Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hjnship

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 14 januari 2018, 22:05:08  »
Wow! Dina bilder ser verkligen ut att vara tagna IDAG och inte för 40 år sedan!

Byggbilderna på Viking Saga och Song påminner om de byggbilder som jag minns fanns i Vikings resekataloger på den tiden. Vilka minnen det väcker. Samma sak med Silja, där byggprocessen av Finlandia och Silvia Regina kunde följas i deras resekataloger.



2
Färjor / SV: Öresundsfärjor
« skrivet: 14 januari 2018, 20:48:49  »
Fina bilder :)

Har aldrig rest på H-H leden... jo förresten, jag har varit passagerare på tåg som gick med ombord, ett par gånger på 1990-talet, på väg till Schweiz.

Som en 90-talist själv, har jag aldrig sett tåg ombord på dessa fartyg, men det hade varit kul och se bilder på det. Spåren finns kvar på bildäck ombord

Dessvärre har jag själv inga bilder på det. Man var snål med bilder på den analoga tiden, och dessutom var det stressigt som det var att hinna se båten och hinna tillbaka till tågvagnen på 20min...

Jag har en barndomskompis som hade släkt i Sydeuropa och alltid åkte dit på somrarna på 70- och 80-talen med LB-färjorna som det väl hette då? De resorna fick man höra berättas många semesterminnen ifrån, och även om jag själv aldrig var med på dem så känns det som om jag var det.

Och en annan barndomskompis var sommarstammis på Vasabåtarna under samma tidsperiod, men det är en annan historia.


3
Färjor / SV: Öresundsfärjor
« skrivet: 12 januari 2018, 20:12:11  »
Fina bilder :)

Har aldrig rest på H-H leden... jo förresten, jag har varit passagerare på tåg som gick med ombord, ett par gånger på 1990-talet, på väg till Schweiz.

4
Färjor / SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« skrivet: 07 januari 2018, 19:12:47  »
Bara något år efter överenskommelsen med Tor Line köptes Portlink av Stena och blev Stena Portlink som bedrev trafik mellan Göteborg (först Wallhamn) och England. Portlink köptes senare upp av Tor Line,

Så vad innebär det? Att det aldrig fanns någon juridiskt bindande överenskommelse, eller så låg Portlink affären utanför en sådan överenskommelse eftersom det inte var någon "ny" verksamhet Stena hade startat, utan bara tagit över?

5
Färjor / SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« skrivet: 07 januari 2018, 13:44:59  »
Med tanke på den nya diskussionen om färjetrafik mellan Skottland och Skandinavien...
http://www.landgången.se/index.php?topic=797.msg7938#msg7938

...så vore det intressant att veta om den gamla överenskommelsen mellan Stena och Tor Line (senare DFDS) - om det nu fanns någon överenskommelse - om att Stena inte skulle starta trafik till England, om den överenskommelsen fortfarande gäller?

Citat:
"Det slutar så småningom med en förlikning, där GFL ersatte Tor Line med symboliska 6 miljoner kronor för kontraktsbrottet. Stena å sin sida löste ut Tor Line´s akteinnehav i GFL och förpliktade sig att inte starta trafik på England, vilket var ett av Tor Lines delmål med bli delägare i GFL samt bildandet av Sessan Tor Line AB."

Det framgår inte om överenskommelsen bara avsåg passagerartrafik eller även frakt.
Om det sedan någonsin blir ekonomiskt intressant för Stena att trafikera Storbritannien är en annan femma, men det vore intressant att veta om de är hindrade av en gammal överenskommelse.

6
Reseberättelser / SV: På Stenacruise med Stena Saga
« skrivet: 06 januari 2018, 14:27:59  »
En tur på däck på eftermiddagen.






På avstånd kan vi nu se ett par välkända silhuetter

Color Viking


Bohus


Ljuspunkten i fjärran är troligen Faerder Fyr



















Color Viking på väg mot Norge och Faerder Fyr i gråmörkret




När jag har rest med Colorbåtarna har fartygen passerat närmare Stena Saga, men denna dag var de längre från varandra, vilket var en liten besvikelse.

