Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 21
1
Lastfartyg / SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« skrivet: 14 juli 2018, 20:29:53  »
Det har nu gatt lite drygt ett ar sedan Kea Trader gick upp pa revet.
Dagens G-Captain hade ett reportage med lite farska bilder pa haveristen.
An ar det mesta kvar och slutnotan lar inte bli billig.
Enbart pa Nya kaledonien och Loyalty Islands har man avlonat 650 personer att halla starnder och vikar rena fran vrakdelar. Dessa 650 personer har hittills loggat 26000 arbetstimmar.
Detta ar anda den billiga delen. Att ta hand om lasten ombord och sjalva vraket ar det kostsamma.

http://gcaptain.com/photos-one-year-after-grounding-kea-trader-salvage-continues-in-south-pacific/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-d004f2da47-139818985&mc_cid=d004f2da47&mc_eid=4057e0a7db

2
Kryssningsfartyg / SV: Antalet kryssningsfartyg under order vaxer
« skrivet: 14 juli 2018, 20:21:20  »
Det bara fortsätter....

I veckan beställde Norwegian ytterliggare 2 Leonardo-fartyg, som nu är alltså uppe i 6. Samtidigt har även TUI Cruises beställt 2 bjässar från Fincantieri.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19354-norwegian-orders-two-more-leonardo-class-newbuilds-totaling-six.html

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19358-tui-cruises-orders-new-ships-from-fincantieri.html

Vart att notera ar att aven TUI nu gar in for LNG i och med dessa byggen.

3
Övrig sjöfart / SV: Getingarnas framtid?
« skrivet: 10 juli 2018, 18:32:43  »
Joda, fast det blev bara en charter, iallafall till en borjan.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38831

4
Kryssningsfartyg / SV: HAL Prinsedam sald till Phoenix Reisen
« skrivet: 08 juli 2018, 20:47:12  »
Var väl ganska väntat att hon skulle lämna HAL ganska så snart? Phoenix verkar ha hittat en egen lite marknad? Är dom hyfsat prisvärda  för tyskarna? För tittar man tex på TUI Cruises så är dom ganska så dyra att resa med. Eller är det tyskar som vill åka lite mindre fartyg än vad AIDA och TUI erbjuder?

//R

Mojligt att TUI/Mein Schiff ar lite dyrare men det ar valdigt fina fartyg med god service och god mat. Glom inte heller att de allra flesta special restauranger ingar i priset liksom allt du kan dricka i barerna ombord med undantag for riktigt exklusiva sprit sorter.
Jag rakar befinna mig ombord pa Mein Schiff 4 just nu, dock inte som betalande gast utan pa arbetets vagnar. Skulle jag betala sjalv och fick valja mellan Celebrity och TUI sa skulle jag ta TUI utan tvekan.

5
Kryssningsfartyg / NCL design forslag
« skrivet: 03 juli 2018, 00:13:16  »
Hittade nagra bilder pa en design studie fran NCL pa deras 'Project Leonardo'.

Som synes ar det samma koncept som MSC Seaside.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/16568-norwegian-releases-new-ship-renderings.html

Vad jag daremot inte gillar ar den har nya trenden med negativ linje pa foren, men det ar bara att vanja sig da detta blir mer o mer vanligt.

6
Kryssningsfartyg / Antalet kryssningsfartyg under order vaxer
« skrivet: 03 juli 2018, 00:08:08  »
Seabourn har tillkannagivet att man bestallt 2 stycken expeditions kryssare och saller sig nu alltsa till det vaxande expeditions segmentet.

Total finns nu 106 nya kryssare i order om vi raknar bort de som redan levererats i ar.
Utav dessa ar 32 stycken Expeditions kryssare.
Vart att notera ar att utav de 106 fartygen sa kommer 22 stycken att drivas med LNG.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19302-seabourn-to-build-two-expedition-ships-at-mariotti-damen.html

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/cruise-ship-orderbook.html

7
Kryssningsfartyg / HAL Prinsedam sald till Phoenix Reisen
« skrivet: 03 juli 2018, 00:00:20  »
Enligt Cruise Industry News har HAL salt Prinsedam till Tyska Phoenix Reisen.

Prinsedam byggdes som Royal Viking Sun for Royal Viking Cruise line 1988.
Hon har darefter tillhort Cunard och aven en kort tid Seabourn innan Holland Amerika Line tog over 2002.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19303-prinsendam-sold-to-phoenix-reisen.html

8
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 29 juni 2018, 00:52:20  »
I dagens 'G-Captain' kan man lasa om en bogserbat i Rotterdam som fjarrmanovrerats fran en central i Marseille.

