en modell där hon ligger upplagd i Trelleborg efter leveransen av sin efterträdare.




Sassnitzlinjen var på den tiden en viktig länk till Östeuropa till skillnad från den tynande tillvaro linjen har idag.
Trelleborg i original med SJ-loggan på skorstenen klar för morgonturen till Sassnitz.
I läget bredvid någon av godsfärjorna Götaland eller Svealand.


/ Marre

11
Färjor / Har Svea Drott seglat färdigt?
« skrivet: 08 juli 2017, 21:21:28  »
Gamla Svea Drott som de sista halvan av sin karriär seglat som Moby Baby är inte i trafik i år.
Hon har legat upplagd i Genua hela vintern, men nu verkar hon inte vara kvar där heller.
I stället heter har Moby Lally bytt namn till Moby Baby 2.
Även den gamla kanalfärjan Moby Love tycks ute ur leken.
I år sköter Moby Elba-trafiken på Piombino-Portoferrio med tre liknande ex-skandinaver alla byggda för trafik till Jylland, Jysk Faergefarts Kalle III som Moby Baby 2, Mols-linjens Mette Mols som Moby Kiss och Lion Ferrys Europafärjan III som Moby Niki.
Även trotjänaren Moby Ale, ex Mols-linjens Mikkel Mols från 1969 lever vidare, även den byggd för Jyllandstrafiken.
/ Marre

12
Färjor / Många ex scadinaver- och dfds-färjor i Genua
« skrivet: 28 maj 2017, 16:22:36  »
Moby Otta, Moby Corse och Moby Dada, alla med ett förflutet i norr ligger just nu i Genua.

http://www.webcam.comune.genova.it/matitone_g.htm

/ Marre

13
Färjor / Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« skrivet: 07 maj 2017, 16:33:46  »
Senaste budet är att den nya båten mellan Limhamn och Dragör ska starta den 1 juni.
Det ska blir 3 dubbelturer per dag med den lilla båten som har plats för 38 personer och cyklar och mest påminner om en fiskebåt.
Men prissättningen gör att många säkert tar sig en funderare innan man åker. 191:- enkel och 382:- t/r. Då får man också ta med sig cykeln.
Rederiet motiverar priserna med att det blir en alldelses speciell upplevelse.
Visst kan man hålla med om att det kan bli en speciell upplevelse. Det vet alla som åkt fiskebåt i lite blåst.

/ Marre

Sidor: [1]