Senare skulle vi passera Pearl Seaways och Color Magic i Oslofjorden, med vid det laget var det mörkt så det har jag inga bilder på.


Det här var en trevlig resa.
Man måste lämna hytten senast kl 16 så den kan städas innan ankomst till Oslo kl 18.30. Bagage kan dock lämnas kvar i hytten.

Efter ankomst till Oslo 18.30 så gick det inga fler tåg mot hemorten, så man behöver planera för en övernattning i Oslo.
Nu hade jag bonuspoäng på hotell att utnyttja, så det kostade mig inget extra. I annat fall hade jag nog inte gjort den här resan.

För 25-30 år sedan när dåvande Stena Nordica (ex Prinsessan Christina) trafikerade linjen Göteborg-Frederikshavn-Moss kunde man köpa något som hette "3-länderskryss" som jag tror det hette.
Jag gjorde dock aldrig någon sådan resa.

Är det någon som vet om man kunde resa på motsvarande 3-länderskryss från Göteborg till Oslo med Stena Saga på den tiden när hon gick till Göteborg (för att byta besättning?) en dag i veckan? Jag tror inte det.

Slut på reportaget  :)
 







7
Reseberättelser / SV: På Stenacruise med Stena Saga
« skrivet: 04 januari 2018, 21:12:06  »
Vi fortsätter med några bilder inomhus.

Främre trapphus


Akter trapphus


Hytten



Bilder från C-View lounge. Det var nog den trivsammaste C-View jag hittills sett på en Stenafärja. Julpyntningen förbättade intrycket ytterligare.















Casinosektionen som ligger intill C-View








Till lunch blev det buffé i restaurang Taste, och buffen var klart godkänd. Mitt intryck var att det fanns fler rätter att välja på här på lunchbuffén på Stena Saga än det brukar finnas på middagsbuffén på Stenas fartyg till Kiel - som dessutom kostar mer!

Priserna i taxfreen ombord var väl inte så värst attraktiva med svenska ögon, men förmodligen desto mer attraktiva för norrmän.


I nästa del möter vi andra färjor på Skagerrak.


8
Reseberättelser / SV: På Stenacruise med Stena Saga
« skrivet: 04 januari 2018, 21:02:23  »
Trevliga bilder från ett murrigt Frederikshavn.
Ligger isbrytarna kvar som vanligt?

Nej, de är sålda så vitt jag vet.

Citera
"Valutaslangen"var ett roligt uttryck.:)/Ulf

Ja, men det är inte jag som har hittat på det:
http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/havnebroen-i-frederikshavn/stories/valutaslangen-snor-sig-over-havnen

Frågan är väl om det är så mycket valuta som strömmar genom den "valutaslangen" nu för tiden. Det är ju inte precis billigt för svenskar att handla i Danmark längre.

9
Reseberättelser / SV: På Stenacruise med Stena Saga
« skrivet: 01 januari 2018, 19:52:33  »
På kvällen intogs middag i restaurang Steakhouse.

Nästa morgon kl 07.30 kom vi fram till Frederikshavn där fartyget låg till 09.15. Stena Saga lägger till vid Larvik Lines/Color Lines gamla kajplats. Som kryssningsgäst kan man stanna kvar ombord under hamnuppehållet.
Det var grå och mörk dag med tidvis regn. Det fanns ett litet utrymme på däck med segelduk som regnskydd där man kunde stå och fotografera.

Bildtext OVANFÖR bilderna!

Göteborgsfärjornas röda terminalbyggnad och gångbron "valutaslangen" in till centrum. Det kändes ovant att se terminalområdet från det här hållet. Det hade jag bara gjort en gång tidigare, efter en resa hit med Larvik Lines PETER WESSEL 1991...








Off season...