Som tidigare har debatterats har i traden sa ar det endast den nautiska sidan man tycks koncentrera sig pa. Annu har ingen serios artikel eller inlagg presenterats vad jag kunnat finna angaende den tekniska delen av fartyget.
Alla utom just dessa forskare vet ju att ett fartyg bestar av betydligt mer an enbart styrning.
Men som sagt, ingen tycks ha begrundat detta faktum annu. Ett aldrig sa litet haveri i maskin eller dess kringutrustning kan fa stora konsekvenser och utan framdrivning sa blir det heller inte mycket navigerat.

http://gcaptain.com/watch-captain-demos-remote-controlled-tugboat-from-700-miles-away/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-993008ba32-139818985&mc_cid=993008ba32&mc_eid=4057e0a7db

9
Övrig sjöfart / SV: Upplagda offshore fartyg minskar.
« skrivet: 29 juni 2018, 00:43:15  »
Den norska ekonomisaiten "e24" rapporterar om kraftiga lyft for dagsrater inom offshore.

https://e24.no/boers-og-finans/shipping/ratehopp-for-offshoreskip-akkurat-naa-ser-det-veldig-stramt-ut/24381464

10
Färjor / Fjord line visar vinst
« skrivet: 27 juni 2018, 23:51:57  »

11
Övrig sjöfart / SV: Upplagda offshore fartyg minskar.
« skrivet: 22 juni 2018, 00:00:43  »
laste for ovrigt idag att SolstadFarstad salt ytterligare ett fartyg och pa relativt kort tid salt av 6 fartyg.
Nu vet jag inte om alla dessa har legat i upplag i Norge eller om dom ar utanfor listan.
Men det skulle vara intressant att veta om marknaden gar framat eller om det ar forsaljningar och utskrotning som ger resultat. Kanske ar det en kombination av forsaljning/skrotning och en marknad som sakta borjar aterhamta sig.
Finns det nagon har pa forumet som kan svara pa det faktiskta forhallandet?

12
Övrig sjöfart / SV: Paris MoU 2017
« skrivet: 21 juni 2018, 23:56:28  »
Forra aret, 2017, gjordes mer an 18000 hamnstats kontroller ombord pa fartyg i de lander som ingar i Paris MoU.
Nu har listan slappts pa de lander vars fartyg kontrollerades.
Det ar bland annat forvanande att USA flyttades fran den vita listan till den gra.
Vidare ar det intressant att se flera sa kallade bekvamlighetsflaggor komma bland de basta och i nagra fall fore Sverige. Sverige hamnade for ovrigt pa 11:e plats av de 73 flagglander som utgor listan.
I topp kommer Frankrike och i absolut botten hamnade Kongo.
I slutet av den lankade artikeln aterfinns en lank till hela listan.

http://gcaptain.com/paris-mous-2017-white-grey-and-black-list-united-states-falls-to-grey-as-korea-poland-move-to-white/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-1f2d5c4a33-139818985&mc_cid=1f2d5c4a33&mc_eid=4057e0a7db

Är rätt komiskt att US hamnar på grålistan, många i US tex cruiselawnews håller en väldigt hög profil mot FoC......... och, utmålar andra flaggor som säkerhetsrisker osv, samma typ av fake news som dåvarande sjöfolksförbundet använde sig av i Sverige

Exakt min tanke.
Det ar ju aven ett argument som brukar dras fram for att bevara Jones Act, att US flaggade fartyg minsann ar de basta i varlden nar det kommer till bland annat sakerhet.

13
Färjor / SV: Scandinavian Star - One more time.......
« skrivet: 21 juni 2018, 23:46:19  »
Idag kom rapport om att anhoriggruppen gar vidare och anmaler 9 nya personer for inblandning i forsakringsbedrageri.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38712

14
Övrig sjöfart / Paris MoU 2017
« skrivet: 20 juni 2018, 21:50:14  »
Forra aret, 2017, gjordes mer an 18000 hamnstats kontroller ombord pa fartyg i de lander som ingar i Paris MoU.
Nu har listan slappts pa de lander vars fartyg kontrollerades.
Det ar bland annat forvanande att USA flyttades fran den vita listan till den gra.
Vidare ar det intressant att se flera sa kallade bekvamlighetsflaggor komma bland de basta och i nagra fall fore Sverige. Sverige hamnade for ovrigt pa 11:e plats av de 73 flagglander som utgor listan.
I topp kommer Frankrike och i absolut botten hamnade Kongo.
I slutet av den lankade artikeln aterfinns en lank till hela listan.

http://gcaptain.com/paris-mous-2017-white-grey-and-black-list-united-states-falls-to-grey-as-korea-poland-move-to-white/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-1f2d5c4a33-139818985&mc_cid=1f2d5c4a33&mc_eid=4057e0a7db

15
Intressant lasning angaende de nya svavel reglerna som ju infors om cirka 18 manader.

Att det kommer att stalla till problem for den sjoburna delen av varldshandeln ar nog ingen underdrift. Enligt artikeln sa kan mellan 10-40% av redarna tanka sig att fuska med bunkeroljan.  Detta da tillgangen till olja med lagre svavel innehall ar begransad och priserna kommer att stiga. Vare sig gemene man vet om detta eller inte sa kommer de okade kostnaderna att laggas pa konsumenterna.

Nu hojs allt fler roster fran redarhall internationellt att datumet for inforandet bor flyttas framat eller att det atminstonde blir en mjuk overgang med ett antal manader for anpassning.
Man kan fraga sig vad ett par manaders respit for anpassning skulle kunna bidra med da valdigt lite gjorts hittills.

http://gcaptain.com/shippings-2020-low-sulphur-fuel-rules-explained/

Sidor: [1] 2 3 ... 21