Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hjnship

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 23 september 2018, 08:50:38  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...

Det är inte säkert. Många vägar i Norge går genom tunnlar eller är slingliga, så som bilförare måste man hålla ögonen på vägen och kan inte njuta av utsikten som medpassagerarna kan. Fördelen med att se fjordarna från ett fartyg är att man ser hela in- och utseglingen i fjorden och inte bara vistelsen på plats längst in. Nackdelen med kryssning är att man inte styr över vistelsetiderna själv. Eventuellt så kan det också vara störande att ha en middagstid att passa som kanske krockar med en naturupplevelse, men jag misstänker att rederierna anpassar dessa på en sådan rutt?

Kryssning är mer avkopplande än att ta bilen, så jag hade valt kryssning. Ett tips är att börja med en kryssning. Vill man återvända till en plats man inte fått se nog av, så ta bilen dit nästa gång.

2
Färjor / Nostalgibilder från Harwich
« skrivet: 09 september 2018, 09:25:24  »
Under profilen "John In Pink" på Flickr finns det mängder av intressanta bilder från Harwich hamn och dess färjetrafik från 1980-talet och framåt. Även andra maritima scener och andra typer av fartyg. Men det är många bilder så man får bläddra länge. Kanske mest intressant för oss som reste via Harwich på 1980-90 talet, men jag vet att det är fler än jag.

https://www.flickr.com/photos/radar666/albums/with/72157616372553634

3
Reseberättelser / SV: Dalslands Kanal - en resa i bilder
« skrivet: 19 augusti 2018, 17:12:41  »
Ännu ett kul reportage och ännu en kanal jag skulle behöva åka. Var det mycket holländare och tyskar ombord?

Nej inte som jag märkte iallafall. Det var nog en busslast eller två med skåningar - det hördes. Båtarna är inte stora, tar ca 100 passagerare, och vår tur var ganska fullbokad så hittar man en bra plats och sitta på så sitter många kvar där.



Vi fortsätter kanalresan.











Detta tror jag har varit ett pappersbruk (Duni)





















Vi närmar oss Bengtsfors



Framme i Bengtsfors där man fick gå en bit till järnvägsstationen och jag fotade lite på vägen. Som syns är turbåtarna inte särskilt stora.
Vår båt hette DALSLANDIA och båtturen tog ca 5 timmar, och återresan med rälsbussen ca 40 minuter.














Rälsbuss av typen vi skulle åka tillbaka till Håverud med.




Åter i Håverud blev det lite mer tid att fotografera.






En båtmodell på Dalsland Center som ligger i en gammal industribyggnad.



Sightseeingbåten NILS ERICSON skall ut på en kvälls-kanaltur.











Akvedukten i Håverud.



















Slut på reportaget.
Detta var en väldigt trevlig tur som rekommenderas.

En gammal film jag hittade på nätet. Många av miljöerna känner man igen än idag:
http://www.filmarkivet.se/movies/dalslands-kanal/

4
Reseberättelser / Dalslands Kanal - en resa i bilder
« skrivet: 18 augusti 2018, 20:50:02  »
I år fyller Dalslands Kanal 150 år.

Den används idag endast av turistbåtar men den invigdes 1868 för nyttotrafik, för passagerare och gods.

Det kan vara lite svårt att begripa idag, men när kanalen invigdes hade järnvägen ännu inte byggts ut i Dalsland och södra Värmland så därför var den viktig.
Kanalen består egentligen av många korta kanalavsnitt med slussar som förbinder sjöarna i Dalsland och Södra Värmland med Vänern.



Lite fakta ur kanalbroschyren:

Längd          254 km
Antal slussar      31 st
Antal stationer            17 st
Total nivåskillnad    66 m

Maxmått (båtar)
Längd         22,75m
Bredd           4,05m
Djup                   1,80m


Man kan köpa en rundtursbiljett med båtfärd på delsträckan Håverud-Bengtsfors och retur med rälsbuss (med tågbolaget DVVJ) eller omvänt.

Lite bilder från en sådan resa i augusti 2018. Jag noterade inte vad alla platser som vi passerade hette så bilderna får tala för sig själva.

Resan började i allafall i Håverud där vi passerar under järnvägsbro och vägbro.











Uppe vid sjön Åklången:



















Det är en väldigt vacker resa där man ibland passerar stora skogsområden utan synlig bebyggelse mellan slussningarna.

Här kommer en turbåt från Bengtsfors som skall mot Håverud. Det finns två rederier som trafikerar sträckan: Rederi Dalslandia resp Storholmen Kanaltrafik.



















Mer bilder kommer...

5
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« skrivet: 16 augusti 2018, 23:20:33  »
Lite fler bilder från S/S Bohusläns passage söderut den 7 augusti.













































6
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 14 augusti 2018, 22:48:00  »
Så tar vi sista etappen fram till stadskajen i Trollhättan.



