Sidobilramerna till Stena Danica och Stena Jutlandica



















Stena Sagas kajplats, vid fd Larvik Lines & Color Lines terminal











Utsegling från Frederikshavn med nya södra vågbrytaren






Det nya norra hamnområdet på motsatta sidan om fartyget var fortfarande under konstruktion. Har inga bilder på det eftersom regnskydd saknades på babord sida.

Fortsättning följer...





10
Reseberättelser / SV: På Stenacruise med Stena Saga
« skrivet: 01 januari 2018, 19:39:28  »
När det gäller lämna hytten flera timmar före ankomst, så gör man det inte längre på varken Åbo eller Mariehamskryssningarna.
//R

Vad skönt att få slippa det!
På Stena Saga skulle man lämna hytten kl 16. Bagaget kunde visserligen få ligga kvar vid spegeln närmast dörren, men ändå.

11
Reseberättelser / På Stenacruise med Stena Saga
« skrivet: 01 januari 2018, 16:41:10  »
Under julledigheten passade jag på att ta en tur med Stena Saga mellan Oslo-Frederikshavn. Det var min första resa med henne bortsett från en enkeltur mellan Göteborg-Frederikshavn 1994 som jag inte minns mycket av.

Färjeterminalen i Oslo, som används av både DFDS och Stena, ligger ganska centralt. Tar ca 15 min att gå dit från centralstationen.

Färjan ankommer Oslo kl 18.30 och avgår igen kl 19.30. På en timme lastar hon av ett båtlass glada kryssningspassagerare och tar ombord nya.
Jag gissar att den här turen påminner om en Birkakryssning, alternativt en minikryss till Åbo, där man måste lämna hytten ett par timmar innan ankomst för att den skall kunna städas.

Modell av Crown of Scandinavia i originalutförande (?) på terminalen i Oslo.




En däckspromenad på kvällen














Vy förut med spaanläggningen







Jag reste aldrig med Silvia Regina under Siljatiden, men jag förmodar att spegelväggarna i trapphusen, och kanske även räckena i trapporna, är från den tiden?





Fortsättning följer


12
Kryssningsfartyg / SV: NCL
« skrivet: 19 december 2017, 20:22:23  »
Det kan vara värt att kolla upp om reseförsäkringen på kreditkortet ( t ex avbeställningsskyddet) gäller om resan bokas direkt på utländsk resebyrå. Åtminstone på mitt First Card så måste resan bokas via resebyrå i Norden för att kortets reseförsäkring skall gälla.

13
Trevligt att se bilder från en lite ovanlig resrutt samt Panamakanalen. Har läst att väldigt många dog under byggandet av kanalen pga tropiska sjukdomar.

14
Reseberättelser / SV: Bilder från en färjeresa på Skagerrak
« skrivet: 17 december 2017, 14:30:05  »
Tack alla,

Jag brukar åka denna linjen t/r som typ söndagsutflykt utan bil. Jag tycker den är perfekt för det. Sjöresan är inte för lång och inte för kort heller. Buffen brukar vara bra och där fördriver man lätt minst en timme. Det KAN vara ok erbjudanden i taxfreen ibland, speciellt på månadens erbjudanden. Dessutom ett sortiment som kanske inte finns iland i Sverige. Det är annars mest norrmän ombord ja.




15
Reseberättelser / Bilder från en färjeresa på Skagerrak
« skrivet: 16 december 2017, 21:20:41  »
En dag i september tog jag en tur med m/s BOHUS mellan Strömstad-Sandefjord.

På resan testade jag att fotografera med en analog filmsort som jag inte provat förr.
Dessvärre har en del bilder vissa skönhetsfel (bruna ränder) som jag tror beror på kvalitesproblem med själva filmen.
Så ni får ta bilderna som de är.

Det är en bildkavalkad - inte så mycket berättelse.


m/s BOHUS ankommer Strömstad






















Faerder fyr vid norska kusten






Möte med Color Viking
















Sidor: [1] 2 3 ... 8