Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 37
1
Övrig sjöfart / SV: Verdens største skib under Storebæltsbron
« skrivet: 16 december 2018, 19:14:03  »
Så rätt. Man behöver inte ens ha minimala kunskaper om sjöfart för att begripa att inget rederi, allra minst RCCL med Oasis, skulle vara beredd att riskera en mångmiljardinvestering i fartyget och dessutom kostnader för att knäcka bron, genom att lita på en squateffekt.

Det nu aktuella fartyget har vad jag förstått ett djupgående på runt 18 meter. Men vatten under kölen finns det gott om under Stora Bält. Här talar vi inte heller om något snabbgående flytetyg, vilket ytterligare bidrar till att squateffekten skulle vara minimal. Om nu höjden ovan vattenlinjen ev skulle vara ett problem.

2
Reseberättelser / SV: Symphony of the Seas transatlantisk
« skrivet: 19 november 2018, 13:48:19  »
En lösning på problemet (om det nu är något) är möjligen att bara kryssa med fartyg som endast har hytter med balkong. :)

Någon jag fn gör ombord på en längre kryssning med Seabourn Ovation. Rederiets senast skapelse. I morgon går vi igenom Suez på sydgående.

3
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 11:52:50  »
Vet inte hur det fungerar numera i moderna isbrytare men i gamla Ymer fanns det krängningstankar. Därigenom kunde fartyget krängas 8 grader åt vardera hållet genom att runt 200 ton vatten pumpades fram och tillbaka under tror jag det var 1,5 minut. Blev en bättre ränna men också förstås händigt vid risk för isskruvning.

4
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 26 september 2018, 11:40:30  »
Jag tycker att hon ser ut som efter att någon byggt ett hotell på ett hangarfartyg. Men så får man kanske inte säga?

Ingen dum liknelse! Det är svårt att i dag att hitta nybyggda kryssningsfartyg som exteriört uppfyller även lågt ställda krav på stil och formkänsla. Särskilt bland de större. Något bättre är det bland de mindre fartygen i lyxsegmentet. Skall i vinter göra en längre kryssning med Seabourns senaste nybygge: Seabourn Ovation. En uppumpad kopia av en tidigare serie som avslutades med Quest. Ingen direkt skönhet kanske men i jämförelse med mycket annat så....

https://m.youtube.com/watch?v=di4zVIrE3vs

5
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 22 september 2018, 13:16:45  »
Annat som skapar förvirring är definitionerna av fartyg, båt och skepp. Språkbruk och juridik skiljer sig ofta åt. From februari i år ändrade Transportstyrelsen bla definitionen av båt. Den tidigare märkliga regeln om 12 x 4 meter försvann och ersattes med en längd av 24 meter.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/

6
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 22 september 2018, 00:18:05  »
Nu reagerar jag nog mer på förvirringen gällande bruttoton, netto eller dödvikt. Vilken siffra man än snappar upp tas som att fartyget ”väger” eller är så ”tungt”. Särskilt tydligt blir det när det gäller kryssniingsfartyg som generellt anges i bruttotonnage. Då blir det regelmässigt att det skulle ange fartygets vikt. Deplacement vet få numera vad det betyder.

7
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 04 september 2018, 20:47:03  »
Möjligen lika intressant, är att i år har bla Silverseas fartyg Silver Spirit besökt både Sundsvall och Luleå. I detta nu är för övrigt Phoenix Reisens Albatros (ex Royal Viking Sea) på väg till Umeå.

8
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 11 juni 2018, 09:36:21  »
Vi är nog fler än du tror som uppskattar dina bilder!

9
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 10 juni 2018, 23:14:46  »
Fem år gamla resegrejer. Ingen som har något nytt och krytt? Bortsett från dessa eviga resor med trista färjor i till grannländerna?

Eller det är kanske detta forum verkligen är till för?

Nu tackar jag i alla fall för mig för ett tag framåt.

Lycka till!

10
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 07 juni 2018, 23:51:24  »
Våga vågar man nog men jag misstänker att Du nog blir en lite udda fågel bland passagerarna. Däremot tror jag inte det är några problem att göra sig förstådd bland besättningen.

11
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 15:43:53  »
Begriper inte varför jag alltid haft så svårt att stava erinra rätt.

12
Kryssningsfartyg / SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« skrivet: 07 juni 2018, 11:19:51  »
Befäl samt däcks- och maskinmanskap kan man nog skaka fram. Värre är att finna kompetent och engelskspråkig servicepersonal. Bristen på kockar, serveringspersonal och diverse mellanchefer inom olika sektorer, är redan nu besvärande för vissa rederier.

13
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 11:13:14  »
Erindrar mig att barn under 11 år reste gratis, så det var väl för dessa tillsynen erbjöds.

En helt annan iakttagelse:

Den kvinnliga personalen hade strikta regler att följa. Servitriser fick givetvis inte ha nagellack men inte heller hängande hår. Alla med långt hår hade därför håret antingen uppsatt som en knut i nacken eller högre upp. Såg lite lustigt ut att alla i princip hade samma frisyr. Oavsett syssla fick kvinnor och män inte bära ringar eller ha något i öronen mer än möjligen någon liten pärla. Kvinnor som inte direkt arbetade med mat fick generöst nog ha håret hängande nästan ned till axlarna.


14
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 01:17:31  »
Jodå, det fanns nog mellan 5-10 barn ombord runt skolåldern och något yngre. Dessa togs omhand av åtminstone två barnsköterskor som arrangerade diverse jippon inkl åt tillsammans. Stora lekutrymmen fanns dessutom. Policyn är annars: en särskilt anställd på fem barn, men jag kommer inte ihåg för vilka åldrar.

15
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 06 juni 2018, 21:20:56  »
Tack Robert. Glömde skriva att jag gjorde kryssningen i maj i år.

Sidor: [1] 2 3 ... 37