Trafikkanalen mot Trollhättan centrum och vidare mot Vänern







Dammlucka i intilliggande kraftkanal
















Så fick jag då se hela älvsträckan från Göteborg till Trollhättan. Vem vet när -eller om- S/S BOHUSLÄN gör denna tur igen. Ca 7 timmar tog resan på Göta Älv.

Men möjlighet finns att resa sträckan Trollhättan - Lilla Edet t/r med rederi Strömkarlens 'ELFKUNGEN' ett fåtal gånger per år. Den turen gjorde får några år sedan, och den delsträckan är kanske den vackraste (?) samt att man passerar hela slusstrappan på både ut- och hemresa.



7
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 12 augusti 2018, 18:37:47  »
Vi mötte inga lastfartyg på älven denna dag



Stubbered. Nu närmar vi oss slussarna i Trollhättan.










Tre fartyg i väntan på slussning vid Trollhättan. Troligen skulle de också till Åmål. S/S Bohuslän och M/S Diana fick dock företräde.
I Trollhättan är det fyra slusskammare (3+1)























Nedre slusstrappan snart avklarad






8
Färjor / SV: Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 11 augusti 2018, 00:26:38  »
Någon som kan posta en länk så man kan läsa om hennes historia/fakta etc?

http://www.faktaomfartyg.se/scandinavia_1982.htm

9
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 11 augusti 2018, 00:24:32  »
Vi lämnar Lilla Edet bakom oss och fortsätter norrut i sällskap med DIANA.





Rasta i Lilla Edet vid E45.























Ombordbilder på S/S Bohuslän.




















Toppen på ångmaskinen







En filmsnutt av ångmaskinen under gång

https://www.flickr.com/gp/55050148@N05/gS69Jy

10
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 09 augusti 2018, 16:47:31  »
Vi skall passera en bro alldeles innan slussen i Lilla Edet. Här fick vi vänta en stund innan bron öppnades.






Kapten blev otålig (?) och förmasten kom väldigt nära bron...




Men slutligen kom vi förbi bron och där ligger slussen.





Och bakom oss kommer en trevlig överraskning. Kanalbåten DIANA har hunnit ikapp från Göteborg, men inte kan väl hon få plats i slussen tillsammans med oss?









Det trodde vi inte, men...



För vi är inte ensamma i slussen













11
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 09 augusti 2018, 16:42:35  »
Vid Göta inträffade ett stort ras 1957.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6taraset

Fina bilder :)

Tack :)

Längre norrut i älven inträffade ett förmodligen större ras år 1648.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfallet_vid_%C3%85kerstr%C3%B6m


Var sprängstenen kommer ifrån vet jag inte men det bör val ha blivit en hel del sprängsten från slussområdena Trollhättan?

Så kan det vara.

12
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal - S/S BOHUSLÄN special
« skrivet: 07 augusti 2018, 23:20:32  »
Den 7 augusti var det dags för ångaren S/S BOHUSLÄN att återvända söderut mot Göteborg efter en veckas besök i Vänern.




































13
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 07 augusti 2018, 21:47:04  »
Vi kastar loss och börjar segla norrut genom innerhamnen till Göta Älv.

Den första biten är det mycket industrikajer med lagerbyggnader etc.






















Vi närmar oss Angeredsbron







Jordfallsbron vid Kungälv





Bohus Fästning i Kungälv










Nu skiftar landskapet och det blir åkermark, gårdar och skog












Därborta ligger Thorskogs slott




Långa sträckor av älvstränderna verkar vara fyllda med sprängsten, men varifrån kommer den i så fall?






Industribyggnader i det lilla samhället Göta. Vi närmar oss nu också den första slussningen i Lilla Edet.






14
Reseberättelser / Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 06 augusti 2018, 01:52:29  »
Den 30 juli skulle ångaren BOHUSLÄN segla upp för Göta Älv till Vänern för att delta i staden Åmåls 375-årsfirande.
Senast fartyget besökte Vänern var 1984 enligt uppgift.

Första dagsetappen gick från Göteborg till Trollhättan. Jag var nyfiken på hur denna älvsträcka såg ut, så jag köpte en biljett.

Några bilder från Göteborgs hamn före avgång i morgonljus.


Göta Kanalbåten DIANA vid kaj. Hon skulle också segla denna dag skulle det visa sig senare.



Stena Danica på våg till Danmark:











S/S BOHUSLÄN vid Stenpiren:







Stena Carisma i malpåse:


Kollektivtrafiken på älven








Mer följer.

15
Färjor / SV: Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 05 augusti 2018, 10:46:24  »
Var du med hende ? Jeg var med én gang.

Nej, jag har aldrig rest Oslo-Köpenhamn. Men jag tror man kunde läsa om Scandinavia i DFDS tidning "Onboard" när man reste Göteborg-Harwich.
Hur var hon att resa med?

Sidor: [1] 2 3 ... 13